MEIDÄN VIIKONLOPPU

Viikonloppuna vietettiin kuulemma vuoden harmainta päivää (josta oon saanut kuulla paljon pilkkaa, kun en ikinä ennen ollut kuullut tätä harmaa-lonkero -juttua), mutta ainakin lauantaina oli ihanan aurinkoista, ja meidän viikonloppu oli kuvainnollisestikin kaikkea muuta kuin harmaa.

Perjantaina koitti päivä, jota meidän lapset oli odottanut hirveästi, sillä käytiin Raision uudessa HopLopissa, kun sinne kutsuttiin median edustajia tutustumaan. Ollaan ajettu tuon rakennuksen ohi melkein joka päivä ja rakentamisen alusta asti lapset ovat sitä kauheasti seuranneet. Ensin sitä mietittiin, että mikä siihen tulee, ja sitten kun se selvisi, he ovat kyselleet melkein joka päivä, että koska se oikein on valmis. Meidän lapset saivat pyytää myös kavereita mukaan ja viihdyttiinkin sitten isolla porukalla sulkemiseen asti paikalla. Uusi HopLop on kyllä todellakin isompi ja hienompi, ja aiotaan mennä pian uudestaan!

Illalla me käytiin sitten kaupan kautta hakemassa seuraavalle päivälle herkkuja ja syötiin iltapalaksi kebabia, koska Topiaksella oli ollut piiitkä iltavuoroviikko, ja se on hänen lempiruoka. Lauantainannat ostettiin valmiiksi jo perjantaina, koska lauantaina meillä oli vielä odotetumpi päivä! Aamupalan jälkeen nimittäin lähdettiin ajamaan Helsinkiin viettämään päivää meidän kummitytön ja muiden Hyttisten kanssa. Tilattiin pitsaa, makailtiin sohvalla katsomassa lasten hienoa esitystä, hengailtiin keittiössä juomassa kahvia, kun Nova nukkui olkkarissa ja muut lapset testasivat desibelitasoja yläkerrassa ja oli vaan niin kiva päivä. Me ollaan ehditty tänä vuonna hengailemaan yhdessä historiallisen vähän. Minä ja Iina ollaan kyllä nähty aika paljon hääjuttujen ja töiden parissa, mutta ei olla oikein ehditty viettämään aikaa tähän vanhaan tuttuun tapaan. Tuli taas sellainen voi kun asuttaisi lähempänä fiilis!

Nämä pienet kasvaa niin nopeasti ja halutaan olla tärkeä osa meidän kummitytön elämää, mutta tässä vaiheessa se on välillä vaikeaa. Mutta odotan innolla sitä aikaa sitten joskus kymmenen vuoden päästä, kun voidaan tekstailla ja hän voi laittaa kummitädille viestiä, jos äiti joskus ärsyttää (sori Iina), ja hän voi vaikka tulla yksin junalla viikonlopuksi meille. Mulla on aina ollut tosi läheinen suhde kummeihin, ja vaikka tietenkin vanhempana ei enää ole ihan samanlaista, niin muistelen kyllä usein tosi onnellisena kaikkia tällaisia hetkiä mun lapsuudesta ja nuoruudesta. Yhden kummini kanssa olen kyllä edelleen jatkuvasti tekemisissä, koska hän on myös tätini, ja sellaisen suhteen mäkin haluaisin sitten vuosien päästä kummilasteni kanssa. Nyt tyydyn siihen, että kun meillä oli tällä kertaa vähän pienempi tauko näkemisessä niin Nova ei enää purskahtanut itkuun minut nähdessään.

Helsingistä palatessamme pysähdyttiin Abc:lle juoma- ja lahjaostoksille, kun aika oli kulunut niin nopeasti ja lähdettiin vähän turhan myöhään takaisin ja päätin sitten mennä suoraan reissusta kaverini epävirallisiin valmistujaisbileisiin. Lähetin matkalta paniikkiviestin, että voinko tulla näissä vaatteissa ja menin sitten suklaan kanssa paikalle, kun lahjapullo oli kotona. Oli jotenkin piristävää mennä ihan valmistautumatta juhliin! Mun oli itseasiassa tarkoitus lähteä ajoissa toisen kaverin kyydillä kotiin, mutta oli niin hauska ilta, että olinkin sitten kotona vasta aamukuudelta.

Naureskelin sunnuntaina Topiakselle, että vedin ihan teinikännit lauantaina, mutta tottapuhuen se oli tosi hauskaa. Mulla meni ripsarit huonosti ja tuli sellainen 2000 -luvun alun paakkuripsilookki, ja sitten kriiseilin koko illan äänekkäästi ja ärsyttävästi ulkonäköäni ja asuani, ystäväni pesi hiukseni kylppärin nurkassa minun roikottaessani päätä alaspäin, lähdin kosteilla hiuksilla baariin, pyysin vieraita ihmisiä korjaamaan huulipunaani, bondasin vessassa vieraiden tyttöjen kanssa, jaoin elämänohjeita tuntemattomille ja tapasin vaan hirveän määrän mahtavia ihmisiä. Uskaltauduin myös puhumaan peräti kahdelle ihmiselle, joiden kanssa olen käynyt jo pari vuotta koulua, enkä ole introverttina uskaltanut aiemmin tutustua paremmin, ja siis, oli vaan ihan mahtava ilta. En myöskään tiennyt, että baarit saa nykyään olla pidempään auki! Joten lisää vaan mahtavia juttuja.

Ainoa miinus oli siellä aamuyöllä kotiin palatessa. Mua ei nolota sanoa, että olin juonut ihan kivasti alkoholia, koska sen pitäisi olla ihan ok, vaikka oonkin äiti ja blaablaablaa, mutta jatketaan nyt tällä, että vaikka olin juonut, niin en ikinä juo niin paljon, että en välittäisi omasta ja muiden turvallisuudesta. Siinä kotiin lähtiessä kävelinkin sitten useamman korttelin ja yritin neljä kertaa soittaa safe taxia ilman tulosta ennen kuin uskalsin mennä Taksidatan autoon. Ihan liikaa on noita merkitsemättömiä takseja ja mun on vain pakko sanoa, että en todellakaan uskalla mennä kyytiin. Sen taksilain vapautumisen jälkeen mun taksinkäyttö on vähentynyt tosi radikaalisti. Mä tykkäsin vanhasta systeemistä. Se oli turvallista ja luotettavaa, ja nyt en enää tiedä, mihin uskaltaa mennä ja mitä kyyti tulee maksamaan. Lisäksi on jotenkin ahdistavaa olla taksijonossa, kun siihen tulee noita merkitsemättömiä ja sun on periaatteessa pakko mennä kyytiin, mutta en halua mennä. Ja kun kiireaikaan ei saa välttämättä soitettua sitä luotettavaa taksia. Loppu hyvin kaikki hyvin löysin sitten tosiaan sen Taksidatan, johon uskalsin mennä, mutta kysyin silti ensin hinta-arviota, ja kotiin päästessä ilmoitin kaverille.

Sunnuntaina oli sitten vähän eri ääni kellossa ja nukuin melkein viiteen. Topias, lapset ja koira oli jossain kadoksissa ja olisin voinut nukkua koko päivän! Piti vähän keräillä voimia ja juoda paaaaljon vettä, mutta ai että kun tuntui hyvältä olla superrennosti viihteellä. Tekee hyvää välillä vaan nauttia herkullisesta juotavasta, hyvästä ruoasta ja parhaasta seurasta, ja unohtaa kaikki stressi ja säännöt.

Kommentit

5 kommenttia

Missä baareissa tykkäät yleensä Turussa käydä? 🙂

Jos kerran pidit taksisysteemistä ennen lakimuutosta, niin miksi et vaan jatka saman vanhan systeemin käyttöä? Jos taksi ennen oli mielestäsi turvallinen, mikset vain jatka niiden samojen, turvallisten autojen käyttöä nytkin? Niis on samat hinnat kuin aiemminkin, samat autot ja kuskit. Ja ihan samasta numerosta saa tilattuakin kuin ennen kesää.

Emilia Huttunen

Kuten tuossa kirjoitin, taksijono perustuu edelleen siihen, että pitää ottaa jonon ensimmäinen taksi. Turvalliset tutut taksit sitten taas ovat todella usein varattuja, ja soittamalla joudut odottamaan jopa tunteja.

Taksijonossa asiakkaan ei ole pakko ottaa ensimmäistä taksia, vaan asiakkaalla on oikeus valita mieleisensä auto.