Miten kävi ruokapäiväkirjan?

Sain tosiaan PT:ltä tehtäväksi pitää ruokapäiväkirjaa ja pakko sanoa, että hävetti ihan jäätävästi viedä sitä näytille. Laskin samantien päiväkirjaan myös kalorit, koska halusin vähän tietää, että syönkö ihan huonosti. Ja kyllä vain, syön todella huonosti, mutta eri tavalla kun odotin. Syön nimittäin aivan liian vähän! Ei tarvitse vissiin kerrata, että kaikki nämä kilot ovat tulleet nimenomaan siitä herkuttelusta, eivätkä arkiruoasta…

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Mulla tosiaan on jäänyt kalorit aivan liian vähäiseksi ja mun täytyykin tsempata nyt itseäni syömään enemmän. Mulle ei ikinä ole ruoan mättäminen tosiaan ollut se ongelma, vaan se ylimääräinen herkuttelu. Eli herkut pannaan ja tilalle terveellistä ruokaa ja etenkin paljon protskua! Tällä hetkellä syön vähemmän kaloreita, kuin mitä kroppani kuluttaa päivässä ILMAN liikuntaa. Siihen päälle melko rankat treenit niin ei tule hyvää yhdistelmää. Olen tosi huono syömään protskujuttuja ja suurimmat (ainoat…) proteiinilähteeni ovatkin kana ja maitorahka. Maitorahkaa syön smoothieissa ja jogurtti-rahka-hedelmäsose-mysli -sörsselissä, kanaa oikeastaan aina ruoksi. Tai no syön kyllä aika hyvin myös kananmunaa! Nyt siis seuraava askel on saada syöminen sujumaan, jotta jaksaa myös treenata täysillä pitkällä tähtäimellä. Treenaamiseen tuli tänään myös vähän toisenlainen tavoite, josta kirjoitan oman postauksensa heti kun pystyn…

 

Onko teille tullut tällaisia yllätyksiä ruokapäiväkirjan kanssa? Jos et ole pitänyt kirjaa, kannattaa kokeilla! Jotenkin itselleni ainakin ne ruokamäärät tuntuivat paljon isommilta, kun sitten loppupeleissä olivat. Löytyisikö vinkkejä johonkin erilaisiin protskulähteisiin? Tai suosituksia hyvänmakuisista protskujauheista!

Kommentit

5 kommenttia
Avatar

Mulle kävi ihan samalla tavalla kun pidin ruokapäiväkirjaa tuossa pari viikkoa sitten PTlle. Syön ihan liian vähän. Mulle tuli päivässä noin 1600kcal ja nyt se on ruokavalion kanssa 2300kcal…. Että ei muuta kun syömään! 😀

Avatar

Saanko kysyä paljo sulla on tavoitekalorimäärät? Itsellä kans laihdutusprojekti menossa, ja vaikeinta on se kun ei tiedä minkä verran tulisi syödä. Harrastan päivittäin 1-2h aerobista liikuntaa (lenkkeily/pyöräily) + 3 kertaa viikossa 0,5-1h lihaskuntotreeni. Olen yrittänyt nyt syödä noin 1200kcal/pv, mutta tuntuu olevan kokoajan nälkä. Osaatko yhtään sanoa noiden sunkin pt-ohjeiden perusteella, mikä kalorimäärä olis sopiva laihdutukseen?

Avatar

Saanko kysyä paljo sulla on tavoitekalorimäärät? Itsellä kans laihdutusprojekti menossa, ja vaikeinta on se kun ei tiedä minkä verran tulisi syödä. Harrastan päivittäin 1-2h aerobista liikuntaa (lenkkeily/pyöräily) + 3 kertaa viikossa 0,5-1h lihaskuntotreeni. Olen yrittänyt nyt syödä noin 1200kcal/pv, mutta tuntuu olevan kokoajan nälkä. Osaatko yhtään sanoa noiden sunkin pt-ohjeiden perusteella, mikä kalorimäärä olis sopiva laihdutukseen?

Avatar

Saanko kysyä paljo sulla on tavoitekalorimäärät? Itsellä kans laihdutusprojekti menossa, ja vaikeinta on se kun ei tiedä minkä verran tulisi syödä. Harrastan päivittäin 1-2h aerobista liikuntaa (lenkkeily/pyöräily) + 3 kertaa viikossa 0,5-1h lihaskuntotreeni. Olen yrittänyt nyt syödä noin 1200kcal/pv, mutta tuntuu olevan kokoajan nälkä. Osaatko yhtään sanoa noiden sunkin pt-ohjeiden perusteella, mikä kalorimäärä olis sopiva laihdutukseen?

Avatar

Jännä! Hyvä että pidit sitä ruokapäiväkirjaa, pitäähän kropan saada jostakin sitä polttoainettakin jolla jaksaa vetää treenit läpi kovaa ja korkealta.
Protskulähteistä suosittelisin myös kasvikunnasta saatavaa proteiinia eläinkunnan proteiinien rinnalle, mm. pavuista ja linsseistä saa hyvää arkiruokaa, soijarouheet/-suikaleet ovat todella hyviä käyttää jauhelihan tilalla, tofusta saa rapeaksi paistettuna todella hyvää. Myös täysjyvätuotteissa on aika lailla proteiinia. Näin saa aminohappoja ja muita tärkeitä ravintoaineita monipuolisesti vaihtelevista lähteistä, eikä uskoisi inspiraationkaan loppuvan kesken kun voi kokkailla vähän milloin mitäkin terveellistä!
Protskujauheista suosittelisin Reflex Nutrition-merkkiä, he valmistavat todella laadukkaita lisäravinteita. Itselläni on käytössä juuri yllämainitulta merkiltä Vegan Protein maussa Rich Chocolate, ja on kyllä todella hyvä!
Tsemppiä projektiisi, on todella kiva päästä seuraamaan kehittymistäsi!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä