Koko perheen vegaaninen grilliherkku

Teksti

Tanskassa on vahva rantakulttuuri, joten meilläkin on tapana grillata rannalla viikottain. Mutta koska meidän merenrantakaupungissamme tuulee aina, menimmekin viime viikonloppuna kovan viiman takia Kastelletin suojiin.

Kastellet on entisen linnan rauniot, jotka ovat nykyään tosin enää ruohikkoiset kumpareet. Kumpareet suojaavat merituulilta ja meillä on aina hauskaa seikkailla Kastelletin pienissä metsiköissä, etsiä ötököitä ja vuoleskella keppejä.

Grillivartaat ovat meidän perheen ehdoton grilliherkku. Ne on vain yksinkertaisesti niin helppo tehdä. Vartaat voi tehdä ulkona nuotiolla, grillissä tai kotona uunissa. Vartaisiin voi myös laittaa ihan mitä haluaa tai mitä kaapista sattuu löytymään.

Hyvä nyrkkisääntö on ottaa mukaan sekä vihanneksia että hedelmiä. Suolainen ja makea on tosi herkullinen yhdistelmä. Ottakaa mukaan myös lihankorvikkeita kuten soijanakkeja, nugetteja, pyöryköitä tai vaikka valmiiksi marinoitua tofua. Näin makuelämys ei eroa paljoa totutusta, jos käytätte eläinperäisiä tuotteita.

Grillaamme usein myös sellaisia vihanneksia jotka ovat rapeita ja jotka jätetään myös sellaisiksi. Ne narskuvat mukavasti syödessä ja antavat kivan suutuntuman. Ne ovat hyvä kontrasti perunoille ja muille pehmeille vihanneksille.

Marinadin me teemme kotona ja tuomme mukaan. Marinadin voi tehdä helposti täysin mieleisekseen. Tuliset mausteet voi jättää pois jos lapsetkin haluavat upottaa vartaansa marinadiin. Tai sitten voi tehdä kaksi erillistä marinadia.

Vartaat on kivaa yhteistä tekemistä nuotion äärellä. Me pilkomme vihannekset ja hedelmät yhdessä, jonka jälkeen jokainen saa tehdä itselleen mieleiset vartaat. Vihannekset ja hedelmät voi vaihtoehtoisesti kääriä folioon ja laittaa suoraan nuotioon. Kun ruoka on kypsynyt, ne voi vaikka laittaa tortillaan tai syödä sellaisenaan erilaisten kastikkeiden kanssa.

Ylijääneet grillaukset otan aina mukaan kotiin ja teen niistä seuraavana päivänä herkullista pyttipannua!

 

Vegaaniset grillivartaat

Marinadi 

– 5 valkosipulinkynttä

– ripaus suolaa

– ripaus pippuria

– 1 tuore chili

– ripaus cayannepippuria

– 2 dl oliiviöljyä

– peukalon kokoinen inkivääri raastettuna

– ripaus garam masalaa

– ripaus savustettua paprikaa

Vartaat

– 2 Bataattia (jos grillaatte nuotiolla, keitä kotona valmiiksi)

– 3-10 perunaa(jos grillaatte nuotiolle, keitä kotona valmiiksi)

– Soijanakkeja, soijanugetteja tai soijapyöryköitä

– 400 g kirsikkatomaatteja

– paprikaa

– 500 g sieniä (pese kotona valmiiksi)

– mango

– 200 g mustikkaa

– tuoretta parsaa

 

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä