Makeanhimo iskee mutta et halua herkutella epäterveellisesti? Lue 5 vegeherkkuvinkkiäni

Teksti

Kun makeanhimo iskee, on tosi kyseessä. Joskus tulee oltua enemmänkin sipsikaljavegaani-tyyppinen mättöruoan ja herkkujen ystävä, mutta arkiruokani on tuoreista kasviksista valmistettua ruokaa. Epäterveellisesti ei vaan halua syödä usein kun tuloksena on usein jotain darraa muistuttava olotila. Seuraavana päivänä löysä ja energitön olo harmittaa ja katuu että on antanut homman taas lipsua.

Tottakai herkuttelu on mahtavaa ja täysin sallittua. Mutta jos haluaa välttyä herkuttelua seuraavalta vatsakivulta, pöhötykseltä ja aivosumulta, voi makeanhimon taltuttaa terveellisemmilläkin vaihtoehdoilla. Mitä terveellisemmin olen alkanut syömään, sitä paremmin huomaan epäterveellisen ravinnon negatiiviset vaikutukset. Ja kun kasviksista ja hedelmistä saakin turvotuksen sijasta lisää energiaa ja ihanen kevyen olon, terveellistä ruokaa alkaa myös luonnollisesti himoita enemmän.

Ja mitä harvemmin syö karkkia, jädeä ja pullaa, sitä selvemmin niiden epäterveellisyyden tuntee kehossa ja itselle saattaa tulla nykyään ihan pahoinvointia. Keho tottuu terveelliseen ravintoon ja kun sinne pistää yhtäkkiä jotain epäterveellistä, se sekoittaa elimistöä.

No mutta siis voiko vesimelonia tai jäädytettyä banaania oikeasti himoita? No kyllä voi!

Meillä on aina hedelmiä ympäri taloa. Niitä lapset saavat napsia niin paljon kun tykkäävät.

Vegeherkkujeni top 5

 1. Nicecream.

Helppo, makea, täyteläinen, jäätävän runsas ja ihana hedelmäjätski on helppo valmistaa.

Kuori banaanit, laita pakastepussiin ja pakkaseen. Laita jäiset banaanit tehosekoittimeen, lisää desi kasvisjuomaa ja mieltymystesi mukaan vaikka marjoja ja teelusikallinen vaniljaa.

https://www.instagram.com/p/BM_ZemjgW9s/?utm_source=ig_web_copy_link

2. Marjat. Tuoreet marjat on koko perheen herkku. Mansikat, mustikat ja vadelmat ovat tosi herkullisia sellaisenaan.

https://www.instagram.com/p/BqxzursBM7C/?utm_source=ig_web_copy_link

3. Vegaaniset lätyt. Ilman kananmunaa tai rasvoja letuista saa todella terveellisiä, varsinkin jos vielä paistaa teflonpannulla ilman öljyä. Lättyjen terveellisyyttä voi korostaa, jos niiden päälle laittaa marjoja tai hedelmiä.  Lue täältä lättyohjeeni.

https://www.instagram.com/p/BHSeIDWBagV/?utm_source=ig_web_copy_link

4. Smoothie ja vihermehu. Smoothieen ja mehuun kun lisää myös vihreitä, kuten pinaattia, parsakaalta tai kurkkua, ravintoarvot nousevat. Smoothie on vatsaystävällinen ja helppo herkku.

Turvotusta poistava smoothie:

kourallinen pinaattia

1/2 banaani

2-3 dl kauramaitoa

kourallinen tuoretta minttua

1 avokado

2-3 dl tuoretta ananasta

kourallinen jäitä

Sekoita blenderissä ja nauti!

5. Vegaaninen suklaamousse. Uskomattoman herkullista ja ei valkoista sokeria tai muita epäterveellisyyksiä. Katso helpot ohjeet alta.

https://www.instagram.com/p/Ba1to55D2jM/?utm_source=ig_web_copy_link

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä