KOHTI TERVEELLISEMPIÄ HERKKUJA

Moni on varmaan vuoden vaihtuessa aloittanut kuntokuurin, elämäntaparemontin, tai ainakin luvannut syödä jatkossa terveellisemmin.
Mulla ei oikeastaan ole ollut tapana laittaa ruokavaliota uusiksi uuden vuoden kunniaksi, ainoastaan vähän parempia, siis maistuvampia, ruokia lupasin opetella tänä vuonna tekemään (ihan vain siksi, että olen välillä lopen kyllästynyt omiin keitoksiini). Meillä syödään aika perusruokaa, perusterveellistä, mutta voi apua meillä herkutellaan! Ehkä se elämäntaparemontti, tai edes lupaus terveellisemmistä herkuista olisi sittenkin paikallaan?
Taidan olla herkuttelija ihan pahimmasta päästä. Siinä missä lapsi saa viettää karkkipäivää kerran viikossa, rapisee äitin karkkipussi lähes joka ilta. Kahvikuppi kaipaa kaverikseen pullaa ja lapsikin tietää jo kysyä, ”äiti mitä meillä on tänään jälkkäriksi?”.
Välipalat me ollaan vaihdettu sokerisista maustetuista jugurteista hedelmiin ja itse tehtyihin smoothieihin jo viime vuonna, mutta nyt hiljalleen ollaan mietitty terveellisempiä vaihtoehtoja myös herkkujen tilalle. 
Koska vauva saa masuvaivoja suklaasta, olen joutunut keksimään itselleni suklaankorviketta (koska eihän nyt kukaan voi elää ilman suklaata!).
Ehkä paras korvike on netistä joskus bongattu taateli-maapähkinävoi-combo, eli kuivattu taateli, johon on sipaistu reilu kerros maapähkinävoita! Maku muistuttaa kovasti snickersiä, ja tällä herkulla saa takuulla taltutettua makeanhimon. Ja extraa tietty kiireisessä arjessa, että tämä herkku ”valmistuu” ihan yhtä helposti kuin keksipaketin avaaminen. Löysin muutamia muitakin kahden aineen herkkuohjeita, joissa käytetään maapähkinävoita, ja meillä menee ekana testiin maapähkinävoista ja kaurahiutaleista tehdyt kaurakeksit! Maapähkinävoi ei tietty ole mikään kalorinlaskijan herkku, mutta taatusti terveellisempi vaihtoehto kuin lisä- ja väriaineilla kyllästetyt valmiskeksit ja karkit.
Makeita herkkuja on korvattu erilaisilla pähkinäsekoituksilla, ja varsinkin Veikko napostelee mielellään pähkinöitä ja rusinoita. Mulle pähkinät maistuvat lähinnä salaattien seassa, enkä saa huijattua niillä itseäni pois karkkipussilta. Seuraavaksi ajattelinkin testailla erilaisia raakapatukoita (joita löytyi kattavasti ainakin täältä), olisiko niistä karkin korvikkeeksi. Ainakin taateleista, omenoista, rusinoista ja pähkinöistä tehty kanelilla ja vaniljalla maustettu omena-kaneli-patukka kuulostaa herkulta, joka ansaitsee mahdollisuuden!
Imetyksen päätyttyä, kun saan taas syödä suklaata, aion testailla myös raakasuklaat (no okei, ihan ekana upotan hampaani ihan tavalliseen maitosuklaaseen…) ja testattavien listalle pääsevät myös raakakakut. Ainakin karpalo-karamellikakku tai tiramisu raakakakkuna kuulostavat kokeilemisen arvoisilta herkuilta!
Aika alussa taidan olla vielä matkalla kohti terveellisempiä herkkuja, mutta alussa on tämä vuosikin. Katsotaan vuoden lopussa millaiset on meidän herkuttelutavat silloin, toivottavasti jotain ihan muuta kuin tähän asti!

Minkälaisia terveellisiä herkkuja te suositte?

Kommentit

11 kommenttia
Avatar

Ootko kokeillu kuivattuja hedelmiä? Esim. Kuivatut banaanit (ne luomut ilman lisättyä sokeria) toimii ainakin mulla 🙂

Avatar

Täällä karsittu myös makeaa, kylläkin ihan kuntoilusyistä. Ja kummasti sitä yrittää kehitellä jotain tilalle. Pähkinöitä myös napsinut, mutta eihän se kahvin kanssa toimi 😀 Puolikas banaani ja kahvi on nyt yksi suosikkejani…

Avatar

Pähkinät toimii ainakin mulla tasan siihen asti, kunnes iskee OIKEA makeanhimo… Sen jälkeen ei kyllä pelkät pähkinät riitä taltuttamaan karkkihimoa 😀

Avatar

Olen itsekin karsinut makeita ja keskittynyt hyviin, mutta erilaisiin makuihin. Smoothiet ja ateriankorvaus patukat poistavat samalla makeannälkää, samoin magnesium-kapselien syöminen.

Avatar

Noita patukoita kyllä täytyy testata, ja näin hc sokerihiirenä varmaan olisi magnesium-tabletitkin paikallaan! :))

Avatar

Mä en syö suklaata lainkaan (en tykkää) joten kyllä ilman suklaatakin voi elää. 😉
Karkki on heikkoutni ja koitan korvata sitä nyt pähkinöillä. Pistaasipähkinät olen todennut todella hyviksi. 🙂

Avatar

Voi ei, mä mietin suklaata päivittäin, ainakin nyt kun en sitä voi syödä! 😀 Ja pistaasipähkinät on kyllä hyviä!

Avatar

Oi menisipä täälläkin läpi tuo kahvi ja banaani…nuo maapähkinävoi-taatelit ovat minunkin suurta herkkua, kannattaa vain olla sellainen maapähkinävoi, jossa ei ole mitään muuta lisättynä (Urtekramilta ainakin löytyy), niin sitten voisin väittää sen olevan ihan terveellinen herkku:) Olenkohan kuitenkin ainoa, joka usein saa hetkeksi korvattua herkut pähkinöillä ym. ja sitten illalla kuitenkin eksyn myös suklaakaapille…etenkin jos on ollut rankka päivä 😀

Avatar

Haha, mulla kyllä monesti onnistuu myös herkkujen välttely päivällä, mutta kun lapset on saanut nukkumaan, on vaan niin ihana lösähtää hetkeksi sohvalle herkkuja napostelemaan 😀

Avatar

tuo kuvassa näkyvä on kyllä taateli eikä viikuna 😀

Avatar

Hahah! 😀 No niinhän se on… En tiedä miksi olen kirjoittanut viikuna, ja vielä monta kertaa ;D Täytyypä korjata tekstiinkin…

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä