Maito ei olekaan ihmiselle välttämätöntä

Teksti

Ei ole montakaan vuotta siitä, kun raskaan työpäivän jälkeen elämää suurempi nautinto oli lasi kylmää maitoa alas yhdellä kulauksella. Mieluiten jopa kaksi. Vartuin maaseudulla maitotilojen keskellä, joten maitotuotteet ovat aina kuuluneet luonnollisena osana päivittäistä ruokailua. Mikään ei ollut lapsena herkullisempaa, kuin paksuun, suoraan maitotilalta tulleeseen maitoon tehty överisuklainen kaakao.

Aina kun mä maitoo juon

Aloin etääntyä Valion rallatuksista, maitotilojen lapsuusmuistoista ja kaikesta totutusta, kun aloin kyseenalaistamaan maidontuotannon eettisyyden ja ylipäänsä maidon tarpeellisuuden. Olin kolmekymppinen, olisikos aika lopettaa maidon juominen?

Seuraavaksi aloin huomata, miten maitoa tuntuu olevan joka ikisessä elintarvikkeessa. Kääntelin tuotteita turhautuneena huomatessani, että on itseasiassa vaikea löytää elintarvikkeita ilman lehmänmaitoa. Kun ainakin 18% osa suomalaisesta väestöstä on yhä laktoosi-intorelantteja, tuntuu omituiselta lisätä maitoa elintarvikkeisiin, joissa sitä ei tarvitse.

  • ”Laktaasi-entsyymin puuttuminen aikuisella oli alun perin normaalia. Luonnontilassa elävä ihmisen joi äidinmaitoa vain lapsena, mutta ei saanut maitoa aikuisena lainkaan. Laktaasi-entsyymi luontaistaloudessa elävällä aikuisella oli tarpeeton, minkä vuoksi sen vaikutus lakkasi lapsen kasvaessa 5–12 vuoden iässä.” Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri

Mustajoki kirjoittaa myös, että laktaasi-entsyymin geenissä on kauan sitten tapahtunut mutaatio, jonka seurauksena entsyymi ei häviäkään aikuistuessa. Kun ihminen alkoi kasvattaa karjaa ja juoda maitoa aikuisena, tämä geenimuoto on ollut edullisempi ja yleistynyt. Siksi useimmat meistä pohjoisen ihmisistä sietävät lehmänmaitotuotteita.

Millä siis korvata maito?

Lehmänmaitoa on markkinoitu vuosikymmeniä ihmiselle välttämättömänä kalsiumin ja proteiinin lähteenä. Suomessa kulutetaan yhtä henkilöä kohti keskimäärin n. 2,4, litraa maitoa, 400 grammaa jogurttia ja 500 grammaa juustoa viikottain. Maitotuotteiden kulutus on kasvanut valtavasti viimeisen 50 vuoden aikana.

Aloin ihmetellä sitä, että jos suomalaiset kuluttavat maitotuotteita näin valtavia määriä, luulisi luiden terveyden kannalta kalsiumia saatavan enemmän kuin tarpeeksi. Silti osteoporoosi- ja lantionmurtumien esiintyminen on Suomessa niin yleistä, että sitä voisi kohta kutsua jo kansantaudiksi. Oli asioiden välillä korrelaatiota tai ei, en halua eettisistä syistä käyttää lehmänmaitoa.

  • ”Ei maitoa tietenkään mihinkään tarvita, vaikka se on hyvin monipuolinen ruoka-aine. Mutta se että se kuuluisi ruokavalioon… ei tietenkään. Ihan hyvin pärjää ilmanki. Maito itsessään on surkea D-vitamiinin lähde.” Mikael Fogelholm, ravitsemustieteen professori 

Maidon kerrotaan vahvistavan luita korkean kalsiumipitoisuutensa vuoksi ja lisäksi lehmänmaidossa on runsaasti proteiinia. Maitoon ja muihin maitotuotteisiin pitää kuitenkin erikseen lisätä D-vitamiinia, joka on välttämätön kalsiumin imeytymisen kannalta. Ravinteiden lisäksi liikunta ja aurinko ovat keskeisiä luuston hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Miksi ei siis huolehtia omasta ja lasten luuston hyvinvoinnista korvaamalla maidosta saatava kalsium, D-vitamiini ja proteiini kasvisperäisellä vaihtoehdolla?

Kasvismaitojen myynti kasvaa ja kasvisruokavalio yleistyy

Minä ja lapset emme tietenkään halunneet luopua maidosta. Sitä on pakko saada muroihin, mysliin, kahviin, puuroon, ruoanlaittoon, leipomiseen ja taaperon mielestä pihalle silloin tällöin eksyvä siili tarvitsee ehdottomasti oman lautasellisensa. Kasvisruoan ja vegaaniuden yleistyessä myös kasvispohjaisia maidonkorvikkeita on onneksi tullut valtavasti lisää.

Kasvisvaihtoehtoina voi nykyään löytää mm. soijajuomaa, kaurajuomaa, mantelijuomaa ja riisijuomaa. Monet kasvisjuomat on D- ja B12 vitaminoituja ja meidän lasten lempparissa, vaniljan makuisessa soijajuomassa, on 120 mg kalsiumia. Eli saman verran kuin maidossa. Kasvisperäisissä nestemäisissä tuotteissa on lisäksi samat määrät proteiinia, kuin monissa maitotuotteissa, eli n.3,9 g.

Kesti hetken päästä jyvälle kasvisvaihtoehdoista, mutta lopulta maidottoman ruokavalion koostaminen ei ole ollenkaan hankalaa. Lapset sitä paitsi rakastavat kasvisjuomia! Vai miltä kuulostaa täyteläinen, proteiinipitoinen kaakaojuoma?

Marjoissa ja hedelmissä on runsaasti kuituja ja vitamiineja.
Marjoissa ja hedelmissä on runsaasti kuituja ja vitamiineja.
Kasviskaakaojuomaa, marjoja ja taas jaksaa!
Kasviskaakaojuomaa, marjoja ja taas jaksaa!
Kalsiumia kasvisruoasta, D-vitamiinia auringosta ja eikun liikkeelle! "Luut vahvistuvat parhaiten liikunnassa, jossa luustoon kohdistuu iskuja, nopeita kiertoja, vääntöä ja tärähdyksiä." Pekka Kannus, liikuntatieteen erikoislääkäri
Kalsiumia kasvisruoasta, D-vitamiinia auringosta ja eikun liikkeelle! ”Luut vahvistuvat parhaiten liikunnassa, jossa luustoon kohdistuu iskuja, nopeita kiertoja, vääntöä ja tärähdyksiä.” Pekka Kannus, liikuntatieteen erikoislääkäri

Vegaaniruokavalio sopii myös pienille lapsille

Perheemme on elänyt jo vuosia vegaanisesti ja olemme kaikki terveitä. Lapset kasvavat niinkuin pitääkin ja oma oloni on parempi kuin koskaan. Alkaakin vaikuttaa siltä, että ihminen ei tarvitsekaan maitoa tai muita eläinperäisiä tuotteita pysyäkseen terveenä ja elinvoimaisena. Kasvisperäinen ruokavalio on alkanut kiinnostaa ihmisiä enemmän ja on siten nousemassa varteenotettavaksi vaihtoehdoksi eläinperäiselle ruokavaliolle.

  • ”Vegaanisen ruokavalion tarjoamisesta päätetään kuntakohtaisten tai varhaiskasvatuksen järjestäjän linjausten mukaisesti. Syödään yhdessä ̶ lapsiperheiden ruokasuosituksessa (VRN, 2016) todetaan, että vegaaniruokavalio sopii huolellisesti toteutettuna myös pienille lapsille. Huolellinen toteuttaminen edellyttää muun muassa ravintolisien ja täydennettyjen elintarvikkeiden käyttöä sekä monipuolista kasviproteiinivalmisteiden käyttöä.” Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Kasvisjuomien lisäksi hyviä vaihtoehtoisia kasvispohjaisia D-vitamiinin lähteitä ovat mm. kasvisjogurtit, kermat, rahkat, margariinit ja sienet. Meillä syödään talvikuukausina myös D-vitamiinia ravintolisänä.

  • ”Vegaaniruokavaliossa hyviä kalsiumin lähteitä ovat muun muassa kalsiumilla täydennetyt kasvijuomat- ja jogurtit, seesaminsiemenet etenkin tahnana, tofu, valkoiset pavut, soija, kaalikasvit ja tummanvihreät lehtivihannekset.  Kalsiumia saadaan siis monista eri lähteistä ja sen riittävästä saannista voidaan huolehtia eri tavoin.” Vegaaniliitto
  • Kalsiumin lähteitä. Kuva:Viva
    Kalsiumin lähteitä. Kuva:Viva
  • Ohjeeni vegaaniseen riisipuuroon:

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä