MEAL PREP WEEK 24

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tässä laihduttaessa mulla on suurin haaste edelleen tämä syömisen lisääminen. Kalorit jäävät koko ajan sinne 400-800 paikkeille, mutta nyt tein ensimmäistä kertaa tälle viikolle ruoat valmiiksi! Tein maanantaina valmiiksi neljä annosta, joista on nyt vielä yksi jäljellä. Laitoin kasvikset erikseen pestyinä minigrip-pussiin, jotta ne eivät vety. Paistoin kanaa ja paahdoin pinjansiemeniä, mukaan heitin vähän fetaa tuomaan lisää makua ja pikkasen rasvaa. Tosi simppeli, mutta hyvä kokonaisuus, joka on maistunut mulle tosi hyvin ja pysyy hyvänä jääkaapissa! Ensimmäistä kertaa on tullut varmuudella syötyä ainakin se yksi ateria päivässä. Nyt yritän sitten vain lisätä määrää pikkuhiljaa, tällä viikolla yksi ateria, ensi viikolla ehkä sitten teen joka päivälle kaksi ateriaa. Tämä tapa pitää ehdottomasti jättää nyt päälle, tulee paljon helpommin syötyä kunnollista ruokaa, kun sen saa napattua suoraan jääkaapista valmiina.

Olisiko teillä mitään hyviä idiksiä tähän meal preppiin? Mitkä annokset säilyisivät jääkaapissa sen 3 päivää?

Kommentit

13 kommenttia
Avatar

Keitot ja wokit on helppoja, säilyy hyvin ja pienellä miksauksella saa nopeasti erilaisia (esim. Lisäämällä wokkiin siemeniä, pähkinöitä tai papuja, vaihtamalla keiton juureksia ja lihaa). Lisäksi oon ite huomannu että salaateista yks parhaiten hyvänä säilyvä on ehdottomasti rucola! Nykysin en muuta salaattia oikein ite ostakaan. Siihen kana, katkarapu tai tonnikala, normilisukkeet ja lisäks pähkinää, fetaa, raejuustoa tms. Nam!

Avatar

”mukaan heitin vähän fetaa tuomaan lisää makua ja pikkasen hiilareita”

Fetassa ei taida paljoo hiilareita olla? 😀

Emilia Huttunen

Hups tossa pitäis lukea rasvaa! :DD

Avatar

Täytyykin muistaa itsekin ottaa taas siemenet käyttöön, ne helposti unohtuu! 🙂

Suurin osa ruoista säilyy 3 päivää jääkaapissa. Minusta helpoin tapa on tehdä samaa ruokaa koko perheelle, jos vain mahdollista. Lasten myötä on oma ateriarytmi muokkautunut säännölliseksi. Jospa itsekin saisit säönnöllisyyteen lisäbuustia kun pyrit syömään yhtä aikaa muun perheen parissa – jos lapset on arkisin hoidossa niin sitten aloittaisi viikonloppujen ruokahetkistä, ja pian huomaatkin että syöminen käy luontevasti. 🙂

Avatar

Jauhelihamakaronimössöä! Ja jos haluu nii vaikka sokeroimatonta ketsuppia

Avatar

Syöt 400-800 kaloria päivässä? Mitä sitten syöt? Olisi mukava jos kertoisit vähän ruokapäiväkirjastasi. Miksi syöt niin vähän nykyisin?

Avatar

Minulla kanssa ateriarytmi muuttui säännölliseksi lasten myötä. Heille kuitenkin laitoin kaksi lämmintä ateriaa päivässä, ehkä se itsellä jäi vähän huonommalle silloin kun lapsia piti vielä auttaa paljon syömisessä. Mutta lasten kasvaessa itsekin pystyi syömään ruokansa lämpöisenä. Lapsille laittoi muutenkin terveellisempää ruokaa kuin että itsekseen olisi vaan napannut jotain kiireessä 🙂 Kun ollaan vapaalla, niin laitan kaksi lämmintä ruokaa, ja töihin otan itselleni evääksi edellisen päivän illallisruokaa, jotta tulisi sielläkin syötyä muuta kuin leipäpalanen 😉

Avatar

Itse olen tehnyt valmiiksi monelle päivää wokkeja, uunivihanneksia, kasviskeittoja, höyrytettyjä kasviksia, paistettua lohta, mureketta/lihapullia (kokoliha), ja ruskistettua naudan jauhelihaa (1o% rasvaa), joka on helppo heittää salaatin tai muun ruuan sekaan siitä.. Punnitsen ruuat valmiiksi sopivan kokosiksi annoksiksi. Kasvikset ja lihat täytyy punnita ”raakana”, jos punnitsee 🙂 tsemppiä! yritän pian itsekin aloittaa tarkemman syynäilyn ruokailussa, koska raskauskiloja pudotettavana ja kunto rapautunut eikä aikaa liikkua :/ kunnollisella aamupalalla jaksaa hyvin, joten kannattaa panostaa siihen 🙂 mun lemppari on rahka, sokeriton soppa ja marjat blenderillä, pitää nälkää monta tuntia.

Avatar

Erilaisia keittoja on helppo tehdä iso satsi kerralla ja ne säilyvät hyvin. Keitto on myös siitä kiva toisena ateriana, että ainakin itsellä tulee helposti syötyä yksipuolisesti kasviksia tai ainakin juurekset jää usein vähemmälle huomiolle, niin keittojen mukana tulee sitten syötyä juureksia. Plus niin superhelppo kun tulee väsyneenä ja nälkäisenä iltapäivällä kotiin, niin ei tarvi heittää kun kulho mikroon ja korkeintaan lusikoida raejuustoa kasvissosekeittoon ja samantien syömään. Usein myös lapset pitää keitoista, niin samalla ruualla voi ruokkia koko perheen.

Muita helppoja säilyviä ruokia on laatikot (esim. kaalilaatikko, punajuurilaatikko), täytetyt paprikat/kesäkurpitsat/munakoisot tai jos pavut sopii sinulle, niin erilaiset paputahnat ja hummus, vain paranee kun vähän maustuu.

Avatar

Monet ruoat säilyvät jääkaapissa pitkään. Itse olen joskus jopa pakastanut viikon ruuat ja aina edellisenä iltana ottanut sulamaan ( salaatin teen toki aina illalla). Tällä hetkellä teen isomman satsin lihaa kerralla ja riisit tms teen illalla ja purkitan lihan kera. Nopeaa ja helppoa. Kun ruokailurytmiin tottuu alkaa nälkä jo kolkuttaa 3-4h päästä.
Tsemppiä projektiin!

Avatar

Hui kun syöt vähän! Itse tottunut syömään ihan kunnolla, niin tuollainen määrä kuulostaa kamalan pieneltä.
Tuossa aiemmin joku puhuikin jo keitoista, mutta linssikeitto (soseutettuna) on ehottomasti yks mun lemppariruuista! Terveellistä, hyvää ja täyttävää, kannattaa kokeilla 🙂 Tästä on varmasti monia erilaisia reseptejä, mutta reseptissä, jolla itse teen, on käytetty punaisia linssejä, en osaa sanoa millaista tulee vihreistä. Linssikeitto tosiaan säilyy useemman päivän!

Sit perus laatikkoruuat säilyy ja on myös hyviä. Netti on pullollaan hyviä ohjeita, itse aion testata seuraavaksi mitä kaikkea kivaa cuscusesta (vaikea sana, en osaa taivuttaa ) saa aikaan! 🙂

Avatar

Riisiä/ohrasuurimoita, 10% jauhelihaa, sipulia, porkkanaa, maissia. (Tai muita kasviksia mistä itse pitää.)

Avatar

Itse paistan kanaa valmiiksi ja laitan pakastimeen ja sieltä otan sitten evääksi töihin ja salaattia kaveriksi. Lisäksi teen ison satsin kasvissosekeittoa, jonka pakastan sopiviin annoksiin

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä