TÄYDELLINEN PERHELOMA

Me oltiin syyskuussa melkein koko perheen voimin Kosilla ja meillä oli niin ihana reissu! Tämä oli meidän perheen toinen kerta tässä kyseisessä hotellissa nimeltä Mitsis Blue Domes, Kosin Kardamenassa. Viimeksi kun oltiin siellä vuonna 2016 niin esiteltiin tietty palatessamme innoissamme mummille ja ukkille kuvia ja videoita ja kerrottiin kaikki matkastamme, ja hekin tykästyivät paikkaan niin, että päätettiin, että lähdetään sinne kahden vuoden päästä koko porukka. Ja niin me sitten yhtä lämpöä vihaavaa siskoa lukuunottamatta lähdettiin!

Mitsis Blue Domes on all inclusive -hotelli ja todella hyvä sellainen. Oltiin Topiaksen kanssa häämatkalla neljän tähden all inclusive -hotellissa ja kyllä huomasi eron. Tuolla on vaan niiiiiiin hyvää ruokaa, ja palvelu on aivan mahtavaa! Meillä oli niin löysä ja rento lököloma, ettei mitään rajaa. Monta aikuista vahtimassa, kolme uimataitoista lasta ja aurinkotuolit altaan vieressä tarkoitti sitä, että aikuiset sai rauhassa makailla ja vahtia vuorotellen lapsia. Altaalla kiersi koko ajan henkilökuntaa kysymässä tarpeita ja tuomassa juotavia, joten suurimman osan ajasta ei joutunut nousemaan ylös kuin lounaalle ja uimaan.

Tuolla hotellin alueella oli muistaakseni 11 ravintolaa ja 8 uima-allasta. Ja siis iiiihan kaikki kuuluu hintaan. Ruoat, juomat, jätskit, crepesit. Voit vain istahtaa Crepes-kahvilaan, tilata, syödä, ja lähteä. Hotellissa oli yksi iso ravintola, jossa oli aina aamiainen ja lounas- ja illallisbuffetit. Sieltä noudettiin myös piknik-korit matkapäiville. Sitten oli muistaakseni 6 ravintolaa, johon sai mennä ihan milloin haluaa ja niin paljon kuin haluaa, näissä oli esimerkiksi pita-ravintola, crepes-kahvila, amerikkalainen ravintola, sushi-mesta, meze-ravintola ja mitäköhän minä nyt unohdan. Sitten oli vielä neljä hienompaa ravintolaa, joihin piti tehdä pöytävaraus ja niissä sai jokaisessa käydä kerran sen viikon aikana. Me käytiin italialaisessa, aasialaisessa ja kreikkalaisessa, mutta meksikolaista ei ehditty kokeilemaan, kun päivät loppui kesken. Ja siis kaikki ruokapaikat oli älyttömän hyviä!

Mä en itseasiassa juonut koko loman aikana yhtäkään alkoholillista juomaa, mutta muut kehuivat sitäkin puolta. Mä tykkään helteellä juoda vettä, ja sitten join myös limpparia, mutta mulle ei kuumassa oikein maistu alkoholi, kun mulle tulee aina niin herkästi nestehukka. Mutta onneksi sitä valikoimaa oli runsaasti sekä holillisena että holittomana, ja me kyllä huolella tyhjennettiin baaria koko porukan kanssa. Lapset olivat niin onnessaan, kun sai koko viikon juoda mehua! Ja paras osuus oli aina se, kun alueella kiersi sellainen jätskikoju, mitä kuljetettiin pyörällä, ja siitä aina soitettiin torvea, kun se pysähtyi, ja lapset sai ravata sieltä hakemassa jäätelöä. Me aikuisetkin syötiin siis aivan käsittämättömän paljon jäätelöä, monen monta palloa päivässä joka päivä. Laskettiinkin siinä viikon lopussa, että all inclusive on ihan järjettömän hyvä keksintö, sillä näillä juoma- ja ruokamäärillä olisi muualla mennyt vähintään tuplamäärä rahaa. Tässä säästettiin ihan hirveesti! On ihanaa, kun ei tarvitse miettiä, että on tässä jo tänään jonkin verran käytetty rahaa, vaan voi ihan huoletta vaan nauttia olostaan.

Me käytiin meidän viikon aikana yhtenä iltana Kardamenan kaupungissa. Pysähdyttiin ravintolaan ja syötiin pientä välipalaa, ja kulutettiin sitten energiaa ostoskadulla, kunnes palattiin hotellille syömään illallista. Illallisen jälkeen yleensä aina mentiin lasten diskoon ja sen jälkeen katsottiin parina iltana hotellin viihdytysjoukkojen järjestämiä esityksiä. Lapset myös eräänä iltana pääsivät esiintymään lasten omaan showhun! He kävivät tosi reippaasti päivisin vissiin kolmena tai neljänä päivänä lastenkerhossa ja tykkäsivät siitä ihan hirveästi. He olivat niin pettyneitä, kun ei kaikkina päivinä ehditty sinne. Ikäraja oli muistaakseni 4 vuotta, ja Alex ei sitten päässyt mukaan, mikä oli vähän kurja, mutta isommat kolme viihtyivät siellä loistavasti. Meidän lapset olivat myös kahdestaan siellä vielä vähän useammin. Oltiin tosi ylpeitä muksuista, kun he olivat koko ajan niin reippaita, söivät hienosti, käyttäytyivät loistavasti ja puhuivat reippaasti englantia. Aina ravintoloista lähtiessä he huusivat kaikille thank you, bye bye, ja etenkin Nomppu oli hirveän reipas keskustelija.

Yhtenä päivänä me vuokrattiin Topiaksen kanssa neljän hengen buggy, koska meinattiin seota onnesta heti, kun nähtiin, että viime kerran jälkeen hotellin vuokraamon valikoimaan oli tullut sellainen. Vietettiin päivä lasten kanssa neljästään ajelemassa ympäri saarta, käytiin toisella rannalla, muissa kylissä ja nautittiin vain vuoristosta. Illemmalla palattiin hotellille ja Topias lähti vielä Willen ja meidän iskän kanssa vähän ajelemaan, kun minä ja lapset siirryttiin altaalle.

Yhtenä päivänä sitten vuokrattiin kaksi tila-autoa ja vietettiin päivä Paradise Beachilla koko porukan kanssa. Meillä oli eväät mukana hotellin puolesta ja oli ihanaa käydä erilaisella rannalla välillä! Snorklaus oli tosi siistiä, kun oli niin järjettömän kirjasta vettä, lapset nauttivat, kun se ranta on niin hullun matala ja sai mennä tosi kauas, että pystyi edes uimaan, ja kaikkien mielestä oli hauskaa rakentaa hiekkalinnoja. Otettiin rannalla ihanat hieronnat ja nautittiin vaan olostamme. Lounasaikaan sitten lähdettiin kohti Kosin kaupunkia ja käytiin siellä vähän kiertelemässä ja syömässä kevyt lounas. Ja kyllä muuten tajuttiin, että tuo pikkukiviranta on ihan paras! Vaikka hiekkalinnoja on kiva tehdä ja hiekkapohjaiseen mereen on helpompi mennä uimaan, niin se hiekan määrä oli jotain niin ärsyttävää. Pikkukiviranta on kyllä niin paljon helpompi vaihtoehto! Ihanaa, kun ei ole koko ajan joka paikka täynnä sitä hemmetin hiekkaa.

Paluumatkalla hotellille mentiin eri reittejä takaisin. Meidän auto otti maisemareitin, kun minä ehdotin oikoreittiä, ja se oikoreitti olikin ihan uskomaton pikkutie vuoriston läpi. Siellä oli pieniä hiljaisia kyliä, eläimiä pitkin poikin teitä, todella pelottavia ja hataran näköisiä siltoja ja hulluja pikkuteitä ja mutkia, joissa tie oli kirjaimellisesti jyrkänteen reunalla ja mua oikein pelotti katsoa alas. Oli tosi jännää, mutta tosi hieno kokemus! Oltiin ihan adrenaliineissa siellä, ja maisemat olivat uskomattomat. Ehdittiin vielä ensimmäisinä perillekin.

Meillä oli aivan ihana viikko ja muistelen kyllä tätä aikaa haikeudella. Mulla on ihania muistoja omista matkoista lapsena koko suvun kanssa ja oli mahtavaa päästä tarjoamaan lapsille samanlainen kokemus. Suosittelen Mitsis Blue Domesia tosi lämpimästi sinulle, joka et halua väistellä sisäänheittäjiä ja olla omatoiminen lomalla. Täydellinen laiskan lomailijan kohde, mutta aktiivisellakin tyypille täällä on jatkuvasti ohjelmaa, sillä meitä käytiin koko ajan kyselemässä hintaan kuuluvaan lentopalloon, joogaan, zumbaan, tennikseen, jalkapalloon sun muihin aktiviteetteihin. Oltiin vaan liian laiskoja lähtemään mukaan. Mä olen ihan järjettömän laiska lomailija, enkä halua lomalla tehdä mitään. Nää pari päiväreissua oli mulle ihan max määrä aktiviteetteja. Mulle täydellinen loma on melkeinpä sellainen, että saan vaan viikon putkeen maata kuuntelemassa äänikirjoja rannalla tai altaalla!

Tulevaisuutta varten meille saa suositella lämpimästi muita all inclusive -hotelleja Kreikasta! Näiden valinta tuntuu aina olevan vähän arpapeliä, että joko siellä on oikeesti mahtavaa ruokaa, tai sitten ihan ok. Tykätään matkustaa Kreikassa, koska rakastetaan kreikkalaista ruokaa (paitsi jälkkärit ei oo oikeen hyviä), mutta ollaan oltu Kosilla jo kolme kertaa, joten halutaan nyt seuraavaksi sitten muualle. Myös Rodos on jo nähty! Mikä on teidän lempisaari? Oletko ollut oikeasti hyvässä all inclusive -hotellissa?

Kommentit

4 kommenttia

Hei! Minkälaiset huoneet teillä oli, oliko porukallanne eri huonetyyppejä? Mielellään kuulisin niistä, esim. omasta/jaetusta altaasta. Oliko allasalue kovin hälyisä ja ruuhkainen vai voisiko siellä viihtyä lapsetonkin pari? Oliko kävelymatkan päässä ravintoloita yms.? 🙂

Suosittelen Lesvoksen saarta! All inc hotelleista ei ole kokemusta, oltiin ihanassa bungalow-hotellissa Anaxosissa. Super pieni ja symppis mesta, sopii töydellisesti vaan löhöilyyn koska aktiviteetteja ei juurikaan ole. Lesvoksella ja erityisesti Anaxosissa kehutaan olevan koko Kreikan parasta ruokaa, ja tän kyllä allekirjoitan. Lämmin suositus siis sille!

Kannattaa kokeilla myös Espanjaa. Mallorcan Alcudia on täydellinen lapsiperheelle ja muutenkin. Itse rakastan yli kaiken Espanjaa.

Minulla ei ole kokemusta Kreikasta, mutta oltiin viime kesänä Turkin Belekissä reissussa vähän samantyylisessä hotellissa kuin tämä (samantyylinen tarkoittaen monia ravintoloita jotka kuului all inclusiveen, suurta ruokavalikoimaa, paljon uima-altaita joista jokainen löytää omansa). Nimittäin Tui Magic Life Waterworld.

11 uima-allasta
1 buffetravintola,4 välipalapaikkaa, 5 a la cartea, 7 baaria

Plussaa oli vielä se, että huoneet ja uima-altaat oli jaettu eri puolille hotellialuetta, joten suurempaa ihmismassaa pääsee karkuun halutessaan, vaikka hirveää tungosta ei onneksi kertynytkään minnekkään.
Myös liikkuvasta elämästä pitäville on hirveästi erilaisia aktiviteetteja ilmaiseksi kokeiltavana, kuten banaaniveneilyä jossa oli oma aika nuoremmille aikuisten kanssa, melontaa, pingistä, tennistä, sulkapalloa, jalkapalloa ja pitkin päivää kunnon hikireeniä (zumbaa yms.)
Nautittiin myös ihan vain kävelystä pitkin aluetta ja löydettiin esim. riippumatto pieneltä kukkulalta ihan vain sattumalta =D

Tämän matkan jälkeen on ollut vaikeaa löytää kohdetta missä olisi useampia ravintoloita, jotka kuuluu all inclusiveen, useita viihtyisiä uima-altaita ja sellainen miljöö joka oikeasti houkuttelee.
Nyt kuitenkin harkitsemme vakavasti Kosin reissua, kun viimein löytyi samantyylinen hotelli kuin tuo yllämainittu. Ilmeisesti kerran koettua todella hyvää, ei osaakkaan enää tyytyä vähempään =D