Typerätyperä OnniBus

Moni varmasti muistaakin kun noin vuosi sitten kirjoitin huonosta kokemuksestani OnniBussin kanssa. Sen jälkeen olen vältellyt aika tehokkaasti OnniBussia, mutta muutaman kerran olen joutunut sillä kulkemaan, kun ei ole ollut muuta sopivaa vuoroa. Onneksi Turku-Helsinki -väliä reissaa myös Åbus, johon olen ollut todella tyytyväinen! Kaikki kuljettajat ovat olleet todella mukavia, bussit siistejä ja kulkeminen helppoa. Tänään matkustin onnistuneesti Åbussilla Helsinkiin, mutta takaisin tulin OnniBussilla. Mikä virhe.

Saavuin Kampin kaukoliikenneterminaalille kymmenen minuuttia ennen bussin lähtöä ja tuttuun tapaan jäin tarkistamaan, että miltä laiturilta se bussi nyt oikein lähtee. Mutta mitäs näenkään? Minulla on lippu 16.25 lähtevään bussiin Helsingistä Turkuun. Taululla ei lue sellaista, busseja lähtee vain 16.25 Tampereelle ja Poriin sun muualle, tai sitten 16.30 Turkuun. Lisäksi tiedän, että Erika on lähdössä 16.40 OnniBussilla Turkuun. Soitan Reetalle, jonka tiedän myös olevan kaukoliikenteen terminaalissa ja kysyn mielipidettä. Hikihatussa etsin myös Erikan ja kysyn, onko hän huomannut mitään. Seuraavaksi lähdenkin sitten tarkistamaan jokaisen saatanan laiturin ja kyselemään, että mistäs helvetistä tollanen bussi oikein lähtee.

Okei, oikea bussi ehkä löytyy. Bussi on menossa Poriin, mutta joku sanoo, että sen pitäisi mennä myös Turun kautta. Yritän siis päästä kysymään asiaa kuljettajalta, mutta laiturin ovi on lukittu, vaikka lähtöön on vielä 4 minuuttia. Oven takana on enemmänkin porukkaa, jotka huitovat ja heiluvat ja yrittävät huutaa kuskille, että avaisi oven. Ihmisten lähtevät sitten jossain kohtaa kiertämään toisen laiturin kautta ja pujottelevat muiden bussien seasta tänne OnniBussille.

Käyn ostamassa äkkiä vesipullon supertöykeältä terminaalin pikkukiskan myyjältä ja lähden kohti toista laituria, jonka kautta aion mennä sinne OnniBussille. Pääsen bussin kohdalle ja kysyn, että onko tämä bussi menossa Turkuun, kun kuski alkaa vihaisena tivata, että mihin minä oikein kuvittelen meneväni, et sä saa täällä kulkea. Kuski on todella töykeä ja loukkaava ja itku kurkussa yritän selittää, että no kun en mä päässyt muualtakaan, kun tuo ovi on lukossa. Ei mitään anteeksipyyntöä, ei mitään selitystä, ei mitään. Yhtä vihaisena kuski vain tivaa sitten lippuani ja sen katsottuaan jatkaa samalla asenteella ja käskee minun mennä keskimmäisestä ovesta sisään.

Silmät kosteina runnoin kaikki tavarani sitten bussin yläkertaan, koska en uskaltanut, enää kysyä vihaiselta kuskilta, että saisinko edes laittaa tavarani säilytykseen. Ja tässä sitä tällä hetkellä istutaan, kahdeksan kassin keskellä erittäin ahtaasti ja edelleen on paha mieli.

Olen niin uskomattoman pettynyt taas kerran OnniBussiin. Kyllä mulle on tullut vastaan myös hyviä asiakaspalvelijoita, mutta enemmän huonoja. Ja sitten on näitä totaalisen paskoja idiootteja. Tuntuu tosi kurjalta joutua huutojen kohteeksi etenkin muiden ihmisten edessä, kun itse ei ole tehnyt mitään väärää. Ja tuntuu paskalta, että maksavana asiakkaana joudun näkemään näin paljon vaivaa löytääkseni oikean bussin. OnniBussin pitäisi kyllä panostaa aivan helvetisti asiakaspalvelijoidensa kouluttamiseen, sekä täällä busseissa, että siellä puhelimen päässä. En voi muuta sanoa kuin että vittu mitä paskaa ja kiitos vaan tästä surkeasta kokemuksesta taas OnniBus.

Palaan myöhemmin kivempien juttujen kanssa <3

Kommentit

54 kommenttia
Avatar

Kuljen bussilla väliä pori-helsinki. On pakko myöntää että onnibussin palvelu on erittäin ala-arvoista. Bussit ovat kyllä hienoja ja yläkerrassa on mukava ja äänetön matkustaa, mutta ne huonot jutut…
Busseissa saa palella kun kuljettaja ei huolehdi lämmityslaitteen toiminnasta, kuljettajat ovat töykeitä ja puhuvat ihmisille rumasti, olen kuullut vierestä liian usein, ja oma kokemus myös. Eräskin virolainen kuljettaja alkoi huutaa kampissa kun nostin laukkuni valmiiksi tavaraosaston ovenreiälle. Hän piti kovan saarnan että ne pitää laittaa purkujärjestykseen. Olisi pitänyt suunsa kiinni ja olisi kitollinen että joku nosti painavan laukun valmiiksi tavaratilaan. Kyllä kai se nyt tiedettiin että hän on se joka sen oikeaan reunaan sitten siirtää. Ei siitä olisi tarvinnut kiroamaan ruveta.
Sitten eräs murteesta päätellen pohjanmaalainen kuski tykkää kailottaa sinne mikrofoniin, puhuu matkustajille kuin pikkulapsille. ”Muistakaa kun saavumme kamppiin, että menette suoraan ovesta sisälle odotustilaan odottamaan kun tavaranne tuodaan sinne, eikä tuonne auton kyljelle ole kenelläkään mitään asiaa. Laituri on vaarallinen paikka…päläpälä….
Sitten sokerina pohjalla auton vessat. Pitkämatkan bussissa on aina vesi loppu, niin käsihuuhtelussa, kuin usein myös pöntön huuhtelussa. Paperinpuutteeseen ei kuole, mutta kiusallista se on.
Lisäksi toivomus että pitkällä matkalla autoihin pitää saada vesipulloja myyntiin. Juotavaa tarvitaan kun bussin pysähdyspaikoilla ei ehdi ostaa. Ja näin saisi myös käsien huuhteluun vettä vessaan.

Avatar

Onnibussilla en koskaan ole matkustanut mutta Åbussilla kulkeneena kannatan sitä isoilla peukuilla. Ehkä kannattaa jatkossa suosia sinunkin vain åbussia ja jättää onnetonbussi muille 😛

Avatar

Hui kamala! Nyt vähän pelottaa, kun OnniBusilla oon menossa Hesaan lauantaina… Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin…

Avatar

Nyt on pakko tulla kertomaan tänne, että tosi kiva oli matkata tuolla bussilla! Kuskit oli todella mukavia ja huumorintajuisia, ihan niin kuin olisivat saaneet sellaisen koulutuksen!
Kiva oli kuitenkin tietää, että kaikki ei aina mee niin kuin olisi pitänyt…

Avatar

Onnibus rulettaa.

Avatar

Ikävä kuulla että sulla on huonoja kokemuksia onnibussista:( Itsellä pelkkiä hyviä ja juurikin Helsinki-Pori väliltä (kuljen siis porista saloon ja toisin päin). Ainoa mitä olen huomannut niin porin päässä laiturin usein ihan erit kuin mitä onnibussin sivuilla lukee, käynkin aina kysymässä tiskiltä miltä laiturilta lähtee :).

Avatar

Ei Porin väärä tieto pysäkin paikasta ole ainoa! Jostakin syystä Onnibus haluaa pitää vakan alla tarkkaa osoitetta, mistä bussi lähtee. Siellä Onnibus.comilla ei ole vielä tiedossa, että ainakin Suomessa on hyvin pitkälle kehitetty kadunnimikkeistö ja talonnnumerointi. Ja virheellistä tietoa olen saanut niin matkalipussa kuin nettisivuiltakin. Netissä on edelleen puuttelliset/virheelliset tiedot monin paikoin, vaikka niistä huomauttaisikin. Muistanko väärin, että juuri Onnibus.com mainoksessa oli jokin maininta laadusta ja sujuvuudesta. Ovat ainakin huomanneet missä suurimmat puutteet ovat ja tehneet vastamainoksen omista eniten reklamoiduista puutteistaan.

Avatar

Ei hemmetti! Taitaa mennä boikottiin mun osalta koko yhtiö, niin paljon huonoa olen kuullut! Itse olen matkustanut Kotkasta Helsinkiin Pohjolan Liikenteellä ja verkkokaupasta ostettuna lipulla on ollut hintaa 5-7€ ja matkustusmukavuus briimaa!

Avatar

Hei tollaista kyllä valitettevasti sattuu kaikilla yhtiöillä. Sinulla nyt tainnut käydä huono tuuri. 🙁 omat kokemukset onnibussista olleet hyvin positiivisiä ja kaikki toiminut niinkun pitääkin. 🙂

Avatar

Apua, meillä on liput lauantaiksi OnniBusilla juurikin tuolle Helsinki-Turku -välille :O Turku-Jyväskylä -väliäkin olen kulkenut aiemmin ja se on aina toiminut moitteettomasti, saa nähdä miten käy lauantaina. Todella ikäviä kyllä nämä sun kokemukset 🙁

Avatar

Katsopa nyt Turun kohdalta Onnibus.com pysäkit tai lähtöpaikat! Siellä on Yliopistoa ja Aurakatua, joilta bussia ei lähde minnekään! Sataman bussi lähtenee terminaalin itäpäästä paitsi ettei lähde!

Avatar

Ai kamala, tosi töykeää asiakaspalvelua! 🙁 Itse en oo törmännyt moiseen (enkä oo kavereiltakaan mitään kuullut), mutten toisaalta olekaan kulkenut OnniBussilla kuin kerran Turusta Helsinkiin, kun piti äkkiä kiriä kiinni Tukholmasta Helsinkiin seilannut laiva, josta Tukholman päässä myöhästyttiin ja seilattiin sen takia myöhemmällä laivalla Turkuun. Sillon oltiin vaan tosi onnellisia, kun päästiin Onnibussilla Turun päästä niin halvalla ja nopeasti äkkiä perille. :’) Tosin niiden verkkokaupan mobiiliversio on aika käpy, kun jos tekee lippuhaun uusiks eikä huomaa poistaa vanhaa, niin voi vahingossa ostaa liikaa lippuja (nimim. me ostettiin vahingossa yks liikaa)…

Avatar

Suosittelen katsomaan Matkahuollon sivuilta, josko seuraavaks löydät sopivan tarjoushintaisen lipun 🙂 Itse en oo kertaakaan Onnibussilla kulkenut, sillä Matkahuollon kautta oon saanut halvimmillaan jopa kolmella eurolla matkan Turusta Tampereelle 🙂

Avatar

Mä niin tiedän ton tunteen. Muutaman kerran OnniBussilla matkustaneena eikä kertaakaan ole ollut mukavaa kuskia. Vaikka itse on kohtelias ja sanoo moikat ja kiitokset ym, niin ei vaan saa kun vihasen mulkasen ja käsketään mennä bussiin sisälle. Itse menen tästä lähin Åbussilla, siellä sentään ollaan kohteliaita ja arvostetaan niitä matkustajia.

Avatar

No huhhuh ompas inhottavaa. Mä kuljen paljon Turun ja Jyväskylän väliä, ei ole ikinä tullut vastaan mitää huonoa sanottavaa Onnibussista. Tuli vain mielee, että Onnibussiin saa ottaa vain kaksi kassia mukaan. Miten sait noin monta ilman, että ne valitti siitäkin? 😀

Avatar

Olethan suunnannut valituksesi myös Onnibussille? Mieluummin s-postilla kuin soittamalla. Varmasti saat joko hyvän selityksen tai jonkinlaisen korvauksen mielipahasta. Palaute on kallisarvoista yritykselle, sillä voi hyvin olla, ettei päättävällä taholla olla ollenkaan tietoisia tämänlaisesta ongelmasta. Palaute voidaan sitä kautta suunnata suoraan vaikkapa kyseiselle kuskille ja sillä tasolla ryhtyä toimenpiteisiin. Netissä lyttääminen kun ei kovasti auta ketään. Itsekin olen asiakaspalvelussa töissä ja harva se päivä kuulee jos jonkinmoista valitusta ja uhkailua, mutta yleensä mokille on joku syy. Yksikään yritys ei tahdo, että huono maine kiirii netissä, vaan mieluiten antaa selityksen suoraan mielensäpahoittajalle.

Avatar

Mulle kävi samalla tavalla matkustaessani onnibussilla helsingistä-kuopioon. Missään ei lukenut kuopiota, eikä infottu mistö se lähtisi. Ja yllätyksenö tuli että siinä oli vaihto matkalla. Bussikuski oli todella töykeä. Laitoin palautetta mutta he vain pahoittelivat ja käänsivät sen minun viakseni kun en ollut kuskille asiasta maininnut.

Avatar

Samoilla fiiliksillä oon Onnibussiin pari kertaa mennyt, kukaan ei tiedä mistä lähtee ja mitä kautta.. onneksi kuskit ovat olleet mukavia :/

Harmi kun sun kohdalla on osunut töykeät kuskit!

Avatar

Huhhuh taas! En ole kyllä tainnut kenenkään suusta kuulla mitään hyvää Onnibussista… Itse käytän Pohjolan Liikennettä useammastakin syystä: sinne saa viedä lemmikkieläimiä (kuljen koiran kanssa), lippuja saa edullisesti etukäteen ostettuna netistä, matkustan viikoittain PL:llä ja vastaan on tullut tasan yksi tökerö kuski, tämäkään ei ollut töykeä vaan enemmänkin niukkasanainen 😀 Wi-fi:t ja muut myös pelaavat busseissa erittäin hyvin, suosittelen 🙂

Avatar

Paljon Åbussin ja OnniBussin lipuilla on hintaeroa? Mielenkiinnosta kysyn. Ite en oo OnniBussilla matkustanu, meinannut kyllä, mutta ajatuksentasolle se taitaa nyt jäädä 😀
Oon ite lentokentällä töissä ja tulee mietittyä sitä, että jos matkustaa Norwegianilla ei voi olettaa Finnairin, tai jonkun muun ei-halpalentoyhtiön, tasoa esim. lippujen hinnassa ja palveluissa.

Avatar

Oon matkustanut viime vuoden, tän vuoden kevään ja vielä tässä syksylläkin välillä monta kertaa viikossa Onnilla ja aina oon saanut tosi hyvää palvelua. Suurin myöhästyminen tapahtui talvella huonon sään takia, 20min mutta muuta en ole negatiivisena kokenut. Kuskit Hki-Tre välillä on olleet mukavia ja välillä jopa vitsikkäitä 😀 Harmittaa siis että sulle on sattunut näin huono kokemus, itsellä kun meininki on ollut ihan päinvastaista!

Avatar

Mä boikotoin Onnibussia ja kokemuksesi vaan vahvistaa tätä asiaa. Firman perustaja/omistaja on sellainen henkilö, että en halua kannattaa hänen firmaansa. Kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Mä vaihdoin viimeksi junan bussiin ja matkasin nimenomaan Helsinki-Turku-Helsinki. Matkustin Express bussilla eikä ole pahaa sanottavaa. Toivottavasti seuraava matka menee paremmissa merkeissä!

Avatar

Mulla on ihan hyviä kokemuksia Onnibussista, lukuun ottamatta sitä, että tosi usein bussi on ollut rikki ja korvaavaksi bussiksi on tullut sellainen normaali vanha bussi joltain toiselta yhtiöltä. Onnibussit kun ovat aika hienoja busseja itsessään.

Harmi, että sun kohdalle on osunut noin inhottavia kokemuksia, tuli paha mieli sun puolesta 🙁 Asiakaspalvelutehtävissä toimivan henkilön pitäisi käyttäytyä ystävällisesti ja asiakaspalveluhenkisesti, en tajua, miten ton kaltaiset ihmiset voi olla kyseisissä hommissa, kun eivät niihin selvästikään sovi.

Koita painaa toi ikävä kokemus taustalle ja nauttia kivoista jutuista sen sijaan <3

Avatar

Onnibussihan kehoittaa saapumaan lähtöpaikalle 15min ennen lähtemisaikaa. Itse olen kulkenut onnibussilla kuopiosta helsinkiin ja takaisin, eikä ole muutakun hyvää sanottavaa ja positiivisia kokemuksia. Kuskit ovat olleet todella mukavia ja ystävällisiä, ja ovat toivottaneet aina jokaisen matkustajan tervetulleeksi ja heittäneet myös vitsiä matkan varrella. Eiköhän palvelu pelaa sillon kun viitsii tutustua kyseisen matkayhtiön ”pelisääntöihin” ja koittaa niitä kunnioittaa 🙂

Avatar

Näimpä. Matkustan usein Onnibusilla ja olen tyytyväinen. Yhden ainoan kerran tähän mennessä on joutunut hieman hampaita kiristelemään, mutta se johtui täysin omasta mokailustani. Netissä on aika tarkat tiedot, että mistä se bussi lähtee. Siellä myös pyydetään tulemaan ajoissa paikalle eli vartti ennen lähtöä. Olin nätisti myöhässä eli saavuin paikalle hieman ennen lähtöä. Kaikkien kamat oli jo pakattu ja bussi valmiina lähtöön. Kuski oli hieman vihainen, mutta sen ymmärrän täysin. Itseänikin ärsyttää viime tipassa olevat ihmiset 😀 No, pääsin sentään kyytiin ja tilanne kuskin ja minun välillä parani, kun pyysin myöhästymistäni anteeksi. Bussikuski ymmärsi kyllä. Totesi, että ”sellaista sattuu. Mutta tule sitten ensikerralla ajoissa!”. Rymistelin kamoineni bussin yläkertaan.
Oma toiminta korjattu tämän jälkeen eikä ole sen koommin ollut ongelmia. Ehkä seuraava matka on sinulle mukavempi! 🙂

Avatar

Itse olen kulkenut parin viime viikon aikana (ekaa kertaa elämässäni) useampaankin otteeseen Onnibussilla, välit Turku-Espoon Ikea, Helsinki-Turku ja Turku-Tampere. Asiakaspalvelusta ei ole mitään valitettavaa, päinvastoin, kuskit ovat olleet mukavia ja heittäneet jopa vitsiä. Yksi miinus on sanottavana, mutta sekään ei mielestäni ole Onnibussin vika. Tuolta Kampin kaukoliikenneterminaalista lähdettäessä mullakin oli vaikeuksia löytää oikea laituri, koska Onnibussin vuoroa ei lukenut siellä aikataulunäytöllä. Jäin kuitenkin rauhassa odottelemaan sinne ja bussi löytyi ihan hyvin kun tajusin, että se jumalattoman pitkä jono ihmisiä odotti nimenomaan Onnibussiin pääsyä. Laiturin aikataulunäyttöön tuli lukemaan vuoron nimi ja lähtöaika vasta noin 10min. ennen bussin lähtöä.

Itseasiassa toi sun kohtaamasi kuski kuulostaa samalta joka mun kohdalle tuolla Helsingissä osui. Bussin lähtiessä kuski nimittäin kuulutti seuraavaa: ”Tämä bussi menee Turkuun ja pysäkit ovat tämä, tämä ja tämä. Jos olet menossa jonnekin muualle, niin nyt on hyvä hetki panikoida ja poistua bussista.” Lisäksi ihmisten lippuja tarkastettaessa vastaan tuli muutama liputon / ulalla oleva yksilö, joille kuski suorastaan vittuili. Minun kohdallani hän käyttäytyi kuitenkin ihan asiallisesti ja jopa kiitteli kun autoin matkalaukkuni siirtämisessä tavaratilaan.

Avatar

Moi!
Istun tälläkin hetkellä Onnibussissa ja ihmettelen, että miten onkin voinut sinulla olla noin huono tuuri! 🙁 Itse matkustan vähintään kahdesti viikossa Espoo-Turku välin edestakaisin eikä ole pahaa sanottavaa lainkaan!

Avatar

Onnibussilla muutaman kerran matkustaneena voin sanoa, että nimi pitäisi vaihtaa: Paskabus olisi osuvampi. Joka saakelin kerta kun olen Onnibussilla matkustanut, niin bussi on ollut hävyttömän paljon myöhässä, ja sitten onkin myöhästytty seuraavasta bussista kun joka kerta on pitänyt välissä vaihtaa Matkahuollon bussiin (jotka eivät omalla kohdallani ole koskaan olleet myöhässä). Toki Onnibus on niin edullinen, että kai sitä voikin olettaa hieman huonompaa palvelua. Silti se ärsyttää, Onnibus on epäluotettava. Bussit itsessään ovat mielestäni miellyttäviä matkustaa, on lämmintä, wifi käytössä ja minusta on hauskaa mennä sinne bussiin toiseen kerrokseen. En kuitenkaan ole näiden useiden epäonnistuneiden reissujen jälkeen Onnibussia käyttänyt, kun ikinä ei tiedä, onko se 10 vai 50 minuuttia myöhässä.

Avatar

Onpa ikävää, että sinulla on ollut noin huono tuuri Onnibussin kanssa. Itse olen matkustanut sillä säännöllisen epäsäännöllisesti nimenomaan Turku-Helsinki -väliä, ja kaikki on aina sujunu oikein moitteettomasti. Kuskit ovat aina olleet ammattitaitoisia ja asiallisia, joskus jopa todella hauskoja. Olen ostellut lippuja Helsingin päässä vielä tyyliin 20min ennen lähtöä netistä yms (en ikinä tiedä menolippua ostaessani mihin aikaan olen palaamassa) ja silti ei todellakaan ole ollut mitään ongelmaa.

Åbussilla olen matkustanut tasan kerran, silloin kun se oli ihan uusi, ja siitäkään ei kyllä tosiaan ole mitään pahaa sanottavaa. Se vain tuppaa olemaan hiukan onnibussia kalliimpi, siksi valitsen useammin onnibussin.

Avatar

Hei Emilia,

harmillista kuulla että näin on päässyt käymään. Jos reitti kulkee esim. Helsinki – Turku – Rauma – Pori, tulee Kampin kaukoliikenneterminaalin näyttötauluun lukemaan vain Helsinki – Pori. Tilanne on absurdi ja olemme halunneet siihen muutosta alusta asti koska se tietää väistämättä sekaannuksia kuten Sinullekin pääsi nyt käymään. OnniBus.com on neuvotellut jo pitkään Matkahuollon kanssa asian korjaamiseksi, mutta toistaiseksi tuloksetta. Jos asiaan ei tule muutosta, on OnniBus.comin tuotava omat näytöt terminaaliin jolla asian voi viimeistään korjata.

Asiakaspalautteen perusteella OnniBus.comilla matkustavat arvostavat eniten sitä että linja-auto tulee ajallaan perille. OnniBus.comilla on myös kohta jo n. 200 kuljettajaa palkallisena, joista jokainen on inhimillinen ihminen joille sattuu sekä parempia että huonompia päiviä. Jokatapauksessa erittäin harmillista, että näin on tosiaan päässyt käymään ja otamme palautteesi erittäin vakavasti ja keskustelemme sen pohjalta miten voisimme kehittyä palvelemaan asiakkaitamme paremmin.

Yst terv,
Pekka R / OnniBus.com

Avatar

Nyt täytyy kyllä asiakaspalvelijana olla hiukan eri mieltä siitä, että ”jokainen on inhimillinen ihminen, jolle sattuu parempia ja huonompia päiviä”. Siis joo tottakai meillä kaikilla on hyvät ja huonot päivämme, MUTTA asiakaspalvelija ei saa koskaan antaa oman pahan mielensä vaikuttaa palvelun laatuun, jos ei pysty pitämään tunteitaan kurissa työaikana, kun henkilökohtaiset asiat painavat mieltä niin silloin on parempi pyytää sairasvapaa, jotta ei lähde kiukuttelemaan asiakkaille ja huononna yrityksen mainetta. Itse ainakin saisin puhuttelun, jos alkaisin omalla työpaikallani epäystävälliseksi ja jopa vittuilevaksi asiakkaita kohtaan, vaikka olisi henk.koht. miten huono päivä niin silti pitää muistaa käytöstavat ja edes se pieni hymy vilauttaa asiakkaalle.

Avatar

Hei Pekka R,

Olen itsekin saanut huonoa asiakaspalvelua teiltä monesti. En vain kuljettajilta, vaan erityisesti puhelimessa ja sähköpostitse asiakaspalvelunne kautta.

Inhimillinen virhe voi olla vaikka näppäilyvirhe tai larkuvirhe, muttei koskaan huono käytös. Juuri tästä syystä, että teillä on aina jokin perustelu esittää, miksi juuri asiakas on väärässä, on syy miksen itse enää matkusta teidän busseillanne.

Toivottavasti asiakaspalvelunne paranee jatkossa. Joskus kannattaa vain pahoitella, pyytää anteeksi ja korvata aiheutunut vahinko. Ei selitellä tai yrittää puolustaa käytöstä, jota ei kannata eikä pidä puolustella. Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi.

Avatar

Mulla on myös pelkkää positiivista sanottavaa onnibussista! Aina on ollut siistit tilat, bussi on pysynyt aikataulussa ja kuskit on ollu mukavia ja jotkut huumorintajuisiakin. Jotenkin mun on hirveän vaikea uskoa että olet saanut tollasta kohtelua kuskilta. Jos vastaavia tilanteita tapahtuu tulevaisuudessa niin anna vaan mennä toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos! Sä oot paksunahkainen blogisi kommenttien vuoksi, miksi et siis käyttäisi tätä ominaisuutta myös ”oikeassa elämässä” tuollaisten tilanteiden sattuessa? 🙂

Avatar

Mulla on pelkästään positiivista sanottavaa Onnibussin matkoista. Henkilökunta on ollut tosi ystävällistä ja kaikki on muutenkin sujunut hyvin. Ainoa miinus on täydet bussit ja ahtaat istumatilat. Tykkään kuitenkin enemmän matkustaa Åbussilla, kun se lähtee Turun keskustasta toisinkuin Onnibus Turun Caribiasta.

Avatar

Tekstisi luettuani mulle tuli kova puolustusreaktio ja siksi pakko kommentoida. Viimeiset 10 kuukautta olen matkustanut 4krt/kk Onnibussilla Turku-Helsinki-Turku -väliä ja poikaystäväni samaa reittiä joka ikinen arkipäivä eikä kyllä ole pahaa sanottavaa kummallakaan. Toki bussi joskus on myöhässä säästä, ruuhkista ja tietöistä johtuen, mutta niin olisi henkilöautokin niinä päivinä ollut. Ja muistelkaa VR:ää, siellä sitä vasta sattuu ja tapahtuukin ja lippujen hinnat jopa kymmenkertaisia!

Kuten joku täällä jo mainitsikin niin Onnibussin säännöissä tosiaan lukee että paikalla on oltava 15min ennen lähtöä. Asiakaspalvelijana tiedän itsekin kuinka ikävältä tuntuu kun asiakkaat eivät noudata ohjeita. Siihen vielä lisäksi ehkä muuten huono päivä tai että edellinen asiakas on sinua ennen tölvinyt kuskille niin keneltä tahansa varmaan lipsahtaisi.

Harmittaa kun sulle kävi nyt näin, mutta varsinkin kun kirjoitat julkiseen blogiin näin monelle lukijalle niin kannattaa ehkä miettiä syitä kuskin käytökseen myös sieltä taustalta eikä haukkua koko yhtiötä paskaksi.

Itselläni taas liput viikonlopuksi Onnibussille eikä kyllä pelota yhtään, päinvastoin!

Avatar

Hui, onpas ihmeellistä että sinulle sattunut tuollaisia kokemuksia!
Me olemme miehen kanssa alusta asti käyttäneet Onnibussin palveluita, koska alkuaikoina mieheni asui vielä Helsingissä ja junamatkat eivät tulleet kysymykseen hintojensa puolesta. Olen matkustanut siis todella monesti Tku-Hki väliä yli kolmen vuoden ajan, eikä ikinä ole sattunut mitään vastaavaa; päinvastoin! Kuljettajat ovat olleet mukavia, monesti samat naamat olleet kuskeina ja nykyään tervehditään ”kaverillisesti” muutamien kanssa. Myös matkat Turusta Kotkaan ja Tampereelle ovat Onnibussin kanssa sujuneet ongelmitta muutamat kerrat, eli olen äärettömän häkeltynyt kun sinun kokemuksesi on noin päinvastaista. Kurjaa!
Myös erään kerran tuntia ennen matkaa olivat liput hävinneet sähköpostistani ja sain ne ihanalta asiakaspalvelijalta puhelimessa, muuten olisi Kotkan reissu tyssännyt heti, kun matka Tku-Hki oli juurikin uupumassa. 🙂
Saattaa olla, että ennakkoasenteesi ensimmäisen negatiivisen matkustuskerran perusteella oli nytkin mukana ja reagoit ehkä herkästi kuskin ”tympeyteen”, varsinkin jos olit laituristakin epätietoinen? Yleensä ne lähtevät aina samalta laiturilta, bussit tulevat välillä aivan viimetipassa ja näyttötaulutkaan eivät joskus edes päivity. 🙂 Chill!

Avatar

Hei äläs nyt lyttää onnibussia kun osa tilanteista oli itseaiheutettuja.

-Onnibussin sivuilla lippua ostaessa lukee, että paikalla on oltava 15 minuuttia ennen bussin lähtöä. Sinä et ollut vaan vielä 10 min ennen lähdet jollekkin kioskille ostamaan vettä. Tietenkin kuskia ärsyttää kun joku mattimyöhänen tulee pari minuuttia ennen lähtöä häseltämään paikalle

-Ota selvää bussin määränpäästä. Harvoin matkahuollon infotauluissa lukee väliasemia. Niissä lukee määränpäät. Se, ettet tiennyt, että Helsinki-Pori bussi menee Turun kautta ja on sinun bussisi, on oma mokasi.

-Puhut, että olit kahdeksan kassin kanssa matkustamossa, kun et uskaltanut enää kysyä voiko ne laittaa tavarasäilöön. Miksi sinulla oli kahdeksan kassia? Onnibussin säännöt kieltävät yli kahden matkatavaran kuljettamisen. Mukana saa olla vain yksi matkalaukun kokoinen tavara, joka menee bussin konttiin ja yksi repun kokoinen käsimatkatavara, joka mahtuu penkin alle, jalkatilaan tai hattuhyllylle. Sinulla oli siis liikaa matkatavaroita, joka varmasti ärsytti kuskia lisää.

Sen ymmärrän, että kuski on voinut olla paska asiakaspalvelija, minullakin oli kerran kun onnibussia käytin, mutta yleensä kaikki menee hyvin, kun itse noudattaa sääntöjä ja ohjeita ja pääasiassa onnibussin kuljettajat ovat hyvin ystävällisiä.

Avatar

Miksi et laittanut palautetta suoraan onnibussille? Jotenkin inhottavaa lähteä blogin kautta haukkumaan.:(

Avatar

Samaa mietin mäkin 🙁 mulla on pelkkiä hyviä kokemuksia moneen suuntaan kulkeneena.

Avatar

Missä lukee, että ei ole laittanut onnibussille palautetta?

Avatar

No on tämä hassu, että heti pitää laittaa onnibussi boikottiin, kun blogisti on saanut vähän huonoa palvelua. Oon jo pari vuotta mennyt juuri turku-helsinki välilä monta kertaa kuukaudessa ilman ongelmia. Mut joo järkeä voi käyttää, jos taululla näkee onnibussin, joka lähtee samaan aikaan kuin omasi niin se on varmaan oikea, varsinkin jos suuntana on pori. Itselläni ei ollut tämän kanssa ongelmia, kun vähän käytti järkeä 🙂 Uudella linjalla on muutenkin aina vaikeuksia ja yhtiön vastaus oli hyvä, joten turha on tälläisiä mustamaalauksia kirjoittaa. Ja vaikeudet voivat myös heijastua kuskeihin, joilla voi sitten mennä hermo, mutta eipä niitä kannatta ottaa tosissaan.

Avatar

Ihmettelen muutaman muun tavoin, miksi negatiivinen kommentti piti asiakaspalvelun sijaan kirjoittaa taas suoraan blogiin? Kyseessä on selkeästi huonoa tuuria/väärinymmärrys. Olen matkustanut viimeisen kuukauden aikana tosi monta kertaa Onnibussilla Tku-Hki-Tku ja kaikki on mennyt super hyvin aina, kuskitkin olleet iloisen leppoisia joka kerta. Olen toki ollut aina ajoissa paikalla, joten sekin on osaltaan edesauttanut matkan onnistumista. Mielestäni tällainen blogikirjoitus on turhaa negatiivista mainosta yhtiölle, kun kyseessä on kuitenkin sinun yksittäinen kokemus.

Avatar

Mä oon käyttänyt vain kerran OnniBussia, mut siitä ei ole kuin alle 2kk. Oltiin pitkällä linjalla miehen kanssa. Hyvää ja ystävällistä palvelua oli ja bussi oli aikataulussaan. Ainoa miinus ahtaista istumapaikoista, mutta ei kai edullisesta voi luksusta vaatiakaan =)

Avatar

Mä käytin pari kuukautta sitten ekaa kertaa Onnibussia. Olin vähän vieraassa kaupungissa ja kun kävelin asemalle, tsekkasin matkahuollon sivuilta laiturin josta bussi lähtee (asemalla en nähnyt mitään kylttejä/tauluja) ja menin laiturille 20 min ajoissa odottamaan, että pääsen eteen istumaan koska mulle tulee aina huono olo bussissa. Vartin odotettuani aloin jo kummastelemaan ja kiersin vähän että näin kaikkien asemalla olleiden bussien taakse, ja siellähän se Onnibus olikin, ihan väärällä laiturilla niin etten ollut sitä oikealta laiturilta nähnyt… Muutama muu ihminenkin oli hämmentynyt. Menimme sitten pitkän jonon perälle ja arvaa vaan pääsinkö eteen istumaan… Outoa.

Avatar

Vanha blogiposti, mutta en malta olla kommentoimatta. Jo se että onnibus.comin edustaja vaivautuu vastaamaan tähän vuodatukseen kertoo yhtiön asiakaspalvelusta. Muut kuljetusyhtiöt tuskin olisivat vaivautuneet vastaamaan. Jos olisit hyvän journalistin tavoin tehnyt tutkimustyötä olisit huomannut että puutteellinen tiedotus kampin näyttötauluissa johtuu matkahuollon syrjinnästä. Olen itsekin monta kertaa ihmetellyt miksei näytössä näy onnibus-lähtöä. Suomi on vapaa maa, jossa saa vapaasti boikotoida mitä haluaa, vaikka hengittämistä.

Avatar

minunkin pakko kommentoida tätä, vaikka vanha postaus onkin. itsekään en ole koskaan saanut huonoa palvelua onnibussilta (olen matkustanut nyt 9 keskimäärin 2 kertaa/kk väliä Turku – Helsinki -Lahti -Helsinki -Turku (=2 matkaa/suunta, 4 matkaa/vknloppu). ystävälliset, jopa huomoristiset kuskit, halvat liput ja muutenkin toimiva palvelu houkuttelevat matkustamaan aina uudestaan.
Komppaan tuota , että onnibussin asiakaspalvelusta kertoo paljon myös se, että vaivautuvat kommentoimaan edes tähän (eikä asiakaspalvelu edes huomauttanut jo yllä olevissa kommenteissa lueteltuja virheitä, jotka itse teit). olisi kannattanut jo kuskille mainita huonosta palvelusta, jotta hän olisi voinut tilannetta itse pahoitella. firmaa syyllistäessä olisi myös reilua katsoa asiaa useammasta näkökulmasta, ei vain lytätä parin kokemuksen takia koko yhtiötä.

Avatar

Kaikkien muiden bussiyhtiöiden edullisista hinnoista nauttivien kannattaa myös muistaa, että viime kädessä heidänkin on kiittäminen Onnibussia, jonka tuoma terve kilpailu on pakottanut muutkin (jopa VR:n) tarkistamaan hinnoitteluaan.

Avatar

On tämä Onnibus kyllä kaiken kaikkiaan kuraa. Kaksi kokemusta nyt takana. Hinta on kyllä edullinen mutta asiakas tuntuu olevan välttämätön paha jolle sekä kuljettaja että asiakaspalvelu voi soittaa suutaan. Lisäksi asiakaspalveluun soitto maksaa joka on kyllä erikoista.

Ylimielistä mutta edullista.

Avatar

Minulla on pelkkää hyvää sanottavana onnibussin toiminnasta. Kamppiin matkustelen usein ja hyvin toimii. Bussit näkyy näytöllä ja jos muutoksia tulee, esim kerran bussi ei päässyt omalle paikalle koska siinä oli yliaikaa toinen bussi, niin silloin menevät lähimmälle vapaalle. Ja ajoissa jos on paikalla niin takuulla muiden jonottajien kanssa löytää silloinkin bussinsa. Homman nimi! Ajoissa paikalle! Kuljettajat ovat asiallisia ja kohteliaita.

Avatar

Itse olen kulkenut Onnibussilla aika paljon, mutta siirtynyt pikkuhiljaa muihin linjoihin. Luksukseltahan ne muut bussit Onnibussin jälkeen tuntuvat!

Isoin ongelma busseissa on talvella se, kuinka kylmää niissä on. Onnibusseista vain osassa saa matkustamoon lämmintä ilmaa – kuljettaja kyllä koittaa vääntää lämmityksen täysille, mutta ei auta. Ulkona on -4 ja sisällä jotain +5. Siinä kun joutuu istumaan paikallaan monta tuntia, niin on kyllä vaarassa tulla kipeäksi.

Muita pikkumiinuksia ovat todella likaiset ja ahtaat vessat (niissä ei voi käydä, paitsi ehkä miehet seisaaltaan ja se käytös taas näkyy sitten muille) ja ikävät & ahtaat penkit.

Kuljettajat ovat olleet ihan ok, parhaansa yrittävät. Hyvä puoli Onnibusseissa on vuorojen ja reittien määrä: niillä väleillä joita minun pitää kulkea on Onnibussi ehdottomasti sopivin ja joustavin aikataulullisesti. Se vaikuttaa aika paljon. Niin ja Onnibussin nettivarausjärjestelmä on tosi toimiva. (Muistaa varatut liput pitkään, antaa varata mitä välejä vain ja löytää reitin aina – toisin kuin Matkahuolto. Välillä on näyttänyt Matkahuollon sivuilla, että ko. välillä ei olisi busseja, vaan olipa sittenkin.)

Avatar

Ihan oikeesti maalaiset Helsingissä .On teistä osassa riesaa julkisissa kulkuvälineissä ja pääasemilla.
Opetelkaa käyttämään hoksottimia, jos on.Lukutaito on edistävä tekijä matkustamisessa.Opasteet ovat ajantasaisia. Antakaa tilaa muille liukuportaissa seisomalla toisella laidalla.Jos maalainen ei osaa matkustaa Helsingin härveleissä tai lähtemään Kampista tai rautatieasemalta olisi ehkä parempi lähteä henkilökohtaisen avustajan kanssa tai pysyä piipittämässä kotona, kun on NIIN kauheaa.Asenne vika, hesalaisen katsantokannalta. Maalaista stressipupua ei auta se helvetin haloo ja suu auki seisominen.Tiedoksi,että rautatieaseman läpi kulkee vuorokaudessa n.200 000 henkilöä.Maalaisilta jää tajuamatta pääkaupunkiseudun asiakasmäärä, esim.bussikuskit,jonka asiakaspalvelija joutuu vetämään läpi.Siinä voi jonossa joku itsensä prinsessaksi julistanut saada näppylöitä kun on muitakin liikenteessä.Täällä selvitetään ruuhkaiset tilanteet.Helkutti niitä pikkukaupunkeja kun kolme on jonossa alkaa suu käydä jonossa ja sitä valitusta.

Avatar

Hyvä kirjoitus! Kaksi kertaa on mekin matkustettu kumppanini kanssa tuolla, ja ei nappaa mennä uudestaan. Taisi olla sama kärtty-ukko, joka alkoi valittamaan meillekin, vieläpä täysin ilman syytä. Luuli että ollaan nousemassa ilman lippuja autoon, vaikka olimme jo näyttäneet ne minuuttia(!) aiemmin hänelle. Luonnollisesti en myöskään pitkänä ihmisenä mahtunut istumaan penkilleni muuta kuin reidet vinossa. Että aika 1/5.

Avatar

Sain minäkin kokea tänään Kampin & Onnibussin sekavuuden. Vuoroa ei ollut lainkaan järjestelmässä, eikä asiakaspalvelijakaan tiennyt mistä laiturilta lähtee. Sattumalta ihmisjoukko oli kokoontunut ja löytänyt OB:n henkilökunnan edustajan, joka hänkään ei tiennyt sanoa. Bussi kuitenkin kierteli terminaalissa ja tämä tyyppi lähti sitä pyydystämään ja sai ohjastettua jollekkin vapaalle laiturille. Laiturilla luki kuitenkin ihan väärän bussin info. Varmaan aika moni myöhästyi.

Avatar

Hei,
Olen aikuinen, viisikymppinen ja kokemusta jo aika monesta firmasta. Minulla on ollut aijemmin hyvinkin positiivinen kuva Onnibussista, mutta jääkylmän bussimatkan jälkeen Tre-Hki(bussissa ei lämmitys toiminut), bussissa oli kylmempi kun ulkona ja sen jälkeisessä selvittelyssä minulle selvisi yhtiön todellinen luonne.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä