Vauvan vegaaninen ruokavalio – vinkkejä kiinteiden ruokien aloittamiseen

Teksti

Äidinmaito on vauvan tärkein ravinnonlähde

Maria Nordin kysyi minulta vegaanisia vinkkejä uuteen vauva syö-kurssiinsa. Omat vauvani ovat jo isoja rasavillejä, mutta perusasiat vauvan kiinteiden aloittamisesta ovat kuitenkin hyvin mielessä.

Vauvan pääsääntöinen ravinto syntymästä alkaenhan on äidinmaito. Vauvan täysimetystä kannustetaan jatkamaan 4-6 kuukauden ikään, jonka jälkeen ryhdytään imetyksen lisäksi maistelemaan kiinteitä ruokia. Jos imetys onnistuu, on äidinmaito silti kiinteiden aloitettaessa edelleen tärkein osa jokapäiväistä ravintoa. Äidinmaidon korvikkeita ei valitettavasti löydy vielä vegaanisena.

Jos olet kiinnostunut kasvisruoasta, sopii vauvalle todella hyvin myös vegaaninen ruokavalio. Vuonna 2016 julkaistujen lasten ravitsemussuositusten Syödään yhdessä – ruokasuosituksen lapsiperheille 2016 mukaan vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, vauvoille, lapsille ja nuorille.

  • ”Vegaanilapsi tottuu syömään monipuolisesti laajaa valikoimaa kasvikunnan tuotteita. Tutkimuksissa useimpien ravintoaineiden saanti on ollut vegaanilapsilla suurempaa kuin sekaruokaa syövillä lapsilla (Sanders ja Manning 1992). Vegaanilapsilla myös haitallisen, tyydyttyneen rasvan saanti on pienempää kuin muilla, eikä ruoka sisällä kolesterolia. Kaikki nämä tekijät yhdessä luovat erinomaisen pohjan terveelle elämälle myös aikuisiässä.” Vegaaniravitsemus

Sormiruokailu on vauvantahtista ja hyvä tapa maistella uusia makuja

Miten aloitin kiinteät ruoat oman vauvani kanssa

  • Yksi ruoka-aine kerrallaan, heti imettämisen jälkeen
  • Lisää yksi uusi ruoka-aine joka kolmas päivä (Samalla tarkkaile mahdollisia allergisia reaktioita)
  • Älä lannistu jos vauva ei heti innostu kaikista mauista! Kokeile muutaman päivän päästä uudelleen
  • Vauvan ruokailun on hyvä koostua kolmesta osasta: soseesta, sormiruoasta ja smoothiesta. Smoothie on vihersose, johon voi laittaa mitä tahansa kasviksia ja mukaan hieman hedelmää tuomaan makeutta. Smoothieita voidaan aluksi maistella pieniä määriä lusikalla.
  • Sormiruokailu on vauvantahtista ja loistava tapa antaa vauvan itse maistella uusia makuja
  • 10 kuukauden iässä vauva voi alkaa syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa
  • 12 kuukauden iässä ruokavalioon lisätään myös pähkinät

 

Kaikki lapset eivät tykkää kaikesta, eiväthän aikuisetkaan. Kaikkea voi silti maistella, ja jos uusia ruoka-aineita asettelee vaikka höpsösti tai tekee hauskoja aterioita, voi vauva kiinnostua niistä helpommin.

Vauvan vegaaniruoka

Kypsennetyt kasvissoseet ja pehmeäksi keitetyt kasvikset sormiruokailuun

Peruna, porkkana, kesäkurpitsa, ruusukaali, maissi, avocado, palsternakka, maa-artisokka, bataatti kukkakaali, parsakaali ja kaali.

Marjat­ ja hedelmät 

Voi olla hyvä pehmentää ja soseuttaa jotkut hedelmät ensin, kuten omena. Vihersmoothiet ovat hieno tapa saada vauva kokeilemaan eri makuja!

Banaani, päärynä, omena, vesimeloni, viinirypäle, persikka, appelsiini, kiwi, mustikka, mansikka ja vadelma.

Viljavalmisteet

Puuroja hiutaleista, jauhoista ja suurimoista. Kauraa, ohraa, ruista, spelttiä, riisiä ja pasta esim. soseissa ja smoothieissa.

Palkokasvit

Pavut, herneet, linssit, soijarouhe ja suolaton tofu

Kasvijuomat ja -jogurtit 

Kasvisjuomien ravintotiheys ei korvaa äidinmaitoa tai korviketta. Kasvisjuomia on kuitenkin hyvä käyttää puuroissa ja smoothieissa. Kasvismaitoa voi alkaa antaa ruokajuomana 12 kk iässä.

Lehmänmaitotuotteet eivät ole ihmiselle välttämättömiä.

Pähkinät

Pähkinöitä voi lisätä esim. rouheena ja levitteinä 12 kk iästä alkaen. (Vegaaniliiton suositus) Vauva ei tarvitse välttämättä rasvapitoisia pähkinöitä, en silti koskaan suorastaan vältellyt pähkinöitä vauvan kanssa. Kokonaisten manteleiden ja pähkinöiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, etteivät ne jää vauvan henkitorveen.

Smoothiet

Vihersmoothie on todella hyvä konsti saada vauva maistelemaan ravinteikkaita komboja, jotka eivät ehkä muuten uppoaisi. Varsinkin 10-12 kk iässä smoothiet ovat todella hyvä ottaa osaksi ruokailua.

Smoothieen voit laittaa kasviksia ja pienen osan jotakin hedelmää, esim: avokadoa, kurkkua, salaatteja, varsiselleriä, basilikaa ja omenaa. Pieni liraus kasvismaitoa on myös hyvä lisä!

Proteiinit, rasvat ja vitamiinit

Kaikissa kasviksissa on proteiinia. Eli kun vauva syö kasvisruokaa, proteiininsaannilta ei oikeastaan voi välttyä. Vauva ei tarvitse proteiinijauheita tai muita lisiä ravintoonsa vaan saa kaiken tarvittavan äidinmaidosta/korvikkeesta ja ruoasta.

Vauva tarvitsee omega-3 rasvahappoa ja  omega-6-sarjaan kuuluva linolihappoa. Niitä saa vegaanisesta ruoasta. Linolihapolle hyviä lähteitä ovat rypsi- ja rapsiöljy, pellavansiemenöljy, saksanpähkinät ja hampunsiemenet. Vauvalle riittää hyvin 1 tl rypsiöljyä tai kasvirasvalevitettä/margariinia/vrk.

D-vitamiinilisää vauvoille aletaan antamaan kahden viikon ikäisestä lähtien.

Noin vuoden iästä lähtien lapselle voidaan ryhtyä antamaan myös B12-vitamiinia ja jodia sisältävää ravintolisää. Esimerkiksi VEG1-niminen ravintolisä sisältää muun muassa D-vitamiinia, B12-vitamiinia ja jodia ja sitä voidaan antaa lapsille yhdestä ikävuodesta alkaen.

Hyviä vegaanisia vauvanruokareseptejä

Kaikki lapset eivät tykkää kaikesta, eiväthän aikuisetkaan. Kaikkea voi silti maistella, ja jos uusia ruoka-aineita asettelee vaikka höpsösti tai tekee hauskoja aterioita, voi vauva kiinnostua niistä helpommin. Vauvan proteiinintarpeesta ei tarvitse huolestua, sillä kaikissa kasviksissa on proteiinia.

Puuromuffinssit

Banaani-tofu päärynäsose

Sokerittomat lätyt

Härkäpapupihvit

Kiivi-omena-kesäkurpitsasose

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä