Musiikin kuuntelu veden alla hoitaa mun psyykettä (ja jalkaa)

Teksti Jasmin

Olen saanut useita ikäviä rasitusvammoja juosten, niin nuorena kuin aikuisenakin. Viimeisien vuosien aikana juoksun seurauksena erityisesti polvet ja sääret ovat ollut huonossa jamassa vuoden päivät, eikä mikään tunnu auttavan. Olen kuntouttanut raajojani kuntosalilla, käynyt fysioterapeutilla ja yrittänyt etsiä juoksun ohelle muita liikuntaharrastuksia (jos jollain hyviä vinkkejä tai yksisarvisia juoksijan polveen, saa jakaa) Etenkin nyt on tauon paikka, keho on ylirasitustilassa. Jotain kevyttä haluan silti tehdä, enkä oikein ole keksinyt, että mitä se sitten olisi.

En ole koskaan mitenkään erityisesti pitänyt uinnista. Itseasiassa olen vihannut sitä. Kylmää märkää ja ennenkaikkea tylsää. Kaksi ensimmäistä vielä siedän, mutta tylsyyttä en. Mikään ei ole rasittavampaa kuin omat ajatukset räkä poskella, muiden ihmisten roiskiessa nenään vettä.

Hallissa ei voi jutustella eikä kuunnella mitään. Tai niin minä kuvittelin. Olen tynnyrissä kasvanut ja varmaan lasipurkissa aikuisuuteni viettänyt, vaikka meidän bloggaajien luulisi olevan ajan hermoilla.

Pohdin puolisolleni ääneen, että olisi mukava uida rauhallisesti ja antaa lihasten levätä vettä vasten, mutta kun hidas perusuinti on aivan käsittämättömän puuduttavaa. Radalle ei mahdu kahta uimaan rinnakkain koska sitä kuuluu ainakin meidän lähihallissa kiertää. Jos haluaa uida, täytyy kuunnella vain omien aivojen tuotoksia ja rasittavaa taustamelua. Tonilla oli tähän tapansa mukaan loistava idea. Vettä kestävä MP3 soitin. En ollut tuommoisesta koskaan kuullutkaan. Marssin Giganttiin, jossa tarjolla oli vain eioota ja melkein luovutin, mutta onneksi Google pelasti jälleen. Prismassa myytiin tämmöisiä Sony walkmanin kuulokkeita, joiden sisällä on mp3 soitin. Ne kestävät vettä, jopa 2m syvyyteen asti. Ihan käsittämätöntä!

Ostin ne oikeastaan sen enempää miettimättä. 119e on toki sijoitus, mp3-systeemi lienee vanhanaikainen nykyisen Spotify ja blootoothien rinnalla, mutta luulen että uimisen kestävä kännykkä maksaa vielä enemmän.

Kokeilin näitä heti, ja ne toimivat loistavasti. Uiminen ei ollut tylsää, ei vaikka liitelin mummosammakkoa verkkaisesti. Se kyllä vähän nakertaa, että spotify ei tietenkään yhdisty tähän, blootooth ei kanna hallin pukukaapista, vaikka sellainen toiminto joissain härveleissä taitaa olla.

Aion palautua poreammeessa, kuviokelluen kylpylässä ja kuunnellen Cheekiä. Astman suhteen luulen, että uinti tekee jatkossa hyvää, keuhkoja harjoittaa ulospuhallus veden alla ja matalasykkeinen liikunta ylläpitää peruskuntoa. Odotan etenkin kesän luonnonvesiä. Sukellus ja vielä on kesää jäljellä soi jo korvissani. Vuosi sitten juostu puolimaraton tuntuu kaukaiselta ja näillä romuilla kipittimillä tavoittamattomalta menneisyydeltä, mutta ehkä elämään ilmaantuu muita harrastuksia jos polvet eivät tokene.

Olen vieläkin vähän ihmeissäni. Musiikkia uidessa! Missä vaiheessa utopiasta on tullut totta? Sanokaa mitä sanotte nykyajasta, minä niin rakastan sitä.

Tammikuu on meidän osalta käynnistynyt uusia harrastuksia etsiessä, levätessä ja hermostoa rauhoitellessa. Elämä kuitenkin on asettumassa aloilleen.

Kommentit

4 kommenttia
Jasmin

Kiitos 😁♥️

Avatar

”Kipittimillä”, nauroin makeasti. Kirjoitat kivasti.

Avatar

Hauska sattuma: itse rakastan vedessä ja uimisessa juuri sitä hiljaisuutta, joka veden alla vallitsee. Minusta taas lenkkeily on kuolettavan tylsää ja hidasta, enkä suostu siihen ilman kunnon kuunneltavaa.

Uimahallilla kannattaa kokeilla myös vesijuoksua ja vesijumppaa. Aika monille halleille on jo tulleet näytöt, joista vesijumppaohjelman voi käynnistää ja jumpata omaan tahtiinsa. Silloin ei ole riippuvainen ryhmäliikuntatuntien aikatauluista (ohjatut vesijumpat kun ovat hallien ohjelmistoissa usein varsinaisten aukiolojen ulkopuolella tai ääripäissä, varhain aamulla tai myöhään illalla).

Jos uimassa tykkää käydä, kannattaa miettiä myös edes yhden kerran tekniikkaopetusta myös. Toki jokainen saa vedellä ”mummosammakkoa” tyylillään, mutta oikeaoppinen rintauinnin potku on usein hyvin kaukana siitä, mitä suomalaisissa mökkirannoissa on perinteisesti opittu. Oikea potku taas on polvelle ergonomisempi liike, mutta myös tehokkaampi etenemistapa vedessä.

Vesiliikunnan lisäksi kannattaa kokeilla vaikka asahia.
Myös kuntosalilla voi tehdä montaa asiaa, joissa polvet eivät ole pääroolissa. Kevyt kuntopyöräily toki tekee jossain vaiheessa hyvää myös toipuvalle polvelle.

Jasmin

Kiitos vinkeistä, hitsi tuo näyttö kuulostaa kivalta, täällä en ole nähnyt niitä missään hallissa. Toivottavasti ovat tulossa. Itselleni ei sovi vesijuoksu enää, minulla on ruokatorven ja ylävataan osa leikattu, sinne tehtiin sellainen mansetti, sen jälkeen vesijuoksuvyö alkoi tuntumaan pahalta. Tuo mummouinti soveltuu nyt hyvin kun keho on ylirasittunut ja vaatii palautumista. Rintauinti nostaa sykettä ja jos on ylikunnossa, on parempi liikkua matalalla sykkeellä mummotahtiin. Itsellä haaveena triathlon, se kyllä vaatii uimaopetusta että saa tekniikan kuntoon, harmi että aikuisten tekniikkaopetusta mainostetaan niin vähän.

Tuosta asahista en ole kuullutkaan! Se täytyykin selvittää 😁

Vastaa käyttäjälle Jasmin Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä