Mammat kuntoon

Teksti

Yhdessä ihanan Kädenjälkiä sydämessä -blogin Nean kanssa suunnittelimme, jos polkaistaisiin käyntiin Mammat kuntoon projekti, jossa jokainen saa itse laatia omat säännöt joista pidetään kiinni. Sääntöjä on lupa muuttaa, saa ja pitää pitää kiinni herkkupäivästä, saa rehkiä salilla tai pitää kotijumppaa. Kunhan se on tapa, joka on itselle se toimivin. Kerran kuussa otetaan mitat, rinnan alta, vyötärö, lantio, reisi ja halutessaan paino. Mukaan laitetaan myös kuvia, jotta tapahtunut muutos olisi helpommin nähtävissä. Jokainen kuitenkin tekee omalla tavallaan. Haluatko mukaan? Onko sinunkin paras kaveri ollut ennemmin suklaa kuin lenkkarit? Perustimme salaisen facebook ryhmän, jonka tarkoituksena on tsempata toinen toisiamme tämän asian saralla. Tästä linkistä voit käydä laittamassa liittymispyynnön  jos haluat mukaan.

No niin tästä se nyt lähtee, mua ihan jopa jännittää, mutta tästä tulee varmasti niin upea juttu. Olen aina pitänyt liikunnasta ja liikkumisesta, mutta kuten tässä postauksessa jo kirjoittelin, niin olen jäänyt ihan sokerikoukkuun. Nyt kuitenkin alkaa sellainen projekti, jonka on tarkoitus kestää. Siksi tätä ei tehdä kiireellä vaan siihen omaan tahtiin. Tarkoitus ei ole ottaa mitään spurttia kohti kesää kiinteytyäkseen vaan ihan uusi elämäntapa. Tämä on projeksti jonka kanssa ei kiirehditä, vaan totutellaan omaan tahtiin uuteen elämäntapaan. 

Tässä projektissa koitan saada ihan ensimmäisenä tuon vatsalihasten erkauman häviämään ja korsetin kasaan. Likkunnallisesti siis ei edetä hurjaa kyytiä. Koitan ensin omin konstein kotona syviä vatsalihaksia jumppaamalla saada raon umpeen. Jos ei onnistu on kyseltävä apua muualta, esimerkiksi fysioterapeutilta. Nämä perättäiset raskaudet ovat pistäneet vatsan seudun todella koville ja tuo erkauma ei todennäköisesti ole missään välissä täysin umpeutunut, sillä olen kärsinyt selkäkivuista jo pitkään. Toivon todella, että nyt tällä uudella rauhallisemmalla tahdilla saadaan tulosta aikaan. Samalla kuitenkin koitan lisätä lenkkien pituutta ja kotona vauvan kanssa jumppaamista. Hyvää liikuntaa saakin kun laittaa Hugon manducaan ja lähtee liikkeelle.
Ruokailutottumukset saavat myös kokea suuren kolauksen. Ensimmäisenä herkuttelu vähenee ja kunnon ruoka lisääntyy, sillä johan tässä ollaan tuota vararengasta lanteille kerrytetty. Tai jos tarkkoja ollaan niin se on pysynyt samana odotuksen jäljiltä. Kaikki ylimääräinen keikkuu nyt siinä. Lisäksi tässä arjen tohinassa ei aina muista syödä kunnolla ja syöminen jää. Niinpä nyt koitetaan muistaa laittaa ruokaa myös omaan suuhun ja kiinnittää erityisesti huomiota siihen että mitä sinne laittaa. Kasviksia pitää ainakin lisätä paljon. Leivän syömistä pitäisi rajoittaa ja korvata osa vaikka rahkalla.
Jotta projektin eteneminen näkyisi parhaiten laitan tähän lähtötilanteesta kuvan sekä mitat. Ihan jännittää, mutta toivon mukaan nämä tästä paranevat kun aika kuluu eteenpäin.

Rinnan alta: 73cm
Vyötäröltä (kapein kohta): 70cm
Lanteilta (levein kohta):  89cm

Peppu: 95cm
Reisi: O 52cm V 52cm
Paino: 57,2kg
Pituus: 172cm

Vaa’an lukemaa en meinaa jäädä tuijottamaan vaan tärkeintä olisi se mikä itsestä tuntuu hyvältä. Olen normaalipainoinen, mutta kiinteytyminen ja vararenkaasta eroon pääseminen on kyllä tavoitteena. Saa nähdä millaiseen kuntoon näin alkuun itseni saan pienillä muutoksilla. Kunhan erkauma häviää voi alkaa kunnolla tekemään. Toki pitää muistaa että viimeiset neljä odotusta ovat olleet aika peräkanaa, joten pitää olla itselleen armollinen. Uskon kuitenkin että tästä saadaan hyvä vielä aikaiseksi kunhan annan itselleni tarpeeksi aikaa.

Synnytyksestä on nyt kulunut kohta 8 kuukautta ja hyvin tämä palautuminen on sujunut. Olen sinällään kroppaani tyytyväinen, mutta ainahan voi tavoitella parempaa. Niinpä nyt tavoittelen terveempiä elämäntapoja ja herkuttomampaa elämää. Unohtamatta kuitenkaan niitä päiviä jolloin on lupa herkutella.

Kommentit

26 kommenttia

Kiva että löysit. 🙂

Sä näytät nyt jo huikeelta mut vitsi miltä näytät kun saadaan tää projekti pyörii kunnolla 🙂 ! Oon niin innoissani mutta samalla tosi jännittynyt 😀

Kiitos, tästä tulee niin kiva juttu. 😀

Sullahan on kroppa ihan mielettömän hyvässä kunnossa ja paino lähellä normaalin alarajaa. Laihduttamaan ei todellakaan kannatta alkaa, lihaskuntoa nostamaan korkeintaan. 🙂

Juu laihduttaa en ala, vaan kiinteytys mielessä ja juurikin lihaksien saaminen. 🙂 Lanteilla on sitä ylimääräistä, ainakin omasta mielestä. 🙂 Vaa'an lukemaa en ala kyttäämään. 😀

Oi vitsi, koskakohan sais itse tämän ikuisuusprojektin aloitettua.

Nyt mukaan vaan. 😀 Hitaasti mutta varmasti, jokainen omalla tyylillä. 🙂

Jotain tällaista pitäisi alkaa.. Oma kroppa ärsyttää mua kovasti ja raskauden ajan kilokertymää on vielä 8 jäljellä. Herkuttelu on kyllä loppunut, mutta kilot vaan on ja pysyy! Lisäksi olen selkäongelmainen ollut teinistä asti, joten liikkua pitäisi. Miten sitä sais aikaiseksi? Noin hyvään kuntoon kuin sinä ole nyt, en varmaan koskaan pääse, mutta jos edes vähän sais vatsamakkaraa pois, jään seuraamaan, jospa se motivaatio iskisi tännekin!

Selkäongelmat ei kyllä ole ollenkaan kivoja. :/ Niistä tässä nyt itsekin kärsinyt. Kiva kun jäät seuraamaan ja mistä sitä tietää vaikka innostuisit. 😀 Hitaasti koitan edetä tässä niin saa pysyvää aikaan. 🙂

Mukana ehdottomasti! 😀 Tavoitteena tiputtaa muutama kilo ja treenata vatsalihakset näkyviin. Reidet ja peppukin voisi ihan vapaasti pienetyä.. heh.. Katsotaan kuinka käy.

Hieno juttu. 🙂 Hienot on tavoitteet. Täällä tavoite eroon tuosta lantiolla keikkuvasta ylimääräisestä sekä kiinteytystä.

Go girls!! Mä niin pidän peukkuja että teillä tulee onnistumisia tässä projektissa <3 (Vaikka kauniit olette kummatkin jo tähän projektiin lähtiessä <3<3)

Kiitos Såfin.♡♡

Tsemppiä projektiin! 🙂 Mulla on ikuinen kotijumpan aloitus meneillään, joka ei kuitenkaan ikinä edisty oikein mihinkään 😀 onneksi tulee kuitenkin lenkkeiltyä ja liikuttua rattaiden kanssa paljon! 🙂

Kiitos Terhi.♥
Hih noita on riittänyt täälläkin. 😀 On kyllä ihanaa että pääset lenkkeilemään rattaiden kanssa, sitä mä kaipaan itse todella.

Tsemppiä projektiin!! Olet nyt jo normaalipainon alarajoilla, joten älä laihduta ainakaan. Toki lihaskunto ja hyvä olo minkä liikunnasta saa.

Kiitos Minttu.♥
Juu en ole laihduttamassa, vaan kiinteytyminen ja lihasmassan saaminen on tavoitteena. 🙂

Tää on teiltä tosi kiva idea! Harmi, että itseltäni ei suklaan suurkuluttajana löydy ainakaan vielä motivaatiota lähtee jumpalle :/ Täälläkin on synnytyksestä se noin 7,5kk ja kyllä sen varsinkin keskivartalon lihaksissa huomaa ettei oo entisensä. Ehkä tässä teitin tuloksia seuraamalla sais itseäänkin potkittua takapuolelle ja lenkille 😀

Kiitos Inka.♥
Täällä kyllä sellainen suklaan suurkuluttaja myös, mutta koitan tälläin pehmeällä laskulla ensin. 🙂
Juu kaukana on tuo keskivartalon kunto täälläkin ja tuon erkauman kun vain saisi umpeen niin pääsisi kunnolla tekemään. Hih, mistä sitä tietää jos sielläkin innostutaan. 🙂

No määpäs voisin lähteä muknaa kun oma projekti on aloitettu viikko sitten! Laitan liittymispyynnön heti! 🙂

Ihan mahtava juttu Laura.♥

Isosti tsemppiä projektiin 🙂

Kiitos Minna.♥

Tsemppiä projektiin! Mulla syömäpuoli on kunnossa, mutta peilistä ei kyllä katso läheskään noin upea pakkaus 🙂

Kiitos Nanna.♥
Pitäis kyllä saada tuo oma ruokavalio vielä kuntoon.

Hei, tosi mahtava idea! 🙂 Löysin tänne Askeleita-blogin kautta! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä