Sunnuntaiaamun helpot vegaaniset proteiinilätyt

Teksti Terhi-Anneli

Jyllannin suomineidon keittiössä: Terveelliset vegaaniset proteiinilätyt

Sunnuntaiaamut on parhaimmillaan täydellistä tekemättömyyttä, pyjamissa sipsuttelua, paljaita varpaita ja ihania herkkuja. Lapset toivovat usein lättyjä ja tottakai niitä pitää tehdä niin usein kuin ehtii. En halua kuitenkaan että lasten aamupalalätyt ovat epäterveellisiä, joten olen alkanut tekemään proteiinipitoisia lättyjä, joihin ei lisätä lainkaan öljyä tai sokeria.

Nyrkkisääntö on, että kananmunan korvaa puolikas banaani, joten laitoin kulhoon yhden kokonaisen banaanin korvaamaan kahta kananmunaa.
Nyrkkisääntö on, että kananmunan korvaa puolikas banaani, joten laitoin kulhoon yhden kokonaisen banaanin korvaamaan kahta kananmunaa.

Lättyjä varten tarvitset:

2 dl vettä

3 dl kasvisjuomaa (Kaura, soija, riisi tai mantelijuoma käy!)

1 banaani

3 dl vehnäjauhoja

1 dl hamppujauhoja

Paistamiseen:

Vegaanista kasvismargariinia tai öljyä

Murskaa banaani kulhoon haarukalla tai käsin. Lisää jauhot, nesteet ja vispaa kunnolla.
Murskaa banaani kulhoon haarukalla tai käsin. Lisää jauhot, nesteet ja vispaa kunnolla.
Hamppujauhoissa on korkea proteiinipitoisuus, joten niillä on todella helppo nostaa herkkujen ravintoarvoja. Jauhoissa on myös aminohappoja, kuten omega3.
Hamppujauhoissa on korkea proteiinipitoisuus, joten niillä on todella helppo nostaa herkkujen ravintoarvoja. Jauhoissa on myös aminohappoja, kuten omega3.

Hamppujauhojen sijasta käytän monesti chiasiemeniä tai vaikka rouhittua mantelia. Nämä ei todellakaan tee lätyistä mitenkään terveellisen makuisia, vaikka semmoisia ovatkin.

Käytän paistamiseen todella voimaista vegaanista margariinia. Näin lättyihin saa ne elintärkeät pitsireunat. Nam!
Käytän paistamiseen todella voimaista vegaanista margariinia. Näin lättyihin saa ne elintärkeät pitsireunat. Nam!
Kun kaadan taikinan pannulle, levitän sen ohueksi kerroksesi pannulle. Näin lätyistä saa mukavan rapsakoita.
Kun kaadan taikinan pannulle, levitän sen ohueksi kerroksesi pannulle. Näin lätyistä saa mukavan rapsakoita.
Hyvältä näyttää!
Hyvältä näyttää!
Näissä lätyissä ei ole sokeria, mutta banaani tuo lievää makeutta taikinaan. Pannulle levitetty voi taas tuo tarvittavan suoluuden. Taikinaan ei siten tarvitse lisätä erikseen suolaa tai sokeria.
Näissä lätyissä ei ole sokeria, mutta banaani tuo lievää makeutta taikinaan. Pannulle levitetty voi taas tuo tarvittavan suoluuden. Taikinaan ei siten tarvitse lisätä erikseen suolaa tai sokeria.
Tässä vaiheessa makuuhuoneista alkaa kuulua tuhinaa ja pienet jalat juoksentelee eteisessä: "Lättyjä!"
Tässä vaiheessa makuuhuoneista alkaa kuulua tuhinaa ja pienet jalat juoksentelee eteisessä: ”Lättyjä!”
Uniset pörröpäät hyökkää saaliin kimppuun.
Uniset pörröpäät hyökkää saaliin kimppuun.
Se siitä terveellisyydestä.... Onneksi hillo on ekologista ja se ei sisällä valkoista sokeria.
Se siitä terveellisyydestä…. Onneksi hillo on ekologista ja se ei sisällä valkoista sokeria.

 

Lätyt on vaan parasta.
Lätyt on vaan parasta.
Rullalle ja suuhun.
Rullalle ja suuhun.
Suora palaute.
Suora palaute.

Kaikki lätyt meni ja pienet vatsat täyttyi ravinteikkaista lätyistä.

Vinkki!

Me aikuiset syömme näitä lättyjä brunssipöydässä myös suolaisena, eli täytämme lätyt vihanneksilla ja muilla herkuilla tortillojen tapaan.

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä