Testissä viljaton ruokavalio

Olen jo kauan miettinyt, että mulle tekisi hyvää testata erilaisten ruokavalioiden vaikutuksia mun elimistöön ja vartaloon, koska viime uutena vuonna lopetin punaisen lihan syömisen ja se sujui niin hyvin. Punaisen lihan jättämisen myötä elimistöni alkoi toimia paljon paremmin, etenkin vatsan kannalta. Ruoasta tulee parempi olo ja fiilis on jotenkin kevyempi kun syön vain valkoista lihaa. Nyt olenkin sitten ollut kaksi viikkoa viljattomalla dieetillä ja se on mennyt paremmin kuin hyvin!

Viljattoman myötä vatsani toimii aina vain paremmin kaikin puolin ja olen huomannut olevani pirteämpi ja iloisempi. Nyt olen pitänyt kaksi cheat-päivää ja syönyt viljatuotteita ja huomaan kyllä valtavan eron; viljatuotteita syödessä olo on aterian jälkeen jotenkin tukkoinen ja vetämätön, kun taas ilman viljoja ruoasta sai paremmin energiaa. Heti kun söin taas viljatuotteita, maha turposi huomattavasti isommaksi kuin ilman viljoja ja suolisto joutuu selkeästi tekemään enemmän töitä, sillä mahani pitää koko ajan meteliä. Viljojen syöminen ei tauon jälkeen tuonut mitään hyvää, päinvastoin. En kyllä tule ollenkaan kaipaamaan tätä pahaa ja raskasta oloa ja aionkin jatkaa edelleen viljattomalla linjalla. Ajattelin, että tekisi ihan hyvää olla ainakin kuukausi nyt viljattomalla ja sen jälkeen testata, miten käy, jos alan ensin syömään taas vaikka vähän ruista. En ole muutenkaan syönyt kauheasti viljoja, mutta huomaan silti suuren eron olossani nyt kun en niitä ole syönyt ollenkaan.

Viljat pois jättäessäni tuli tietenkin myös vähän sivuoireita. Sivuoireeni ovat olleet aikalailla samoja kuin aina hiilareita vähentäessä, mutta vähän vahvempina. Onneksi ne kuitenkin helpottavat koko ajan enemmän! Viljojen jättämisen jälkeen aloin ensin kärsiä päänsärystä ja pahoinvoinnista, mutta suurimmaksi ongelmaksi koitui kylläisyyden tunteen puuttuminen. Syömisen jälkeen jäi aina semmoinen olo, että jotain puuttuu ja kroppa kaipasi viljaa. Minun teki ja tekee jatkuvasti mieli etenkin leipää ja välillä on todella vaikea muistaa, että olen jo täynnä ja se olo on vain sitä sivuoireilua.

IMG_20141203_132349

Moni varmasti miettii, mitä aterioihin sitten nyt on kuulunut. Ja ateriani ovat itseasiassa aika suuresti samanlaisia kuin ennenkin! Syön lounaaksi ja päivälliseksi kanaa/kalaa ja kasviksia, joko lämpimiä kasviksia tai salaattia, tai sitten munakkaita. Keitot ovat myös hyviä ruokia ja erilaisilla wokeilla saa kivasti piristettyä ruokavaliota. Aamu-/välipalaksi tykkään eniten tehdä smoothieita ja nyt kun olen löytänyt chia-siementen ihmeellisen maailman, smoothieista on tullut loistava kuidun lähde. Banaanipannarit ovat myös herkullisia ja kiireessä nappaan pari pilttiä.

Jos olet paljon liikkeessä ja nappaat usein jotain syötävää mukaasi juoksussa, viljaton ruokavalio voi tulla aika kalliiksi. Olen saanut huomata, että viljattomia vaihtoehtoja on todella huonosti ja siksi yritänkin aina suunnitella menemiseni niin, että teen mukaan ruokaisan smoothien tai pakkaan laukkuun kasviksia ja hedelmiä. Viljattomalla ruokavaliolla koen paremmaksi, että niitä cheat-mealeja ei sisällä ollenkaan mukaan, koska jo se yksi pikainen kolmioleipä voi pilata kaiken viljattoman päivän tuoman hyvän. Kuten sanoinkin, olen nyt pitänyt pikkujoulujen ja muiden juhlien merkeissä nyt pari viljapäivää (ja olo on kurja isolla koolla…) ja kun kerran syöminen jo meni reisille, niin mieluiten sitten vedän sen kunnolla reisille ja söin samalla kaikkea muutakin viljaista, mitä mieli teki, jotta nyt jaksaa taas paremmin vastustaa vehnän houkutuksia.

Suosittelen todella lämpimästi kokeilemaan viljattoman ruokavalion vaikutuksia omaan vartaloon! Kannattaa muistaa, ettei se ollenkaan tarkoita tylsiä ja mauttomia ruokia vaan päinvastoin. Saan paljon enemmän irti ruoanlaitosta ja syömisestä, kun pohdin jatkuvasti monipuolisia keinoja varmistaa ravintoaineiden ja energian tarpeellinen saanti. Lisäksi viljoja vältellessä voin hyvällä omatunnolla lisätä vähän rasvaa ruokavaliooni ja nauttia silloin tällöin ihanista juustoista ja aidosta voista.

Löytyykö teistä viljattoman ruokavalion noudattajia? Mikä teille on siinä suurin haaste?

Ps. Tammikuussa ajattelin ottaa testiin kasvisruokavalion! Saa nähdä miten siinä käy!

Kommentit

24 kommenttia
Avatar

”Toiseksi, ihminen EI TARVITSE viljoja.”

Ei tarvitsekaan, jos on muuta syötävää.

”Harvan ihmisen keho pystyy niitä hyödyntämään.”

Melkoinen väite 😀 Ei harva, vaan suurin osa ihmisistä saa nälkänsä tyydytettyä syömällä viljatuotteita. Jos vilja ei sopisi ihmisille eli ei imeytyisi elimistöön ei sillä nälkäkään lähtisi. Viljakasvit nyt kuitenkin sattuvat olemaan maailman eniten viljeltyjä ruokakasveja, joten vaikuttaa vahvasti siltä, että joku niitä pystyy syömäänkin.

Avatar

Viljoja ei koskaan saisi jättää kaikkia kerralla pois: nuo sivuoireet ovat kehosi hätähuuto kun se on shokkitilassa. Vähitellen vilja kerrallaan vähentämällä olisit välttynyt noilta kaikilta.

Olen ollut 4kk viljattomalla ruokavaliolla enkä huomannut mitään muutosta palatessani viljansyöntiin. Olen niitä harvoja ihmisiä, joille viljat oikeasti sopivat. Monet saavat kaikenlaisia vatsa-/suolisto-ongelmia niistä.

Avatar

Mulla on siis ollut viljat muutenkin suurimmaksi osaksi bannissa pitkän aikaa, joten tästä hitaampaa en olisi voinut vähentää 🙂

Avatar

Hyviä kokemuksia löytyy täältäkin! Olen jättänyt gluteenin pois, eli olen syönyt kauraa. Siitä voisi tulla sullekin hyvä kompromissi, jos ei olo tunnu kylläiseltä? Vähän hankalaa on ollut keksiä koko perheelle sopivia yhteisiä ruokia, ja välillä kyllä olen syönyt esim. vehnäjauhoon tehtyä kastiketta yms. koska minulla ei onneksi ole mikään sairaus joka vaatisi gluteenittomuutta. Mutta hyvä olo kaikin puoli, justiin kaksi kuukautta tuli täyteen tätä kokeilua, ja täytyy sanoa etten enää kaipaakaan pastan ja leivän täyttämään maailmaan, jossa vatsakin tuntuu yhtä pömpöltä kuin kohonnut vehnätaikina! Kiva postaus

Avatar

Pitääkin kokeilla miten tuo kauran mukaan tuominen vaikuttaisi! Kiitos! 🙂

Avatar

En halua että otat tämän kettuiluna, mutta asiasasta olen itseasiassa hiljattain keskustellut niin lääkärin kuin ravitsemusterapeutin kanssa. Olin siis itse hurahtanut niin gluteenittomaan kuin siihen että jätin punaisen lihan pois (jo kaksi vuotta sitten punanen liha jäi). Ja mitä lääkäri ja ravitsemusterapeutti oli mieltä= se on ihan todella pieni murto-osa kun ihmisillä tulee oireita viljoista, JOS NIITÄ SYÖ KOHTUUDELLA. on huuhaata kuvitella että gluteeniton ruokavalio on asiaan ratkaisu, koska jos elimistöstä ei allergeeneja löydy viljoille niin se ei ole mahdollista että kaikkia närästää yms ja sen varjolle gluteeni jätetään pois. Ihan todella moni on alkanu vetoamaan siihen, ja kas kummaa lääkärissä sit huomattu myöhemmin että kyllä se ihminen nyt sitä vaan tarvii täyspainoseen ruokavalioon (niin ku minä). Ja ne chia siemenet ja muut kaikenmaailman superfoodit.. aivan yhtä hyödyllisiä kuin esimerkiksi hedelmien ja marjojen syönti. Eli halvemmallakin pääsee niillä hedelmillä, ja aivan samanlaiset vaikutukset. Professorit oli juuri tutkineet kuinka niitä terveysvaikutuksia suurennellaan hirveästi. Ennen on ihmiset treenanneet ja eläneet terveellisesti ihan ruokaympyrän mukaisesti, nykyään kaikki täytyy jättää pois..

Ja sit se pepsi, sen nyt suosittelisin ekana jättää pois jos turvotusta pelkäät, hiilihapot meinaan turvottaa. Ei mulla muuta, halusin vaan tuoda toisen puolen asiaan.

Avatar

Ihmiset ovat yksilöitä ja toisille jotkut asiat sopii ja toisille ei, jokainen on kuitenkin erilainen, eikä kukaan voi sanoa, että jollekin jokin ei voi sopia 🙂 Esimerkkinä äitini, jolle väitettiin ettei hänellä voi olla keliakiaa kun missään testissä ei näy mitään, että syö vaan niitä viljoja, kuvittelet varmaan vain sen kivun. Mutta kappas vaan kun otettiin koepala.

Avatar

Ja itseasiassa, ei tosissaan ole pieni osa jolle oireita viljasta tulee, vaan erittäin suuri osa. Tosin oireet voivat olla sellaisiakin, että ei edes ymmärrä että se johtuu viljoista. Mutta suolisto-oireetkin ovat yleistyneet roimasti, ja kummasti viljan(tai vähintäänkin vehnän) pois jättö auttaa.

Avatar

”ja kun kerran syöminen jo meni reisille, niin mieluiten sitten vedän sen kunnolla reisille ja söin samalla kaikkea muutakin viljaista, mitä mieli teki, jotta nyt jaksaa taas paremmin vastustaa vehnän houkutuksia.”
Pakko kommentoida tähän, et liika on liikaa. 🙂 Tottakai tulee huono olo jos mättää itseensä kakkua,pullaa,leipää yms kaikkea muuta viljapitoista/sokeripitoista. Mutta jos syöt yhden ruisleivän niin tuleeko tosiaankin siitäkin jo huono olo?

Avatar

Siis en mä nyt minkään yhden ruisleivän koe vetävän hommaa reisille, mutta oon sitä mieltä, että jos oon jo aloittanut herkuttelemaan, niin laitetaan mieluummin sitten kaikki siihen yhdelle päivälle, jotta jaksaa taas olla ilman 🙂

Avatar

Mä oon kans ollut gluteenittomalla jo öö kolmisen kuukautta? Syön siis gluteenitonta kauraa, yleensä ostan ihan gluteenittomiksi mainittuja tuotteita, mutta joskus myös syön ihan kauraa, jos sitä on tarjolla, vaikka siinä saattaa olla jäämiä gluteenituotteista. Mulla ei oo ollut minkäänlaista vaikeutta olla gluteenittomalla, koska tosi monia viljatuotteita saa gluteenittomana. Ohran, rukiin ja vehnän voi helposti korvata esim. speltillä, jos haluaa syödä esim. pastaa (maistuu tismalleen samalta kuin normaalit tummat makaroonit), kvinoalla, couscousilla (onko se suomeksi kuskus? :D) jne ja sitten on paljon kaikenlaisia viljatuotteita gluteenittomana!

Oon vähän tämmönen terveyssekoilija ja oma kehokin on kertonut, ettei vehnä ja ruis sovi mulle kovin hyvin, mutta oon kuitenkin semisti sitä mieltä, että jotain viljatuotetta olis hyvä syödä, koska esim. kaurassakin on paljon hyvää ja se myös puhdistaa suolistoa. Mitä jos kokeilisit tällaista ratkaisua vaikka seuraavaksi? Gluteenittomista tuotteista en oo huomannut tulevan turvotusta ja sitä ällöoloa, mitä esim. vehnästä tulee 🙂 Tsemppiä anyways projektiin, kuulostaa hyvältä!! 🙂

Avatar

Öm speltti ja kuskus ovat vehnää? Suosittelen ottamaan selvää asioista ennen kuin neuvot muita.

Avatar

Näin on. Speltti tosin ”hellempää” viljaa ja sopii paremmin vatsavaivaisille. My mistake, sekosin itsekin väsyneenä kirjoittaessani, piti puhua suomalaisista viljoista! Silti pysyn sanoissani, että vatsavaivat ovat vähentyneet ohrasta, rukiista ja vehnästä luovuttuani 🙂 Spelttiä, kuskusia ja kvinoaa syön harvemmin, pääasiassa gluteenitonta kauraa 🙂

Hyvää päivänjatkoa sulle, relaa vähän! 😉

Avatar

Pointti ehkä oli se, ettei kannata suositella couscousia ihmiselle, joka ei halua vehnää syödä. Samoin kuin on ristiriitaista, että sanot luopuneesi vehnästä, mutta syöt silloin tällöin couscousia, joka tosiaan on nimenomaan vehnää.

Avatar

Kaura pääsee kyllä kokeiluun seuraavaksi, kiitos! 🙂

Avatar

Ihmisen kroppa kyllä tarvii viljatuotteita toimiakseen. Liika on liikaa niinkuin joku jo sanoikin. Silläkin on jo suuri ero syökö sitä vehnämättöä vai täysjyvää ja ruista. En millään jaksa uskoa että ihminen joka ei ole viljalle allerginen tai gluteenille kärsisi sivuoireista jos syö normaalin määrän viljaa. Ja kun liikut paljon niin tarviit hiilareita enemmän eli mistäs ne saat…

Avatar

Ei välttämättä, hyvinhän niidenkin kroppa toimii, jotka eivät oikeasti saa syödä viljoja 🙂 Ja monelle vilja vaan ei sovi, joten usko pois 😀

Avatar

Juu meikäläinenkin yrittää vältettä noita gluteenituotteita vatsakipuja välttääkseni, ihan lääkärin määräyksestä. Kuitenkin etenkin jos liikut paljon, tarvit hiilareita, ja sun ruokavalio kuulostaa tällä hetkellä siltä, että yrität pärjätä pelkillä kasviksilla. Riisi, kaura, peruna ja esim. gluteeniton pasta on tähän tarkotukseen hyviä, eikä oo kamalaa näläntunnetta heti tunnin jälkeen ruokailusta. Ja sit kans tosiaan noi keinotekoiset makeutusaineet limppareissa on yks vatsakipujen/turvotuksen aiheuttaja. Jätä tommoset paskat poijes!

Avatar

Moikka.

Itse oon elänyt vehnättömällä ja rukiittomalla nyt pian puoli vuotta ja olo on huikea verrattuna kevääseen jolloin olo oli tosi huono ja vatsaa turvotti niin että näytin olevani pitkälti yli puolen välin raskaana. Lisäksi vatsan toiminta oli tosi heikkoa joten päätin lähteä kokeilemaan tälläistä. Syön siis kauraa ja mm. tattaria kuidun lähteenä ja ruoaksi syödään ihan perus kotiruokaa. Perunaa, bataattia, juureksia ja kasviksia naudan lihan ja kanan ja kalan kanssa. Vehnää ja ruista aika vähän tarvii mihinkään sillä gluteenittomat maistuu yhtä hyviltä jos vaikka pastaa tekee mieli. Quinoa on ihan älyttömän hyvää salaateissa ja sitten Saloselta on nyt tullut kaura100 -leipää jossa ei ole yhtään ruista eikä vehnää ja se on hyvää! Tuossa kun veti 4kk pakasteleipää niin tuore maistuu taivaalliselta 🙂

Avatar

Se on vaan kuulkaas niin paljon hienompaa nykypäivänä syödä superfoodii ja kaikenmaailman siemeniä. Myös tää villitys gluteenittomaan ruokavalioon on trendi, ei mitään muuta.

Avatar

Mulla itsellä on diagnosoitu ärtynyt suoli ja mulla ei asiaan auta mikään muu kuin ruokavaliohoito. Itse olen jättänyt pois paljon fodmap-hiilihydraatteja, joita siis on eniten vehnässä, ohrassa, rukiissa ja näi
stä valmistetutuissa viljatuotteissa. En ole ennenkään ollut suuri leivänpuputtuja, mutta nyt olen jättänyt leivän kokonaan pois. Pasta on suuri herkkuni, joten siirryin gluteiinittomaan pastaan. Tämä on siis mullakin ainut keino, jolla vatsakivut, suolisto-ongelmat, turvotukset ja ilmavaivat pysyvät kurissa ja pahimmassa tilanteessa nuo oireet todellakin huonontavat mun elämänlaatua huomattavasti, joten jos tätä ruokavaliomuutosta noudattamalla saan elää ”normaalia elämää”, niin teen sen mielelläni. 🙂 Lisäksi olen hieman ylipainoinen, ja tätä ruokavaliota noudattamalla, joka siis sisältää paljon kanaa, kalaa, salaattia, vihanneksia yms. on myös paino alkanut tippumaan! 🙂

Avatar

Hei, olen kuullut myös siitä, että kun pitää viljattomia kausia niin voi tulla keliakia, koska kun syö harvoin viljatuotteita niin elimistö ei enää niitä sulatakkaan.

Avatar

Hienoa hienoa, että aloit tähän, ihminen ei TODELLAKAAN tarvitse viljoja! Vaikka jotkut kommentoijat täällä niin väittävätkin :”D Itsellä ollut pitkään mielessä aloittaa viljaton elämä mutta vielä se ei ole alkanut, mut ehkäpä vuonna 2015! Siskoni on maidoton ja viljaton, ja äitini jätti Eroon vehnästä kirjan avulla ensin vehnän ja nyt melkein kaiken muunkin viljan. Mulla on ilmeisesti ärtyvän suolen oireyhtymä ja keliakiatesteissä ei näkynyt mitään mutta lääkäri sanoi että eihän noi testit oikeasti kerro mitään koska voit silti olla kaikelle yliherkkä, mikä aiheuttaa oireita, mikä ei vaan testeissä näy! Täysin viljaton en vielä oo mut kaapista löytyy esim riisikakkuja jotka joskus korvaa leivän. Ja joku pohti että mistä hiilaria saa jos ei syö viljoja? Hahaa, vaikka mistä. Kasviksistakin saa vähän mut esim valkoisesta riisistä saa hyvää hiilaria. Ynnä muut pähkinät ja sen sellaiset. Suosittelen kaikkien tutustumaan Sami Sundvikin blogeihin. 🙂 Eksyin tähän blogiin ekaa kertaa, mut tää oli ainakin hyvä postaus. Hyvää Uutta Vuotta 2015!

Avatar

Moikka, Ensinäkin haluan korjata teidän kaikkien kommentoijien väärin käyttämän termin. VILJATON ei ole gluteeniton! Vaan se on se helkkarin VILJATON! Viljoja ovat myös riisi, maissi, tattari, hirssi jnejne…
Ne on kaksi aivan eri asiaa ja toivon todella että ne opittaisiin erottamaan toisistaan! Itse olen allerginen kaikille viljoille eli olen VILJATON, mutta hitto kun ihmiset ei ymmärrä viljattoman ja gluteenittoman eroja edes ravintoloissa…. Ottaa niin vihaksi se, että termien väärinkäytön takia minulle joskus yritetään tarjota viljatonta ruokaa, ”siinä on vain maissitärkkelystä” -No hitto ai jaa….

Toiseksi, ihminen EI TARVITSE viljoja. Harvan ihmisen kehi pystyy niitä hyödyntämään. Ja uskokaa tai älkää niin olen itse keskustellut aiheesta monien lääkäreiden ja ravitsemusterapeuttien kanssa. Ja jos ihmisestä tuntuu paremmalta ilman viljoja, eikö senkin pitäisi todistaa se, että ne ei ole hyväksi ihmisille.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä