4 pääsyytä, miksi meillä on varaa monipuoliseen ja terveelliseen vegaaniruokaan

Näytän miltei päivittäin Instagramin stooreissani, mitä meidän perheessämme syödään. Saankin usein kyselyjä muilta vanhemmilta, että miten ihmeessä minulla on varaa tähän kaikkeen? Haluan nyt vastata kysyjille perusteellisesti, miten monipuolinen ravinto on meille taloudellisesti mahdollista.

Ensinnäkin, ruokakulut ei ole kasvaneet sekaruoka-ajoilta. Ehkä tosin jo silloinkin käytettiin sievoinen summa ruokaan. Mutta kasvikset ja kasvisruoka sinänsä ei tule kalliiksi, kun ajan kanssa oppii valmistamaan herkullista vegaaniruokaa hyvistä raaka-aineista. Lihankorvikkeita ei tule käytettyä päivittäin ja muut kalliimmat vegaaniset valmistuotteita menee lähinnä lasten koulueväiksi.

Me syömme pääasiallisesti terveellistä, tuoreista kasviksista valmistettua vegaaniruokaa. Emme mekään toki aina terveellisesti syö, vaan pizzaa, jädeä ja hodareitakin kuluu. Herkuttelu kuuluu arkeen, siinä missä juhlaankin.

Aamuisin meillä yleensä juodaan smoothieita, syödään muroja tai puuroa tuoreilla marjoilla. Arjessa valmistan yleensä joka päivä kotona yhden lämpimän aterian, jonka pyrin tekemään mahdollisimman ravinteikkaaksi. Lisäksi teen jokainen viikonloppu brunssin, jolloin pidän huolta että pöytä notkuu ruoan määrästä!

Brunssilautanen viime viikonlopulta.

View this post on Instagram

Vilauttelen harva se päivä stooreissa mitä me syödään. Mitä teen päivälliseksi tai mitä laitan lapsille koulueväiksi. Miltei joka viikko joku ihmettelee, miten ihmeessä meillä on varaa tähän kaikkeen? Hedelmiin, marjoihin, vegetuotteisiin ja ylipäänsä tuoreisiin kasviksiin.( Katso kuvia svaippaamalla👉2. Kuvassa ja videoilla viime viikonlopun brunssista🤤) Ensinnäkin, ruokakulut ei ole nousseet sekasyöjäajoista, päinvastoin. Mutta ehkä me jo silloinkin käytettiin aika paljon rahaa ruokaan. Jokainen perhe tai kotitalous päättää itse, mihin rahansa pistää. Päätin vuosia sitten panostaa ravintoon,sillä terveyteen investointihan on kuin pitäisi rahaa pankkiin. Kun me pysytään terveinä eikä sairastella, siinäkin säästyy pitkä penni. Listasin blogiin 4 pääsyytä, miksi meillä on varaa monipuoliseen ja terveelliseen vegaaniruokaan. Käy kurkkaamassa🙌 Linkki profiilissa👉@jyllanninsuomineito 📸 @jyllanninsuomineito #vegaaniperhe #vegaan #ruoka #ruokakulut #foodie #vegetarian #veganlunch #veganlife #foodphotography #foodstagram #foodiesofinstagram #foodlover #foodinspiration #vegan #veganer

A post shared by Terhi-Anneli Koivisto (@jyllanninsuomineito) on

Lisäksi koostan jokainen päivä lasten madpakket, eli koulueväät. Tanskassa ei ole kouluruokailua, joten jokainen perhe huolehtii omien lastensa ruokailuista. Kouluruoka pakataan usein eväslaatikoihin, joissa on pieniä lokerikkoja.

Vegaaninen madpakke, eli lasten koulueväät.

Koostan lasten koulueväät huolellisesti ja panostan laatuun.

Mietin jokainen päivä tarkkaan, mitä eväspaketteihin laitan. Koululaiset syövät aamupäivällä ”frugpåsen” sisällön, eli hedelmäpussukan. Kassiin laitan yleensä tuoreen hedelmän, jogurtin, smoothien, hedelmäpatukan, marjoja ja täysjyväkeksin.

Eväspaketteihin laitan vaihtelevasti ja monipuolisesti täysviljaa, sämpylää, täytetyn croissantin, vegaanisia jogurtteja, vegenugetteja, kasvispyöryköitä, tuoreita marjoja, pilkottuja kasviksia, mehua, pähkinöitä, maissia, hedelmiä ja erilaisia erityisesti eväspaketteihin valmistettuja tanskalaisia hedelmätuotteita.

Pinaatista saa K-vitamiinia ja foolihappoa, kaliumia, magnesiumia, seleeniä sekä A-, C- ja B6-vitamiineja. Parsakaali on oma lempparikasvis! Parsakaali sisältää rautaa, A-vitamiinia, C-vitamiinia, folaattia, kaliumia, kalsiumia, fosforia, ravintokuitua, proteiinia ja K-vitamiinia.

Miten minulla on varaa valmistaa arjessa terveellistä vegaaniruokaa?

  1. Sijoittaminen monipuoliseen ruokaan on terveysvalinta. Kun n. kuusi vuotta sitten aloin vegaaniksi, päätin alkaa panostamaan paremmin terveelliseen ruokaan. Vegaanisen ruokavalion terveyshyödyt omalla kohdallani olivat varsin selkeitä ja halusin vahvistaa myös lasten  terveyttä ruokavalion kautta. Hyvään vastustuskykyyn vaikuttaa toki myös liikunta ja lepo, mutta terveellinen ravinto on tärkeä osa kokonaisuutta. Sanon usein, että ruokaan panostaminen on kuin pistäisi rahaa pankkiin. Emme juurikaan sairastele, joka voisi koitua helposti varsin kalliiksi. On myös investointi panostaa omaan ja lasten tulevaisuuteen. Toiveeni on, että pysymme terveinä ja hyvässä kunnossa pitkään.
  2. Elämme vaatimatonta arkea. Eli toisin sanoen, emme juurikaan tuhlaile huvituksiin. Lapset käy arkisin koulussa ja minä töissä. Vapaa-aikana lapset hengailee kavereiden kanssa, pelaa tietokoneilla, urheilemme, ulkoillaan ilmaisissa skeittipuistoissa, metsässä, rannalla tai käydään pyöräilemässä. Silloin tällöin käymme uimahallissa, elokuvissa tai vaikka keilaamassa. Kerran kesässä vierailemme huvipuistossa, mutta siinäpä se. En myöskään harrasta shoppailua, jossa säästää todella paljon. Eli kierrätän ja hommaan suurimman osan vaatteista sekä kodin sisustuksesta kirpputoreilta.
  3. Emme juurikaan matkustele. Vuosia sitten olimme joulun Espanjasssa, muuten emme ole käyneet Suomea pidemmällä. Siinä säästyy paljon kuluja, jotka käytän mielelläni vaikka terveelliseen ruokaan.
  4. Teen paljon töitä. Minulla on päätoiminen työ digitaalisessa markkinoinnissa, jonka lisäksi olen yrittäjä ja ammattibloggaaja. Panostan tällä hetkellä paljon työntekoon, jolloin tulotkin on varsin hyvät.

Kannattaa muistaa, että vegaaninen ravinto ei ole automaattisesti mitenkään terveellistä, vaan se pitää osata koota oikein. Kaikille tarkoitetuissa ravintosuosituksissa kuitenkin ohjeistetaan, että meidän kaikkien tulisi syödä enemmän kasviksia ja hedelmiä. Vain harva suomalainen tai tanskalainen syö suositusten mukaisen määrän kasviksia.  THL:n tutkimuksen mukaan aikuisten ruokavalio on kaukana suositeltavasta. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödään liian vähän; punaista ja prosessoitua lihaa taas liian paljon. Suositukset on myös yksimielisiä siitä, että lihansyöntiä tulee vähentää. Yli puoli kiloa viikossa punaista lihaa kuluttavilla riskit eri syöpiin alkavat nousta.

Kasvisruoan terveyshyötyjä tutkittaessa on todettu, että kasvissyöjillä on vähemmän sydän- ja verisuonitauteja sekä matalampi verenpaine kuin sekasyöjillä. Olin juuri terveystarkastuksessa, jossa suoritettiin myös verikoe. Tulokset olivat loistavia ja se kannustaa jatkamaan tapaani koostaa perheeni ravitsemus.

”Kasvispainotteinen ruokavalio on yhdistetty myös pienempään riskiin sairastua tiettyihin syöpiin, erityisesti muutamiin suolistoalueen syövistä. Toki syöpäriskiin vaikuttaa myös ylipaino sekä muut elintavat, kuten tupakointi. Kasvisruokailijoilla on kuitenkin keskimäärin hieman matalampi painoindeksi kuin sekaruokavaliota noudattavilla”, Henna Jalkanen, ravitsemusterapeutti

Lisäksi IPCC:n raportin mukaan ruoantuotanto aiheuttaa merkittävän osan globaaleista hiilidioksidipäästöistä.

Kasvissyöntiin panostaminen on siis suuri valinta ja sen vaikutukset laajenee henkilökohtaisesta hyvinvoinnista aina globaaliksi asti. Silloin ei olekaan yhtäkkiä niin vaikea päättää, mihin rahansa käyttää.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä