RV 31 – Unettomuutta

Teksti

IMG_0382

Raskaus on yhtä vuoristorataa. Yhtenä päivänä heräät kohtuullisesti nukutun yön jäljiltä täynnä energiaa ja seuraavaan kolmeen yöhön et nuku juuri lainkaan, nähden outoja unia ja juosten vessassa muka täyden rakon vuoksi noin tunnin välein. Täällä ollaan siis pari viimeistä päivää vedetty melkoisen väsymyksen vallassa. Yleensä olen aika aamuvirkku, mutta nyt on herätessä ollut lähes krapulainen olo vaikka en esimerkiksi sokeria ole juuri syönyt saatikka tietenkään mitään juonut. Väsymys tuntuu kokonaisvaltaisena ja eilen yritinkin pitää taukoa kaikesta liikkumisesta ja sain Maxille ulkoilutuskaverinkin, joten pystyin oikeasti himmaamaan fyysisesti.

En tiedä johtuuko oikeasti siitä, että liikuttua tulee päivittäin aika paljon (varmaan 6-7 kilsaa kävelyä ja siihen päälle mun kotihääräykset eli hyvin paljon), mutta nyt sanotaanko viimeisen parin viikon aikana on tuntunut aina vaan enenevässä määrin siltä, että olen aivan juntturassa. Eilen illalla lilluinkin sit kylvyssä jonkun aikaa, jotta lihakset pääsisi rentoutumaan, mutta tänään tuntuu melkein olevan entistä enemmän jumissa. Venyttelyt on siis todella otettava suuremmaksi osaksi päiviä ja pyrittävä pitämään omaa kroppaa vetreänä tuolla tavoin. Myönnän, että eilen googlailin jo raskausajan hierontaa, onko teillä siitä kokemusta? Nyt tekisi nimittäin kokovartalohieronta hyvää.

Kaikin puolin muuten menee oikein hyvin. Vatsa kasvaa ja myönnän, että mulla on tukala olo välillä jo nyt. Vauva hikkailee paljon ja möyrii niin paljon, että tekee välillä ihan kipeää. Painoa en ole nyt mitannut, mutta luulen, että sitä on tullut ehkä 11 kiloa. Varmaan mennään sillä about 15 kilon vauhdilla kuten viimeksikin. Vähän on painonnousu hidastunut toisen kolmanneksen jälkeen, mä taidan kuulua niihin, jotka kerää suurimman osan ensimmäisellä kolmanneksella ja toisella kolmanneksella. Kroppa tietää sen, että vikalla kolmanneksella ei enää ruokaa mahdu ihan samalla tavalla eikä nälkäkään siten vaivaa, kuten alussa kun jääkaapilla sai käydä öisinkin.

Kylvystä tuli mieleen meidän tytön aivan ihanat möläytykset eilen illalla. Olimme laittamassa häntä nukkumaan ja mun kylpyvesi valui siinä samalla taustalla. Hän oli sit kovin huolissaan siitä, mitä hänen lelujaan saisin lainata kylvyn ajaksi ja päätyi lopulta siihen, että kaikki kalalelut ja etenkin mustekala olisi käytössäni. Pieni rakas sit olikin viellä mun kylvyn jälkeen hereillä ja kyseli laitoinko mustekalalelun takaisin lelukoriin, hän ihan oikeasti ajatteli että siellä minä vietin aikaa leikkien hänen leluillaan, lapset!<3 Heh, tosin ihan aluksi kun kuuli kylvystäni hän totesi vain että ”et mahdu siihen, mahdut suihkuun”. Ajattelin vain mielessäni että kiitoksia vain suuresti, hän kun kuitenkin usein kylpee siinä isossa ammeessa isin tai mun kanssa, mutta jostain syystä en nyt hänen mielestään enää yksin sinne mahdukaan. 😀

Maha tuntuu välillä muuten todella kireältä ja sellaiselta että se saattaisi välillä melkein räjähtää. Luulen, että mun vatsalihakset on ihan ääriasennossa eivätkä ne ole vielä antaneet myöten, viimeksi niin ei nimittäin käynyt missään vaiheessa raskautta kun vatsa pysyi kohtuu pienenä koko ajan ja kasvoi hitaasti. Toisin on mennyt tässä raskaudessa, saapi nähdä mitä tuleman pitää. Kaikilta muilta kolotuksilta on vältytty ja kävely onnistuu edelleen hyvin, nautitaan siis näistä hyvistä puolista oikein olan takaa! 🙂

Mukavaa keskiviikkoa teille kaikille!

Kommentit

17 kommenttia
Xenia

Okei, kiitos kun autoit muakin tätä ymmärtämään! <3

Moikka! Olen hierojaopiskelija ja voisin kertoa pari oppimaani asiaa raskausajan hierontaan liittyen. Ensinnäkin toinen kolmannes on ”turvallisin” aika raskaudesta mennä hierontaan, viimeisen kolmanneksen aikana lähellä synnytystä kannattaa välttää, sillä ainakin alaselän hieronta kovin ottein voi jopa käynnistää synnytyksen (tosin hyvä apukeino, jos ollaan menty yli lasketun ajan). Myös jalkapohjissa on joitain pisteitä, jotka voivat vaikuttaa. Kannattaa mielummin mennä raskausajan hierontaan perehtyneelle hierojalle, joka tietää varmasti mitä tekee. Ei ”normaali” hierojakaan mitään vahinkoa saa aikaan, mutta hoitoasennot ja tekniikat voivat olla eri tasoa 🙂

Xenia

Kiitoksia kun jaoit asiantuntemustasi! Tässä alkaa tosiaan olemaan sen verran mahakas, että ihan missä tahansa asennossa. Pitääkin hieman googlailla Porvoon hierontapaikkoja ja nimenomaan niitä, jotka tekevät raskaana oleville hierontaa! Kiitoksia vinkeistä! 🙂

Tsemppiä loppuraskauteen, erityisesti noissa uniasioissa, jotka vaikuttavat niin paljon jaksamiseen ja mielialaan! Ihania noi tyttösi kylpykommentit. 🙂

Olisi mielenkiintoista kuulla, miten lapsen saaminen vaikutti/vaikuttaa nukkumiseesi, koska olet siitä aina välillä jotain maininnut. Itse olen lapsen saannin jälkeen kärsinyt aika pahastakin unettomuudesta ja olen todella herkkä esim. kaikille äänille (ennen nukuin todella syvää ja hyvää unta), joten tämän vuoksi asia kiinnostaa. 🙂

Piti vielä mainita, että tuo uniasia kiinnostaa nimenomaan pitkällä aikavälillä (ei pelkkä vauva-aika), sillä tiedän, että varsinkin alkukuukausina tuore äiti herkistyy lapsen tarpeille, ja se taitaa olla vielä aika normaaliakin.

Xenia

Kiitos paljon Kikoa!<3 No siis mä olen aina ollut ns huono nukkuja eli heräilen herkästi, mutta toisaalta selviän myös aika vähin unin (7h riittää vallan mainiosti). Kyllä se lapsen saanti tosiaan on vaikuttanut. Nykyisinhän käytän korvatulppia öisin, mutta silti herään jos tyttäreni kutsuu minua vaikka hän ihan tavallisesti puhuisikin eikä esim itkisi. Tosi outoa. Nyt pitää sit vauvan syntyessä totutella olemaan hetki ilman korvatulppia kun vauva siinä vieressä on, odotan sitä hieman jännittyneenä! Yleisesti ottaen nukun kyllä herkkäunisuudesta huolimatta nykyisin jo todella hyvin, tämä tämänhetkinen unettomuus menee kyllä raskauden piikkiin. Yhden asian olen itsessäni huomannut, eli esim tietokoneen näyttö/televisio/puhelin on ihan viimeisiä juttuja joita mun kannattaa katsoa ennen nukkumaanmenoa jos haluan että yö on levollinen! 🙂

Itse kävin esikoista odottaessa raskaushieronnassa, ja kuukautta ennen laskettua aikaa myös osteopaatilla 🙂 Suosittelen kyllä molempia, teki tosi hyvää! Oon ajatellut tässäkin raskaudessa käydä, sitten loppupuolella 🙂

Xenia

Mä luulen, että on ihan pakko, sen verran on jumeja! 😀

Moikka, seuraan Baby Bearia Bloglovinin kautta ja jostain syystä viime aikoina on tullut muitakin postauksia ”lukulistalle” blogin nimellä vaikka et ole niitä kirjoittanut. Meinaan siis reseptejä tai artikkeleita ilmeisesti samalla sivustolla mutta ei sinun blogiin liittyviä, onko tietoa mistä johtuisi ja jos voisi jotenkin korjata? Kiitos =)

Xenia

Mun pitää korjata tuo! 🙂

Hei, itse kävin Porvoon lääkärikeskuksessa Minnan raskausajan hieronnassa ja tykkäsin tosi paljon! Rentouttavaa ja vauva huomioitiin myös omalla hieronnalla 🙂 suosittelen!

Xenia

Kiitos vinkistä Ilona, mä meen googlettaa! 🙂

Kävin raskausaikana vyöhyketerapiassa. Kannattaa valita terapeutti, joka on hyvin perillä raskaana olevan hoidosta koska eism. ennen tiettyjä viikkoja ei esim. jalkapohjista kaikkia kohtia saa käsitellä lainkaan.
Oli kyllä aivan ihana ja rentouttava kokemus! 🙂

Helsingissä Organic Spirit tekee ihanaa raskaushierontaa ja vyöhyketerapiaa.
Suosittelen lämpimästi!

Heippa! Oon saman homman huomannut kuin joku muukin tuossa aiemmin, eli bloglovinin kautta ties mitä postauksia tulee näkyviin blogisi nimellä. Mm. ”Löysät käsivarret? Ota motivaatiotoppi esiin ja tartu haasteeseen” ei liene Baby Bearin postaus. Sama ongelma esimerkiksi Mammatyylit -blogilla, samoihin aikoihin alkoi ylimääräiser postaukset (monia monia päivässä) näkymään bloglovinissa.

Kaunis odottaja siellä, toivon mukavaa loppuraskautta teille!

Xenia

Taitaa olla edellisen blogialustan ”juttuja”, selvitän tätä! 🙂

Hei!
Niinpä taitaakin olla, avasin ”Baby Bearin” yhdestä niistä postauksista ja sehän oli vanha osoite 🙂 Oli jäänyt seurantaan sekin vaikka uudenkin osoitteen olin listalleni lisännyt. Sama Mammatyyleissä, mamalifessä taisitte olla molemmat ennen. Otin vanhat osoitteet seurannasta pois ja ylimääräiset postaukset katosi, homma ikään kuin ratkesi 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä