Makeanhimo, mutta et halua herkutella epäterveellisesti? Lue terveelliset vegeherkkuvinkit!

Teksti

Kun makeanhimo iskee, on tosi kyseessä

Vaikka olen vegaani, haluan tottakai myös herkutella. Kun makeanhimo iskee, on tosi kyseessä. Olen ollut aiemmin enemmänkin sipsikaljavegaani-tyyppinen mättöruoan ja herkkujen ystävä, mutta olen alkanut hiljalleen siirtyä enemmän vakavamman ituhippeilyn pariin. Kun mässäily joskus lähtee hieman käsistä ja ensimmäinen pala suklaata vie koko käden, on tuloksena epäilyttävästi darraa muistuttava olotila. Seuraavana päivänä hieman turvonneita kasvoja katsellessa harmittaa, että on antanut homman taas lipsua.

Tottakai herkuttelu on täysin sallittua. Mutta jos haluaa välttyä herkuttelua seuraavalta vatsakivulta, pöhötykseltä ja aivosumulta, voi makeanhimon taltuttaa terveellisemmilläkin vaihtoehdoilla. Mitä terveellisemmin olen alkanut syömään, sitä paremmin huomaan epäterveellisen ravinnon negatiiviset vaikutukset. Ja kun kasviksista ja hedelmistä saakin turvotuksen sijasta lisää energiaa ja ihanen kevyen olon, terveellistä ruokaa alkaa myös luonnollisesti himoita enemmän. Valitsen nykyään mieluummin energisen loppupäivän tai jopa loppuviikon, kuin hetkellisen nautinnon suklaalevyn kanssa

Valitsen nykyään mieluummin energisen loppupäivän tai jopa loppuviikon, kuin hetkellisen nautinnon suklaalevyn kanssa

Voiko vesimelonia tai jäädytettyä banaania sitten himoita? No kyllä voi!

Vegeherkkujeni top 5

 1. Nicecream. Helppo, makea, täyteläinen, jäätävän runsas ja ihana hedelmäjätski on helppo valmistaa. Kuori banaanit, laita pakastepussiin ja pakkaseen.

2. Marjat. Tuoreet marjat on koko perheen herkku. Mansikat, mustikat ja vadelmat ovat tosi herkullisia sellaisenaan ja vievät kärjen makeanhimolta.

3. Vegaaniset lätyt. Ilman kananmunaa tai rasvoja letuista saa todella terveellisiä, varsinkin jos vielä paistaa teflonpannulla ilman öljyä. Lättyjen terveellisyyttä voi korostaa, jos niiden päälle laittaa marjoja tai hedelmiä.  Lue täältä lättyohjeeni.

4. Smoothie ja vihermehu. Smoothieen ja mehuun kun lisää myös vihreitä, kuten pinaattia, parsakaalta tai kurkkua, ravintoarvot nousevat. Smoothie on vatsaystävällinen ja helppo herkku.

Turvotusta poistava smoothie:

kourallinen pinaattia

1/2 banaani

2-3 dl kauramaitoa

kourallinen tuoretta minttua

1 avokado

2-3 dl tuoretta ananasta

kourallinen jäitä

Sekoita blenderissä ja nauti!

5. Vegaaninen suklaamousse. Uskomattoman herkullista ja ei valkoista sokeria tai muita epäterveellisyyksiä. Katso helpot ohjeet alta.

Mitkä ovat sinun terveellisiä herkkuvinkkejäsi? 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä