Ilmaista tavaraa? Kyllä kiitos.

”Media on monikko sanasta medium, joka tarkoittaa väliainetta, välittäjää tai keinoa, välinettä. Media tarkoittaa viestintäkanavia tai viestin välittäjiä. Sanaa käytetään toisinaan synonyyminäjoukkotiedotusvälineille eli massamedialle, mutta media on käsitteenä laajempi, sisältäen myös niin sanotun sosiaalisen median. Asiayhteydestä riippuen media-sana voi tarkoittaa jokoviestinnän kenttää yleisesti, tiettyä viestintämenetelmää (televisio, radio, sanomalehdet, internet), tiettyä viestimuotoa (teksti, kuva, ääni) tai yksittäistä media-alan yritystä tai hanketta. Media tarkoittaa viestinnässä myös viestintävälinettä ja tallennetta.” Wikipedia

EU Media Futures Forum pic_0

Media on viestin välittämistä yleisölle. Media tuo meille uutiset, kertoo meille muodista ja kauneudesta, viihdyttää meitä ja uusimpana lisäyksenä; pitää meidät yhteydessä muuhun maailman sosiaalisen median kautta. Perinteinen media eli lehdet ja televisio, ovat jäämässä sosiaalisen median jalkoihin. Ihmiset saavat uutisensa ja ajankulunsa somesta jatkuvasti lisääntyvissä määrin, ja tämä saattaa tarkoittaa lehtien hidasta ja tuskallista kuolemaa.

Yritykset ovat huomanneet sosiaalisen median nousevan suosion mainonnassa ja tajunneet myös, että siinähän pääsee paljon halvemmalla. Miksi maksaa kalliista mainostilasta kun sosiaalisessa mediassa sitä voi saada ilmaiseksi? Onneksi sosiaalinen media ei kuitenkaan ole kokonaan korvaamassa mediaa. Korvaamisen sijaan se kehittyy ja muuttuu. Lehtitaloilla ja lehdillä on omat nettisivunsa ja ne on tuotu someen. On Twitteriä, Facebookkia ja Instagramia, sekä tämä uusin juttu: blogit. Lehdet ovat alkaneet haalia allensa blogeja, yrityksessä pysyä mukana median kehityksessä. Ja onnistunut yritys se onkin; blogit ovat ylenneet sosiaalisesta mediasta mediaksi ja tuovat ”isäntälehdilleen” uuden kävijäkunnan ja rajattomia mahdollisuuksia mainonnan suhteen. Lehtitalojen toinen oivallus vauhdissa pysymiseen on tietenkin nämä ladattavat e-versiot lehdistä ja toimiva keksintö sekin.

Niin, blogit ovat jo mediaa, eivät enää sosiaalista mediaa. Tai no, ainakin osa niistä. Vielä vuonna 2011 kun aloitin bloggaamisen, blogeja oli todella vähän verrattuna nykyiseen määrään. Perheblogien keskuudessa kaikki bloggaajat tunsivat toistensa blogit, koska tarjonta oli sen verran pieni. Pikkuhiljaa blogien määrä alkoi kuitenkin kasvaa, ja muuttui nopeasti räjähdysmäiseksi. Nykyään tuntuu, että joka toinen ihminen pitää blogia, ja minusta se on mahtavaa! Löytyypähän varmasti jokaiselle jotain, eikä tarvitse lukea blogeja, joista ei pidä, vinkvink heh. Bloggaaminen on upea harrastus, josta voi tänä päivänä saada jo ihan kokopäivätyön. Tuskin yksikään 2000 -luvun alussa aloittanut bloggaaja on osannut kuvitella tekevänsä tätä hommaa työkseen joskus. Vielä pari vuotta sitten homma oli sama, nyt jo moni aloittaa suoraan siinä toivossa, että saa bloggaamisesta rahaa.

684-full-Using_Social_Media_to_Grow_your_Business

Blogien asema mainostuspaikkana nousee nousemistaan. Löytyy affliate-ohjelmia ja Googlen mainoksia, sekä jos jonkinlaista yhteistyötä. Lehtitalojen ja portaalien alla bloggaavilla on omat maksulliset mainoskampanjansa, mutta aina löytyy se suosituin mainostustapa, jonka asema ei ole muuttunut yhtään. Nimittäin ilmainen tavara. Toiset tykkäävät, toiset eivät. Itse tykkään, enkä vain vastaanottajana.

Tässä kulutusorientoituneessa yhteiskunnassa on noussut varovaisuus uusia tuotteita kohtaan. Markkinoilta löytyy jos jonkinlaistaa skeidaa, joten tuotteita ei tahdota ostaa ilman jonkun suositusta. Harvoin jostain upouudesta tuotteesta löytyy suosituksia kavereilta, mutta onneksi on blogit. Bloggaajille lähetetään tuotteita ilmaiseksi siinä toivossa, että he pitävät niistä ja kertovat niistä blogissaan. Itse olen ainakin niin pihi, etten ikinä uskalla ostaa mitään. Mietin ja mietin ja mietin päätöstäni, enkä uskalla kokeilla uusia juttuja, koska pelkään pettyväni. Siksi ostankin kaikki tuotteeni suositusten perusteella. Jos taas mietin jotain tiettyä tuotetta, googletan sen siinä toivossa, että joku tuttu bloggaaja olisi testannut sitä ja kertonut mielipiteensä. Jos bloggaaja on pitänyt siitä, uskallan itsekin ostaa. Tällä tavalla löytää usein tuotteita, joita ei muuten olisi tullut edes ajatelleeksi. Tästä syystä en koe tippaakaan katkeruutta tai inhoa, vaikka joillekkin syydettäisiin kuinka paljon tavaraa, koska minullehan siinä tehdään palvelus kun saan ensikäden tietoa tuotteiden toimivuudesta.

Sitten taas ne tuotteet, joita itse olen saanut blogin kautta. Ne ovat yleensä tuotteita, joita en itse välttämättä ostaisi, koska en ole kuullut niistä paljoakaan, mutta tuotteita, joita tahtoisin kokeilla. Jos jokin ei kiinnosta, jätän väliin. Jos tunnen että minua painostetaan kirjoittamaan tuotteesta, jätän väliin. Haluan toimia tasan sillä periaatteella, että kirjoitan vain asioista, joista itse päätän haluavani kertoa. Jos joku tuote on toimiva ja hyvä, tahdon jakaa sen tiedon lukijoilleni ja palauttaa palveluksen; olenhan itsekin saanut niin paljon hyviä suosituksia blogeista. Jos joku tuote ei ole omaan makuuni, en mainitse sitä. Jos joku tuote olisi niin hirveä, että koen velvollisuudekseni varoittaa teitä, kirjoittaisin siitä tietenkin, mutta onneksi sellaista ei ole tullut vastaan. Yleensä nämä ilmaisia tuotteita lähettelevät firmat ovat niitä, jotka ovat varmoja tuotteestaan ja uskovat sen saavan kehuja. Uskon yleensä, että jo pelkkä tarjous lähettää testituotteita takaa tuotteen olevan toimiva, koska yritys on ollut tarpeeksi fiksu käyttääkseen blogeja mainoskanavana, niin eiköhän se ole myös tarpeeksi fiksu, ettei lähettäisi huonoa tuotetta. Lähes kaikki saamani tuotteet päätyvät mainituksi blogissa ohimennen, koska koen kuitenkin olevani onnekas kun minulla on mahdollisuus saada näitä tuotteita testattavaksi ja tahdon taas kerran tehdä vastapalveluksen. Parhaimmat saavat heti kokonaan oman postauksensa, jotkut taas joutuvat odottamaan mainintaa kauemminkin, koska haluan testata huolella, etten menetä kasvojani suosittelemalla tuotetta, joka ei toimi.

media-spoonfeeding-cartoon

Lehdet ovat mediaa, blogit ovat mediaa. Media sisältää mainontaa. Lehdet ovat täynnä mainoksia, televisio on täynnä mainoksia, radio on täynnä mainoksia, tottakai siis blogeissakin on mainoksia. Mainostus elättää media-alalla toimivat. Ilman mainostusta moni bloggaaja joutuisi etsimään muita töitä ja Suomi olisi montaa ihanaa blogia köyhempi. Mainostus on meille yhtäkuin elanto. Harvoin kuulee ihmisen sanovan, että ei enää lue jotain lehteä, koska siinä on mainoksia. Eihän sitten voi lukea mitään lehteä, kaikissa niissä on mainoksia, ja jälleen kerran se on mielestäni hyvä. Mainostus tuo uudet tuotteet yleisön tietoon. Minä ainakin luen aina myös mainokset, niistä löytää vaikka mitä mielenkiintoista. Televisiosta sen sijaan skippaan mainokset ja siirryn jääkaapille. Tosiaan, lehtiä ei jätetä lukematta mainosten takia, miksi siis blogeille tehdään näin? Blogit ovat mediaa siinä kuin lehdetkin, vähän eri tavalla vain. Minä ainakin mieluummin ostan tuotteen, jota on suositellut bloggaaja, jonka elämää seuraan aina muutenkin, kuin tuotteen, josta olen vain nähnyt lehdessä kuvan varustettuna mielikuvitusihmisten arvosteluilla. Blogi ei ole pääosassa mainostusta varten, mutta se on myös tärkeä mainoskanava.

Kun katsot lempiohjelmaasi ja tulee mainoskatko, voit vaihtaa kanavaa, tai siirtyä tekemään jotain muuta. Kun luet lehteä, voit hypätä mainosten yli. Kun luet blogia, voit lukea vain ne mainosvapaat postaukset ja jättää mainosjutut lukematta. Se on niin yksinkertaista. Ketään ei pakoteta lukemaan mainoksia, mutta kyllähän se kannattaa. Jos et halua vielä hyväksyä sitä faktaa, että yhä useammat blogit lähestyvät sitä sosiaalisen median ja median rajaa, etkä halua nähdää yhtäkään mainosta, suosittelen hylkäämään kaikki blogit, jossa sitä blogia tehdään työmielessä, ja siirtymään blogeihin, jotka toimivat puhtaasti harrastuspohjalta. Bloglovinissa löytyy kätevästi kaikki Suomen blogit suosituimmuusjärjestyksessä ja listoja selaamalla löytyy varmasti blogeja, joiden lukemisesta sinäkin voit nauttia. Listat ovat järjestetty eri kategorioiden mukaan, joita on muunmuassa perheblogit, fitnessblogit, lifestyleblogit, hääblogit ja paljon muita! Jos olet bloggaaja niin kannattaa varmistaa, että olet ilmoittanut blogisi oikeaan kategoriaan, sillä itse ainakin etsin aina täältä uusia blogeja.

Mainonnan muotoja on tosiaan paljon erilaisia, mutta välillä kannattaa muistaa, että kaikki ei ole mainontaa, vaan puhtaita suosituksia. Kun suosittelen jotain tuotetta, en ajattele siinä yrityksen parasta, vaan sitä että haluan jakaa eteenpäin tietoa hyväksi todetusta asiasta. Jotkut ”mainospostaukset” sen sijaan eivät liity mitenkään siihen, että saisin niistä jotakin etua. Bloggaajana saan paljon pressitiedotteita tulevista uutuuksista. Joistakin tiedotteista innostun niinkin paljon, että tahdon jakaa ne teillekkin. Kirjoitin viime kuussa Lindexin uudesta MOM -mallistosta ja postaus keräsi paljon tökeröitä ”kuinka paljon tästäkin saat rahaa” ”sä et sitten osaa mitään muuta ku juosta rahan perässä” tyylisiä kommentteja, jotka luonnollisesti jäivät julkaisematta. Ensinnäkin, vaikka olisinkin saanut siitä postauksesta jotakin, miten se olisi sinulta pois? Moni ilahtui tuosta hyvästä uutisesta kovasti ja malliston saapuminen herätti paljon riemua. Kun taas jotkut ihmiset keskittyvät vain siihen, että voi apua jos toi hyötyy tästä jotenkin, mä en ainakaan paina yhtään linkkiä. Ei tarvitse painaa, kuten olen monta kertaa sanonut, blogissani ei ole piilomainontaa, koska olen sitoutunut noudattamaan journalistin sääntöjä, eikä minulla myöskään ole linkkejä, joiden painamisesta jotenkin hyötyisin. Toiseksi, kukaan ei pyytänyt minua kirjoittamaan aiheesta, kukaan ei antanut minulle mitään ilmaiseksi, eikä kukaan maksanut minulle kirjoittamisesta. Kirjoitin, koska halusin kertoa teille tästä uudesta mallistosta, ja näin tulen tekemään jatkossakin.

Kirjoitin tammikuussa 48 postausta. Niistä yksi oli yhteistyöpostaus. Yksi oli arvonta. Kolmessa esittelin ilmaiseksi saamani tuotteen tai palvelun. Eli noin 10% oli mainontaa. Muutamilla ihmisillä tosin on vähän erilainen laskutapa, koska kuulemma blogini on nykyään pelkkää mainostusta. Lisäksi tietenkin postauksissa esiintyy jatkuvasti ne muutamat saamani vaatteet ja laukku, koska ne ovat koko ajan käytössä, ja ne on aina merkitty sanalla giveaway.

seo-and-social-media

Teemaan sopien, iso kiitos kaikille yrityksille, jotka ovat halunneet tehdä yhteistyötä kanssani. Iso kiitos myös kaikille bloggaajille, joilta olen saanut hyviä suosituksia hienoista tuotteista. Suuri kiitos myös kaikille teille lukijoille, jotka ymmärrätte mainostuksen osuutta blogeissa ja osaatte käyttää sitä hyödyksenne. Ja suuri kiitos, jos jatkossa ymmärrätte paremmin, miksi blogeissa on mainontaa. Odotan innolla sitä päivää kun ihmisten ajatusmaailma alkaa muuttua, eikä mainostusta enää ajatella huonona asiana.

Millaisia ajatuksia teillä on mainonnasta?

Kuvat*

Kommentit

17 kommenttia
Avatar

Mun mielestä on aina kiva lukea noita ns. ”mainospostauksia”. Tosin en ajattele niitä sillä tavalla mainoksina, vaan ennemmin just suosituksina ja käyttökokemuksina. Lehdissä olevat mainokset skippaan aina, enkä katukuvassakaan huomaa mainoksia, ne menee vaan jotenkin ohi silmien… Mutta blogien ”mainospostauksia” on kiva lukea, kun niissä saa (toivottavasti, ja ainakin sun blogissa) ihan oikeaa tietoa tuotteesta eikä pelkkiä mainostoimiston mielikuvia. Kun ei ne mainostoimiston ihmiset ole koskaan ehkä edes nähneet koko tuotetta… Eli jatka vaan sitä mainostamista! 🙂 Täällä on ainakin yksi joka mieluusti lukee käyttökokemuksia tuotteista, olitpa saanut ne ilmaiseksi tai et. Hyvä vaan että sulla riittää töitä.

Ja luen noita mainospostauksia mielelläni, vaikkei ne itselle juuri nyt olekaan ajankohtaisia, kun en ole raskaana eikä ole lapsia muutenkaan, mutta tulevaisuuden varalta ja ihan mielenkiinnostakin. 🙂

Avatar

Luulen että joitain mainos/suositus postauksissa ärsyttää se että niiden todenmukaisuuteen ei pysty täysin luottamaan. Esimerkiks se varmaan aiheuttaa epäilyä kun koskaan mistään ei kirjoiteta negatiivista vaan aina kaikki tuotteet on upeeta, mahtavaa, hienoa ja se luo ehkä aavistuksen semmosen olon että nyt mainostetaan oikein tosissaan että saadaan lisää ilmasta kamaa. Jossain blogeissa mainonta ja suositukset menee toisten tuotteiden kanssa niin ristiin että ei jää paljon arvailujen varaan miksi hehkutetaan kaikkea ihan täysillä. 🙂

Emilia Huttunen

Varmasti totta 🙂 siinä pitää vaan löytää sellainen bloggaaja, jonka suosituksiin voi tuntea luottavansa

Avatar

Mä ainakin olin iloinen kun kerroit Lindexin uudesta MOM-mallistosta, kun masu alkaa enemmän kasvamaan niin tiedän ainakin mistä tulen vaatteitani silloin enemmän katselemaan ja ostelemaan 😉 Eli suuri kiitos tästä, muuten en olisi siitä tiennytkään!

Emilia Huttunen

Kiva kuulla! 🙂

Avatar

Mietin sun viimeistä valion maito vai mitäs uusia tuotteita ne nyt olikaan. Itse et vielä ollut ees maistanu niitä ja muu perhe kerran. Musta se oli ehkä vähän liian aikainen ”hehkutus”. Ehkä paremman ja luotettavimman kuvan sais jos muutaman viikon olisit rauhassa testannu ja itse maistanut myöskin. Sillä ei oo väliä saitko ne ilmaiseksi vai ostikko kaupasta, mutta välillä tuntuu et ylistys jotain merkkiä kohtaan on hiukan yliampuvaa ja lukijalle välittyy kuva et bloggaaja haluaa vaan lisää ilmaista tavaraa eli omaa hyötyä eikä kertoa lukijoille toimivista ja hyvistä tuotteista.

Emilia Huttunen

Kerroin niistä Valion tuotteista heti, koska ne olivat niin paljon Topiaksen ja Avan mieleen 🙂 Mä itse oikein juo maitoa tai piimää, niin parempi se oli kertoa mitä he on mieltä, jotka ko tuotteita oikeasti käyttävät

Avatar

Kiitos ihanista tuotevinkeistä!

Emilia Huttunen

Kiva jos on ollut hyötyä! 🙂

Avatar

Vitsi tää postaus oli hyvä!! Toivottavasti nyt katkeran kateellisten lukijoiden silmät avautus…. Tietty mainonta lisääntyy, ei sitä voi välttää, kun uuden mainonnankeinot lisääntyvät. Ja aina on hyvä tietää tuotteista ennen kuin tekee ostopäätöksiä! 🙂

Emilia Huttunen

ihan samaa mieltä 🙂

Avatar

Mä olen miettinyt kuinka paljon kulutuksestani on vain mainonnan tuomaa tarvetta. Tämä ”piilomainonta” on siinä mielessä ovelaa, että sen luomien tarpeiden havaitsemista täytyy lähes tiedostaen huomioida. Sinänsä yritykset ovat löytäneet ovelan mainosvälineen näistä blogeista, kun bloginpitäjät rinnastetaan lähes tuttaviin ja suosittelut koetaan erilaisina kuin varsinaiset mainokset lehdissä tai telkkarissa. Varmasti tuotteet ovat hyviä, näkyvyyttähän näillä blogeilla haetaan tässä tuotteiden täydessä maailmassa.

Itse olen lopettanut joidenkin naistenlehtien tilaamisen, koska niiden jutut ovat liian tuotemarkkinointipohjaisia ja täynnä mainoksia. Itse kaipaan niin lehdeltä kuin blogilta jonkinlaista sisällöllistä pohdintaa, uusien ajatusten herätystä jne.

Emilia Huttunen

Kiitos mielenkiintoisesta kommentista, paljon hyviä pointteja 🙂

Avatar

Itse en ole millään tavalla mainontaa vastaan. Meillekin on ensimmäinen vauva tulossa (!!! <3<3<3<3<3) ja perheblogeista saa paljon hyödyllistä tietoa tuotteista, joista näin ensiodottajana ei ole koskaan kuullutkaan (esim. nabby, aion hankkia!). Kaikki mainostettavat tuotteet eivät tietenkään kolahda itseeni, mutta niinhän se on jokaisessa asiassa. Yleensä en osallistu arvontoihin: usein arvottavana on esim. kosmetiikkaa ja oma ihoni on erityisen herkkä ja omaan paljon allergioita, joten luotan vain omiin luottotuotteisiini. Tällaiset postaukset voi sitten skipata ihan hyvällä omallatunnolla, ei se ainakaan omaa verenpainettani saa silti nousemaan. Joissain blogeissa (en missään nimessä tarkoita nyt Emilia sinun blogiasi) tuntuu, että vähintään jokatoinen postaus on pelkkää mainosta toisensa perään, mutta jos se ei itseäni kiinnosta tai alkaa jostain syystä ärsyttämään, en sitten lue juuri sitä blogia. Win-win.

Emilia Huttunen

Ihan totta 🙂 mäkin jätän sen turhan valittamisen pois, jos en tykkää jostain niin en lue 🙂

Avatar

Loistava teksti! Mua ei ota päähän se että bloggaajat mainostaa. Joillekkin bloggaus on työ niin onhan sen rahan/tavaran eteen jotain tehtävä.

Itse olen sun johdosta tutustunut ja ihastunut mm. Skyreihin, valion raikas jogurttiin, pitaleipäsipseihin ja moneen muuhun. Jatka samaan malliin! 🙂

Emilia Huttunen

Kiva kuulla!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä