Vauvan, 1,5 kk, ensimmäinen hotelliloma

Miehellä oli tiistaina palaveri Turussa ja me lähdimme lasten kanssa mukaan pienelle hotellilomalle Scandic Plazaan. Mietiskelin, että onko pieni vauva hotellissa uhka vai mahdollisuus, ja tulin siihen lopputulokseen, että pakkasimme maanantaina päivällä tavarat kasaan ja lähdettiin koko perhe reissuun. Varattiin hotellista kaksi huonetta väliovella ja se oli meille jo entuudestaan tuttu ratkaisu esimerkiksi Tallinnan reissuilta. Suosittelen hyödyntämään tätä, jos se ei ole jo tuttu ratkaisu entuudestaan!

Isommat lapset saivat toisen huoneen ja me vauvan sekä miehen kanssa majoituimme toiseen huoneeseen. Molemmissa huoneissa oli omat kylpyhuoneensa ja lasten huoneessa oli parisängyn lisäksi lisävuode. Meidän huoneessa oli parisänky ja vauvalle matkasänky. Hotelli ei itsessään ollut kovinkaan kummoinen, mutta lapset olivat tosi onnessaan kun pääsivät pitkästä aikaa reissuun. Heidän mielestään vauva hotellissa mukana oli ihan huippuihana juttu!

Vauva hotellissa: Unia, Pokémonia ja kuvankaunis Naantali

Vauva hotellissa oli todellakin mahdollisuus eikä uhka. Hän osoittautui rennoksi matkakaveriksi eivätkä masuvaivatkaan pahemmin häirinneet reissun päällä. Päiväunet maistuivat hyvin kun oltiin kokoajan liikkeellä joko rattailla tai autolla ja yökin meni varsin mallikkaasti. Vauva heräili normaaliin tapaan kahden-kolmen tunnin välein, söi ja aika nopeasti sai taas unen päästä kiinni. Miehellä oli aamulla palaveri töiden puitteissa, ja minä olin sen aikaa lasten kanssa kaupungilla. Kävimme jätskillä torilla ja kävelimme keskustassa. Onneksi aurinkokin paistoi!

Meillä isommat lapset ovat innostuneet Pokémon GO:n pelaamisesta ja he saivat Turusta hyvin uusia Pokémoneja kerättyä kun käveltiin Aurajoen rannassa sekä kävelykadulla ja torilla. Itse en pahemmin innostu peleistä, mutta esimerkiksi tämä pokettaminen on ihan hyvä juttu niin kauan kuin se innostaa lapsia liikkumaan. Täytyy vain muistutella lapsia, että eivät kävele puhelin kädessä, jotta huomio ei kiinnity liikenteen sijasta siihen puhelimeen ja Pokémoneihin.

Kävimme tiistaina vielä kauniissa Naantalissa, mutta Muumimaailmassa emme nyt kuitenkaan poikenneet. Meillä lapset eivät ole mitenkään muumifaneja, joten he eivät Muumimaailmaan oikeastaan edes pyytäneet päästä. Naantalissa oli mukava kävellä satamassa ja ihastella maisemia sekä veneitä. Poikaa harmitti kun ei ottanut virveliä mukaan, sillä niin Turussa kuin Naantalissakin olisi kuulemma ollut hyvä kalastuspaikkoja.

Matka meni kokonaisuudessaan varsin hyvin ja oli tosi positiivinen yllätys, että vauva oikeasti viihtyi reissussa niin hienosti. Toki hän on vielä sen verran pieni, että nukkui paljon, mutta se, että hän ei vain huutanut autossa ja rattaissa, on jo tosi hieno juttu! Isosisko sai autossa laittaa kyllä aika monta kertaa tuttia vauvan suuhun ja jouduimme muutaman kerran pysähtymään vauvaa syöttämään ajomatkojen aikana, mutta kaiken kaikkiaan tosi hyvin vauva jaksoi. Ensimmäistä kertaa muuten pumppasin tissitkin liikkuvassa autossa matkalla Naantaliin!

Maitoa tienposkessa ja herkkuja Makeistukusta

Syötiin Naantalissa lounasta ennen kotimatkaa, ja vauva nukkui kuin nukkuikin kiltisti koko ruokailun ajan. Itseasiassa myös edellisen illan illallisen ja myöskin aamiaisen ajan vauva taisi nukkua ainakin suurimmaksi osaksi, joten me vanhemmat olimme varsin tyytyväisiä. Isommat lapset söivät pitsaa, hampparia ja ranskalaisia illallisella sekä lounaalla, mutta hotellilla aamiainen oli ikävä kyllä varsinainen pettymys. Jaksoimme onneksi kuitenkin sen voimalla Naantaliin asti.

Paluumatkalla pysähdyttiin syöttämään vauvaa levähdyspaikalle ja jatkoimme matkaa kohti Urjalan Makeistukkua, jossa olimme luvanneet pysähtyä. Vauva ei syötön jälkeen jatkanutkaan uniaan vaan isosisko joutui takapenkillä vauvanviihdytyshommiin. Makeistukulla hän pääsi syliin ja sinnitteli edelleen hereillä, mutta nukahti sitten kun jatkoimme matkaa. Vauva nukkui koko matkan kotiin asti ja isommatkin lapset jaksoivat automatkan hienosti.

Urjalan Makeistukusta ostettiin kunnon lasti karkkia kotiin vietäväksi ja minua jopa hieman ahdisti tukussa oleva ihmispaljous. Mies onneksi lähti vauvan kanssa pihalle ja me jäimme isompien lasten kanssa valitsemaan karkkeja. Lapset ostivat ainakin tuttitikkareita sekä kaikenlaisia erikoiskarkkeja, joita sitten innolla maistelivat ja nyt meillä on herkkukaappi pullollaan. Mukaan tarttui esikoisen toimesta myös erilaisia limuja ja minun oli tarkoitus ostaa itselleni salmiakkia, mutta ihmismassa ahdisti sen verran paljon, että salmiakit saivat jäädä hyllyyn.

Meillä oli siis varsin kiva reissu Turkuun! Auto oli tavaraa täynnä ja suurin osa niistä taisi kuulua vauvalle. Voisinkin kirjoitella vielä erikseen listan kaikesta, mitä pikkuinen vauva, joka vielä syö maitonsa pullosta, tarvitsee mukaansa. Aika pitkä lista oli mietittynä matkaa varten ja itseasiassa mukana ei ollut mitään turhaa eikä mitään jäänyt puuttumaankaan. Hassua, kuinka kaikista pikkuruisin tarvitsee eniten tavaraa!

Täältä löytyy postaus meidän edellisestä reissusta Tallinnaan. Yleensä olemme matkustelleet aika paljon, mutta nyt korona pakotti meidätkin pysyttelemään Tampereella. Aika kauan ollaankin oltu vain kotikaupungissa ja nyt pikkuhiljaa ehkä taas ruvetaan reviiriä laajentamaan, jos koronatilanne sen sallii. Hetki vielä menee ennen kuin ulkomaille uskalletaan lähteä ja kotimaassakin liikutaan varmasti vielä melko maltillisesti.

Ihanaa loppuviikkoa kaikille!

-R

Kommentit

2 kommenttia
Riika V. / Koti Kumpulassa

Ilman muuta toimii myös pariskunnalle! 😊 Lähtisin itse ainakin heti miehen kanssa, jos tulisi tilaisuus. ❤️ Jos lähdette niin muistakaa uikkarit! Kylpylä oli ihana. 😍

Avatar

Kivalta minilomalta näytti vauvan kanssa!

Eksyin myös katsomaan tuota aikaisempaa videota Tallinnasta. Oliko tuo Hilton Tallinn Park sun mielestä enemmän perhehotelli vai sopisiko myös pariskunnille? Suunnittelen yllätys-minireissua miehelleni kahden kesken ja siksi kysyn, kiitos jos ehdit vastata ☺️