Mitä tehdä jos vauvakuume iskee väärään aikaan? Lue 17 vinkkiäni!

Teksti

Vihdoinkin on saavutettu se ajanjakso kun saa nukkua ainakin kuusi tuntia yössä. On torkuttu pätkissä vuodesta 2015. Tai jos tilanne on ollut oikein päällä, vuodesta 2010.

Nyt pääsee jo toisinaan yksin vessaan. Kolmen vuoden vaipparumba takana päin. Laihduttu kaksikymmentä kiloa. Osataan keskustella aikuisten kanssa aikuisten jutuista. Muistamme keitä olemme, ihmisinä.

Taaperosi alkaa muistuttaa ihmistä. Ihmistä, jolla on oma tahtonsuunta ja karkkihyllyraivarit. Ei tarvitse sinua enää samalla tavalla.Pyyhkimään kyllä. Tekemään ruokaa ja pomottamaan. Olet vain sivulauseessa, tarvittaessa.

Ja sitten. Pikkuhiljaa se kaikki alkaa normalisoitua. Nostalgisoituu. Kuorruttuu vaaleanpunaisella kermavaahdolla.

Ohi köröttelevistä lastenvaunuista kuuluu ääni. Foneettinen kutsuhuuto, joka nousee uusista keuhkoista. Tuo ääni muodostuu vaivatta ja tunkeutuu läpi kaupungin kakofonian. Tuo ääni, joka on kautta aikojen herättänyt ihmisnaaraan suojeluvaiston.

Pienet, pehmoiset ja vielä kävelemään täysin tottumattomat pullajalat potkivat ilmaa.

Hentoinen vastasyntynyt, jota tuore isä pitelee yhden käden varassa legolandissa. Siinä se viikon vanha köllöttelee. Äiti katselee synnytyksen jälkeisissä oksitosiinipöllyissä lasittunut katse silmissään.Isä pitelee viikon vanhaa.

Haluan. Haluan olla pöllyissä uudesta elämästä. Haluan vielä kerran kantaa lasta sisälläni ja pitää huolta. Niin pieni. Niin ihmeellinen!

EI.

Ei nyt.

Haluan nukkua vatsallani.

Haluan juosta viinipäissäni pellolla aamunnousuun.

Haluan elämän!

Mitä siis tehdä, kun vauvakuume alkaa vaarallisesti oirehtia epäsuotuisaan aikaan?

17 vinkkiäni vauvakuumeen taltuttamiseen

  1. Kaiva esiin synnytyksen jälkeiset kokovartalokuvat.

  2. Lue äitiblogeja.

  3. Syö kerran päivässä. Sipsejä. Seisaaltaan.

  4. Kastele paita rintojen kohdalta kaksikymmentä kertaa päivässä.

  5. Käy suihkussa kerran viikossa puolilta öin. Sinulla on aikaa 2 minuuttia. Jätä hoitoaine päähän.

  6. Hommaa itsellesi mojova krapula ja kuvittele että olisit tässä olotilassa puoli vuotta putkeen.

  7. Kun ajat autoa, pysähtele puolen tunnin välein. Jos olet kiireessä, pysähtele viiden minuutin välein.

  8. Laita öisin herätyskello soimaan kahden tunnin jaksoissa.

  9. Lue lisää äitiblogeja.

  10. Palaa Facebook historiassasi muutama vuosi taaksepäin ja lue kaikki statuksesi. Ei sensuuria.

  11. Vedä päälle 15 kilon punnukset ja elä tavallista arkeasi 

  12. Soluttaudu vuoden 2019 vauvaryhmiin. Lue kaikki postaukset.

  13. Juuri kun olet lähtemässä kotoa, vaihda vaatteet. Käy suihkussa, vessassa, syö, vaihda vielä kerran vaatteet, etsi kadonneet avaimet ja lähde ulos. Puhu koko ajan samaan aikaan puhelimessa.

  14. Lue synnytyskertomuksesi. 

  15. Muistuta että metatyö moninkertaistuu jos perhevahvuus nousee. Pyykit. Tiskit. Unen määrä on päinvastainen –  se vähenee samassa suhteessa.

  16. Älä missään nimessä katso lapsiesi vauvakuvia.

  17. Lue Roskilden festivaalien artistilistaus. Tilaa liput festareille.

Kun olet tehnyt kaikki nämä asiat, olotilasi on todennäköisesti alkanut normalisoitua. Onneksi olkoon!

Blogini Instagramissa ja Youtubessa

 

Kommentit

2 kommenttia
Terhi-Anneli

Loistavaa 😀 Itsellenihän tätä kirjoittelin… 😀

Avatar

Nauroin ääneen 😂 Kiitos ihanasta tekstistä 💟

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä