Helppoja tapoja seurata kehitystä

Mulle tärkein tapa seurata kehitystäni on ollut treenipäiväkirjan pitäminen, mutta nyt olen innostunut myös sykemittareista. Sain syksyllä testiin Suunto M5 -sykemittarin sykevyöllä ja tykkäsin siitä tosi paljon. Vyö pysyi hyvin paikallaan ja sykemittari oli todella huomaamaton ja helppokäyttöinen. Juuri sopiva tällaiselle perustreenaajalle, joka ei pysy kaiken hifistelyn perässä, mutta tahtoo kuitenkin maksimoida treenin hyödyt mahdollisimman helpoilla tavoilla. Sykemittarit ja kaikki sykkeeseen liittyvä tieto oli mulle aivan uutta ja ennestään tuntematonta, kun lähdin tätä ranneketta testaamaan. Siinä sitä kuitenkin nopeasti oppi ja alkoi tajuta koko homman pointin, eikä sykemittareiden käyttö sitten ollutkaan aivan sen kaltaista hifistelyä kuin odotin. Munhan pitäisi varmaan kohta nimetä tämä blogi uudestaan ja laittaa nimeksi fit-suomi-fit -sanakirja aloittelijoille. Olen kaiken kanssa aina niin peukalo keskellä kämmentä, että näitä mun selityksiä ainakaan ei voi olla ymmärtämättä 😀

SAMSUNG CSC

Sykemittaria käyttäessähän on siis tärkeää tietää omat sykerajansa. Ne määrittääkseen pitää tietää oma maksimisyke, jonka saa selville aika helpolla. Laskukaava on 205- 1/2 ikä. Eli koska minä olen 22 -vuotias, laskukaava menee 205-11=194, eli maksimisykkeeni on 194. Tietenkään tähän ei voi ihan täysin luottaa, sillä oma sykkeeni kyllä nousee kovassa treenissä yli kahdensadan, mutta tämä on kuitenkin hyvä arviointitapa.

Ja miksikä sitä sykettä sitten kannattaa seurata? Noh, jos treenaat tavoitteellisesti, oli se tavoite sitten mikä tahansa, sykkeen tietäminen on loistava tapa varmistaa, että treenaat oikein ja saat kaiken hyödyn irti. Esimerkiksi kevyessä liikunnassa sykkeen tulisi olla noin 50-60% maksimisykkeestä, kun taas kilpaurheilua varten harjoitellessa syke on jopa 95-100% maksimista. Jos kuitenkin nyt pysytellään näissä sykerajoissa, joita suurin osa tämänkin blogin kohdeyleisöstä käyttää, eli se peruskuntoharjoittelu ja vauhtikestävyysharjoittelu.

Peruskuntoharjoittelussa sykkeen tulisi olla 60-70% maksimisykkeestä, eli omalla kohdallani 116-136. Peruskuntoharjoittelussa treenin tulisi kestää ainakin yli 40 minuuttia, itse pysyttelen treenatessa tällä alueella noin 1,5 tuntia. Välillä kyllä syke nousee kuntosaliharjoittelussakin reippaasti tämän yli, etenkin kyykkysarjoissa. Mutta mulla on treeneissä se pyrkimyskin, että pääsääntöisesti syke pysyy tällä alueella, mutta nousee aina noin viideksi minuutiksi 75-95% asti eli syke on noin 146-185. Lisäksi Crossfitissä ja futiksessa syke nousee helposti tosiaan sen 200 rajapyykin yli. Itse olen ainakin kokenut saavani parhaan hyödyn irti treenistä, kun syke on pääsääntöisesti perustasolla, mutta nousee myös säännöllisesti ylemmäs.

Meillä on luonnollisesti jokaisella kuitenkin taas aivan omanlainen syke ja siihen vaikuttaa eri jutut, eli täytyy vain etsiä niitä omia rajoja ja itselle parhaita tapoja treenata. Myös sairastelu nostaa sykettä, itselläni aika paljonkin, ja sykemittarin kanssa huomaa kyllä aikamoisen eron, jos lähtee treenaamaan jo parantumisvaiheessa.

SAMSUNG CSC

Sykemittarin ehdottomasti paras puoli on mielestäni se, että se on vähän kuin personal trainer ja pitää huolen siitä, ettet päästä itseäsi liian helpolla. Ainakin itselläni välillä tulee unohduttua kirjoittelemaan treenipäiväkirjaan sarjojen jälkeen vähän turhan pitkään ja siinä kohtaa onneksi sykemittari muistuttaa jatkamaan liikkumista. Onko teillä käytössä sykemittareita? Mikä on mielestänne niiden paras puoli?

Kommentit

4 kommenttia

Mulla on käytössä Polarin aktiivisuusranneke ja siihen sopiva sykevyö. Tällä combolla saan tarvittavat tiedot sykkeistä treenin aikana.. 🙂

Mulla on polarin rcx3 ja parasta siinä on se kun treenin jälkee sykemittari antaa pienen palautteen treenin tehosta ja mihin se vaikutti ja paljon rasvaa on poltettu kaloreista 🙂

Mulla ainakin kun muutama vuosi sittem ylikunto pukkas päälle,niin oli sykemittari välttämätön kun reenejä sai alotella! Nykyäänkin se kulkee usein mukana, juurikin toi jos liiaksi jumittuu tauolle niin siitä aina viimeistään muistaa jatkaa 🙂

Minä haluaisin itselleni sykemittarin, mutta kun ei ole varaa. Itselle, kun ei kelpaa se ihan perus, vaan pitää olla hinta-laatusuhteeltaan kuitenkin keskitasoa.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä