JATKOA LÄSKIJUTUILLE – NÄIN SYÖN JA KULUTAN

Laihduttaminen on mun mielestä menneisyydessä ollut helppoa, kunhan siihen tahtiin pääsee kiinni. Tiedän, mitä kuuluu syödä ja miten pitää liikkua, että paino putoaa. Osaan tehdä monipuolisen ruokavalion ja hyvän treeniohjelman, eikä siinä puolessa olisi mitään ongelmaa ilman imetystä.

Edelliseen läskin laihdutusunelmia -postaukseeni tuli paljon kommentteja joka kanavassa, ja moni puhuikin tästä kivikautisesta geenistä, joka jollain naisilla on. Kyseinen geeni siis vaikuttaa kroppaan niin, että imettäessä keho tarttuu kaikkeen läskiin tiukasti kiinni, ettei vain laihdu, jotta maidolla on hyvä rasvavarasto takana. Kuulostaa kyllä järkeenkäyvältä, että ainakin jossain muodossa kehoni imetyksen turvatakseen pitää kovaa kiinni tästä ylipainosta.

Laihduttamisesta vaikeaa tekee myös se, että minun täytyy imetyksen takia huolehtia riittävästä ravinnosta, enkä voi esimerkiksi jättää hiilareita kokonaan pois. Hiilarit turvottavat mua tosi paljon ja oon aina laihtunut parhaiten, kun välttelen hiilareita. Nyt kyllä olen vähän miettinyt, että pitäisikö vain kokeilla ja katsoa, miten tässä käy. Jos alkaa näyttää, ettei maitoa nouse tarpeeksi, aina sen laihduttamisen voi sitten lopettaa. Tämän hetkistä ruokavaliotani en siis koe vielä kunnon laihduttamiseksi, vaan yritän vain pitää terveelliset elintavat ja samalla pudottaa painoa niiden seurauksena. Tuloksetta, kuten aiemmin kerroin.

Monelta taisi mennä ohi se koko pointti, että se oikeasti on joillain naisilla imetys, joka pitää ylipainosta kiinni, eikä siihen auta terveelliset elintavat. Vähän meinaan ärsytti lukea niitä ”syöt vain perusterveellisesti ja liikut niin kyllä ne kilot siitä lähtee, ja imetyshän kuluttaa enemmän” -kommentteja. Kun kaikilla se ei toimi, case in point.

Olen arvioinut kalorimääriä, jotka ovat kohdallaan, jättänyt pois huonoja rasvoja ja keskittynyt ravinnon laatuun, mutta en jaksa mitään täysruokapäiväkirjajuttuja tänne tehdä. Ajattelin kuitenkin vähän kertoa, että millaisia juttuja sitten syön.

Mun vakkarina aamiaisella/välipalalla/lounaalla toimii hyvin kuvan munakas, johon laitan siis kananmunaa, tomaattia, kalkkunaa, rasvatonta fetaa, avokadoa, ruohosipulia, valkosipulia ja pippuria. Toinen meidän vakkarilounas/-päivällinen on salaatti, ja tehdään yleensä aina samanlainen setti, missä on salaattia, basilikaa, kurkkua, tomaattia, kevätsipulia, avokadoa, pinjansiemeniä ja esim kanaa proteiinina. Sitten meillä on aina yksi lämmin ruoka koko perheelle ja siinä on yleensä kasviksia, lihaa ja välillä pastaa. Esim tänään ja eilen ollaan syöty perunamuusia ja lihapullia. Meidän lemppariperheruoka on varmaan kauriinpaisti ja uunikasvikset. Eniten viime vuonna ja tänä vuonna ollaan syöty riisiä, kasviksia ja kanaa. Myös kasviswokkia teen paljon, ja nyt oon yrittänyt onnistua tekemään thaikkuruokia, jotta saisi vaihtelua kanan ja kasvisten eri muotoihin.

Välipaloina syön pähkinöitä, hedelmiä, jogurttia, riisikakkuja, leipää ja smoothieita. Mutta tietenkin välillä on niitä päiviä, kun syödäänkin kalapuikkoja ja iltapalaksi pannaria. Pääpiirteittäin meidän ruokavalio on kuitenkin monipuolinen ja juurikin se puhuttu perusterveellinen. Janoon juon vettä, mehut lopetin kuukausia sitten. Pepsi Maxia juon max kaksi lasia päivässä, enkä todellakaan joka päivä.

Synnytyksen jälkeen söin tosi paljon herkkuja, mutta ne lopetettuani olen rajoittanut herkuttelun minimiin. En kuitenkaan ikinä aio lopettaa herkuttelua kokonaan, aina laihduttaessakin olen pitänyt välillä sen yhden herkkupäivän, tai ottanut pari kertaa viikossa jonkun ihan pienen herkun. Mulle herkut ei kuitenkaan ole rasvaista ruokaa, vaan lähes poikkeuksetta suklaata. Käytiin tammikuussa kerran syömässä hampurilaiset, muuten mä en oikein syö ”roskaruokaa”, koska haluan säästää kalorini mieluummin suklaaseen, ja muutenkin herkuttelen mieluummin esim näillä vietnamilaisilla kesärullilla. En myöskään syö mitenkään hullun paljon, vaikka syönkin vähän enemmän kuin ennen, kun imetys on tehnyt valtavan ruokahalun.

En ole päässyt synnytyksen jälkeen treenaamaan, koska käteni ovat olleet niin kipeät (heti synnytyksen jälkeen puhkesi rannekanavaoireyhtymä molempiin käsiin), mutta nyt käden parantuessa leikkauksesta liikun koko ajan pikkuhiljaa enemmän. Tällä syömisen ja liikunnan suhteella olen kuitenkin ennen laihtunut, mutta nyt en millään. Tuntuu, että laihtuisin ainoastaan tositosi tiukalla ruokavaliolla (jos silloinkaan), ja sen taas luulisi jo vaikuttavan imetykseen.

Mutta ei tässä varmaan auta muu kuin joko odotella imetyksen loppumista, tai kokeilla nyt kiinteiden määrän lisääntyessä uudestaan, josko jo pystyisin syömään vielä vähemmän ja terveellisemmin.

Kommentit

4 kommenttia
Avatar

Vieläkö imetät öisin? Yöimetyksen lopettaminen saattaa olla ihan riittävä muutos siihen, että kroppa alkaa päästää irti imetyskiloista.

Avatar

Tämä on kyllä mystistä miten eri tavalla kropat toimivat ja nimenomaan se, että kaikilla ei mene niinkuin ”kuuluisi”. Itsellä raskaana ollessa painoa kertyi aivan järjettömiä määriä, vaikka söin normaalisti (vähensin kaiken ”ylimääräisen” syömistä, kuten suklaan ja muiden herkkujen) ja kävin salilla vielä rv 38. Ensimmäisessä neuvolassa oli painoa tullut jo useampi kilo. Aivan kamalaa. Tiedän siis kuinka inhottavaa tuo voi olla, varsinkin kun saa kommentteja siitä miten se kyllä perus terveellisellä syömisellä pitäisi siitä mennä! Mutta asiasta stressaaminen ei varmasti ainakaan paranna asiaa, kaikki aikanaan! Tsemppiä!

Avatar

Mä en oo kyllä ikinä huomannu että olis maito vähentyny vaikka oon laihduttanu imetyksen aikana. 1400 kaloria söin päivässä ja vettä pari litraa. Se nestehän on se tärkein juttu.

Avatar

Hei, kokemuksesta sanon että älä ressaa! Vaikka niiiin tiedän sun tämän hetkisen tunteen!
Minä otin itselleni hirveät paineet niistä kiloista ku kaikki muut laihtu imetyksen aikana ja mulla jämähti paino täysin. Sit yritin dieetillä olla ja rajoitin syömisiä mutta niin se vaan maito alkoi ehtymään joten päätin et kilot kulkee mukana niin kauan ku tarvis. 😉 Mulla kilot lähti parin kuukauden aikana ku imetys jäi, mainittakoon et ylimääräistä oli 15kg.

Ja ihan sama mitä kukaki sanoo siitä et syö vähempi ja maito ei lopu. Tekee niinku itelle ja omalle lapselle on paras. 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä