Kurkkua kuristavat ja älyttömät lasten liikuntasuositukset

Teksti

Minä olin pudottaa silmäni luettuani uutiset uusista alle 8v lasten liikuntasuosituksista. 3 tuntia päivässä! Anteeksi mitä?

Kyllä se varmasti lapselle on tärkeää. Niinkuin moni muukin asia.  Äkkiseltään tulee mieleen esimerkiksi mielenrauha, hyvä ravinto ja tasapainoiset vanhemmat. Toiminnallinen aktiviteetti toki edistää näitä kaikkia, mutta ihan oikeasti, olisiko kuitenkin tärkeämpää saada elää elämää jota ei määritä sekä kellota suositukset? Millaista pakonomaista rutiinia me opetamme lapsillemme?  Alammeko laskemaan päiväkotimatkojen aikoja ja selitämme lapsillemme, että nyt menemme kävellen auton sijaan jotta sinä harrastaisit enemmän liikuntaa? Viemmekö lapsemme ulos leikkimään jotta lapsi saisi sykettä nostavaa toimintaa riittävästi vuorokaudessa? Jätämmekö automme parkkipaikan laidoille hyötyliikunnan maksimoimiseksi, jotta 3h päivässä tulisi täyteen, tai edes lähelle? Tarhapäivän jälkeen väsähtänyt perhe hokee päässään mantraa ”3h lapsille, puoli tuntia vielä jäljellä”.

runners-373099_1920

Emme tietenkään. Ei meidän lapsillemme kuulu mitään suosituksista pölistä. Hyvinä vanhempina meidän täytyy tietää suositukset itse ja myydä ne lapsille hauskana toimintana leikin varjolla. Pallopelejä, kiipeilyä, mäkilaskuja, tarhamatkoja… Lista on loputon ja lapset nauttivat. Tottakai. En minä sitä kiellä.

Mutta koska me tulimme tällaiseen laskemisen luvattuun maahan? Milloin maalaisjärki katosi? Olemmeko me passivoineet nuoremman sukupolven älylaitteiston eteen niin totaalisesti, että vastapainoksi meidän on kellotettava vuorokautemme ja laskettava tunteja riittävän liikunnan turvaamiseksi? Koska kauppoihin tulee ensimmäiset alle kouluikäisen ranteeseen sopivat loopit ja askelmittarit jotta voimme tarkastella onko askelia riittävästi jos 3 tunnista ei voi olla aivan varma?

Minä uskon tällaisen neuroottisen lapsen liikunnan ja vapaa-ajan (sekä kaiken muunkin ajan) kyttäämisen johtavan neuroottiseen aikuisuuteen. Vaikka lapsen kuullen koskaan ei puhuta että liikuntaa tulisi olla tietyn verran ja kaikki on leikkiä sekä kivaa tekemistä, olen aivan varma että asenne tarttuu. Jos 3h liikunnallista tekemistä joudutaan vuorokauteen jotenkin mahduttamaan todenteolla, se näkyy. Moni vanhempi kokee syyllisyyttä ja ahdistuu. Entä jos lapseni liikkuu vain 2 tuntia, onko hän motorisesti heikompi? Kasvaako ylipainon riski? Metabolia? Rapakunto? Lihava ja kömpelö tulevaisuus? 

Suositukset kuristavat kurkkua ja luovat syyllisyyden tunteita. Niiden tarkoitus on antaa suuntaa ja suositukset ovat optimaali tilanne. Tästä suosituksesta on kuitenkin unohtunut kaikki muu optimaalinen. Suosituksia olisi syytä lähteä tuomaan esille toisesta suunnasta. Suositella ennemminkin passiivisen ajanvieton maksimimäärää (esim pikkukakkosen verran päivässä) ja jos tätä suositusta noudatetaan, toiminta sekä sen myötä liikunta lisääntyy automaattisesti ja huomaamatta. Kun taas samoille vanhemmille lyödään nenän eteen 3h liikuntasuositus/vrk, saattaa iskeä paskamutsipakokauhu.

Suositukset ovat armottomia. Jos tarkoitus kuitenkin on, että niitä noudatetaan, olisi asiantuntijoiden syytä lähestyä suosituksia eri näkökulmasta. Kukaan ei halua sykemittaria lapsensa ranteeseen, mutta tässä suositusmeressä sellainen on kohta välttämätön.

Me olimme tänään ulkona koko päivän. Ajatuskin siitä, että minä laskisin kauan siellä olimme, kuristaa kurkkua. Olimme tarpeeksi. Aivan varmasti riittävästi kaikilla mahdollisilla mittareilla. Eilen ulkoilimme sensijaan hieman vähemmän. Minä tiedän, että meillä ulkoillaan riittävästi. Ne perheet joissa liikuntaa harrastetaan liian vähän ja hyötyliikunta on vieras sana, varmasti asia tiedostetaan. Kyllä lapsestakin näkee jos ei liikuntaa saa tarpeeksi.  Missä opetetaan omiin fiiliksiin luottamista suositusten sijaan? Entä mitä tapahtuu taiteellisille uppoutujajalapsille jotka haluaisivat esimerkiksi näperrellä ja askarrella tarha-päivän jälkeen uimahallireissun sijaan? Jäävätkö vesivärit kaappiin odottamaan 3 tunnin liikuntasuositusten täyttymistä?

Tarvitseeko meidän todella laskea aivan kaikki, jopa lastemme kohdalla ja valjastaa heidätkin siihen, että mikään ei riitä jos se perustuu fiilikseen ja vain loop kertoo todellisuuden?

Veikkaampa, että 15 vuoden päästä yleisin kansansairaus on neuroottisuus.

Otatko paineita? Rehellisyyden nimissä, anna tulla!

partner-1277168_1920

Kommentit

6 kommenttia

En ota, meidän lapset pph:lla ja takuulla tulee jo siellä tuo 3 h täyteen (aamusta kävelyä leikkipuistoon tai kerhoon 15-30 min, leikit leikkikentällä tai kerhossa 45 min-1h, kävely takaisin hoitoon 15-30min, päiväunien jälkeen ulkoilua 15-30 mina). Eli minimissäänkin 1h15 min, parhaimmillaan 2,5h. Lisäksi muksut on meidän kanssa illasta ulkona 30min-2h. Samoten viikonloppuisin ulkoillaan helposti tuo 3 h, tunnin pyörälenkki, puolisen tuntia leikkipuistossa tai 2 h pihahommia ja koiran lenkitys päälle. Eikä olla edes varsinaisia ulkoilmaihmisiä, mein muksut on vaan niin eloisia et kotona hajoo paikat jos eivät pääse ulos. Enempi varmaan saadaan kiinnittää huomiota esikoisen liikkumiseen kun menee syksyllä päiväkotiin mutta ei oteta stressiä, jonkun liikuntaharrastuksen tai koiran lenkittämisen varjolla. Ja jos on tosi kökkö ilma niin miusta ulkoilua oi korvata kotona temppuradoin tai vaikka sisäliikunnalla/sisäleikkipaikoissa leikkien. Suositus on miusta hyvä, kun pian 9v kummipoikakin viihtyy viikonloppuisin helposti kerrallaan 2-3h ulkona.

Pakko kommentoida! Nämä suositukset siksi kun on lapsia jotka ei liiku. Vanhemmat ei vie hiihtämään, luistelemaan, metsään, uimaan jne.

Ennen juostiin pihalla iltapalaan asti. Nyt nykylapset ei välttämättä osaa tehfä kuperkeikkaa, on ylipainoa ja puutteita motoriikassa…

Itse otan tämän haasteena koko perheelke. Nyt vaan enemmän metsäretkeä, yhteisiä ulkopelejä, pyöräilyä jne. tekee hyvää varmasti koko perheelle! ?

Nämä suositukset tarvitaan nimenomaan sen takia, että Suomi on maailman toiseksi ylipainoisin kansa ja meillä ei liikuta tarpeeksi. Meidän hyvinvointivaltion lapset kuskataan autolla joka paikkaan, ja jos ei autolla niin ainakin niillä rattailla. Pienempi sisarus istumaan ja isompi seisomaan rattaisiin kiinni asetettavaan rullalautaan. Parkkipaikoilla kyyditään vähintään sylissä autosta kauppaa ja siellä kaupassakin istutetaan autokärryyn. Illalla katsotaan telkkaria ja pelataan kaikenmaailman härveleillä. Vapaapäivinä ei ulkoilla lainkaan, äiti makaa sohvalla katsomassa telkkaria ja isiä kiinnostaa enemmän omat jutut. Ei kaikkia, mutta näitä perheitä on paljon, liikaa. Ainoat ulkoilut ja liikunnat tulee päiväkodissa / koulussa ja se ei pienelle riitä. Hyvä jos teidän perheessä liikutaan ja näillä suosituksilla ei ole varmasti tarkoitus kellottaa lasten liikkumista vaan tuoda mieliin se, paljonko pienen lapsen pitäisi oikeasti saada liikuntaa ja ei ole normaalia jos 4 v istuu telkun ja padin kanssa sisällä koko päivän eikä jaksa kävellä kilometrin matkaa vaikkapa puistoon. Tekisi hyvää myös meille aikuisille. 🙂

Meidän kuopus ei liiku tarpeeksi. Hän on ”luontaisena liikkujana” aivan eri maata kuin vanhemmat sisaruksensa. ohjatuista harrastuksista hän tykkää ja on niissä tosi hyvä, mutta omaehtoinen vapaa liikkuminen ei tule häneltä luonnostaan.
Sisarukset ovat toista maata: ohjattu ”seuraliininta” ei kiinnosta, mutta pihalla mennään kyllä iltaan asti.

Kolme tuntia – otan tästä kyllä paineita.

Minusta hyvä suositus. Ei varmaan nii kellon tarkkana tarvi seurata mut on paljon lapsia jotka tulee koulusta suoraan sohvalle pelaan, syömään valmis aterian jonka äiti tuo nokan eteen jne. Meidän aikuisten pitäs olla esimerkkinä. Meillä eilinen päivä oltiin aamusta iltaa ulkona mutta sadepäivinä voi olla et liikkuminen tapahtuu vain koulussa ja kyllä sen huomaa lapsissa. Ei taho uni tulla jne.

Nää suositukset on sinällään naurettavia antaa kaikille alle 8-v. lapsille. Meillä ainakin kotihoidossa oleva 2-v liikkuu _koko_ ajan. Hyvä että syö edes paikallaan sen puoli tuntia. Muuten vetää jatkuvaa kävelyä, hyppimistä, juoksua, kiipeilyä, painia, pyörimistä, tansdia, kuperkeikkaa yms. On hereillä päivässä sen 12h ja väitän kyllä että puhdasta istumista tuossa on 2-3h (syönnit, pikkukakkonen ja mahdollinen 30min minkä kattoo aamulla jotain ohjelmaa, kun teen ruuan), muuten leikkii ja touhuaa koko ajan. Sinällään en näe järkevänä antaa suosituksia alle 3-v. perusterveille ja aktiivisille lapsille. Aika hankala kyllä on mitata taaperon raskaan liikunnan määrää, mutta varmasti on tarpeeksi, kun simahtaa sänkyynsä illalla. Enkä kyllä lähde erikseen jumppaankaan raahaamaan, kun ohjatuissa jutuissa jaksaa keskittyä sen max 20-30min. 😀

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä