Miten vegaanius on vaikuttanut hyvinvointiini – 10 positiivista

Olen nyt ollut vegaani n. viisi vuotta ja ennen sitä kaikkea mahdollista kasvissyöjästä fleksetaariin. Vegaani ei käytä mitään eläinperäistä ravinnossa, vaatetuksessa tai osallistu huvituksiin, joissa eläimiä käytetään ihmisen tarpeisiin. Vegaani ei siis syö esim. kananmunia tai käytä maitotuotteita.

Uskomatonta mutta totta: en ole koskaan kirjoittanut tekstiä siitä, miten vegaaninen elämäntapa on vaikuttanut omaan hyvinvointiini. Tästä kysellään kuitenkin minulta paljon ja kerronkin kysyjille vegaaniuden hyvistä puolista tietenkin todella mielelläni.

En ole kuitenkaan ehkä aiemmin kokenut, että omat yksilölliset kokemukseni ovat niitä tärkeimpiä seikkoja vegaaniudessa, vaan olen pitänyt tärkeämpänä näyttää ja kertoa eläinten oloista, ympäristökuormituksesta ja eettisistä ongelmista, jotka liittyvät eläinperäisten tuotteiden valmistukseen.

Olen toki muissa teksteissäni ja varsinkin Instagram-tililläni usein kertonut vegaanisen ruokavalion vaikutusta fyysiseen vointiini, sekä miten eettisempi elämäntapa on tehnyt minusta varsinaisen keittiöhirmun. Ennen en tykännyt kokkaamisesta yhtään. Nyt haluan tehdä ruokaa kotona päivittäin ja ruoanlaitosta on tullut aivan erilainen nautinto kuin ennen.

Psykofyysisinä olentoina eläinperäisten tuotteiden moraaliset ongelmat voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin vahvemmin kuin voisi kuvitellakaan.

Lisäksi olen vuosien varrella alkanut kyseenalaistaa, että kuinka paljon ihmisen keho oikeasti tarvitsee proteiinia tai muita ravinteita? Proteiinimyytti on aika överiä. Ihminen ei tarvitse eläimen lihaa saadakseen monipuolisesti ravintoaineita. Miksi on trendikästä vältellä hiilihydraatteja? Syön hiilihydraattipainotteisesti ja urheilen paljon. Ja se on tehnyt minusta terveemmän kuin koskaan ennen.

Miten maitotuotteet ja liha oikeasti vaikuttaa kehoon ja mieleen? Psykofyysisinä olentoina eläinperäisten tuotteiden moraaliset ongelmat voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin vahvemmin kuin voisi kuvitellakaan. Aavistus eettisestä vääryydestä pyristellään mielestä pois pihviä leikatessa ja moraalista valintaa ohjaa sisäisen myötätunnon sijasta oma kulinaristinen nautinto.

Defenssi on kuitenkin varsin ymmärretävä ja normaali reaktio maailmassa, jossa miljoonien eläinten tuottamisesta ja teurastamisesta on tehty tarpeellinen ja välttämätön osa elämää. Suurin osa meistä ihmisistä syntyy ja kasvaa kulttuurissa, jossa liha on osa jokapäiväistä elämää. Ei osata edes kyseenalaistaa, onko se ollenkaan tarpeellista vai ei?

Haluan kuitenkin muistuttaa, etten identifioidu pelkästään vegaaniksi, vaan vegaanius on yksi osa minua. Vegaanit eivät ole samasta puusta veistetty heimo, joiden jäsenillä on samanlaiset piirteet ja sosiaalinen käyttäytyminen. Aivan kuten sekasyöjätkään eivät omaa välttämättä mitään yhteistä keskenään, eivät vegaanitkaan.

Kun tarkastelen ajatusmaailmaani, intuitiivisia ajatuksiani ja elämääni pitkälle lapsuuden, tunnistan vegaanisten arvojen olleen aina osa minua.

Kun tarkastelen ajatusmaailmaani, intuitiivisia ajatuksiani ja elämääni pitkälle lapsuuden, tunnistan vegaanisten arvojen olleen aina osa minua. Silloin en tiennyt vegaaniuden aatteesta tai että tällainen tapa elää olisi mahdollista. Valintani on eettinen, eli sen pohja on kärsimyksen vähentämisessä muille, niin eläinkunnalle kuin ihmiskunnalle. Ja jokainen päivä olen kiitollinen siitä, että uskalsin myöntää olleeni ennen väärässä suhteessani eläimiin, ravintoon ja ympäristöön –  ja päättää kulkea uudenlaista polkua.

 

Vegaaniuden 10 positiivista vaikutusta

  1. Krooninen kolmoishermosärky loppui. Tämä on todella tärkeä ja suuri asia, sillä en tiedä missä olisin kroonisen kipuni kanssa tänään. Aloin oirehtia todella pahasta kolmoishermosärystä n. kymmenen vuoden aktiivisena televisiokuvaaja-jaksonani. Isoa kameraa tuli kantaa aina samalla puolella kehoa, joka kuormittui vuosia kestävästä päivittäisestä työstä. Koko oikean puoleista kehoani alkoi ravistella viiltävä kipu, leukani lukkiutuivat, jokaista kasvojeni lihasta alkoi särkeä, hermot vaikuttivat näkökykyyn, vaikutti tasapainoaistiin ja vei yöunet. Söin tuolloin sekaruokaa, mutta pyrin hoitamaan hermosärkyä lääkärien suositusten mukaan levolla, treenillä ja säännöllisillä hermoratahieronnoilla. Mikään ei kuitenkaan auttanut ja valtava kipu oli osa jokapäiväistä elämääni vuosia. Kun sitten siirryin vegaaniselle ruokavaliolle ja aloitin aktiivisen voimaharjoitettelun, kolmoishermosärkyni loppui kokonaan. Olen elänyt ilman kipuja nyt miltei viisi vuotta. Kolmoishermosärky saattaa oireilla ainoastaan, jos pidän liian pitkän tauon urheilemisesta tai nukun pidemmän ajanjakson huonosti. Silloin kipu alkaa muistutella itsestään erityisesti kasvoissa.
  2. Ihoni kunto on parantunut. Minulla oli hormonaalista aknea, jolloin ihooni syntyi ikäviä syviä paukamia. Kun epäpuhtaudet parantuivat, niistä jäi ikäviä violetinsävyisiä arpia. Eläinperäisten tuotteiden epäillään aiheuttavan ihmisen kehoon tulehdustilaa, joka aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja. Tällaisista hypoteeseista ei ole kuitenkaan vielä vedenpitäviä tutkimustuloksia, mutta omalla kohdallani ihoni ja hiusteni kunto on huomattavasti parantunut. Ihoni on hyvinvoiva ja puhdas, aknea ei ole. En tarvitse enää meikkiä tai ihonhoitotuotteita.
  3. Hiukseni ovat paksummat ja hyvinvoivat. En käytä mitään hiustenhoitotuotteita, ekologista palasaippuaa tai shampoota. Silti hiukseni voivat todella hyvin: ne ovat paksummat ja kiiltävämmät.
  4. Liikunnasta palautuminen on nopeampaa. Pyrin liikkumaan päivittäin. Normaalisti voimaharjoittelen salilla n. neljä kertaa viikossa, maastopyöräilen, harrastan joogaa ja aerial joogaa. Urheilusuorituksen jälkeinen palautuminen on todella nopeaa, vaikka en käytä minkäänlaisia palautusjuomia. Syön heti salin jälkeen herkullisen banaanin ja se riittää.
  5. Energiatasot on nousseet. Kasvisten ja hedelmien syöminen on vaikuttanut omaan energisyyteen. Ruoan jälkeen olo ei ole tukkoinen ja uupunut, vaan kasvisten täyttämä vatsa on kevyt. Kuitupitoinen ruoka kulkee nopeammin ruoansulatus kanavan läpi, eikä jää painamaan vatsaa.
  6. Refluksi on poissa. Kun söin vielä lihaa, kärsin ikävästä refluksista. Siinä ruoka virtaa takaisin ruokatorvea pitkin aiheuttaen hapokkuutta  – ja joskus ruoka tuli takaisin suuhun asti. Minulla on ollut refluksia pienestä asti, joka on jäänyt nyt vegaaniuden myötä kokonaan pois.
  7. En sairasta juuri koskaan. Voisinpa sanoa, etten ole kertaakaan ollut sairas viiden vuoden aikana! Mutta olen ollut kuumeessa kaksi kertaa näiden vuosien aikana, joka on todella vähän verrattuna aiempaan. Kun muut perheet käyvät läpi kouluista ja päiväkodeista kantamansa pöpöt, meillä ei sairasteta. Toki vastustuskykyyn vaikuttaa monet asiat, kuten stressitaso, liikunnan tiheys, lepo ja herkkyys taudeille, mutta luulen että meidän immuniteettimme on jo elämäntapojen vuoksi aika vahva. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on yksi tärkeimmistä seikoista vastustuskyvyn kannalta. Saamme paljon vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita ravinnostamme, lisäksi syömme päivittäin B-12 vitamiinia purkista. Meillä syödään päivittäin runsaasti marjoja ja hedelmiä lapset saavat popsia niin paljon kuin mieli tekee. Sillä on selvästi positiiviset vaikutuksensa.
  8. Syön monipuolisemmin ja terveellisemmin. Kuulostaa varmasti ristiriitaiselta, jos ajattelee että vegaaninen ruokavalio on  rajoittunutta. En kuitenkaan koe, että minulta olisi viety pois mitään tai että rajoittaisin syömisiäni. Valintojani ohjaa sisäinen moraali, joka ei salli kärsimyksen aiheuttamista viattomille. Lisäksi vegaaninen ruokavalio ei ole välttämättä pelkästään terveellistä, varsinkin jos elää vaikka sipsillä ja kaljalla. Olen kuitenkin valinnut syödä mahdollisimman terveellisesti, kehon hyvä olo ohjaa himoitsemaan lisää terveellistä ravintoa. Viralliset ravitsemussuosituksetkin kehottavat lisäämään mm. kasvisten ja palkokasvien syöntiä ja vähentämään punaisen lihan, suolan ja kovan rasvan syöntiä. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja söi suosituksen mukaisesti vain 14 % miehistä ja 22 % naisista. Myös hiilihydraattien ja kuidun saanti jäi riittämättömäksi yli kahdella kolmasosalla tutkituista. Punaista ja prosessoitua lihaa puolestaan söi yli suositellun maksimäärän 79 % miehistä ja 26 % naisista. Jos aiemmin ajattelin lautasmallin perinteisesti jaetun siten, että jokaisella aterialla tulee olla eläinperäinen osa, tuon ajattelumallin poisjääminen on laajentanut omaa käsitystä ravinnosta. Millaisia ruokalaleja maailma onkaan pullollaan, joista en ennen tiennyt mitään! Miten upeaa ja herkullista kasvisruoka on, kun sitä oppii valmistamaan oikein. Syön nykyään paljon terveellisemmin ja monipuolisemmin, sillä koostan ateriani suurimmalta osin tuoreista kasviksista, palkokasveista ja hedelmistä.
  9. Voin paremmin henkisesti. Toisten elävien olentojen satuttaminen, jopa välillisesti käyttämällä ja kuluttamalla eläinperäisiä tuotteita, vaikutti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiini. Selittämätön henkinen kipu, melankolia ja huono-omatunto kyti aina jossakin syvällä sisimmässäni, vaikka pyrin painamaan sen unohduksiin. Maailmankuvani oli toivoton, kärsimys maailmassa tuntui olevan vakio ja omat yksilölliset valinnat voimattomia vaikuttamaan mitenkään ympärillä olevaan kärsimykseen. Moraalisten valintojeni kautta olen alkanut ymmärtää, että kärsimyksen aiheuttamisen voi lopettaa milloin tahansa. Kukaan maailman ihminen tuskin pystyy olemaan 100% vegaani, sillä eläinten riistäminen ulottuu kaikkialle yhteiskunnan rakenteisiin. Mutta elämäänsä voi pyrkiä muuttamaan siten, että aiheuttaa mahdollisimman vähän kärsimystä. Nyt elämässäni on toivoa ja iloa, joka ulottuu kaikkiin elämäni osa-alueisiin. Sisälläni on mielenrauhaa, jota ei ole ennen ollut. Jokaisella valinnallani on suurempi merkitys ja jaksan ehtymättä taistella heikompien puolesta. Eläinperäisten tuotteiden tuotantohan aiheuttaa valtavat määrät kärsimystä myös ihmiskunnalle aiheuttaen eriarvoisuutta, nälänhätää ja ympäristöongelmia. Kasvispohjaisen ruokavalion ilmastohyötyjä kuvaa hyvin se, että esimerkiksi tietyn proteiinimäärän tuottaminen naudan- tai lampaanlihalla aiheuttaa 250 kertaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin saman määrän tuottaminen palkokasveilla. ”Vuoteen 2050 mennessä maailman lihantuotannon odotetaan kaksinkertaistuvan, jolloin eläimille syötettävällä ruoalla voitaisiin ruokkia suoraan 4 miljardia ihmistä.  Tällä hetkellä noin 800 miljoonaa ihmistä kärsii nälänhädästä, vaikka maailmassa tuotetaan vuosittain tarpeeksi ravintoa ruokkimaan 10 miljardia ihmistä. HS.f  Eläinkysymys on suurempi kuin olisi voinut aavistaakaan. Se ulottuu kaikkialle, aiheuttaen valtavat määrät surua ja kärsimystä miljoonille, biljoonille. Suurin haaste jokaiselle ihmiselle yksilöllisesti on kyseenalaistaa Länsimainen riistävä elämäntapa, tunnistaa egosentrisyyden tuhoavat vaikutukset ja muuttaa oman elämänsä suuntaa.
  10. Olen parempi äiti. Elämän ehkä vaikein ja suurin tehtävä on olla äiti. Tämä tehtävä on valtava ja siihen liittyy uskomaton vastuu. Kun uskaltauduin asettua vastavirtaan ja alkaa elää sisäisten arvojeni mukaan, pystyn konkreettisesti ja johdonmukaisesti osoittamaan omalla esimerkkilläni myös lapsilleni, että kaikki suuret puheet myötätunnosta, erilaisuuden hyväksymisestä ja lähimmäisen rakkaudesta ovat oikeasti totta. Koen siten olevani parempi äiti – se on oma sisäinen tunne, eräänlaista voimaantumista. Empatia, suojeleminen ja huolenpito tulee voida ulottaa kaikkeen elävään, se on myös äitiyden suuria tehtäviä. Epäitsekkyys ja hyvien tekojen tekeminen muille luo lisää hyvää –  ja palautuu aina lopulta hyvyytenä myös itselle. Kaikki riisto on perimmältään samaa ja eri lajien hyväksikäyttö aiheuttaa lapsessa sisäisiä ristiriitoja. Toinen eläin on lemmikki, mutta toinen syödään? Lapsen pitää opetella elämään ristiriitojen maailmassa, jossa aikuisten noudattama maailmankuva on epälooginen ja epäjohdonmukainen. Haluan osoittaa lapsilleni, miten kyseenalaistaminen, omien arvojen kriittinen tarkastelu, konventioiden ja normien epäileminen on aina tarpeellista. Jopa aikuisten noudattamat normit voivat olla virheellisiä ja moraalittomia. Traditio kertoo meille, että me olemme ylin laji, jonka tulee tappaa ja hallita. En usko enää tähän julmaan traditioon, vaan olen päättänyt taistella sitä vastaan väsymättä. Haluan puhaltaa lapsiini rohkeutta elää myötätunnon ja hyvyyden johdattelemina, sillä he ovat tulevaisuus. Heidän käsissään on muuttaa maailmaa, tehdä siitä hyvä ja lopettaa kaikki kärsimys, jolle ei pitäisi olla mitään sijaa.
View this post on Instagram

Uskomatonta mutta totta: en oo koskaan kirjoittanut tekstiä siitä, miten vegaaninen elämäntapa on vaikuttanut omaan hyvinvointiin. Tätä on monesti toivottu ja nyt löytyy 10 positiivista juttua blogista🙏☀️ Profiilin kautta pääsee lukemaan.⁣ 2/3 ☀️⁣Näe koko kuva @jyllanninsuomineito 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ⁣ Terveysvaikutuksista kysellään tosi paljon ja kerronkin kysyjille vegaaniuden hyvistä puolista tietenkin todella mieluusti. Täällä IG:ssä myös pölisen aiheesta tasaisin väliajoin.⁣ ⁣ Yksi suurimpia juttuja on se, että vuosia kestänyt krooninen kolmoishermosärky loppui. Oon elänyt ilman kipuja nyt miltei viisi vuotta. Kolmoishermosärky saattaa muistuttaa itsestään ainoastaan, jos on liian pitkä tauko urheilemisesta tai nukkuu pidemmän ajanjakson huonosti. Silloin kipu heräilee erityisesti kasvoissa.⁣ ⁣ Lisäksi muutamia mainitakseni: akne jäi, (arpia kasvoissa vielä jonkun verran) liikunnasta palautuminen on nopeampaa, syön monipuolisemmin, energiatasot paremmat ja koen olevani parempi äiti.⁣ ⁣ Viimeinen, mutta ei vähäisin, voin henkisesti paljon paremmin. Psykofyysisinä olentoina eläinperäisten tuotteiden moraaliset ongelmat voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin vahvemmin kuin voisi kuvitellakaan♥️⁣ ⁣ ⁣ #vegaani #vegaanius

A post shared by Terhi-Anneli Koivisto (@jyllanninsuomineito) on

 

 

 

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä