Yleinen 27.11.2015
TEKSTI Jasmin

Joulun kulutushysteria kunniaan!

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

_MG_6396exp

Joulu on rituaalien aikaa. Joulukarkkien odotus alkaa jo kesäkuussa ja se palkitaan syys-lokakuussa. Yleensä Lidl lanseeraa pienet saksalaiset joulusuklaat ensimmäisenä vielä vihreiden vaahteralehtien tippuessa puista uimarannoille joissa viimeiset auringonpalvojat pakkailevat viimeisen kerran pyyhkeitään. Perässä kirii kovaa vauhtia Sokos ja siitä pikkuhiljaa kaupat täyttyvät joululla. Marraskuussa kaikki on valmista. Kulutushysteria voi alkaa.

Tässä kohtaa tekstini pitäisi varmaankin muuttua negatiiviseksi kulutushysterian kritisoinniksi ja maailman pelastamiseksi. Mutta ei. Niin ei tälläkertaa tapahdu. Minä kaikessa ekologisuudessani rakastan jouluhysteriaa. Eihän se voi olla kulutushysteriaa, että ostetaan kynttilöitä, luodaan tunnelmaa kotiin ja hankitaan jouluisia pöytäliinoja sekä jouluverhot! Eihän kukaan niitä kuitenkaan käytä vain sitä yhtä kertaa. Ne säilyvät seuraavaankin jouluun. Ja jos on vaihtelunhaluinen ihminen, ne yleensä myydään eteenpäin ja tadaa; Se on kierrätystä eikä kulutushysteriaa!

20151127_141426

Vai lahjoistako tässä kulutushysteriapaapatuksessa on kyse? Lapsille ostetaan Ipad Ipod ja Iphone (oliko niitä muita I-juttuja?) ja jo 1 vuotiaat hukkuvat lahjavyöryihin. No se menee liian pitkälle minustakin. Nykyajan joululahjat ovat kaikessa tilpehööriydessään hieman hysterian puolella. Esimerkiksi ei kai kukaan ostaisi toiselle nenäkarvaleikkuria lahjaksi muutoin kuin jouluna? Joten miksi niitä edes myydään ja mainostetaan joulun aikaan? Markkinointi on nykyään muutenkin keskittynyt aikuisten joululahjoihin hyvin suurelta osin, vaikka käsittääkseni joululahjat ovat tärkeitä juurikin lapsille. Lahja-osuus on lasten juhlaa. Ainakin meidän perheessämme.

Kaikki muu jouluhysteria, jopa joulukinkun kulutushysteria on kaikessa hulluudessaan rakastettavaa. Ei ole mitään ihanampaa kuin täyttää välipäivänä pakkanen alennuskinkuilla ja ottaa niitä sitten sieltä pääsiäispöytään tai vaikkapa illanistujaisiin.

20151125_170136

Joulukuusen ostostakin puhutaan turhamaisuuden huipentumana ja hysteriarahastuksena. Kuusia löytyy eri merkkisiä, eri värisiä ja eri mallisia. Valitakko kroatialainen hopeanvihreä vai oman kunnan susirajalta ehtaa kotimaista? Muovikuusi ehkä? Niitäkin on tietysti eri materiaaleista valmistettuja sekä värejä aina valkoisesta pinkkipunaiseen. Puusta, taikka muovista on hintaluokka 20-200e. Jokainen ostaa puunsa oman budjettinsa mukaan (meidän puumme maksaa aina keskimäärin 30-50e tai on noudettu ilmaiseksi sukumetsästä). Jos puun olohuoneeseensa pystyttää kerran vuodessa, kai se saa olla juuri niin hysteerisesti, tarkasti ja sisustukseen sopivaksi valittu kuin jokainen oikeaksi kokee. Enkä minä teille puolustele joulukuustani. Tämä on puolustus puolisolleni, joka on ihan aito puidenvihaaja. Ainakin joulukuusen vihaaja. Tämä aika koettelee parisuhdettamme joka vuosi.

Mitä kulutushysteria oikeastaan nyky-yhteiskunnassa on? Kierrätys on muotia, ekologisuus on muotia ja kirpputoreilla käydään useammin kuin Prismassa. Minä näen enemmänkin kulutushysterian ostamisena ja turhana kuluttamisena eli roskiin heittämisenä. Vai olenko ehkä ymmärtänyt jotakin väärin?

Kaupallistettuhan joulu toki on. Yritysmyynnin kulta-aikaa. Mutta ihan oikeasti. Suomi on taloudellisesti suoraan sanoen kusessa. Ei sitä voi kauniimmin ilmaista. Joten joulu on aika hemmetin tärkeä osuus tämänhetken kansantaloutta. Niitä alveja tarvitaan. Joulu työllistää mukavasti kaikensortin kiirepaulaisia (jos nyt posti tuosta lakostaan selviää siihen mennessä) ja tuo pyhäkorvauksia (toistaiseksi) esimerkiksi kaupanalojen työntekijöille ja tätäkin kautta verokassa karttuu. Nautitaan nyt niistäkin lisistä ennekuin Sipilä ja Häkämies käyvät kukkaroille. Eli onko kaupallisuus ainoastaan huono asia? Jokainenhan päättää itse kuinka siihen aikoo perheineen osallistua.

Vai onko kuitenkin kyse joulun sanoman katoamisesta tämän kaiken muun alle? Ehkä. Mutta on kyllä jokaisen omalla vastuulla kaivaa se joulumieli, perherauha, joulunsanoma seimeineen ja kaikki muu sydäntä lämmittävä sieltä pyhien keskeltä. Jos ei löydä joulumieltä, sitä täytyy etsiä sydämmestä. Ei kaupallisuuden kieltämisestä, kulutushysterian rienaamisesta eikä varsinkaan joulukarkeista valittamisesta. Menkää joulukirkkoon, nauttikaa siitä joulusisustuksesta älkääkä käykö kaupoissa joka päivä. Harrastakaa tonttulakkiseksiä, käyttäkää ympäri vuoden sisustukseen sopivia jouluvaloja ja jos oikein ekologiseksi haluatte heittäytyä, lämmittäkää sillä joulukuusella uudenvuoden sauna.

Oikein riemullista joulunodotusta kaikille!

_MG_6319exp

_MG_6413exp

_MG_6307exp

 

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Juttu jatkuu

Kommentit (5)

Kiitti 🙂




0
1 vastaus

Hyvin kirjoitettu ja pitkälti olen samaa mieltä.




0
1 vastaus

Ei helvetti sä olet kyllä tekopyhä ** 😀

Pääsiäisen virpominen on mielestäsi paha kuin myös krääsäjuhla Halloween – MUTTA; joulun kaupallistaminen onkin ehanaa.
Niin ihanaa, että jopa seksiin täytyy ottaa tonttulakit mukaan. Noh, ehkä toi oli vitsi.
Joka tapauksessa **




0
1 vastaus

Hei ”juuh”. Jouduin ikävä kyllä muokkaamaan tekstiäsi sen asiattomuuden vuoksi.
Virpominen on mielestäni paha enkä pidä krääsäjuhla halloweenista. Kummassakaan tapauksessa kritiikkini näitä pyhiä kohtaan ei johdu kaupallisuudesta vaan itse asiasta. Pääsiäinen on kristillinen juhla johon ei mielestäni sovi noidat enkä pidä ajatuksesta että lapsi puetaan noidaksi. Halloweenina sama juttu. Kommentoithan jatkossa ilman asiattomuuksia, en kovin montaa viestiä viitsi tähdittää, jatkossa nämä menevät suoraan roskakoriin.




0
1 vastaus

Hyvin postattu Jasmin! 🙂




0
1 vastaus

Kiitti 🙂




0
1 vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Suomen suurin perheblogiyhteisö tarjoaa luettavaa ja vertaistukea niin odotusajasta, vauva-arjesta, taaperon uhmasta kuin muistakin perhe-elämän iloista ja haasteista. Tarjolla on huumoria, vinkkejä, arjen vertaistukea, kyyneliäkin. Tervetuloa joukkoon!

Seuraa
meitä: