Omena päivässä ei pidä herkkuja loitolla

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

”Korvaa epäterveellinen napostelu tuoreilla hedelmillä! Hedelmät vievät makeanhimon mennessään.”

 

Joku muu, jonka kohdalla tämä on täyttä satua? Niin ajattelinkin. Mikään määrä hedelmiä tässä maailmassa ei voi viedä ajatuksiani pois suklaasta, eikä mikään hedelmä voi täyttää sitä koloa vatsassani, joka huutaa hiilareita ja sokeria. Laihduttaminen on välillä aika hankalaa, kun vaivana on niin uskomaton herkkuhampaan kolotus. Olen korvannut herkuttelua terveellisimmillä herkuilla, joita tulen jakamaan teille myöhemmin omassa postauksessa, mutta niidenkin maustaminen on välillä vähän haastavaa, sillä inhoan muunmuassa hunajan makua, joka on yksi yleisimpiä vaihtoehtoisia makeutusaineita. Banaaniletut ovat mahtava keksintö pieneen makeanhimoon ja välipalaksi, mutta nekään eivät uppoa sen perinteisen hunaja-banaani-protskujauhe -seoksen maustamana. Maha huutaa siirappii!

 

Herkkä makuaistini ei lankea terveellisiin huijausyrityksiin, joten mikä avuksi? Muutama ohje löytyy takataskusta ja laitan ne myös blogiin pikimmiten, mutta löytyisikö sieltä ruudun toiselta puolelta joltain vinkkejä? Erityisen makeita ruokaohjeita jakavia hyvinvointibloggaajia? Hyviä makeutusaineita, joiden oma maku ei ole huomattava? Miten te herkuttelette terveellisesti?

 

Korvaako jollekin oikeasti hedelmät herkuttelun? Se on mulle niin vaikeaa kuvitella! Vaikka tykkään hedelmistä niin en saa niistä helpolla mahaa täyteen ja ei ne nyt niin hyviä ole.

Kommentit

19 kommenttia

Mä olen laittanu esim. leivonnassa sekaisin pieniä määriä steviaa, ruokosokeria ja banaania. Stevian maku ei puske liikaa läpi mutta lopputulos on kuitenkin paljon terveellisempi ja vähäkalorisempi kuin pelkkää valkoista sokeria käytettäessä, mutta kuitenkin makea.

Ja siis hei, suklaata saa nykyään jopa xylitolilla makeutettuna! Plamil on merkki ja ainakin Ruohonjuuresta saa. En ollut uskoa silmiäni ja oli pakko ottaa testiin. En kuitenkaan huomannut mitään eroa normi sokerisuklaan makuun ja poikaystävä jonka pistin sokkotestiin ei myöskään huomannut maussa mitään erikoista. Eli suklaaherkku joka tekee hyvää hampaille, nam! Ja eipä se tummempi suklaa ainakaan nyt muutenkaan ole mikään hirveä synti. Mulla on ylipainoa karistettavana melkein sellaiset 10 kiloa ja olen nyt aika tiukalla ruokavaliolla, mutta se sallii kuitenkin pari palaa tummaa suklaata kahvin kanssa silloin tällöin 🙂

Hunaja on se yleisin makeuttaja jota täällä käytetään, niitähän on kans olemassa eri makuisia – Lapin hunaja merkillä on ties mitä herkkuja 🙂 jauhoja korvaan aika usein mantelijauhoilla, ja muutenkin pähkinät uppoo. Sit kaapista löytyy toki kookossokeria ja joskus oli siirappia, josta tykkäsin vaikka siinäkin on oma makunsa… Ja rasvat kaikista leipomissa korvaan kookosöljyllä ja kaakaovoilla 🙂 kaikennäköisiä tulee kokeiltua, kun sille päälle sattuu. Sun reseptejä odotellessa!

Pitääkin ehkä tutustua tohon, tavallinen hunaja aiheuttaa ainakin oksurefleksin! 😀

muakin ärsyttää kaikki teolliset makeutusaineet. ne vaan maistuu niin pahalta…

Onneksi ei ihan kaikki! Mut tosi usea… :/

Halkaistuja taateleita, sisälle maapähkinätahnaa (eli siis soseutettua maapähkinää, ei mitään muuta). On rasvaa, on sokeria. Ei tee ihan heti mieli mitään makeaa kun noita popsii muutaman.

Maapähkinätahna pitää laittaa testiin, kiitos!

Raakasuklaa! Niin hyvää ja nykyään kyllä niin helppoakin kun menee ja ostaa raakasuklaa aloitus paketin jossei ennen ole tehnyt! Sekaan voi laittaa mitä vaan; pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä yms.

Mä en ole ikinä edes maistanut raakasuklaata, pakko sitä on varmaa kokeilla! 😀

Alotin pt:n kuukausi sitten ylipainon, liikkumattomuuden ja herkkuriippuvuuden takia. Pt laittoi minut sokerilakkoon ja sanoi, että saan syödä maksimissaan 2 hedelmää päivässä, koska hedelmäsokerikin ruokkii sokerihimoa. 🙂 En ole ennen ajatellukkaan moista. Ennen olen aina syönyt herkkupuuttessa hedelmiä hulluna.

Totta muuten 🙂 Tsemppiä sulle sokerilakkoon! 😉

Tosi upee toi sun bannerin kuva!! 🙂

Voi kiitos! 🙂

The good morning-blogin Kaisa kirjoitti just todella kattavan jutun eri makeuttajista. Siellä myös paljon paljon suolasia ja makeita reseptejä 🙂

Raakasuklaata kannattaa kyllä testata! Tosi hyvää ja yleensä sen verran stydiä tavaraa, ettei tee edes mieli vetäistä koko levyä yhdellä kertaa 😀 Kuivatut viikunat ja taatelit ovat myös nameja, mutta niistäkin tietty sitä sokeria löytyy, eli kovin montaa en suosittelisi päivässä syömään.. 🙂
riiantreeniblogi.blogspot.fi

Uppoiskohan hunaja pähkinöiden päällä? Sitten meinaa suosittelisin hunajakuorrutteisia pähkinöitä/manteleita? Saa ainakin punnitse&säästä kaupasta 🙂 itseasiassa voi olla, että ne oli jopa niitä sellaisia manteleita joissa on se ruskea päällä 😀 en nyt ole ihan varma, mut muistelisin.

Itse söin aina pienenä omeinoita siten, että pilkoin ne purkkiin ja päälle kanelia ja ravistin! Ihan huippua edelleen

Itse olen viime aikoina perehtynyt herkkuihin, joissa on käytetty mitä tahansa muuta makeutusta kuin valkoista sokeria. 😀 Käytän nyt etrytrolia (öö, oikeinkirjoitus?), hunajaa sekä steviaa mausteenomaisesti. Joskus harvoin mikään noista ei näytä toimivan johonkin tiettyyn herkkureseptiin, mutta silloin käytän sokeria intiaanien tapaan täysruokomuodossa. 🙂 Eiväthän noistakaan valmistetut sörsselit mitään kalorittomia herkkuja ole, mutta jotenkin niitä ei tule syötyä niin paljon tai himoittua pitkin päivää. Lisäksi turvotus laskee hieman jo pelkällä valkoisen sokerin minimoinnilla. Ja toki ravinteita kertyy aavistuksen enemmän. Makeutusaineista teen mm. raakasuklaata, keksejä, kakuntapaisia tekeleitä. 🙂 Blogia mulla ei ole, mutta esim. Good Morning ja Kiitos hyvää ovat toimineet inspiraationa.

”Punnitse ja säästä”- kaupan makeat herkut sisältävät useimmiten ihan valkoista sokeria, jopa ne hunajapähkinöiksi mainostetut. :/ Harmi.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä