Pakastealtaan terveyspommi

[mittaustagi]

[conversionpixel campaign=’Provena’ title=”]

Yhteistyössä Indiedays ja Provena

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Minä yritän kovasti noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Se usein jää pitkälti yritykseksi, koska hitto se on välillä vaikeaa! Luulin ensin, että olen perinyt äidiltäni keliakian, mutta vaikuttaa siltä, että gluteeniyliherkkyyteni onkin ärtyvän suolen oireyhtymään liittyvää. Lääkäriin en ole sitä lähtenyt tutkimaan, koska en koe mitään tarvetta diagnoosiin vaan koen parhaaksi vain löytää sopivan ruokavalion. Joka tapauksessa, näistä vointiini vaikuttavista ruoka-aineista gluteeni on vaikein välteltävä. Sitä kun tuntuu olevan joka puolella! Ja sitten kun opit muistamaan, että sitä tosiaan on kaikkialla, saat huomata, että on todella vaikeaa yrittää löytää jotain pientä syötävää gluteenittomana. TODELLA vaikeaa…. Olen seurannut vuosikausia vierestä äitiäni, joka kantaa laukussa aina suklaapatukkaa mukana, jotta hänellä on jotain syötävää synttäreillä ja kutsuilla, mutta vasta nyt tajuan, kuinka paljon hän joutuu todella näkemään vaivaa gluteenittoman ruokavalion eteen. Toki äitini on ollut tällä ruokavaliolla lapsesta asti, joten hän on siihen tottunut, mutta silti. On muuten aika päheetä olla 70 -luvulla keliaakikko-vauva, äitini oli jo saanut useammalta lääkäriltä kuolemantuomion ollessaan nääntymäisillään, eikä kukaan osannut auttaa, kunnes yksi lääkäri kertoi kuulleensa tällaisesta uudesta jutusta nimeltään keliakia. Onneksi nykypäivänä keliaakikon elämä on helpompaa ja gluteenittoman ruokavalion noudattamisen ei tarvitse tuntua velvoitteelta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Provena -tuoteperhe sisältää ainutlaatuista puhdasta kauraa, joka tekee gluteenittoman ruokavalion noudattamisesta lähes nautinnollista. Mutta melkeinpä se paras juttu on siinä, että Provenan tuotteilla gluteeniton ruokavalio on helppoa. Pakastealtaasta löytyvät gluteenittomat herkut säilyvät helposti aina pakkasessa, aina valmiina. Minuutti mikrossa ja valmista tulee. Itse lähdin testaamaan eilen äidin kanssa välipalan muodossa Provenan kaura-porkkanasämpylöitä, jotka olivat paljon parempia kuin osasin odottaa! Herkullinen kauran ja porkkanan yhdistelmä oli oikeasti mehevä ja toimiva, ei yhtään kuiva. Sämpylä oli mikron jälkeen ihanan tuoreen tuntuinen, rapsakka kuori ja aavistuksen kostean pehmeä sisus. Kuin suoraan uunista, ainakin melkein. Gluteenittoman leivän odottaa yleensä olevan kuivaa ja niinhän se usein onkin. Mutta ihan normaalitkin sämpylät ovat yleensä pakasteesta sulattaessa joko kovia tai kuivia, tai sitten molempia, joten oli aika ylläri, kun gluteeniton sämpylä olikin näin täydellisen herkullinen. Provenan sämpylät olivat äidillenikin uusi tuttavuus ja jäivät kyllä ruokalistalle. Inhoan sitä leipähyllystä löytyvää iänikuista rutikuivaa gluteenitonta leipää, enkä jaksa ikuisesti syödä gluteenittomia näkkäreitä. Helpottaa kyllä elämää ja tätä gluteenittoman ruokavalion noudattamista ihan älyttömästi, kun löytää tällaisen helpon, aina valmiin tuotteen, jota syödessä ei takaraivossa kolkuta jatkuvasti se ärsyttävä ”hitto kun en voi syödä gluteenia” -ääni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gluteeniton ruokavalio tosiaan ei tekisi ollenkaan huonoa monelle ihmiselle, jolla ei mitään gluteeniyliherkkyyttä olekaan. Gluteeniton kaura on ihanteellista ravintoa, sillä siinä on sopivassa suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja. Provenan puhtaasta kaurasta valmistetut tuotteet sisältävät paljon kuitua, mikä on vatsan hyvinvoinnin perusta. Kauran proteiini ei sisällä vehnän, rukiin tai ohran proteiinin tyyppistä gluteenia, koska se on eri viljasukua oleva kasvi. Provenan puhdas kaura on kauraa, joka on kasvatettu, käsitelty ja pakattu täysin erillään gluteenia sisältävistä viljoista. Tarkasti kontrolloitu tuotantoketju varmistaa, että Provena-tuotteet ovat gluteenittomia ja siksi myös keliaakikoille turvallisia. Tässä puhtaassa kaurassa on kaikki kauran hyvät puolet: maku, ravitsevuus ja terveellisyys. 

Kauran terveysvaikutukset perustuvat suurelta osin betaglukaaniin, jolla on useita positiivisia vaikutuksia elimistöön. Tutkimusten mukaan betaglukaani laskee haitallista LDL-kolesterolia 5-6 %. Kaura on oleellinen osa sydänystävällistä ruokavaliota ja kuitu suojaa vatsavaivoilta ja huoltaa elimistöä koko matkan halki ruuansulatuselimistön. Kauran betaglukaanilla on lisäksi todettu prebioottisia vaikutuksia: se lisää hyödyllisten bakteerien kasvua paksusuolessa edesauttaen näin elimistön terveyttä ja suoliston tasapainoa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mitä hyötyjä sanoisin sitten gluteenittomalla ruokavaliolla olevan ilman keliakiaa tai muuta yliherkkyyttä? No, sanoisin että suurin osa ihmisistä on jollain tapaa yliherkkä gluteenille. Jatkuvasti puhutaan vatsan turvotuksesta, kun tuli syötyä se pasta-annos tai hampurilainen. Gluteeni tuntuu olevan monille todellakin turvotuksen aiheuttaja ja se turvotus on merkki siitä, ettei gluteeni ainakaan hyvää tee. En ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta maalaisjärkeni sanoo näin. Gluteenia sisältävät viljat ovat suuresti yhteydessä monia piinaavaan hiilarihimoon (käsi pystyssä) ja gluteeniton ruokavalio on oiva apu niistä irti pääsemisessä. Monien asiantuntijoiden mukaan gluteeni aiheuttaa elimistössä tulehduksen kaltaisen tilan, kun se muuttuu elimistössä nopeasti sokeriksi ja aiheuttaa insuliinitasojen nousun. Krooninen tulehdustila aiheuttaa ennenaikaista ikääntymistä ja rappeumasairauksia. Gluteenittomasta ruokavaliosta voi olla hyötyä sairauksien ehkäisyn lisäksi ihan muuten vain terveemmän kehon saavuttamisessa. Mulla kun on tässä toiveita painon pudottamisesta, mutta ei inspistä kunnon laihikseen niin voisinpa ihan huvikseen kokeilla, minkälaisia eroja huomaan kehossani, jos olen vaikkapa 1-2 kuukautta gluteenittomalla, muuten tietoisesti laihduttamatta. Gluteenittomallahan minun pitäisi olla muutenkin, mutta viime aikoina olen ollut niin laiska välipalojen kanssa, että olen sitten saanut kärsiä tämän vatsani kanssa. Mutta hei, nyt on Provena tuttu tuote ja jää pakastimen vakkariksi, joten tästähän on hyvä lähteä yrittämään uudestaan sitä gluteenin unohtamista! 😉 

Voisitteko te kuvitella hyötyvänne gluteenittomasta ruokavaliosta? Vaivaako teitä usein hiilarihimo tai pastaturvotus?

Ps. Instagramiin tulee kiva Provenan arvonta, joten kannattaa seurailla @mutsisonblogi, jos ette jo seuraa! Kannattaa myös tykätä Provenan Facebook -sivusta, sieltä löytyy vinkkejä gluteenittomaan ruokavalioon!

Kommentit

15 kommenttia
Avatar

Ei siitä gluteenittomasta ruokavaliosta ilman keliakiaa tai allergiaa ole mitään hyötyä. Olin pari kuukautta sitten yhteydessä erääseen ruotsalaiseen ravitsemusteiteen dosenttiin , joka tutkii näitä ruokavalioasioita. Heidän pitkäaikaisissa tutkimuksissaan on selvinnyt, että tarve kontrolloida syömisään ilman todellsita terveydellistä syytä liittyy depressioon ja ahdistuenisuuteen. Kyse on siis enemmänkin halusta hoitaa omaa psyykettä. Vatsa tulee turvoksiin, jos syö liikaa ja sehän on tämän ajan ongelma, joka näkyy merkittävänä ylipainongelmana. Ja ylipaino-ongelma on pitkään jatkuessan terveyden rauniottava tila joka johtaa ennenaikaiseen hautaan. Sokerit ja kovat rasvat kannattaa krisa minimiin, siitä on näyttöä. Siksi kannatta olla vastuullinen näissä blogikirjoituksissa koska osa lukijoista kärsii myös mielenterveysongelmista.

Avatar

Olen samaa mieltä, että itseään kannattaa kuunnella ja syödä sitä mikä hyvältä omassa kehossa tuntuu. Kannattaa kuitenkin muistaa ”karrikoitu esimerkki”: jäätelön syönti lisää jalkojen murtumia (eli asiat jotka eivät liity toisiinsa suoranaisesti mutta yhdistetään liittymään toisiinsa, jos sattumoisin kuusi ihmistä kymmenestä kompastuu ja katkaisee jalkansa samalla kun pitelee jäätelöä kädessään, jolloin tästä vedettäisiin johtopäätös, että jäätelön sisältämä ainesosa lisää murtumia – joka ei tietenkään mene niin.). Gluteenissa on varmaan ongelmansa, mutta gluteeniton tuote ei ole sen sokerittomampi kuin gluteenia sisältäväkään sen GLUTEENIN/TTOMUUDEN takia vaan ihan muista syistä johtuen.

Avatar

Vatsan turvotus ja kipuilu vaivaa minua melko usein ja olen aina aatellut sen johtuvan laktoosista. Laktoosin välttäminen ei kuitenkaan ole vähentänyt oireita niin olen alkanut miettimään gluteenin osuutta asiaan. En ole vielä kokeillut provenan tuotteita enkä muitakaan gluteenittomia tuotteita, vaikka se voisi ehkä auttaa. Leivän ystävänä tuntuu vaan vaikealta ajatukselta luopua gluteenista.

Avatar

Hei. Kärsin juuri samasta ongelmasta kuin sinäkin, painoa tullut rutkasti vehnä tuotteista ja olen yrittänyt aloittaa gluteenittoman ruokavalion jaksan pysyä siinä ruokavaliossa maks 2vk ja paino aina putoaa mutta sitten alkaa haluttaan vehnää niin paljon että taas retkahtaa ja paino nousee! Olen taistellut tämän ongelman kanssa todella pitkään! Ajattelin taas aloittaa gluteenittoman ruokavalion mutta saa nähdä kuinka kauan taas pystyy olemaan ilman vehnää, olen avuton tän asian kanssa!

Avatar

Terveen ihmisen ei kyllä kannata täysin karsia gluteenia ruokavaliostaan, sillä terve suoli tarvitsee jossain määrin gluteenia pysyäkseen terveenä. On kuitenkin syytä miettiä, mikä määrä on itselle kohtuullinen, ja mistä lähteestä se tulee.

Avatar

Gluteeniton ruokavalio on yksi stressitekijä omassa elämässäni. Itselläni keliakia todettiin n. 9vuotta sitten ollessani 14. Itse joudun vieläpä noudattamaan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota, eli kaikki gluteenittomatkaan tuotteet eivät minulle sovellu (esim sis vehnätärkkelystä). Nykyään valikoimasta onneksi löytyy muutamia ihan ok syötäviä, kuten juuri nuo provenan kaura porkkana sämpylät, mutta on se silti niin epäreilua, kun haluaisi vaihtelua kuten tavallisilla on. Kyllästyttää syödä samoja tuotteita päivästä toiseen, vaikka vaihtaisikin leivänpäällistä tms.
Välillä saattaa mennä päiviä jopa syömättä, kun ei tahdo keksiä ruokavalioon vaihtelevuutta tai muuten ruokavalion stressaus vie ruokahalun. Onneksi kumminkin nuo gluteenittomat tuotteet ovat koko ajan kehittymään päin. Sitä vielä toivoisi että ihmiset alkaisivat ymmärtää keliakiaa paremmin -etenkin ravintolatyöntekijät! Välillä on ihan hirveää käydä ulkona syömässä, kun et koskaan voi olla 100% varma, että saat puhdasta ja gluteenitonta ruokaa. Se rajoittaa välillä inhottavasti sosiaalista elämää, kun kokee olevansa vaivaksi eikä aina olisi kauhean mukava raahata omia eväitä joka paikkaan mukaan.
Yhden hyvän puolen olen todennut ja se on se, ettei hirveästi tule leivonnaisia syötyä ellei jaksa leipoa. Pysyy linjat suht koht kunnossa! Vaikka kyllä välillä kaupassa tuleekin kuolattua pullahyllyllä tavallisia pullia 😀
Aluksi itsellenikin dieetissä oli vaikea pysyä, mutta pakko on ja siihen onneksi oppii, kun on itsekuria.
Hyvää kevättä! 🙂

Avatar

itselläni on keliakia enkä pysty syömään gluteenitonta kauraa vaikka se teoriassa minulle pitäisikin sopia :/ välipalan löytäminen kaupasta on todella hankalaa, yleensä syön sitten pienen salaatin, raejuustoa tai rahkaa. nekin tosin alkaa välillä kyllästyttää. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä muut gluteenitonta ruokavaliota noudattavat käyttävät välipalana?

Avatar

Gluteenia välttämällä voi aiheuttaa itselleen yliherkkyyden sitä kohtaan, tosin en usko että satunnaisesti gluteenittomana olo sitä aiheuttaa. 😀 Itse keliakiaa potevana en voi ymmärtää miksi jotkut ns. tredimielessä ovat glut. ruokavaliolla, sillä valikoima ruuan suhteen on niin paljon pienempi, ihan mihin vain menet. Lisäksi kaikki on hirveän paljon kalliimpaa, mikä varsinkin opiskelijana ilahduttaa tosi paljon.. joudumme maksamaan laadultaan usein kehnommasta ruuasta paljon enemmän kuin tavallista ruokaa ostaessa. Ja nyt jo valmiiksi tosi pieni ruokavaliokorvauskin loppui leikkausten myötä.

Avatar

Kaikista gluteiinittomista leivistä tulee paljon parempia kun paahtaa ne! Etenkin just noi sämpylät 🙂

Avatar

Moi!
Mä oon ollu nyt reilun vuoden gluttenittomalla ruokavaliolla, en keliakian vaan äärettömän pahaksi muodostuneen refluksitaudin vuoksi johon osa syyksi lääkäri epäili kaikkea suomalaista viljaa ja oikeassa se oli. Kerralla rymäytin kaiken viljan pois (tuntui alkuun vaikealta, toooosi vaikealta) mutta sitten ku huomas kui olo helpottaa eikä ole turvonnut möykky pala kurkussa niin takaisin en enää vaihda. Yritin syödä luontaisesti gluteenittomia kaura tuotteita mut ei pysty, olo on hirveä hetken päästä. Ruokavalio olisi kieltämättä paljon monipuolisempi jos kestäis kauraa mut ei. Loppu diagnoosi oli että mulla on tuo gluteeniyliherkkyys. Onneks oon testaamalla löytänyt mieluiset leivät ja pullista luopuminen on ollut hyvä juttu vaikken mikään pullahiiri ole koskaan ollutkaa. Joskus ärsyttää kun kahviloista ei saa mitä haluais mutta silloin kaivetaan se suklaa esiin 😉
Eräs ”kiistelty” suomalainen lääkäri on sanonut että ihmisen elimistöä ei ole luotu syömään viljaa yms. Aika hyviä juttuja setä kirjoittaa asioista.

Avatar

Gluteenia ei kannata omin päin jättää pois ruokavaliosta pelkän keliakia / gluteeniyliherkkyys- epäilyn takia. Kun tekee ruokaremonttia, olisi hyvä olla lääkäriin yhteydessä eikä itse päättää mitä jättää pois ruokavaliostaan. Tässä on pari linkkiä aiheeseen liittyen, kannattaa lukea:

http://www.tehy.fi/tehy-lehti/2013/9-2013/leivan-mentava-aukko/

http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/ethan_sorru_tahan_ruokavalioon_ilman_kunnon_syyta

Avatar

Tässä vielä lainaus ylemmästä linkistä:

”Omin päin gluteenittomalle dieetille ei kannata ryhtyä, koska gluteeniton ruokavalio voi muun muassa peittää suolen keliakiavaurion ja vaikeuttaa siten luotettavaa diagnostiikkaa.”

Avatar

Itellä kans toi ärtyneen suolen oireyhtymä. Tosiaan ei lääkärin kannatakkaan edes mennä, koska sitä ei oikeestaan voi mitenkään diagnosoida! Mulla kans tekis hyvää olla ilman gluteeniä vähän väliä, mut leipä <3. Jos sulla kans samanlaisia oireita, niin kato FODMAP dieetti, mulla se on auttanu tosi hyvin ja jos kaikkea muuta välttelen oon pystyny kohtuudella syömään gluteiinia 🙂

Avatar

Vehnän, ohran ja rukiin hiilihydraattirakenne on sellainen, joka aiheuttaa herkälle ärtyvän suolen oireyhtymää potevalle turvotusta ja muita suolisto-ongelmia. Tässä on harvoin kuitenkaan syynä viljan gluteeni. Ärtyvän suolen oireyhtymässä on tärkeää löytää kaikista ruoka-aineista itselle sopivat. Jotkut täysin yllätykset esim hedelmissä voivat aiheuttaa pahempia ongelmia kuin viljat. Ärtyvälle suolelle on erittäin tärkeää tasainen ruokailurytmi, hitaasti pureskelu, stressin ja kaikenlaisen ahmimisen välttäminen. Kannattaa kurinalaisesti kokeilla jättämällä ja palauttamalla eri ruokia ruokavalioon. Yleensä erittäin säännöllinen ateriarytmi, pienet ateriat, hitaasti pureskelu tekevät sen että pystyy pieniä määriä syömään mitä vaan. Kannattaa ehkä perehtyä FODMAP-ruokavalioon. Siitä voi olla apua ärtyvässä suolessa. Tsemppiä!

Avatar

Kannattaa jättää myös nuo sokeripitoiset täysmehut pois ruokavaliosta, niissä on paljon kaloreita ja suoraan sitä hedelmäsokeria valtavasti. Eli jos et halua gluteenista tulevaa sokeria kroppaan, kantsii myös luonnollisestikin karsia muut sokerit:) Ei myöskään ole todellakaan vaikeaa olla gluteenittomalla, helppoa se on nykyään:) Esim. kananmunilla, marjoilla, siemenillä ja kasviksilla saa hyvin korvattua leivän ja pastan.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä