Uusi tapa lenkkeillä! -Paljasjalkajuoksu

Teksti

Paljain varpain lenkkipolulla kovaakin vauhtia kirmaavat miehet ja naiset. Pelkissä villasukissa 20 asteen pakkasessa juoksevat ihmiset. Lasten kerhotossuja muistuttavissa kengissä pitkin soratietä hölköttelevät lenkkeilijät. Oletteko törmänneet paljasjalkajuoksijoihin?

En aiemmin ymmärtänyt nykyajan  enkä kivikauden hömpötyksiä. Kaikkea kummallista on nähty. Mietin aina, että millaiset varpaat tuollaista menoa kestävät. Eikö iho kuoriudu lihaskalvoja myöten pois jos juoksee vaikkapa 15km asfaltilla ilman kenkiä?

Olen viimeisen vuoden kärsinyt itse jos jonkinlaisista rasitusvammoista. Kepeilläkin on pompittu. Osa johtui aivan liian suurista viikkokilometreistä kun ne yhdistettiin yksipuoliseen treeniin ja muihin arkeni tekijöihin. Vaikutusta oli myös polvien sisäänpäin kiertymisellä ja etu/takareisien epätasapainolla. Kävin fysioterapiassa, teippasin itseäni ja hoidan kehoani edelleen, jotta vammoja ei syntyisi lisää, eivätkä vanhat pahenisi. Sain Facebookin juoksuryhmästä vinkin ja aloin selvittämään paljasjalkajuoksun perusteita. Se saattaisi kuulema hyvällä tuurilla olla juoksuani tukeva mahdollisuus.

Kiisteltyjä mutta tykättyjä terveyshyötyjä

Paljasjalkajuoksulla sanotaan olevan erilaisia hyötyjä. Kun pehmusteet ja iskunvaimennukset on poistettu, jalan luontainen tuki vahvistuu, suojaten  mahdollisesti jalkaa rasitusvammoilta. Paljain jaloin juoksu ohjaa kehoa enemmän luontaisempaan päkiävoittoiseen askellukseen. Tämä ei tosin aina tapahdu automaattisesti. Paljasjalkajuoksussakin tekniikkaan täytyy kiinnittää huomiota tai pääsee ojasta allikkoon, eli niihin kirottuihin rasitusvammoihin. Facebookissa on melkein 1000 ihmisen barefoot/luomujuoksuryhmä jossa moni on rakastunut lajiin. Sain innostusta, neuvoja ja rohkaisua. Kyllä minulta hieman kynnystä vaati lähteä puolison tennissukilla testaamaan (halusin kokeilla miltä se tuntuu ennenkuin sijoitan rahaa paljasjalkakenkiin enkä uskaltanut täysin iho vasten maata).

UKK on tehnyt tutkimuksen paljasjalkajuoksusta.

Juoksun harrastajilla esiintyy paljon erityisesti rasitusvammoja, jotka usein aiheutuvat toistuvista iskuista. Koska paljasjalkajuoksussa kantapää ei yleensä iskeydy ensimmäisenä alustaan, vaan ensikontakti tapahtuu päkiällä tai koko jalalla, sen voisi olettaa vähentävän rasitusvammoja. -UKK tutkimus 

Tämän perusteella lähdin katsomaan, mitä tapahtuu. En odottanut oikeastaan mitään. Yllä lainattu UKK ei myöskään lupaile ihmeitä.

Tutkimusten mukaan rasitusvammat eivät kuitenkaan välttämättä vähene paljasjalkajuoksijoilla – ja toisaalta, tossuilla juoksijakin voi muuttaa juoksutyyliään –UKK tutkimus 

Ensimmäisen kerran tempaisin lenkin lopussa popot selkään ja jatkoin loppumatkan sukkasillaan. Tuntuma oli outo, mutta ei ollenkaan kivulias. Kivet eivät tuntuneet pisteliäiltä. Seuraavana päivänä ostin  Merell Vapor Globe 4 -merkkiset paljasjalkakengät. Hinta oli halvimmasta päästä, 90 euroa. Paljasjalkajuoksuun ei tarvitse kenkiä, mutta en itse pidä ajatuksesta kipittää kaupunkimaastossa tai poluillakaan paljain jaloin. Pelkään lasia ja käärmeitä. Valitsin ohuimman kengän, ilman mitään valmennuksia ja se muistuttaa eniten täysin naturellia. Kenkä on muuten myös vegaaniystävällinen.

Tämä laji aloitetaan hitaasti. Liian pitkillä lenkeillä saa kinttunsa jumiin. Aloitin käyttämällä kenkiä arkikäytössä. Viikon jälkeen kokeilin muutaman kilometrin kävelyä ja sitten hölkkää. Askellukseen täytyi keskittyä, oikeanlainen juoksu ei tullut täysin luonnostaan. Jalat yrittivät ikäänkuin kipittää varpasillaan. Iskut eivät tuntuneet kovilta, toisin kuin kuvittelin.

Jos lenkki on liian pitkä, takareidet  menevät helpommin hapoille ja pohkeet tuntuvat seuraavana aamuna tönköiltä. Tämä vaatii aikaa. Lenkeillä on kevyt ja ihana edetä, etenkin poluilla. Olen vaihdellut kenkiä, jotta välttäisin raajojen ylikuormitusta. Paljasjalkailuun ei voi siirtyä suoraan niin, että hävittää vanhat popot ja jatkaa samoilla kilometreillä. Vaporeilla on tullut mentyä vasta vain muutama pidempi reitti, joten en osaa vielä sanoa, onko tällä rasitusvammoihini vaikutusta.

UKK -instituutti kertoo, että lisää tutkimuksia tarvitaan eikä suosittele paljasjalkailua kaikille. En tiedä, kuinka jalkani jatkossa voivat. Tarvitsen varmasti raajoihini muutakin apua kuin tämän, mutta paljasjalkailusta tuli nopeasti mukavuuskysymys. Vanhat kengät tuntuvat jalassa painavilta möhköiltä. Lisäksi ilman tukea juoksuun kiinnittää huomiota aivan erilailla. Aivan kuin juoksisi enemmän hetkessä.

Näin aloitat

Aloita kävelemällä.

Älä innostu liikaa. Se kostautuu.

Liity barefoot -facebook ryhmään jos aiot aloittaa. Vinkit ja muiden kannustus on ihan parasta!

Jalkojen ei ole pakko olla täysin paljaat. Paljasjalkakenkiä on erilaisia. Eniten paljasta jalkaa muistuttava versio on juoksusukka.

Talvella voit juosta ihan vain villasukat jalassa (pakkaslumella).

Tutkimuksiin viitaten, paljasjalkajuoksu ei välttämättä sovi kaikille. Jos homma ei toimi, lopeta. Paljasjalkajuoksu ei ole ainoa oikea tapa juosta. Se on yksi mahdollisuus.

Välttääksesi vammat, lue lisää paljasjalkajuoksuun aloittelijan virheistä ja mahdollisista ongelmista. 

 

 

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä