Matkalla kouluun: Kampanjakonsepti

Kiitos kaikille parannusehdotuksista edelliseen tehtävään! Tässä tuleekin sitten heti perään toinen tehtävä:

Tehtävänanto
”Istuminen tappaa!”. Useiden tutkimusten mukaan liiallinen istuminen on terveydelle haitallista ja tutkijat ovatkin viime vuosina heränneet selvittämään istumisen vaaroja. Istumisen terveyshaittoja voidaan ehkäistä välttämällä pitkiä, yhtäjaksoisia istumissessioita.

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin ja ideoi puhutteleva kampanjakonsepti, jonka tavoitteena on herättää valitsemasi tietty kohderyhmä nostamaan takapuoli säännöllisin väliajoin kotisohvalta tai työtuolista. Esittele tiiviisti kohderyhmä, kampanjan kantava idea, pääargumentit, mediat sekä aikataulu. Perustele kaikki valintasi.

Toteutustapa

  • kirjoita tekstinkäsittelyohjelmalla kampanjasuunnitelma, jonka pituus on 1 A4-sivu
  • palautus PDF-tiedostona, tiedoston maksimikoko 10 Mb

Arviointikriteerit

  • markkinoinnillinen ja projektinhallinnallinen näkemys
  • olennaisen kiteyttäminen
  • oivaltavuus
  • luovuus.

Valitsin kampanjan kohderyhmäksi 18-25 -vuotiaat nuoret aikuiset. Tämä ikäluokka on nuorisoa kiinnostuneempi pitkän tähtäimen terveydestä ja heihin on keski-ikäisiä parempi vaikuttaa. Kun muutetaan asenteita jo valmiiksi, vältytään iän ja istumisen yhdistelmän tuomilta ongelmilta. Kampanjan idea on aktivoida kohderyhmää vähentämään istumista ja levittämään sanomaa esimerkiksi työpaikan ja kaveripiirin kautta. Taktiikkani on luoda mieleenpainuva ja erottuva kampanjakonsepti, joka jää kohderyhmän mieleen niin tiiviisti, etteivät he voi jättää kampanjan aihetta huomioimatta. Kohderyhmään iskevä kokonaisuus myös lähtee helpommin leviämään sosiaalisen median kautta ilman ylimääräisiä resursseja.

Kampanjassa käytettäviä medioita tulee olemaan useita. Perinteisestä mediasta paras vaihtoehto on sijoittaa kokonaisen sivun mainoksia kohderyhmän suosimiin aikakausilehtiin, kuten Cosmopolitan, Fit, Elle, Trendi ja Kauneus ja Terveys. Näiden lehtien lukijakunta on uskollista ja kiinnittää huomiota myös mainoksiin, kun taas monissa lehdissä ihmiset vain selaavat monien osioiden ohi. Isona osana tulee olemaan myös julkiseen liikenteeseen ja pysäkeille asennettavat mainokset. Esimerkkinä iso mainos terveestä ja hyvinvoivasta nuoresta naisesta tai miehestä. Mainoksessa lukee isolla “Pitkän iän salaisuus? Nouse ylös ja tule lukemaan”, jonka jälkeen lähemmäs siirtyessä pienellä printillä lukee “Jatka samaan malliin, vähennä istumista”. Mainokseen luonnollisesti mukaan kampanjat tagit ja osoite kampanjasivulle. Mainos aktivoi ja huvittaa ja jää täten hyvin mieleen.

Kampanja sisältää paljon erilaisia mainoksia erilaisilla visuaalisilla sisällöillä, mutta jokaisella mainoksella on oma tapansa ilmaista samaa viestiä. Kampanjan kantava idea onkin nostaa tärkeä aihe ihmisten mieliin huumorin avulla. Muutama esimerkki potentiaalisista mainoslauseista sopivaan visuaaliseen sisältöön yhdistettynä:

Ole suunnannäyttäjä, älä paikannäyttäjä.

Näytä mallia, älä kuluta pallia.

Peppu on muotia. Älä peitä pakaroitasi, vähennä istumista.

Etkö jaksa nostaa penkistä? Nouse silti penkiltä.

Sosiaalisessa mediassa levitämme kuvamateriaalin lisäksi videoita tuttuihin sloganeihin yhdistettyinä. Jokainen julkaisu ohjaa sinut kampanjasivustolle osallistumaan kilpailuun, jossa parhaan istumisen välttelyyn liittyvän vinkin jakanut voittaa hyvinvointiaiheisen palkinnon. Kaikki vinkit julkaistaan sivustolla oppaan muodossa.

Mainosten idea luonnollisesti on ohjata ihmisiä kampanjasivustolle, josta selviää paremmin istumisen vaaroihin liittyvät faktat ja helpot tavat vähentää istumista.

Budjetin ja resurssien riittäessä voisimme järjestää keskeiselle paikalle, kuten esim Helsingin rautatieasemalle kampanja-aiheisen standin, jossa olisi asiantuntija kertomassa innokaille istumisen vähentämisen tärkeydestä ja lisäksi huomiota herättääksemme mukana olisi muutama näyttelijä, jotka kulkisivat rautatieasemalla etsien istuvia ihmisiä, jäisivät parin metrin päähän esimerkiksi kartta rekvisiittana ja huikkaisivat istuvalle henkilölle, että hei, voisitko tulla hetkeksi tänne. Kun tämä henkilö nousee ja lähestyy, näyttelijä ojentaa hänelle infolappusen kampanjakonseptistamme ja kehottaa jatkamaan hienoa työtä penkiltä nousemisessa.

Kampanjan ensimmäinen osio (perinteinen media, mainokset julkisessa liikenteessä) kestää noin 2-3 viikkoa. Siinä ajassa se ehtii jäädä mahdollisimman monen mieleen, mutta ei ala kyllästyttää. Tämän jälkeen siirrymme pääsääntöisesti sosiaaliseen mediaan, jossa ensimmäisen vaiheen pohjalta tutuksi jäänyt kampanjan visuaalinen ilme saa feediään selailevan suomalaisen pysähtymään mainoksemme kohdalle. Sosiaalisessa mediassa pyörivät kuvat ja videot leviävät sekä Facebookin maksetulla mainonnalla, että kohderyhmän aktivoinnilla. Tämän vaihe kestää 3-4 viikkoa, saman verran kuin aiemmin mainitun kilpailun osallistumisaika on. Kun kampanjan aktiiviosiot ovat ohi, julkaisemme vielä kilpailun pohjalta kerätyn oppaan istumisen vähentämiseen ja pyrimme täten saamaan sosiaalisen median kiinnostumaan siitä kampanjan jo herättäneen huomion takia ilman omaa aktiivista työpanostamme.

Tällainen! Taas kerran haastavinta oli saada teksi mahtumaan yhdelle A4:lle, tiivistämisessä meni ikuisuus! Mitä mieltä olette? Mihin asioihin kannattaisi ensi vuotta (tai mahdollista pääsykoekutsua) ajatellen kiinnittää huomiota ja parantaa?

Kommentit

2 kommenttia
Avatar

Mä en tiedä tästä alasta mitään, mutta tätä luekiessani tuli ajatus, että olet erittäin kekseliäs ja nerokas! Erittäin hyvältä näyttää tehtävät näin ”maallikon” silmin 🙂 kumpa pääsisit kouluun!

Avatar

Tosi kivaa kun julkaset näitä tehtäviäs luettavaks, nää oli viime vuonnaki super kiinnostavia mun mielestä! Ja onnistut tässä tehtävänannossa musta tosi hyvin. Ekassa tehtävässä oli muutamia korjauksen aiheita mut tää on kyllä tosi nappi! En ite keksi miten tän paremmin olis hahmotellu. Tietty itse olis kirjottanu erilaisen tekstin mutta mun mielestä tää teksti osottaa nimenomaan vahvasti sun luovaa lahjakkuutta ja ideointi kykyä sekä osaamista markkinoinnin alalla. Hyvää työtä oot kyllä tehny varmasti on hyvät mahikset päästä pääsykokeisiin, ainaki mun mielestä 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä