Mehupaasto DAY 1

Mulle tuli tosiaan viikonloppuna vähän extempore sellainen fiilis, että nyt on pakko puhdistaa kroppaa ja päätin aloittaa ensimmäistä kertaa mehupaaston. En omista mehustinta tai mitään siihen verrattavissa olevaa, joten menen kaupan mehuilla. Ei ideaalia, mutta eipä tässä kai oikeastaan ole mitään vikaakaan! Ostan ainoastaan 100% mehuja ilman sokeria tai mitään lisättyä. Ainoastaan puhdasta hedelmää, marjaa ja kasvista. Mehustin olisi kyllä tosi hyvä sijoitus ja fiksu hankinta… Suosituksia?

Ensimmäinen päivä meni yllättävän hyvin! Tosin huomaan jo nyt, että pitää etsiä lisää vaihtoehtoja kasvismehuista näiden hedelmien rinnalle. Eilen join Valion Hedelmätarhan Luomuappelsiinimehua, ananas-porkkanamehua ja ananasmehua. Tänään ajattelin aloittaa porkkana-ananasmehulla ja lähteä metsästämään lisää kasvisvaihtoehtoja. Valitettavasti kaikissa kasvismehuissa tuntuu olevan omenaa mukana ja olen allerginen… Voisin käväistä samalla vaikkapa Ruohonjuuressa kurkkaamassa paastomehuvalikoimia. Onneksi ainakin netistä löytyneen infon mukaan alussa on ihan ok juoda lähinnä hedelmämehuja, mutta katsotaas miten tämä lähtee tästä käyntiin! Eilen ei ollut vielä muita sivuoireita kuin nälkä, kiukkuisuus ja pieni heikotus.  Ja kaikki olivat oikeasti tosi pieniä oireita, kuvittelin olevani paljon nälkäisempi! Illalla se pahin oli mennyt jo ohi, pahin nälkä oli siinä kahden maissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ajattelin yrittää pitää nyt tästä paastosta tällaista pientä päiväkirjaa! Jos olo menee liian heikoksi niin aion kyllä lopettaa, mutta toivon selviäni sen 4 päivää. Tekee suolistolle niiiiin hyvää etenkin nyt kun yritän saada gluteenittoman ruokavalion kuntoon.

Ihanaa päivää kaikille! 

Ps. Mitä mieltä olette, kasvisliemi 1-2 kertaa päivässä mehupaastolla? Mun aivot sanoo, että tekisi hyvää saada vähän suolaa paastollakin!

Kommentit

16 kommenttia

Mieleton kroppa sulla Emilia, tollaisen tiimalasivartalon tarvitsee jokainen Suomalainen Nainen! Kylläpä onkin ikävä huomata kuinka ihmiset on ilkeitä ja katkeria, jok`ikiseen postaukseen on kommentoitava jotain inhottavaa ja mieltä latistavaa! Kovaa hommaa toi Bloggaaminen, tsemppiä!

Kannattaa katsoa Netflixistä Fat, sick and nearly dead -dokumentti. Kertoo mehupaastosta! 🙂

Tuo on kyllä tehokas kuuri! Itse sen läpikäyneenä voin kyllä sanoa että ehdottomasti kannatan kasvis/lihalientä. Aivot tarvitsee suolaa. Huomasin myös sen että kun alkuun en käyttänyt kasvislientä, alkoi tulla elohiiriä ja sydän löi välillä tahdittomasti. Pari kasvislientä päivässä, ja jos sekin tuntuu liian vähältä niin pari merisuolakidettä kielen alle imeytymään. Helpottaa kummasti outoa oloa! 🙂 Tsemppiä!

Vau! Mikä tuommoinen mehupaasto oikein on? Vaikuttaa mielenkiintoiselta, voisin kokeilla!

Ihanaa että taukosi oli näin lyhyt <3

Itseä alkoi myös mehupaasto kiinnostaa. Mistähän löytyisi järkevää infoa? Ei mitään vauva.fi tyyppistä 🙂

Voisitko kertoa tarkemmin, kuinka paljon mehua juot ja kuinka usein? 🙂 Olen itse monesti suunnitellut mehupaastoa, mutta en ole kunnollisia ohjeita/vinkkejä toteutukseen löytänyt.

Paatosta tuli mieleeni, että suosittelen ennemmin FitLinen cellreset -puhdistuskuuria. Kuuri kestää 29 pv jona aikana myös syödään päivittäin. Oikea vitamiinit ja ruoka-aineet yhdistettynä puhdistaa elimistön kuona-aineista oikeasti. Eli suola ja insuliiniresepterit kropasta puhdistuu samalla kun muu kuona-ainepoistuu. Kannattaa selvittää enemmän jos oikesti tutkittu, perehdytty ja terveellinen menetelmä kiinnostaa. 🙂

Tää oli Emppu just se mistä sulle höpisin. 🙂

Melko hurja puhdistuskuuri jos todella elimistöstä puhdistuu insuliinireseptorit 😀 Tiesithän, että (kulminoidusti) insuliinireseptorit säätää elimistön sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa ja solujen energiantuotantoa, ollen näin hyvin oleellisessa asemassa. Niin kauan kuin solujen insuliinireseptorit (vastaanottimet) reagoivat insuliiniin herkästi, veressä aterian jälkeen kohonnut sokeripitoisuus alenee pian normaaliksi eikä haiman tarvitse erittää tavallista enempää insuliinia. Insuliinireseptorin viestinnän heikentyminen (insuliiniresistenssi) mm. voi johtaa .2-tyypin diabeteksen kehittymiseen, lisää Alzheimerin taudin riskiä 65% ja lisää verenpainetaudin riskiä. Insuliinireseptorit eivät myöskään ”puhdistu” vaan niiden toiminta (herkkyys) vain joko heikkenee tai päinvastoin.

Ja mikä on tuo suolareseptori? Joku voinee valistaa. En ota kantaa, paljonko noita 29-päivän puhdistuskuureja on tutkittu – olettaisin että on tutkittu lähinnä sitä, kuinka positiivisesti esim.juuri kuukauden mittainen nopeiden hiilihydraattien vähentäminen ja oikeiden lisäravinteiden, kuten kromi, magnesium, EPA, CLA yms., käyttö vaikuttaa insuliiniherkkyyteen.

Mutta paastosta puheenollen, hyviä paasto-ohjeita löytyy netistä pilvin pimein, niistä kannattaa soveltaa itselleen sopiva paasto. Itse olen paastonnut useita kertoja – ja jo eka paastoni kesti 7 päivää, eli elimistö sopeutui siihen heti hyvin. Pisin on ollut 10päivää. Aineenvaihdunnallisia ongelmia paastojen jälkeen ei ole ollut, vaikka monet niistä nykyisin pelotteleekin (ilman omaa kokemusta oikein toteutetusta paastosta?).

Paastossa oleellista ei niinkään ole ”kehon puhdistus kuona-aineista” (mitä ei ole lääketieteellisin tutkimuksin edes todistettu) vaan monet nauttivat paaston antamasta henkisestä hyvän olon ja hyvän vireyden tilasta, suoliston ”lepohetkestä” ja keveyden tunteesta. Paaston aikana kannattaa pitää juomien sokeripitoisuus kurissa, esim. monilla nautittujen juomien energiapitoisuuden noustessa päivässä yli 500kcal alkaa nälkä iskeä (huom! yksilöllistä). Nälkään auttaa myös paaston aikana/alussa suoritettavat suolihuuhtelut. Paaston aikana kannattaa (vs.omat kokemukset) jättää rankka liikunta minimiin, mutta kuitenkin harrastaa kevyttä liikuntaa. Ja pukeutua lämpimästi, paastoillessa on usein varsin kylmä 🙂 Ja tuo kasvisliemivinkki oli ihan hyvä, itsekin käytän paastotessa myös suolaisia valmisteita, koska oma olotila kohenee silloin. Kahviakin käytän, vaikka se onkin monissa paasto-ohjeissa ”kielletty”.

Paaston jälkeen kannattaa muistaa lopettaa se maltillisesti! Eli ei tyyliin hampurilaista lopetuspäivänä – kevyttä, hyvin sulavaa ruokaa pikkuhiljaa. Painohan paastossa tippuu, mutta jos et omaa kovin korkeaa rasvaprosenttia, suurin osa tippuneesta painosta on kudoksiin sitoutunutta nestettä, joka tulee yleensä varsin nopeasti takaisin. Ei siis kannata jäädä haikailemaan niiden alimpien vaaka-lukemien perään 😉 vaan ennemminkin nauttia hyvästä olotilasta ja pyrkiä säilyttämään kevyttä linjaa myös paaston jälkeen.

No hei, jos nyt meni jollain termit sekaisin niin ei siitä tarvitse olla heti kuittaamassa. Tarkoituksena oli kuitenkin Emiliaa auttaa, niin kuin sullakin.
Kehokuuri on luonnonmukaisin tuottein toteutettu ja turvallinen. Siinä tulokset ovat pysyviä. Kannattaa tutustua asiaan paremmin ennen lyttäämistä.

gluteeniton ruokavalio tuo hyvän olon. tulin diagnosoiduksi reilu vuosi sitten , ja kyllä on olo helpottanut ja kroppa paremmassa kunnossa kun viljat jättänyt pois. nyt vastikään perheenjäseneni aloitti gluteenittoman ruokavalion, ja hän sanoo että olo on parempi. uskon että se auttaa myös sinua!

Nyt täytyy kyllä kehaista tota sun kuvaa tässä postauksessa – vautsi mikä vyötärö-lantio-suhde. Oot niin uskomattoman upea! Tsemppiä mehupaastoon 🙂

Ite oon kerran kokeillu mehupaastoa 5pv. Mulle tuli kauheita kramppeja jalkoihin ja aina kun nauroin niin kyljet kramppas ihan sikana, ei tuntunu kivalta. Lisäks multa rupes tulee punertavaa(veristä?) vuotoa alapäästä 😀 ja verta myös vähän nenästä, joten tuli vähän sellanen fiilis et onkohan tää nyt kuitenkaan ihan terveellistä kropalle.. Et en ryhtyis paastolle enää uudestaan. Voittajafiilis jäi jokatapauksessa siitä et pystyin tälläsenä ruoka-addiktina olemaan syömättä niin monta päivää!

Maistuiko sun mielestä muuten toi Hedelmätarhan luomuappelsiinimehu jotenkin oudolta? Mä ostin sitä vähän aikaa sitten ja siinä oli musta ihan kauhee sivumaku, tai sit mun mehuun oli eksyny joku mätä appelsiini. Joutu kuitenki kaataa koko tölkin lavuaarista :-O

Miten omaan korvaan tökkää heti tämä postaus. Jotenkin aikaisempien postausten jälkeen, tämä on jotain semmoista, mihin ryhtymistä kannattaa nyt ehkä miettiä. Taistelet syömishäiriöajatusten kanssa ja nyt haluat ”puhdistaa” kroppaa. Kuulostaa omaan korvaan niin vahvasti syömishäiriökäyttäytymiselle. Mieti tätä oikeasti vielä, on vaikea pukea sanoiksi tätä, mutta jotenkin isosti hälytyskellot soi omassa päässä, että et ole ehkä kunnossa ja tämä on nyt viimeinen asia, mikä tässä vaiheessa kannattaa. Jotenkin tuntuu, että kanavoit ahdistusta tähän syömisjuttuun. Syömishäiriöisenä kuulostaa niin tutulle ja ennalta-arvattavalle, että tämä postaus seurasi noita aikaisempia. Kaikella hyvällä tämä <3

Mua huolestuttaa sama täällä… muutenkin syömishäiriön kanssa kamppailevana nää paastot saa karvat pystyyn.
Toivottavasti kuitenkin on vaan omassa päässä tämä huoli:)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä