Vegaanilapsen ruokapäivä

Teksti

Minulta kysytään usein, että mitä ne teidän vegaanilapset oikein syö? Vastaan että ruokaa. Vastaus on tietysti huumoriin piilotettu agenda, jolla vihjaan että kasvispohjainen ruoka on mielestäni optimaalista ihmisravintoa. Piikki menee useimmiten ohi, mutta puujalkavitsin jälkeen voimme jatkaa ravitsemuksesta keskustelua rennossa ilmpapiirissä.

Huomaan usein myös sen, että ihmisille on yhä epäselvää mitä vegaanius oikein on. Vegaanihan on henkilö, joka välttää eläinperäisten tuotteiden tai palveluiden käyttämistä. Sen lisäksi että vegaani syö kasvisruokaa, vegaani ei pukeudu eläimistä tehtyihin vaatteisiin tai kannata mm. eläintarhoja, ratsastamista ja muuta toimintaa, joissa eläimiä käytetään taloudellisina hyödykkeinä.

Siihen vegaanien yhteiset piirteet loppuvatkin. Diversiteettiä löytyy ihan samalla laajuudella, kuin ihmiskunnasta noin yleensä.

Vegaanius on siis varsin laaja elämänkatsomus, vaikka yleisellä tasolla vegaani-termiä käytetään puhuttaessa ruokavaliosta. Ehkä näkyvin ero vegaanisessa elämäntavassa onkin juuri ruoka. Se on myös yleensä se ensimmäinen asia, jonka vegaaniseen elämäntapaan siirtyvä henkilö muuttaa elämässään.

Kasvispohjainen ruokavalio ei ole mikään uusi juttu. Monet kansakunnat ja yhteisöt ovat eläneet tuhansia vuosia vegaanisesti, ennen kuin siitä alkoi tulla moderni moraalifisofinen suuntaus myös länsimaissa. Esimerkiksi hindulaisuudessa on monia suuntauksia, jotka ovat luoneet pohjaa vegaaniselle ajattelulle.

Meidän perheemme elää vegaanisesti, joskin en ole täysin natsi tässä asiassa. Olen tietysti johdonmukainen ja edes vieraat eivät lihaa meidän grillibileissä grillaa. Mutta jos tietämätön sukulainen ostaa lapsille vaikka lehmänmaito-jädet rantsussa, en saa raivokohtausta.

Mitä vegaanilapset sitten oikein syövät? Kasviksia, hedelmiä, marjoja, juureksia ja kaikkea mihin ei ole käytetty mitään eläinperäistä. Marjat ja hedelmät ovat meidän ruokavaliomme vakaa pohja, joita lapset saavat syödä mielinmäärin. Meillä on hedelmäkoreja siellä täällä, joista lapset saavat napsia hedelmiä kun tulee nälkä. Kasvisten ravintoainetiheys on suuri, eli niissä on runsaasti ravintoaineita suhteessa energian määrään.

Vegaaninen ruokapyramidi. Kasvikset ja hedelmät ovat vegaanilapsen ruokavalion perusta.
Vegaaninen ruokapyramidi. Kasvikset ja hedelmät ovat vegaanilapsen ruokavalion perusta.

Ja kyllä, me syömme myös ranskalaisia ja nugetteja. Hodareita ja pizzaa. Jätsiä ja karkkia. Grilliruokaa. Käymme reissussa hampurilaispaikoissa ja tilaamme pitaleipiä kun kokkaaminen unohtuu.

Päätin valokuvata yhden päivän ajan lastemme ruokia, jotta kiinnostuneet voivat nähdä että miten ne meidän vegaanilapset oikein pysyvät terveinä- tai hengissä.

Huomionarvoista on, että olen valokuvannut vain lastemme pääruoat. Tämän lisäksi lapset syövät hedelmiä, vihanneksia, sämpylöitä, pähkinöitä ja muita välipaloja koulussa, päiväkodissa ja kotona. Myös ruoka-annoksen suuruus vaihtelee,  iästä riippuen.

Vegaanilapsen päivän menu:

Aamupala

Mansikoissa on poweria!
Mansikoissa on poweria!

Aamupalaksi syömme melkein aina marjoja, hedelmiä ja smoothieita. En yleensä ehdi aamutohinoissa alkaa surrauttelemaan tuoreita smoothieta, joten meiltä löytyy aina erilaisia tetroja ja pulloja. En ole valitettavasti myöskään super-tupperware-äiti, joka osaa prepata ruoat jääkaappiin valmiiksi tuleviksi päiviksi.

Kuvassa olevassa smoothiessa on käytetty tuoretta proteiinirikasta parsakaalta, omenoita ja päärynöitä.

Marjat ovat aivan loistava buusti päivään. Ne on kivaa sormiruokaa perheen pienemmillekin ja niitä saa syödä niin paljon kun napa vetää. 100 grammassa mansikoita on C-vitamiinia 60 milligrammaa, eli pienessä kulhossa mansikoita on jo saatu päivän C-vitamiiniannos. Mustikoista saa A-ja B-vitamiinia, mangaania, kuituja, magnesiumia ja kalkkia.

Lounas

Lounaspaketissa on kiva olla juotavaa, purtavaa ja narskuvaa
Lounaspaketissa on kiva olla juotavaa, purtavaa ja narskuvaa

Tanskassa lapsille tehdään eväspaketit kouluun tai päiväkotiin, joka on kyllä vegaaniäidin taivas. Tämän eväspaketin lisäksi koulussa jaetaan hedelmiä välipalaksi ja iltapäivällä raakoja vihanneksia, kuten kurkkua ja porkkanaa.

Lasten iästä riippuen, eväspaketeissa on päivittäin vähän eri juttuja. Kaikki saivat tällä kertaa kuitenkin chia-siemen sämpylän, ruisnäkkäri naksuja, maissiriisikakun, rusina-kikherne-askin, kuivattuja marjoja, kurkkua, banaanin ja mustikoita. Kuvassa oleva innocent-smoothie lähti 17-vuotiaan matkaan, pienemmät saivat smoothie-tetrat.

Chia-siemenet ovat meidän perheemme varsinainen luonnon oma”ravintolisä”, sillä niistä löytyy omega-3-rasvahappoja, kuitua, proteiinia, antioksidantteja ja kalsiumia. Käytän ruoanlaitossa paljon myös hampunsiemeniä, kvinoaa ja auringonkukan siemeniä. Kikherneissä on korkea proteiinipitoisuus, kuivatuista hedelmistä ja smoothieista saa hiilihydraatteja ja läjän erilaisia vitamiineja.

Välipala

Herkuttelua!
Herkuttelua!

Kun lapset tulevat koulusta ja päiväkodista, he usein haluavat heti syödä jotain. Yleensä se on smoothie, marjoja ja joku herkku. Kuvassa olevassa smoothiessa on käytetty tuoreita omenia, mansikoita ja mustikoita. Maissiriisikakusta löytyy proteiinia, kalsiumia, kuitua ja rautaa. Jäätelö on soijasuklaajätski, joka on tehty on B-12 vitaminoidusta soijamaidosta.

Vaniljan makuinen B12-vitaminoitu kauramaito on perheen pienimmän lempijuoma
Vaniljan makuinen B12-vitaminoitu kauramaito on perheen pienimmän lempijuoma

Päivällinen

Vegenugetteja, dippejä, keitettyä maissia, kurkkua ja vanijanmakuista kauramaitoa
Vegenugetteja, dippejä, keitettyä maissia, kurkkua ja vanijanmakuista kauramaitoa

Illalliseksi tein kasvisnugetteja ja maissia. Dippeinä lapset saivat Rémouladea ja ketsuppia. Isot haluavat yleensä ruoan kanssa juoda vettä ja perheen pienin kasvismaitoa. Kasvisnugetit ovat vehnä-ja soijaproteiinipohjaisia, eli niissä on 14g proteiinia. Maissi on ihanan makeaa ja kurkut rapsakoita, helppoa syötävää myös taaperolle.

Iltapala

Lapset saavat syödä marjoja ja hedelmiä niin paljon kuin haluavat
Lapset saavat syödä marjoja ja hedelmiä niin paljon kuin haluavat

Tanskassa illallinen syödään yleensä 18-19 aikaan, eli aika myöhään Suomeen verrattuna. Myöhäisen ajankohdan takia varsinaista iltapalaa enää harvoin syödään. Lapset saavat kyllä jogurtin, leipää, hedelmiä ja vihanneksia ennen nukkumaanmenoa, jos hiuko iskee.

Kiinnostaako vegeily? Reseptejä ja ”mitä ruokaa vegaani osti tänään”-vinkkejä löydät viikottain Facebook-sivuiltani tai instagramista. 

VINKKI: Herkullinen wok-ruoka koko perheelle!
VINKKI: Herkullinen wok-ruoka koko perheelle!

 

 

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä