Proteiinirieskat

Teksti Jasmin

Meillä ei ole aiemmin ollut biojäteastiaa, mutta muuttomme jälkeen sellainen on tullut osaksi lajitteluamme. Hävikkiruoan määrä ahdistaa ja näkyy biojätteestä suoraan. Meillä ei ole mitään lautasen tyhjäksi syömisen pakkoa. Kunnioitamme kaikkien perheenjäsenten omia tuntoja kylläisyydestä ja otamme huomioon, mitä keho toivoo. Emme siis pyri vähentämään hävikkiä ahtamalla ruokaa itseemme yli kylläisyyden rajojen. Sen vuoksi yritämme jalostaa ruoan jatkokäytön mahdollisimman pitkälle.

Tällä kertaa ylimääräiseksi jäi 3dl kvinoaa. Runsaan proteiinipitoisuuden ansiosta se sopii hyvin myös kuntoilijalle. Pyöräytin valmiiksi keitetyn kvinoan nopeasti rieskoiksi. Aikaa kului 15 minuuttia ja kaikkea tarvittavaa löytyi kaapista. Jauhokaapissa minulla on tapana säilyttää perustarvikkeita. Rieskat maistuu meillä parhaiten juuston lehtikaalin ja itujen kanssa!

Proteiinipitoinen välipala

Ohje:

3dl quinoaa keitettynä

1dl kauramaitoa

4dl gluteiinitonta jauhoseosta (tai vehnäjauhoja)

1tl Himalajan vuorisuolaa (tai jotain muuta suolaa)

2rkl oliiviöljyä (tai rypsiöljyä)

Sekoita ainekset keskenään ja paista. Meillä uuni oli kiertoilmalla 15 minuuttia 200 asteessa.

 

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä