Roll away the pain

Tänä vuonna tutustuin mulle ihan uuteen välineeseen, josta tulikin tosi tärkeä osa mun treenejä. Ja se väline on foam roller.

Foam roll on siis ihan kirjaimellisesti tuollainen vaahtomuovirulla, jolla hierotaan itse lihaksia ja helpotetaan lihasten kireyttä ja kipupisteitä. Foam rollin käyttö auttaa lihasten palautumisessa ja parantumisessa. Foam rollauksen tuoma paine rentouttaa lihaksia ja tavallaan avaa lihaksiin syntyviä ”solmuja”. Lihaksia siis yksinkertaisesti rentoutetaan käyttämällä apuna foam rollia ja omaa painoa.

20141202_202801

Foam rollatessa liikkeen tulisi keskittyä lihaksiin ja esimerkiksi jalkoja rullatessa, tulisi pohkeet ja reidet rullata erikseen niin, ettei rulla ylitä polvea missään kohtaa. Sama muiden luiden ja nivelten kanssa. Rullailun pitäisi olla hidasta ja rauhallista ja kun löydät kipeän kohdan, siihen tulis jäädä jopa puoleksi minuutiksi mahdollisimman rentona ja antaa lihaksen rentoutua. Rullailun kuuluukin tehdä vähän kipeää, mutta samalla tavalla kuin esimerkiksi venyttelyn. Jos kipu tuntuu liian kovalta, älä tee väkisin. Siirry vaikka vähän kauemmas siitä kipupisteestä ja hiero ympäröiviä lihaksia ja yritä uudestaan edetä pikkuhiljaa kohti kipeämpää aluetta.

20141202_202840

Itse käytän foam rollausta apuna ennen ja jälkeen treenin. Koen, että saan treenistä enemmän irti kun lihakset ovat rentona ja lisäksi foam rollaus ennen treeniä auttaa ehkäisemään vammoja. Jos sinulla on aikaa vain yhteen, kannattaa rullailla ennen treeniä. Pyrin kuitenkin itse aina jättämään aikaa edes nopealle rullailulle treenin loppuun, sillä se rentouttaa kipeät lihakset loistavasti venyttelyä varten ja olen huomannut, että lihakset eivät kipeydy enää läheskään niin pahasti, kunhan vain muistan rullailla. Nyt olenkin ajatellut hankkia itselleni oman foam rollin kotiin, sillä lasten ollessa lapsiparkissa treenaaminen on välillä vähän kiireistä, eikä aina ehdi rullailemaan salilla. Esimerkiksi Casallin pieni foam roll maksaa 35 euroa, joten ei se mikään mahdoton sijoitus ole.

20141202_202949

Mites teillä, käytättekö foam rollia salilla? Ennen vai jälkeen treenin vai molempina? Kuvituksena foam rollausta jalkapäivän lopuksi.

Kommentit

4 kommenttia
Avatar

Mä olen nyt siirtynyt siihen kovimpaan foamrolliin, mutta joillekin lihaksille sekin alkaa pikkuhiljaa tuntua liian pehmeältä. Tähän mennessä oon saanut sen vielä toimimaan lisäämällä painoa kuvien esimerkin mukaan toista jalkaa nostamalla, mutta saa nähdä pitääkö siirtyä myös kovaan rullaan 🙂

Avatar

Pilatesrullan päältä voi myös kokeilla tehdä vatsalihasliikkeitä ja tasapainoliikkeitä selinmakuulta – haastaa ihan eri tavalla kuin seisten tehtävät kehonhallinjutut. Suosittelen ostamaan laadukkaan ja ”hardin” rullan, markettipötkylät menettävät tehon sisällä olevien kuplien painuessa ajan myötä kasaan ja hc-rollerin päällä on mukavampi rullailla kun ei tarvitse hinkata välttämättä koko painollaan sitä vasten.

Kiitos värikkäästä blogista! Tervetuloa myös seuraamaan omaa blogintynkääni, kirjoittelen puolivakavissani liikuntaneuvojan arjesta ja ajatuksista opinnäytetyökseni. 🙂

Avatar

Rullien kanssa on kyllä kiva tehdä lihaskuntoa, ja ihan perusliikkeistäkin saa jo paljon irti! 🙂 Kiitti vinkistä, kannattaa varmaan kyllä panostaa sitten siihen rullaan, ettei tarvitse olla aina ostamassa uutta 🙂

Avatar

Putkirullaus on ihan parasta! Itse olen siirtynyt pehmeästä rullasta kovaan pvc-putkeen kun lihakset tottuivat 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä