Nukkumatin niksit

Teksti

IMG_8096

Nykyään olen tämän näköinen herätessäni. Siis onnellinen ja hyväntuulinen.
Sillä liian monena aamuna en ole herännyt ollenkaan.

Kun muistelen edeltänyttä viisivuotisjaksoa, täytyy todeta että aikamoisessa univelassa tuli painettua. Pahimpia oli ne ajat, kun vauva ja viereen änkevä taapero herättivät vuorotellen. Monesti tilanne ajautui pisteeseen, jossa pelkäsin nukkumaanmenoa. Tiesin, että kohta minut taas herätettäisiin.

Lopulta en kyennyt enää nukahtamaan ollenkaan. Ja kun ei nukahda, niin eipä tarvitse aamulla herätäkään.

Nyt voin olla olla jälkiviisas. Tein pari virhettä:

  • jaksoin liian pitkään
  • hoidin väsymystäni viime tingassa

 

Aina kun väsymys meni liian pitkälle, menin viimeisillä unenpuutteen tuivertamilla järjen haivenilla akupunktioon. Kutsun sitä aikuisten tassuttelu-unikouluksi.

Kun en saanut millään keinolla unta, akupunktiolääkäri Liu laittoi neuloja jalkoihini, pohkeisiini, navan ympärille, käsiini ja käsivarsiini, päänahkaan sekä poskiin. Kun kaksi viimeistä neulaa iskettiin ensin oikeaan ohimoon ja sitten vasempaan ohimooni, nukahdin kuin napinpainalluksesta. Hoidon ajan olin neulatyyny – joka nukkui kuin vauva.

Käyn vieläkin muutaman kerran vuodessa akupunktiossa, lähinnä Liun tekemän loppuhieronnan (joka on kuin taideteos) takia. Mutta untani hoivaan muillakin keinoin

Lopetin kahvinjuonnin kaksi viikkoa sitten, kun herbalisti Justine kertoi kauneusbloggaajien iltamissa yrttien ja mausteiden vaikutuksista. Vaikka lapset eivät enää valvota, stressi saattaa vielä joskus häiritä untani. Silloin juon itaisin valeriaanaa sisältävää yrttiteetä. Tuntuu että myös kahvinjuonnnin lopettaminen on parantanut unenlaatuani, vaikken koskaan juonutkaan kahvia iltaisin.

DSCF8768

Sanotaan, ettei puhelinta pitäisi ottaa sänkyyn. Minä otan. Ainakin jos huomaan heräämisen tuntuvan riipivältä. Latasin puhelimeeni ilmaisen Sleep Meister -aplikaation. Se on unityökalu, joka osaa ajoittaa herätyksen niin, että se osuu oikeaan kohtaan unirytmiä.

Aplikaatio myös tallentaa tietoa unen syvyydestä ja unijaksojen kestoista. Kahvinjuonti ei vain tunnu parantaneen unenlaatua. Sovellust todistaa, että nukahdan nykyään todella nopeasti.

sleep

Unikäyrän piikeistä voi päätellä milloin mies ja lapset ovat tassutelleet viereen.

En tiedä, millainen ääni Sleep Meisterin hälytyksestä kuuluu, sillä herätys on ollut niin hyvin ajoitettu, että olen joka kerta herännyt ensimmäiseen, hyvin hienotunteiseen varoitukseen.

Suosittelen kokeilemaan. Tällä saa maanantaikin helpon lähdön.

Öitä!

Kommentit

6 kommenttia
Maria

Hauska kuulla, että kirjoituksesta oli hyötyä! Mukavia herätyksiä. 🙂

Meillä on pojan unikoulu edessä, sillä hän viihtyy hyvin tiheään rinnalla yöt(ja päivät). Mutta in the meantime olemme oivaltaneet, että kantsii vaan oikeasti mennä ajoissa nukkumaan, ollaan vaan niin paljon freesimpiä niinä päivinä kun sammumme ennen kymmentä.
Kai sitä vaan tänä pimeänä vuodenaikana tarvitsee enemmän unta! Mutta vaikeaa se on, joka ilta tekisi mieli jäädä tekemään ”omia juttuja” lasten nukahdettua..!!

Totta! Siitä taitaa olla tutkimuskin, että unen puutteen yleisin syy on itsekurin puute – se ettei vaan malta mennä nukkumaan.

Oi, tuo nukkumaan menon pelottaminen on niin tuttua ja juuri tuo ajatus siitä että kohta täytyy kuitenkin taas herätä. Esikoisen helvetillinen refluksi piinaa meitä vieläkin ja hän täyttää kohta 2-vuotta eikä meidän yöt ole vieläkään rentouttavia. Jännitys toki tiivistyy taas, kun toinen on syntymässä hetkenä milloin tahansa ja taas pyöräytetään vauva-arki käyntiin. Myönnän. Pelottaa.
Tuota akupuktiota itsekin olen kokeillut ja voi taivas!!! Se on ihanaa!!! Se on t.a.i.v.a.s !

Maria

Hui. Onnea matkaan! Muista pitää itsestäsi huolta.

Otin tekstin luettuani myös uni-app:n käyttöön. Hämmästyttävää, miten hyvin se toimiikaan! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä