Nukutko tarpeeksi – Muutamia faktoja unesta

Teksti

Tämä aihe on vaikea erityisesti lasten vanhemmille; puhuminen unesta

Moni vanhempi nukkuu aivan liian vähän, sillä unentarve ihmisestä riippuen on noin 7-9 tuntia. Itse olen huomannut, että oma unensaanti on jäänyt lapsen tulon myötä noin 6-7 tuntiin, sillä kundi herää 5.30-6.30. Tähän nähden menin aivan liian myöhään nukkumaan. Jos otetaan mukaan yölliset heräämiset joita tuossa jokin aikaa sitten tuli ihan älyttömästi, niin unensaanti oli jo huolestuttavalla tasolla.

Hieman faktaa unesta.

Unen tarve on siis 7-9 tuntia normaalilla aikuisella. Jos joku väittää, että pärjää hyvin vähemmällä unimäärällä, hän todennäköisesti valehtelee, sillä kyseisten henkilöiden määrä on niin vähäinen. Ei evoluutio ole turhaan muokannut vuosien saatossa unimääräämme tuohon noin kahdeksaan tuntiin. Tutkimusten mukaan alle kuusi tuntisia yöunia nukkuvien henkilöiden riski saada aivoinfrakti on huomattavasti suurempi, kuin normaaleja yöunia nukkuvien. Riski on tällöinen nelinkertainen.

Unen tarkoitus on saada kroppamme korjattua päivän rasituksista, joten jo sen luulisi soittavan herätyskelloja, että nyt pitää muokata omia nukkumistottumuksiaan, jos nukkuu alle 7 tuntia. Tässä on tärkeä asia miehille; jos nukut alle kuusituntisia yöunia, laskee testosteronitasosi 10 vuotta vanhemman henkilön tasolle. Kaikkihan me tiedämme mitä se tarkoittaa.

Uni vaikuttaa myös fyysiseen jaksamiseen. Jos nukut huonosti, sinun fyysiset ominaisuudet heikkenevät eli sinun maksimivoimat, sekä lihaskunto eivät ole täydellä tasolla, millä ne normaalien yöunien jälkeen olisivat.

Unenpuute vaikuttaa myös laihduttamiseen. Jos nukut huonosti ja yrität laihduttaa samalla, niin sinun lihasmassa putoaa silloin enemmän kuin rasvamassasi. Tämänkin luulisi herättävän kelloja, jos ihmettelee, että miksi maha ei pienene vaikka ravinto ja liikunta olisivat kunnossa.

Olen kuunnellut paljon professori Matthew Walkerin haastatteluja, sekä lukenut muunmuassa hänen Why we sleep -nimisen kirjan, joka kertoo enemmän unesta ja sen puutteesta. Näiden myötä muutin omia nukkumismenetelmiä parempaan suuntaan. Pyrin menemään jo reilusti ennen 23.00 nukkumaan, sillä TV-ohjelmat ja elokuvat eivät ole unenpuutteen arvoisia asioita. Ennen saatoin jäädä katsomaan telkkaria vielä pariksi tunniksi, kun J meni nukkumaan. Onhan nämä faktat nyt olleet tiedossa jo kauan, mutta nyt kun uni on ollut vähäistä, niin sen vaikutukset huomaa. Hei hei Mestarien liiga, sekä muut futismatsit, jotka alkavat vasta kymmenen aikoihin illalla. :/

Miten te nukutte? Huomaatteko, että esim kännykkä ei pysy kunnolla kädessä tai fokus ei ole kovin tarkka, kun nukutte liian vähän? Vai oletteko te niin onnekkaita, että saatte nukuttua sen 7-9 tuntia?

Tästä videosta näet pähkinänkuoressa mistä Why we sleep -kirjassa puhutaan ja alla olevasta videosta näet kokonaisuudessaan tuon Joe Roganin podcast-keskustelun unesta:

Ja jos Walkerin kirja kiinnostaa, niin pääset kuulemaan sen esim tästä linkistä.

Ai että niitä aikoja, kun sai nukuttua kuin pieni vauva (jolla ei ole vatsavaivoja, eikä herää yöllä syömään) 😀

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä