Kun lapsi haluaa ryhtyä vegaaniksi – 6 vinkkiä vanhemmille

Teksti

Haluaako lapsesi ryhtyä vegaaniksi?

Haluaako lapsesi ryhtyä vegaaniksi? Olet itse kuitenkin sekasyöjä, etkä tiedä mitä ihmettä nyt pitäisi tehdä? Kasvisruokia tulee tehtyä joskus, keitot ja salaatit hoituu, mutta että kaikki ruokailut olisivat ilman eläinperäisiä tuotteita? Mahdotonta, liian vaikeaa! Ja mistä lapsi voi saada kaikki ravintoaineet ja saako häntä muka syömään kaikenmaailman linssejä ja muita palkokasveja? Älä unta näe!

On totta, että eläinperäisiä tuotteita on kaikkialla.

Meidät on opetettu ja totutettu kuluttamaan eläinkunnan tuotteita ja voi olla alkuun aika vaivalloista selvittää, missä kaikessa onkaan kananmunaa, maitoa tai muuta eläinperäistä. Suurimmassa osassa suklaata on lehmänmaitoa, karkeissa possujen luista tehtyä gelatiinia ja lasagnelevyissä kananmunaa. Tuotelistojen lukeminen tuntuu hankalalta sen sijaan että vain nakkelisi ruokatuotteita ostoskoriin.

Miksi nähdä kaikki se vaiva?

Lapsi tai nuori voi kasvaa ja kehittyä täysin normaalisti kasvisruokavaliolla

Lapsi tai nuori kyseenalaistaa, kyselee ja ajattelee maailmaan ja omaan itseen liittyviä asioita vaistomaisesti. Voi olla todella tärkeä asia kasvavalle nuorelle tiedostaa eläinperäisten tuotteiden käyttämiseen liittyvät ristiriidat ja päättää ryhtyä vegaaniksi. Nuorten keskuudessa kasvisruokavalio on yleistymässä ja syitä on monia.

Tärkeää on tietää että lapsi tai nuori voi kasvaa ja kehittyä täysin normaalisti kasvisruokavaliolla.

  • ”Eri ikäryhmistä lihaa syömättömiä oli eniten 15-24 -vuotiaiden joukossa, heistä 16 prosenttia ei syö lihaa missään muodossa.”  Lihatiedotus

Miksi ei siis tukea lasta päätöksessään, jos hän on itse valmis siihen? On kuitenkin hyvä tiedostaa tietyt asiat, jotka ovat edessä siirtyessä sekaruokavaliosta kasvisruokavalioon.

6 vinkkiä vanhemmille

  1. Aloittakaa siirtyminen kasvisruokavalioon pikkuhiljaa. Siirtymää ei kannata välttämättä tehdä kerralla, sillä vatsa saattaa reagoida ruokavalion muutokseen. Jos jotkut tuotteet sisältävät kananmunaa tai maitoa, antaa mennä! Ehditte tutustua yhdessä vegaanisiin tuotteisiin rauhassa ja ruoanlaitosta ei tule stressavaa kenellekään.
  2. Olkaa avoimia ja ottakaa rennosti. Vegaaninen ruokavalio voi olla mahtavan monipuolinen ja kattava. Se on myös täysin riittävä lapselle ja nuorelle, eikä asiasta kannata ottaa turhia paineita. Pitäkää normaaliin tapaan huolta, että lapsi syö tarpeeksi usein, riittävästi ja monipuolisesti.
  3. Tehkää samoja ruokia kuin ennenkin. Syökää samoja ruokia kuin aina ennenkin, mutta nyt lapsi tai nuori voi saada lautaselleen vegaanisen version. On aika helppoa korvata maito tai kerma kasvisversiolla, liha soijalla/nyhtiksellä/härkiksellä, ruokaan kuin ruokaan. Kasvismakkaroita, leikkeleitä ja lihankorvikkeita löytyy melkein kaikista supermarketeista. Jos ei aina jakseta kokkailla kahta eri ruokaa, koko perhe voisi myös kokeilla vegaanista versiota?
  4. Syökää monipuolisesti. Ihan samoin kuin sekasyöjän on tärkeää syödä monipuolisesti, pätee sama myös vegaaniin. Paljon kasviksia, juureksia, marjoja, viljoja ja hedelmiä. Vegaaniset proteiinin lähteet, kuten palkokasvit, tofu ja helpot valmistuotteet, korvaavat helposti lihan. Lehmänmaidon sijaan voi käyttää kasvimaitoja, kuten soija-, kaura-, riisi- ja pähkinämaitoja, joita on jo yleisesti saatavilla, ja moniin niistä on lisätty kalsiumia ja vitamiineja. Kioskeista ja kaupoista löytyy myös soija-, kaura- ja riisijäätelöä.
  5. Varmistakaa B12- vitamiinin saanti. B12 vitamiini on mikrobien tuottama vitamiini, jota on nykyään vaikea saada ravinnosta. Tuotantoeläintenkin B12- vitamiinin saanti varmistetaan ravintolisinä, jonka ne saavat rehun mukana. Vegaanille B-12 vitaminoidut kasvisjuomat, jogurtit ja vitamiinivalmiste ovat hyvä vaihtoehto. Lue lisää B12-vitamiinista. Nämä tuotteet ovat vegaanisia:Berocca poretabletit (10 µg)Bethover (1000 µg = 1 mg)Betolvex (1000 µg = 1 mg)VEG1 (25 µg)Vitashine VegVit (50 µg)
  6. Osallistukaa vegaanihaasteeseen tai liittykää erilaisiin vegaaniruokaryhmiin. Vegaaniliiton järjestämä vegaanihaaste on hyvä tapa opetella vegaanisia ruokia. Vegaanihaasteesta voi valita koko perheelle vegaanitutorin, jolta voi kysellä neuvoja ja jotkut tutorit lähtevät mukaan jopa kauppareissulle! Liittykää myös Facebookissa oleviin vegaaniruokaryhmiin ja kyselkää avoimesti neuvoja. Ryhmissä autetaan auliisti kasvisravinnosta kiinnostuneita ja resepteistä voi saada inspiraatiota kokkailuihin.

Kysykää lisää, vastaan mielelläni!

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä