ihan mamina - Banneri

Onko blogeissa, youtubessa tai instassa enää mitään aitoa? Onko kaikki tuotteet saatuja tai kaikki suositukset pelkästään rahan perässä huitelua? Voiko vaikuttajan sanaan luottaa, vai saako rahalla laitettua sanoja suuhun?

Mä olen some-maailmassa vasta lapsen kengissä. Instagramissa olen roikkunut kauan, mutta vasta vuosi sitten tätä blogia perustaessa aloin myös kiinnittämään huomiota mun instagramin sisältöön. Vieläkään en ole päässyt siihen täydelliseen feediin tai tasaiseen postaustahtiin, mutta pidän mun hieman rönsyilevästä instatilistä silti. Kaupallisia yhteistöitä olen tehnyt muutamia erilaisten firmojen kanssa. Tarjouksia on sadellut sähköpostin täydeltä, mutta suurin osa ei herätä mitään mielenkiintoa. Teen yhteistöitä vain yritysten kanssa, joiden tuotteita käyttäisin joka tapauksessa. Olen tehnyt muutamia huomioita somen kaupalliseen sisältöön liittyen, ja kyselin mun seuraajilta seuraavaa!

Miksi kaupalliset yhteistyöt ärsyttää?

 

 

”Tuntuu et moni ei tee asiaa edes omia kiinnostuksia kohtaa vaan ilmasen tavaran

 ja näkyvyyden vuoksi. Pitäis olla joku linja ja itselleen tärkeä asia”

 

 

”Jos yhteistyö ei liity yhtään tilin aiheeseen. Esim. vauvatilillä

 yhteistyö hesburgerin kanssa”

 

 

”Ärsyttää jos yhteistöitä tulee jatkuvalla syötöllä.”

 

 

”Aito fiilis katoaa vaikka samaan aikaan ymmärrän, 

et ihmiset tienaa sillä ja seuraajat hyötyy siitä”

 

 

”Tuntuu et alekoodit on huijausta, jos niin moni pystyy niitä jakamaan 

= alunperin liian kallis tuote” 

 

 

”Uskoisin, et se on puhtaasti kateus mikä ihmisiä häiritsee”

 

 

”Ne on joskus tosi väkisin tehtyjä, eikä tunnu enää 

sen ihmisen jutulta ollenkaan”

 

 

”Itestä ne on kivoja, paitsi osalla toteutus tosi kökköä”

 

 

”Ärsyttää jos sama tuote on edustettuna tyyliin

 joka ikisellä samoihin aikoihin”

 

 

”Jos oikeat ja arkiset asiat hukkuu”

 

 

”Vaikuttaa usein väkinäisiltä, eikä todenmukaiselta”

 

 

”Ärsyttää jos ei kerro tuotteesta oikeella inspiksellä, 

vaan on ”pakotettu” yhteistyöhön”

 

 

”Samaa joka tuutista”

 

 

”Jos yhteistyöt on väärin merkitty! 

Tätä näkee myös isoilla vaikuttajilla”

 

 

”Onko oikeesti vilpitöntä suosittelua, 

vai ilmaisen tuotteen toiveessa tehty postaus?”

 

 

”Saattaa kyllä ihmetyttää jos esimerkiksi luonnonkosmetiikasta puhuva 

tekis yhteistyön esim. maybellinen kanssa”

 

 

”Näistä näkee monesti, et haalitaan paljon yhteistöitä 

eikä keretä keskittyä niihin juurikaan”

 

 

”Tuntuu aina feikiltä, kun kaikilla on samanlainen”

 

 

”Tuntuu et ihmiset luulee olevansa jotenki muiden 

yläpuolella, kun saa yhteistöitä”

 








Merkintä ”Kaupallinen yhteistyö X kanssa” karistaa seuraajat karkuun, miksi?

Kun vaikuttaja postaa kaupallisen yhteistyön, se saa huomattavasti vähemmän kommentteja ja tykkäyksiä verrattuna hänen tavalliseen sisältöön. Osa seuraajista jopa lopettaa seuraamisen postauksen jälkeen, vaikka se olisi hyvin toteutettu. Miksi? Kuvasta tykkääminen tai blogitekstin avaaminen ei maksa sinulle yhtään mitään, joten miksi et tykkäisi myös kaupallisesta sisällöstä? Itse en ole huikeita summia tienannut yhteistöillä, mutta kaiken sen rahan olen käyttänyt kehittääkseni blogia lisää. Tätä blogia mitä sinä nyt luet, ja olet ehkä lukenut aikaisemminkin. Eli jos pidät henkilön tekemästä tavallisesta sisällöstä, anna tukesi myös hänen tienaamiselleen, jotta hän voi tuottaa sitä sisältöä sinulle lisää! On kaikille parasta, että vaikuttaja merkitsee yhteistyönsä oikein, eikä sorru piilomainontaan. Vaikuttajalle saa ja myös pitää antaa palautetta. Itse ainakin toivoisin seuraajilta viestiä, jos olen merkinnyt yhteistyön väärin tai jos yhteistyössä voisi parantaa jotain. Eihän sitä muuten kehity rakastamassaan hommassa.

 

Klikinsäästäjä

Blogissa tehdyistä yhteistöistä ei yleensä saa rahaa sen perusteella, kuinka moni on klikannut postauksen auki, tai instassa kuinka moni on tykännyt kuvasta. Blogiin voidaan laittaa mainoslinkkejä ja se tulee mainita postauksen alussa selkeästi. Silloin klikkaamalla mainoslinkkiä ja menemällä kyseisen firman sivuille shoppailemaan saattaa bloggaaja saada jokusen sentin siitä hyvästä. Mutta älä huoli, sinä et ole edelleen menettänyt siinä penniäkään! 

 

 

”TÄMÄ EI SITTEN OLE MAKSETTU MAINOS, KJEH KJEH!”

Vaikuttajan vastuulla on suositella vain sellaista sisältöä mihin itse uskoo. Mikäli hän suosittelee kuraa, seuraajien luottamus kärsii ja he katoavat paikalta kun tuhka tuuleen. Moni vaikuttaja ymmärtää tämän ja siksi sinäkin voit luottaa lemppari vaikuttajaasi. Toki kaikessa sisällössä pitää olla kriittinen mitä somessa tulee vastaan oli se kaupallista tai ei. Toisen tekemälle työlle naureskelu on silti minun mielestä typerää. Kaupallisten yhteistöiden tekeminen on oikeasti työtä. Se vaatii pitkää suunnittelua, neuvottelua, kuvaamista ja kaiken tämän sovittamista yrityksen toiveisiin. Eikai kukaan mene naureskelemaan mainostoimiston Jukalle, että ”sinä vaan räpsit kivoja kuvia päivät pitkät ja roiskit niitä pitkin lehtiä”? Kukaan ei opeta vaikuttajalle esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin pelisääntöjä tai anna valmista postausideaa. Markkinointi on luovaa työtä, myös somessa.

Verrataan hieman…

Freelancer toimittajan tuntilaskutus suositus on 67e ja puolen päivän työstä 251e. Valokuvaajan suositus tunnin työstä on 97e ja puolen päivän työstä 365e. Vaikuttaja saattaa käyttää jopa useita päiviä yhteistyön hiomiseen, mutta lasketaan tämä freelancer toimittajan puolikkaan työpäivän perusteella. Bloggaaja tekee toimittajan ja valokuvaajan työn. Lisäksi hän on vuosia blogannut ja kerännyt itselleen yleisöä, hän myös mainostaa postauksiaan facebookissa, instagramissa yms ja vastaa seuraajiensa kysymyksiin tuotteesta. Mikäli hän saa siitä yhteistyöstä tuon 616e, siitä poistetaan vielä verot, yel, alv niin tilille kilahtaa n. 289e. Parhaassa tapauksessa seuraajat laittavat kysymyksiä tuotteesta viikkoja tai kuukausia yhteistyön jälkeen, joihin vaikuttaja vastailee saamatta senttiäkään lisää työstä.

 

Mutta saako vaikuttaja edes tuota summaa? Minusta tuntuu, että useimmin yritykset aloittavat neuvottelun pelkästä tuotteesta tai muutamista kympeistä tai satasista, jolloin tilille ei kilahda edes viikon ruokarahoja. 


Mun vinkkejä kaupallisten yhteistöiden tekemiseen aloittelijoille

 

Yhteistyö tarjouksia saa usein instagramissa joko sähköpostiin tai direct viestinä suoraan yrityksen edustajilta. Toinen tapa saada yhteistyö on rohkeasti lähettää itse sähköpostia yrityksille. Mun mielestä ammattimaisempaa on lähestyä virallisesti sähköpostitse, kun viestillä. Minä kirjoitan aina sähköpostiin lyhyen esittelyn itsestäni ”Hei olen Niina Mantere ja kirjoitan blogia nimeltä…”. Tämän jälkeen esittelen blogini, instagram sivut ja kerron millaisia seuraajia minulla on ja kuinka paljon. Mikäli sinulla ei vielä ole paljoa seuraajia, niin on tärkeää kertoa heistä ja heidän aktiivisuudesta, jotta saat yrityksen vaikuttumaan siitä, että olet silti loistava yhteistyökumppani. Seuraavaksi esittelen yhteistyöideani. En koskaan pyydä tuotetta tai palvelua, vaan kerron yritykselle mitä minä voisin tarjota heille mikäli he ovat kiinnostuneet. Kerron myös heti hinnan, mutta muistan mainita, että hinta on neuvoteltavissa.

 

Mieti miksi haluat tehdä kyseisen yhteistyön. Hyötyykö sun seuraajat yhteistyöstä? Onko kohderyhmä oikea? Ostaisitko tuotteen tai palvelun muutenkin? Saatko yhteistyöstä heti inspiraation, vai tuleeko siitä väkinäisen oloinen postaus? Myöhemmin, kun olet oppinut tekemään yhteistöitä ja tienaamaan niillä saatat ottaa myös ei-niin-inspiroivia yhteitöitä, mutta silloin tiedät jo mitä olet tekemässä. Osaat varmasti jo tehdä yhteistyöstä omannäköisen, vaikka aihe olisi hieman poikkeava muuhun sisältöösi nähden.

 

Yhteistöiden oikeaoppinen merkitseminen

 

Tuote saatu = Yritys on antanut sinulle tuotteen, mutta ette ole sopinut postauksesta, storystä tai tekstistä missä tuotteen pitäisi näkyä. Voit siis halutessasi heittää vaikka tuotteen kaapin nurkkaan tekemättä sitä yhtään postausta.

 

Kaupallinen yhteistyö / Mainos = Olet saanut tuotteen ja mahdollisesti rahaa tms yhdessä sovitusta postauksesta tai kuvasta. Teksti pitää lukea heti postauksen alussa selkeästi. Ei riitä, että teksti lukee postauksen ensimmäisien lauseiden jälkeen tai on lisätty vasta loppuun.

 

Affiliate-yhteistyöt eli ”Postaus sisältää mainoslinkkejä” on myös merkittävä heti otsikon jälkeen, jotta lukija näkee sen tekstin ensimmäisenä.

 

Instagramin storyssa yhteistyö on merkittävä jokaiseen storyyn. Ei riitä, että ensimmäisessä storyssä on merkintä ”kaupallinen yhteistyö”.

 

Mitä ajatuksia vaikuttajamarkkinointi herättää?

 

Ihan mamina – Niina

 

PS: Meidät löydät myös instasta!

@niina.mantere

Kommentit (3)

Pakko tarttua tuohon "Tämä ei sitten ole maksettu mainos, kjeh kjeh" -kohtaan, koska mä merkkaan itse yleensä postauksen alkuun juurikin selkeän maininnan siitä, ettei se ole mainos tms, jollei se sellainen tosiaan ole. (Mun blogissa ei oo vielä ollut kertaakaan maksettua sisältöä, kun blogi vaan on vielä niin tuore ja pieni).

Mun syy merkitä myös mainoksettomuus ei tosin perustu millään lailla siihen, että jotenkin halveksisin heitä, jotka kaupallista sisältöä tuottavat. Hyvällä maulla toteutettuna kaupallisuus ei häiritse mua ollenkaan, päinvastoin.

Oon päättänyt lisätä merkinnän siksi, että oon itse törmännyt jonkin verran sellaisiin julkaisuihin, joihin yhteistöitä ei ole merkattu, vaikka postaus silti ehkä vahvasti vaikuttaa sellaiselta. Ja se kyllä hämmentää ja häiritsee. Niinpä en halua, että kukaan joutuu mun tietyntyyppisten postausten kohdalla arvuuttelemaan, että onkohan tää tyyppi nyt unohtanut täysin, millaiset pelisäännöt yhteistyöpostausten toteuttamista koskee vai yrittääkö se muuten vaan viilata lukijoita linssiin.

Jos ihmisen instatili on yhtä yhteistyötä niin lopetan seuraamisen koska se koko tili on mun mielestä "sieluton" eikä pitäjänsä näköinen. Monesti pyyhkäsen vaan postauksen ohi ja jatkan feedin selailua jos nään -20% merkin pitkässä tekstissä, tai se alkaa sanoilla "toteutettu yhteistössä…" ihan vaan koska mua ei kiinosta. Jos en sillä hetkellä ole ajatellut ostaa mitään niin en jaksa rueta edes lukemaan mitä postaus koskee. Siksi en myöskään tykkää päivityksestä, koska ei kiinosta, koska en lue koko aihetta sen enempää, en myöskään tykkää. Ei siinä sen kummempaa. Itse mietin just yks päivä että millä perusteilla ihmiset tykkää instagramissa kuvista? Jonkun toisen suttuinen puolikas naamakuva saattaa saada tykkäyksiä, ja toisen huolellisesti suunniteltu ja hyvälaatuinen kuva ei, siis miksi? Siinä kohtaa mietin että onko se se kateus? Itse tykkään kuvista jotka on mielestäni kauniita, hyvälaatuisia, kuvan aihe on itseäni kiinnostava, olen samaa mieltä kuvatekstin kanssa, eikä kuva ole "sotkuinen". Pidän suunnitellusta kuvasta yleensä enempi kuin tilannekuvista, silti tuntuu että monesti ne tilannekuvat saa enempi tykkäyksiä? Itse en pidä liian muokatuista kuvista ja snäpin filtterikuvat on ihan nääh.
Olisi siis mielenkiintoista kuulla tästä että milloin ihmiset klikkaa sen tykkäyksen siihen kuvaan?
Anteeksi hieman nyt aiheen vierestä, mut tää kiinnostais kuulla. 🙂

Pyrin itse siihen, että yhteistyö liittyy blogiini jollakin tavalla edes ja postauksen sisältö myös mietitään tarkkaan, että miten se saadaan blogin aihepiiriin jotenkin sopimaan. Yhteistöitä teen todella harvoin, sillä blogini sisältö on haasteellinen.

Vastaa käyttäjälle Melissa Laitakari Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Niina Mantere

Niina Mantere

Blogin takaa löytyy Niina, 24-vuotias opiskelija, kahden pienen pojan äiti ja yhden miehen avovaimo.

Äitiydestä on tehty tänä päivänä suuri kilpailu ja etenkin nuorten äitien kohtaama kritiikki on kovaa. Siksi mä olen päättänyt paljastaa oman epätäydellisyyteni ja antaa vertaistukea muille täydellisen epätäydellisille äideille, jotka kamppailevat samojen asioiden parissa. Täällä puhutaan äitien kehonkuvasta, opiskelusta vauva kainalossa ja vanhemmuuden haasteista ja parhaista hetkistä. Ainiin ja onhan meillä tulossa häätkin kesällä 2023, jännää!

Ihana saada sut mukaan!

Ota yhteyttä
ihanmamina@gmail.com

Arkisto

X