UUSI SOKERITON JA VILJATON ELÄMÄ

Viime viikolla kerroinkin, että laitoin ruokavalioni ihan uusiksi. Oon aina ajatellut, etten halua rajoittaa itseltäni mitään, vaan kohtuudella voin syödä ihan kaikkea. No se kohtuus on kyllä tainnut olla kaukana, jos puhutaan sokerista, sillä suklaata oon syönyt joka päivä, kahvin kanssa on pitänyt olla aina jotain makeaa, ja kokonainen keksipaketti on aika helposti kulunut yhden työpäivän aikana napostellen. Oon myös ollut maailma surkein kaikenlaisissa herkkulakoissa, joita olen joskus kokeillut ja ennätys on ollut varmaankin alle viikko ilman mitään karkkia, suklaata tai pullaa.

paleo

Nyt kuitenkin päätin viikko sitten jättää ruokavaliostani ihan kokonaan sokerin (siis sen ”tavallisen valkoisen sokerin”, edelleen syön esim. hedelmiä, joissa luonnostaan hedelmäsokeria jne) ja (gluteenipitoiset) viljat, ja tiedättekös, ei ole ollut edes vaikeaa (no ainakaan vielä)! Tarkoitus olisi tässä pikkuhiljaa päästä eroon myös maitotuotteista, kun vaan ensin keksin jotain niiden tilalle. Vielä en osaa luopua feta- ja mozzarellajuustosta, enkä Lidlin tsatsikista! Kahvin juon soijamaidon kanssa, mutta sekin on Paleo-ruokavaliossa ”kielletty”, ja tuota Paleota koitan tässä löyhästi noudattaa. Tai sanotaanko, että Paleon inspiroimana tähän uuteen ruokavalioon elämäntapaan lähdin.

Viljaton ja sokeriton kuulostaa kyllä aika karulle ja ankealle, mutta näin lyhyellä viikon kokemuksella en koe joutuvani luopumaan oikeastaan muusta, kuin niistä makeista herkuista. Varsinkin kahviloissa olen huomannut, ettei niissä ole nyt mitään, mitä voisin ottaa. Toisaalta iso soijalatte on toistaiseksi riittänyt kahvilakäynnillä, ja jatkossa voi kuskata vaikka raakasuklaapatukkaa laukussa mukana.

paleo

Jätin sokerin ja viljat pois ihan kertalaakista, ja vaikka mitään mielitekoja niitä kohtaan ei ole ollut, niin muutaman ekan päivän aikana mulla oli jatkuvasti ihan jäätävä nälkä! Luulen, että tuo johtui siitä, etten nyt voinutkaan olla koko aikaa käsi kyynärpäätä myöten keksipurkilla, ja jatkuva napostelu korvaantui niillä normaaleilla ruoka-ajoilla. Kolmantena päivän alkoi päänsärky, mitä osasin odottaakin (ollut aikaisemmissakin herkkulakkokokeiluissa), mutta se meni vuorokaudessa ohi. Luulen, ettei niitä sokeriherkkuja ole nyt tehnyt mieli samoin kuin aikaisemmissa herkkulakoissa siksi, että nyt tiedän tämän olevan pysyvä olotila, kun taas aikaisemmin se lakon pää on häämöttänyt ja houkutellut nurkan takana.

Viljoista ja sokerista luopumisella en tavoittele (enkä edes halua) painonlaskua, vaan hyvää oloa ja terveyttä. Siis sellaista yleistä hyvinvointia ja parempaa jaksamista. Ja yksi iso syy on myös se, että sairastuin yhdeksän vuotta sitten Crohnin tautiin, joka lähes yhdeksän rauhallisen vuoden jälkeen hiljattain aktivoitui, ja tämä herätteli miettimään, millainen merkitys ruokavaliolla on terveyteen ja hyvinvointiin. Ja jos tämän viljattoman ja sokerittoman ruokavalion avulla pääsen myös eroon ärsyttävästä turvotuksesta vatsan seudulla, olisi se vielä lisäksi kiva bonus, hih.

viljaton ja sokeriton

Suurimmaksi osaksi voin syödä ihan niitä samoja tuttuja juttuja, mitä ennenkin, mutta varmasti täällä blogissakin tullaan kurkkaamaan, mitä syön esimerkiksi aamupalalla kun en syö enää leipää, tai mitä makeita herkkuja on olemassa, jos sokeri on poissa laskuista. Ainakin meidän äitienpäiväherkusta, eli ihanasta kermaisesta suklaakakusta (joka ei sisältänyt viljoja, sokeria, eikä maitotuotteitakaan!) kuullaan vielä tämän viikon aikana.

Löytyykös sieltä muita viljoja ja sokeria karttavia?

Ps. huomasin, että tähän postaukseen tuli (ärsyttävästi) ennätysmäärä sulkumerkkejä, mutta menköön, hih!

 

Kommentit

13 kommenttia
Avatar

[…] Kolme kuukautta sitten siirryin viljattomalle ja sokerittomalle (tai noh, parempi varmaan sanoa vähäsokeriselle) ruokavaliolle. Ihan täysin en tosiaan ole pystynyt pitämään näppejäni erossa sokeriherkuista, vaan mun superkesälempparia, ihanaa suussasulavaa pavlovaa tuoreiden marjojen kera on tullut maistettua parikin kertaa. […]

Avatar

Avasin tekstin ja ensimmäisenä ruutuun lävähti Ainojäätelön mainos ? Mustakin olisi kiva kokeilla voisiko sitä paremmin jättämällä joitain ruoka-aineita pois. Meidän nuoremmalla on nyt mm. allergiaepäilyitä menossa, ja joudun jo senkin puolesta hieman katsomaan mitä syön (siis imetän). Eniten mietityttää se, että miten voi syödä jatkossa kodin ulkopuolella, kun vaihtoehdot ovat rajatut. Ois kiva kuulla jatkossakin, että miten arki ja tällainen ”erikoisdietti” toimii.

Annika/ Karkkipurkki

Ahhahaa, eikä 😀
Joo tuo on niin totta, että helpoin tätä on toteuttaa kotona. Oon jo tän yhden viikon kokemuksella huomannut, että esim. kahvilassa ei voi ottaa _mitään_, mutta varmasti kerron jakossakin miten tämä toimii arjessa ja esim. ravintoloissa käydessä 🙂

Avatar

Mä inspiroiduin tossa kuukaus sitten jättämään sokerin pois. Oli just noita samoja alkuoireita mut nyt ei enää tee edes mieli. Oon aikaisemmin syönyt vähähiilarisesti 4 vuotta mut siihen rääkkiin en enää jaksa, viljatuotteet on vaan liian ihania. Nyt päätin kuitenkin leivän syönnin rajoittaa rukiiseen, sillä vaaleeta leipää on tullut napsittua kun on tehnyt mieli jotain hyvää 🙂

Annika/ Karkkipurkki

Oon kyllä niin samaa mieltä, että viljatuotteet on ihania! 😀 Mulle taas ei tuo ruis sovi ollenkaan, niin on tullut sen takia ahmittua vaaleaa leipää. Mutta tietty jos se käy, niin onhan se paljon parempi vaihtoehto, kuin ne vaalea leivät 🙂

Avatar

Oispa itsellekin todella hyväksi jättää lisätty sokeri pois. Kuulun myös vastaaviin herkuttelijoihin, ja tarvitsisin jotain suunnitelmallisuutta välipaloihin. Onko suosituksia kahvitaukojen parempiin naposteltaviin?

Tuota viljan pois jättöä mietin myös, mutta mitkä sen hyödyt siis ovat. Viljat ovat kuitenkin todella terveysvaikutteisia. Parantavat suoliston toimintaa ja vähentävät suolisyöpäriskiä sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

Avatar

En itse suoranaisesti osaa sanoa hyötyjä sellaiselle kuka ei huomaa mitään vaivaa kropassaan niistä. Ei kai niitä ihan muuten vaan tarvitsekaan lopettaa? Viljoja siis. Itse olen ainakin käsittänyt, että moni on etsinyt (ja löytänytkin) ratkaisua siitä vaivoihinsa. Itse olen saanut hyötyjä, en lähde pidempää listaa sen enempää kirjoittamaan, mutta jo *sata vuotta sitten* kun ei tällaisista asioista puhuttu juuri ollenkaan niin huomasin itse, että hiilarit (tuolloin esim. leipäpaloja ruokaympyrässä oli valtavasti ja ainakin nykynäkökulmasta nähtynä – sellainen leipämäärä ainakin itselle normiruoan ohella tuo kiloja) väsyttävät ja se väsymys oli siis jotain todella kamalaa. Tein istumatyötä ja olin nukahtaa koneelle. Sellainen ympärivuorokautinen kooma yöunista riippumatta. Moni ainakin on nykyään väsynyt, töissäkin kehutaan et meni pannullinen kahvia eikä silti herää… No, syyt voivat olla moninaiset, mutta moni on huomannut viljoista tämän. Jokainenhan meistä on persoona eli eivät nämä silti yksioikoisia ole.

Annika/ Karkkipurkki

Yksi kiva kahviherkku on taatelit maapähkinävoilla! Maistuu ihan snickersille 😀 Aikas makeita nekin on, mutta varmasti oikeaa karkkia parempi vaihtoehto. Nyt oon ollut tällä sokerittomalla vasta niin vähän aikaa, että toistaiseksi on raakasuklaa riittänyt satunnaiseksi kahviherkuksi, mutta varmasti tässä täytyy keksiä muitakin vaihtoehtoja 🙂

Joo nuo viljat varmasti ovat ihan ok, jos ne sopivat 🙂
Mulle esim. ruis ei ole sopinut ollenkaan ja oon sen takia syönyt vaaleita leipiä, mutta nyt haluan kokeilla miten vaikuttaa, jos jätän kaikki gluteiinipitoiset viljat pois. Toivon, että viljaton ruokavalio saisi itseltäni vatsakivut pois, ja olon muutenki paremmaksi ja virkeämmäksi 🙂 Ja jos tosiaan saan tällä ruokavaliolla oloni paremmaksi, niin näillä mennään sitten jatkossakin.

Avatar

Minäkin aloitin sokerittomuuden hiljattain. Raakasuklaako siis on sallittu herkku? Voisitko antaa vinkkejä muistakin sallituista makeanhimon tyydyttäjistä?

Annika/ Karkkipurkki

Tällä lyhyellä kokemuksella, niin ainakin Puhdistamolla on hunajalla makeutettu minttu raakasuklaa 🙂 Ja vinkkejä sallittuihin makeisiin herkkuihin on tulossa, tällä viikolla ainakin yksi ihanan (ja aika helpon) kakun ohje 🙂

Avatar

Kohtalotoveri täällä ja reseptit kiinnostaa!

Annika/ Karkkipurkki

Reseptejä on varmasti tulossa 🙂

Avatar

Vau, sä olet kyllä huikean hienon startin ottanut!

Itselläni on Colitis Ulcerosa, vaikea sellainen. Täälläkin väsy painaa ja sairaus hurjine lääkemäärineen ei ainakaan auta. Hienoa, että kerroit sairaudestasi, rohkeaa! Itse toivoisin, että tulevaisuudessa näistä sairauksista puhuttaisiin avoimesti ettei kukaan (varsinkin nuoret) joutuisi sairastumisen lisäksi vielä nolostelemaan sairauttaan.

Voi kun minäkin sokerihiiri pystyisin karsimaan ruokavaliostani herkut pois!

Annika/ Karkkipurkki

Tämä sokerittomuus on kyllä sujunut vähän hassun helposti, tai en olisi uskonut että näin hyvin selviän 😀
Tsemppiä sinnekin, kurjia nämä tämmöiset sairaudet, vaikka itse olen aika helpolla päässytkin :/

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä