MILTÄ NÄYTTÄÄ VILJATON JA SOKERITON AAMUPALA?

No vaikka tältä.

viljaton ruokavalio

Viljatonta ja sokeritonta elämää on nyt viitisen viikkoa takana, ja tässä yksi esimerkki, mitä voi aamiaislautaselta löytyä, kun siihen ei voi latoa leipää, tai ottaa kulhollista puuroa.

  • Tomaatti-mozzarella uunimunakas
  • Siemennäkkäriä
  • Mustikkasmoothie
  • Appelsiinimehua
  • Kahvi

Niin että aika tavallisia juttuja täällä syödään, ja siinä missä ennen mun aamupala perustui leipään, kuuluu sen tilalle nykyään joka aamu kananmunia joko munakokkelina, tai sitten uunimunakkaana, joka on helppo tehdä jo edellisenä iltana valmiiksi. Ja joo, ihan sokerittomasta ei tosiaan voida puhua, kun tuo appelsiinimehu mun aamuihin kuuluu. Oonkin (gluteenipitoisten) viljojen kanssa ihan ehdoton, mutta sokerin kanssa en ihan niin tarkka ole. En syö esimerkiksi valmiiksi maustettuja jugurtteja, mutta appelsiinimehua juon joka aamu lasillisen.

Uunimunakkaisiin on varmaan monenlaisia ohjeita, mutta mä teen sen aina piirakkavuokaan, ja siihen tulee aina kuusi luomumunaa ja loraus (ehkä pari desiä?) luomumaitoa. Muut ainekset sitten sen mukaan mitä kaapista löytyy, tässä esimerkiksi on yksi pallero mozzarellajuustoa, kirsikkatomaatin puolikkaita, reippaasti silputtua basilikaa, ja noin teelusikallinen yrttisuolaa, kun nuo täytteet itsessään on ihan suolattomia. Nämä kaikki vaan sekoitetaan, kaadetaan voideltuun piirakkavuokaan ja paistetaan 200 asteisessa uunissa, kunnes munakas on kypsää. En ole varmaan koskaan katsonut kellosta, mutta menisiköhän siinä puolisen tuntia.

Toinen lemppari on tuohon samaan peruspohjaan (6 luomumunaa ja pari desiä luomumaitoa) puolikas paprika kuutioituna, noin 100g kinkkusuikaleita, kourallinen fetajuustoa kuutioituna ja noin desi juustoraastetta. Aika suurpiirteisiä nyt nämä mun selostukset, mutta tuohon munamaitoseokseen voi siis lisäillä melkein mitä vaan, vaikka tonnikalaa ja tilliä, tai mistä nyt sitten sattuu tykkäämään.

Uunimunakas on siitäkin kiva, että kerralla tulee vähän isompi satsi, ja sitä voi sitten vaikka välipalaksikin ottaa palasen. Mulla itsellä ei oikeastaan ole ollut juurikaan vaikeaa pysytellä leivästä erossa (no alkuun kyllä Lidlin paistopiste meinasi väkisin imaista mut sinne), mutta välillä on tullut mietittyä, miten helppoa syötävää se leipä on. Kun täytyy saada joku nopska pieni välipala, niin olisi tosi helppo tehdä voileipä, kun taas vaikka pienen salaatin väsäämiseen kuluu paljon enemmän aikaa. Siksi on kiva, että löytyy jotain valmista jääkaapista.

Ootteko muuten jo testanneet tätä siemennäkkäriä? Mä oon nyt tehnyt sitä useampaan kertaan, ja vinkkinä vielä, että kannattaa ennen paistoa ripotella jotain hyvää suolaa ihan reippaastikin siihen pinnalle. Ainakin mulla eka näkkäri oli vähän liian suolaton, mutta kun olen ripotellut kunnolla yrttisuolaa pinnalle, tulee näkkäristä sata kertaa parempaa. Oon kyllä ihan koukussa tähän!

viljaton ruokavalio

 

Löytyykö teiltä viljattomia ja sokerittomia aamupalasuosikkeja?

 

Kommentit

4 kommenttia
Avatar

Pitääpä kokeilla tuota uunimunakasta. Mulla todettiin kolme vuotta sitten vilja-allergia (kaura käy), mutta mun pitää tiettyä siedätysannosta pitää yllä vehnän&rukiin suhteen. Syön siis aamulla yhden ruispalan. Muulloin en juuri leipää syökään, joskus harvoin jotain gluteenitonta tai sitten itse tekemiäni goudajuustoteeleipiä (ohje pussin takana) glut.jauhoilla ja kaurahiutaleilla. Sen yhden ruispalan lisäksi syön aamuisin maustamatonta luonnonjogurttia kera mustikoiden ja kauraleseen.

Avatar

Täytyy testata tuota munakasta, kuulostaa kyllä hyvältä 🙂 Itse syön viljoista oikeastaan vain kauraa (Lidlin paistopisteen kaurapalat on hurjan hyviä), välillä pari kertaa kk ostan ruisleipää/ hapankorppuja. Alpro Go On soijarahkaa olen syönyt nyt aamupalalla ja sen sekaan sitten Bonnen mangososetta, hurjan hyvää ja sokeritonta! Kivaa viikonloppua!

Annika/ Karkkipurkki

Oi, täytyypä testata tuota soijarahkaa! Nuo Bonnen soseet on kyllä hyviä, mango on munkin lemppari 🙂

Avatar

Näyttää hyvälle! Uunimunakas menee kyllä kokeiluun kunhan pääsen ruokavaliosta eroon, joudutaan siis vältteleen pojan allergiaepäilyn takia muutamia ruokia (mm.maitotuotteita ja kananmunaa). Oon syönyt aiemmin aamuisin kaurapuuroo raejuustolla mutta nyt menee sit puuro mustikoiden tai vadelmien kera. Välipaloja on ollut vähän kinkkisempi keksiä kun on tottunut rahkoihin, raejuustoon ja jugurtteihin.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä