Fat/Fit update

Onpa siitä kauan aikaa kun viimeksi kirjottelin laihdutuksesta! Ja syykin on selvä. Kuten seuraavasta kuvasta näkee niin vuodenvaihde oli aika löysää aikaa. Muuton takia kuntoilu jäi ja roskaruoka palasi ruokavalioon ja se sitten jäi päälle. Uudelleen aloittaminen oli ihan älyttömän vaikeaa, mutta nyt oon vihdoin ollut kurissa vähän paremmin. Herkuttelen edelleen sillon tällön, mutta yritän koko ajan korvata herkkuja jollain terveellisemmällä.

kuva 4Tämän sovelluksen nimi on PopWeight ja se löytyi Appstoresta.

Ihan hyvin se paino on kuitenkin lähtenyt tässä puolessa vuodessa. Alku oli tietenkin nopeaa, koska nesteet katosivat kropasta, mutta sen jälkeen hommasta tuli huomattavasti hitaampaa ja hankalampaa. Tällä hetkellä tuntuu, että en edisty mihinkään, joten yritän nyt löytää siihen jotain ratkaisua.

Käyn Turun Lady Linella edelleen treenaamassa, mutta en valitettavasti ehdi sinne niin usein kun tahtoisin, enkä etenkään yleensä pääse ryhmäliikuntaan. Yksin treenatessa tuntuu, että tuhlaan vaan aikaani, enkä osaa ottaa itsestäni kaikkea irti. Kun taas ohjaajan kanssa tulee tehtyä kaikkensa. Kävin maanantaina kahvakuulassa, enkä vieläkään jaksaisi edes Nomppua nostaa ja sängyssä kyljen kääntäminen on tuskaa 😀

kevät (3)

kevät1

kevät (2)

Ja nyt sekalainen sepustus kaikesta, mitä syön ja en syö. Mun laihis on ollut erittäin yksinkertainen. Syön kasviksia ja vaaleaa lihaa, eli kalaa, kalkkunaa ja kanaa. En syö pastaa tai leipää, joskus kun kauheasti tekee mieli niin teen itselleni voileivän, mutta pääsääntöisesti välttelen hiilareita. Eli lyhyesti ynnättynä ruokavalioni on jotain semivegetarismin ja karppaamisen väliltä. En siis syö myöskään perunaa tai bataattia, kasviksista syön mieluiten porkkanaa, kukkakaalia, parsaa, papuja ja punasipulia. Salaatteihin lisään perusjuttujen lisäksi usein juustoa, rucolaa, pähkinöitä yms. Teen itse salaatinkastikkeet rasvattomaan kermaviiliin ja marinoin kanan ja kalan aina itse. En osta fileesuikaleita vaan ainoastaan kokonaista fileetä ja paloittelen sen tarvittaessa sitten vaan itse. Juon rasvatonta maitoa, pepsi maxia, fun lightia ja vettä. Fun light auttaa vähän makeanhimossa!

Usein kokkaamiani aterioita löytyy tuon ”laihdutusruoat” -kategorian alta ja lisää tulee. En ole ikinä käyttänyt suolaa, joten sen poisjättäminen ei ole mikään ongelma. Maustan aina ruokani valkosipulilla, valkosipulilla, valkosipulilla, mustapippurilla, valkopippurilla, yrteillä, paprikajauheella ja sipulirouheella. Jep, meillä tykätään sipulirouheesta! Aina jos iskee äkillinen himo saada jotain hyvää, haen jääkaapista kaksi viipaletta juustoa ja kaksi viipaletta kalkkunaleikettä ja syön ne mehulasin kanssa. Juustona meillä on Polar 5%, koska se on vähärasvaisin juusto, mitä ollaan löydetty ja oikeasti tosi hyvää. Yritän syödä paljon erivärisiä kasviksia, jotta saisin kaikki tarvittavat ravintoaineet ja vitamiinit. Pyrin käymään kerran viikossa vaa’alla, mutta usein tulee käytyä tiheämmin, koska mua kiinnostaa nähdä minkälaiset ruoat turvottaa ja mitkä taas saa painon pysymään alhaalla.

kevät

Saliohjelmasta mulla ei ole antaa mitään järkevää sanottavaa… Koska simmosta ei ole! Pitää kyllä saada siihen asiaan nyt muutos. Mä käyn salilla niin usein kun vaan ehdin ja jaksan. 0-5 kertaa viikossa, riippuu hirveästi Nompusta, Topiaksen aikatauluista ja siitä kuinka paljon mulla on hommaa. Käyn treenin jälkeen aina infrapunasaunassa ja oon kokenut sen tosi avuliaaksi. Kannattaa tutustua kaikkiin infrapunasaunan vaikutuksiin, se on osaltaan helpottanut paljon mm. mun ihon kuntoa, aineenvaihduntaa, flunssan oireita ja treenistä palautumista.

Hyvin on kiloja lähtenyt ja maaliviiva häämöttää, vielä kun jaksaisi vähän aikaa, että selviän sinne! Sitten kun pääsen siihen tavoitepainooni niin ei tarvitse olla niin tiukka, kun saa antaa sen painon pysyä paikoillaan. Sitä odotellessa 😉

kevät (4)

Ps. Vinkkejä saa aina jakaa, mutta en kaipaa sitä ikuista taistelua siitä, kumpi on parempi; rasvan vai hiilareiden välttely. Mä olen sitä mieltä, että eri ihmisille sopii erilaiset ruokavaliot ja omansa löytää kokeilemalla!

Pps. Muistakaa ilmottautua mukaan synttäreille! Ensimmäiset paikalletulijat saavat arvat, joita jaetaan sen aikaa kun niitä riittää ja illan aikana saattaa vähän voittaa jotain 😉

Kommentit

44 kommenttia
Avatar

Hmm..jos ostaa kaikki lihat ym.naturellina ja maustaa ne itse, ei silloin tule mitään piilosuolaa!? Mutta, aivan sama, onneksi itse tietää parhaiten.

Avatar

Painon saa tippumaan hyvin sillä että syö sen verran mitä lihakset kuluttaa ilman urheilua! Esim itselläni 1600 kaloria per pv

Avatar

Mistä tiedät juuri oman kulutuksesi? Meinaan, onko jossain laskuria tms?? 🙂

Avatar

Siihen on olemassa oma laskutoimituksensa, jota en nyt kuollaksenikaan muista 😀 167cm/52kg kokoisella ihmisellä lepopäivänä

1400kcal ja reenipäivinä 1700kcal.

Avatar

Apua et siis syö suolaa ollenkaan? Sitähän olisi tärkeää saada se pieni määrä päivässä, en nyt muista mut oisko ollu 2g?

Emilia Huttunen

Suolaa ei tarvii lisätä ku sitä on lisättynä sekä luonnostaan jo kaikessa sen verran että sen tarvittavan määrän saa kyllä 🙂

Avatar

No ei sitä kyllä tuolla ruokavaliollasi ”luonnostaan” juurikaan ole? 😮 Itse meinaan mietin kanssa samaa. Suola kun ei ole mikään paha oikeissa määrin, vaan ihmisen tarpeellinen ravintoaine

Avatar

”Suurin osa suomalaisen saamasta suolasta tulee piilosuolana elintarvikkeistaja valmiista aterioista. Eniten suolaa kertyy päivittäin käytetyistä elintarvikkeista, kuten lihaleikkeleistä, leivästä ja juustosta. Erityisesti näistä kannattaa valita vähäsuolaiset vaihtoehdot. Runsaasti suolaa sisältäviä elintarvikkeita kannattaa välttää.” 🙂

Avatar

Kyllä ”tuolla ruokavaliolla” saa myös suolaa, esim. tekstissä mainitut juusto ja leikkeleethän tunnetusti sisältävät suolaa.

Avatar

Jep, suolaa tulee, mutta jodia ei, eli varmistathan Emilia että käytät vaikka monivitamiinia missä on jodia? Jodin puute on nykyisin yleistynyt kun ihmiset välttelevät tavan suolaa ja käyttävät ”hienostelu” suolaa, esim. sormisuolaa, merisuolaa missä ei ole jodia, myöskään valmisruoissa ei ole jodia, vaikka suolaa on…

Avatar

Oot kyllä upeen näkönen 🙂 ite oon koittanu saada lihasta kehittymää tehokkaasti ja ruokavalion kanssa ehkä ittelle paras on ollu että syön sopusuhtasia annoksia tarpeeks usein. En kyllä tiiä minkälainen ruokavalio ittelle sopis mut koitan vaa kuunnella itteäni ja ittellä ei tee mieli oikeen mitää pastaa syödä ja perunasta en koskaa oo tykänny perunan muodossa… muussi yms menee kyllä mut niitäki oon aina syöny vahingossa tosi pikkusia annoksia :D…

Avatar

20 vuotta sitten olin syömishäiriöinen. Nyt voi todeta että se on itsetunnon heikkoutta ja todella turhamainen tauti. Se on heikkoutta josta vain täytyy päästä ITSE yli. Nauti nyt nuoruudesta ja unohxda turha ruokavaliohössötys. Hyvinvointi valtion ja meidän turhamaisten tyttöjen huomiotalous tauti, josta ei kannata tehdä numeroa. Ei muuta kuin tekemistä niin paljon että alkaa läskisoosi maistumaan. Turha hössöty pois ja perusasit kuntoon.

terv. Yksi kantapään kautta oppinut nelikymppinen.

Emilia Huttunen

No nyt on pakko sanoa, että asia ei todellakaan ole noin.

Avatar

Saako udella minkä pituinen olet? 🙂 Sä oot ihan huippu mimmi ja loistava bloggaaja. Oon ite Turkulainen ja joskus salaa toivon että törmäsin suhun (yks päivä luulin nähneeni sut Skanssissa:D) että voisin moikata! 🙂

Avatar

Mua kans kiinnostais pituus, jotta osaisin vähän suhteuttaa. Kovin hoikkaan kuntoon oon itseäs mun näkökulmasta pistämässä, mutta taidat olla selvästi lyhyempi.

Avatar

Mahtavaa edistystä tapahtunut! Ite en oo ikinä sillai laihduttanu (enkä ollu raskaana, heh), mutta haluan kuitenkin uskoa, että terveellinen, itsetehty kotiruoka on ok. Kärsin viime kevään/kesän mittaan todella ikävistä vatsavaivoista, joiden vuoksi vältän nykyään ruista ja käytän laktoosittomia tuotteita. Missään testeissä en oo käynyt, mutta olo on hyvä eikä maha vaivaa. Olen aikamoinen herkkupeppu, eli yhden herkkuhetken viikossa olen luvannut itselleni. Harrastan aerobista liikuntaa 4h/vko, puntilla käyn neljästi viikossa oman pt:n eli isin kanssa 😀 Jos aikataulut menee yksiin niin yksi body pump sopii usein keskiviikko iltaan näiden lisäksi 😀 Olen todella koukussa liikuntaan ja etenkin salilla käyntiin, koska tuloksia on tullut yllättävän nopeasti. Tiedän, että teillä lasten takia aikataulutus voi olla todella haastavaa, mutta mistään ei tuu niin hyvää fiilistä kun raudan vääntämisestä 😀 Välillä vetelen kotona pitkin kämppää askelkyykkyjä käsipainojen kanssa, pakarat tulee niin makean kipeiksi että! Tää kommentti lähti vähän nyt hakoteille, mutta… Pointtinani vissiin oli lähinnä omat kokemukset ”terveellisestä” elämästä 😀 Tsemppiä sinne, oon ylpee susta! ps. voi olla että meikäläisen mies menee tässä vielä vaihtoon – Haluan meinaa ruskeasilmäisiä lapsia, nomppu on niin syötävän sulonen!

Avatar

Tärkeäähän oisi että tulisi syötytä 5g suolaa päivässä ja juotua ainakin 3l vettä jotta pysyy aineenvaihdunta kunnossa! 😉 Tsemppiä sulle! ps. itellä yritys päästä raskauskiloista eroon tiputettuna jo 14kg 😀

Avatar

Täällä kanssa yks mammalomainen tekemässä ruoka/elämäntaparemonttia 🙂

Muistan kanssa tuosta suolasta ohjeen 5g.

Kannattaa siis vain kiinnittää huomiota mitä suolaa käyttää koska niitäkin on tänä päivällä tarjolla vaikka ja mitä. Eli mielummin luopuu niistä mausteista missä lisättyä suolaa ja sokeria ja korvaa sen paremmalla suolalla 🙂

Tulliset mausteethan tukee painonpudotusta, tai näin olen kuullut. Chiliä ja valkosipulia kuluu muutenkin meillä.

Itse syön vielä raskaus/imetysvitamiinit, lisä magnesiumia (levottomat jalat), omega 3 ja kalsiumia. Myös rautaa kuuriluontoisesti. Rasvoja ei kannata laihduttaessa/urheillessakaan unohtaa, itse syön aamuisin kananmunan osana aamupalaa ja ruokaillessa rypsi/olivviöljyä, myös pähkinöitä.

Keliaakikkona on helppo jättää leivät, pastat yms. pois kun ei voi kuin uneksia ruisleivästä.

Tsemppiä loppurutistukseen 🙂

Itsellä vielä taivalta edessä!

P.S. Kaikella kunnioituksella luulen että karppaamalla tuskin sitä suolistosyöpää saa toisin kuin keliaakikko alkaisi ahmia gluteenia… 🙂

Avatar

Sulle on tullut varmaan jo niin paljon lihasta, että paino junnaa. 🙂 Eli läskiä lähtee, mutta lihasta tulee tilalle, niin paino pysyy samana. 🙂 Sä oot jo tosi upee, joten älähän liikaa tiputa. 🙂

Avatar

Wautsiwau Emilia, ”maali” jo häämöttää! 🙂 <3

Avatar

Hienoa Emilia :)! Tuosta se lähtee, toivottavasti sinulla ei ala se pakonomainen laihduttaminen vaan pysyt terveellisessä laihduttamisessa. Tsemppiä sulle! =) ps. katsoin tänään sun erilaiset äidin jakson kolmatta kertaa ja mä en kyllästy siihen ikinä! 😀

Avatar

Sama täällä! 😀

Avatar

Siis voi että mä just katsoin tuon Erilaisten äitien jakson missä olitte, ja millainen idioottihymy kasvoilla ja tippa linssissä katsoinkaan sun ja Topiaksen ilmeitä, kun Noah-Michel syntyi :’) Ihan mielettömän koskettava hetki! Toinen oli kun Ava silitteli pikkuveljensä päätä ja antoi pusun.

Eikä mulla ole vielä edes omia lapsia, mutta oon vähän tämmönen herkkis!

Oot kyllä ihan mielettömän kaunis ja tosi hyvässä kunnossa, just semmonen kroppa mistä mäkin tykkäisin! Oon vaan tosi pitkä (174cm), ihan jättiläisolo kun katsoo noita sunkin peilikuvia esimerkiks.

Kiitos ihanasta blogista! Tää on nyt ollut myös jo monena päivänä loistava tekosyy välttyä lukuloman vastuilta 😉 Mut lukemistahan se on blogienkin lukeminen? 😀

Avatar

Saatko tarpeeksi rasvaa? Elimistö tarvitsee myös sitä kehittyäkseen sekä pysyäkseen tasapainossa 🙂 fun light-mehut on makeutettu aspartaamilla joka saattaa myös olla syy miksei paino laske. Kannattaa ottaa selvää aspartaamista, itse en ole sen jälkeen sellaisia tuotteita käyttänyt :/ mutta, näytät hyvältä ainakin minun silmiin! 🙂 kiitos ihanasta blogista!

Avatar

Mä uskon painonpudotuksessa pieniin askeliin, esimerkiks taputan itteäni selkään joka kerta kun pääsen kaupasta ulos ilman pysähtymistä karkki- tai sipsihyllyllä (: Syön kouluruokaa mahdollisimman hyvin lautasmallin mukaan ja kotona kans pyrin siihen että leivänmussuttamisen sijaan syön ihan kunnon ruokaa. En siis varsinaisesti välttele mitään, pyrin vaa pitää kohtuuden/tasapainon sekä rasvassa että hiilareissa (:

Hyvää työtä oot kyllä tehny, aplodit! ^_^

Avatar

Näytät upealta tuossa kuvassa missä on punaiset housut ja sininen paita! Iho on kuulas ja heleä ja kulmat vähän luonnollisemmat, sopii sulle tosi hyvin tuollainen look 🙂 Tsemppiä loppurutistukseen, itselläkin on muutama kilo pudotettavana eikä ongelmia ole syömisen kanssa, vaan juurikin siinä, ettei meinaa ehtiä reenaamaan ja sillon kun ehtisi, haluttaisi mieluummin tehdä jotain muuta 😀

Avatar

Waude!! Oon ite ekaa kertaa raskaana, ei vitsi antaisin mitä vaan et näyttäisin yhtä hyvältä noin nopeesti synnytyksen jälkeen!

Avatar

Mä en oo ikinä käyttänyt lisäsuolaa, tai no pääosin ikinä. Poissuljetaan ranskikset yms. Ja kyllä olettaisin että suolaa saa ihan tarpeeksi normaalista ruoasta. Sulla on hieman suppeampi ruokavalio joten en tiedä täyttyykö sulla noi ”tarpeelliset” suolat. Suolaa saa vissiin ainakin juustosta, maidosta, lihasta ja tietyistä mausteista. Miten valmistat lihat, ja jos paistat, niin mitä rasvaa käytät paistamiseen? Upeita tuloksia! 🙂

Avatar

Haluan antaa vinkin, koska olen tällähetkellä ammattivalmentajan ohjauksessa tavoittelemassa kisakuntoa fitness-mallilavoille. Suolaa täytyy saada 5g päivässä. Suosittelen käymään myös kehonkoostumusmittauksisssa esim kk välein, niin näet mitä muutoksia kehossa tapahtuu. Vaaka ei kerro kaikkea. Hyviä rasvoja ja hiilareita tarvitsee myös. Ne ovat erittäin tärkeitä elimistölle. Karppaamisen pitkäaikaisesta noudattamisesta ei ole mitään tutkimuksia..ihminen tarvitsee myös hiilareita, esim täysjyväpastasta, riisistä.. Saat enemmän tehoa treeniin ja lihakset pääsevät kasvamaan kun ravintopuoli on kunnossa. Tsemppiä! Ps. Itsekin kantapään kautta oppinut..

Avatar

Kiitos mukavasta blogista! Kun aloitit laihduttamisen puolisen vuotta sitten, siirryitkö suoraan kuvailemaasi ruokavalioon vai pikkuhiljaa, esim ensin herkut pois, sitten leipä pois jne? Itse taistelen kilojeni kanssa ja esimerkkisi motivoi! Höyrytetyt porkkanat olivat loistava vinkki, jonka poimin sinulta! Tsemppiä kaikkiin elämäsi asioihin!

Avatar

Älä höpötä. Sähän olet kuihtunut melkein kokonaan !! Nyt höpötät. Ei saa sokeutua !

Avatar

mä kans ikävä kyllä ihmettelen, mistä tuosta enää laihduttaa? :/

Avatar

Sä oot niin vahva nainen! Ja noista sun reitistä huomas todella et oot treenannut! 🙂 mulla on kans tyhmä juttu leivän kanssa varsinkin että se turvottaa niin että näyttäisin just siltä ko oisin raskaana ja maha menee kivi kovaksi 😀 mullakin treeni kausi menossa… Tsemppiä! 🙂

Avatar

Itse natriumtasapainoni sössineenä sanon, oo oikeasti tarkkana että saat sitä tarpeeksi. Ne puutosoireet on niin ärsyttäviä ja jäätäviä..

Näytät upealta! 🙂

Avatar

Moi! Nyt tällei rempan keskellä ja eri vaihtoehtoja punnitessa en voi olla kysymättä, että mistä ootte ostanu tota laminaattia (siinä kuvassa missä sulla on punaset housut) ja minkä sävystä se on? Aivan ihanaa! 🙂

Avatar

Näytät upealta Emilia 🙂 syöthän kuitenkin täysjyvääkin jossain määrin ja jotain hiilareita? Puhuimme koulussa suolistosyövistä ja opettaja sanoi tämän karppauksen pistävän suoliston niin tukkoon, että se altistaa syövälle. Elimistö tarvitsee myös jossain määrin viljoja!

Avatar

hei, minkä pituinen olet?

Mä olen ihan samassa painossa kuin sä ja tavoite on myös sama! Olen 165cm.

Avatar

Oot kyllä todella upeassa kunnossa ja jatka vaan samaan malliin! <3 Mietin, että olisiko mahdollista saada kuvien yhteyteen osviittaa siitä milloin ovat otettu? 🙂 Helpottaisi kehityksen seuraamista! Joka tapauksessa päivämääristä huolimatta kuvista kyllä huomaa, että kehityksesi on ollut huikeaa ja se on kyllä täysin itsesi ansiota! 🙂

Avatar

No huhhui, puhut jostain semiVEGETARISMISTA vaikka syöt lihaa? Eihän se oo lähelläkään minkäänlaista kasvissyöntiä jos syö lihaa, ja tiedoksi että vaalea liha, kuten broileri, on ihan yhtälailla lihaa ku punanenki liha. Kannattaa varoa sanojen turhaa väärinkäyttöä 🙂

Emilia Huttunen

Semivegetaristi ei syö punaista lihaa, vaan ainoastaan kanaa ja kalaa ja niitäkään ei usein, ihan kuten minä. Kannattaa varoa sanojen turhaa väärinkäyttöä 😉

Avatar

Ihme suolahöpinää täällä. Ei sitä suolaa tarvii saada just sitä viittä grammaa. Suolaa tulee piilosuolana, ei sitä tarvii erikseen mihkään lisätä. 😀 Keep on going.

Avatar

Aikuisella suolan eli natriumkloridin saantisuositus on __enintään__ 5 grammaa päivässä.

T: Suomen sydänliitto

Avatar

Moikka. Osaisitko kertoa et minkä pituinen lenkki olisi hyvä tällaiselle nuorelle henkilölle joka on juuri aloittanut terveelliset elämäntavat ja laihduttamisen? Tätä ennen en ole liikkunut kovinkaan paljoa, hyötyliikuntaa vain.

Avatar

Haluaisin kans sanoa tosta aspartaamista, että kannattaa joskus lukea siitä, se ei oo ”vaan” mikä tahansa makeutusaine. Luulen ettet enää sen jälkeen halua koskea mihinkään mikä sitä sisältää.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä