NÄIN SAAT VAUVAN NUKKUMAAN PIDEMPÄÄN AAMUISIN

Meille iski kahdeksan kuukauden iässä unitaantuma, jonka ohi mennessä huomasimme kuitenkin jääneemme ikävään kierteeseen. Vauva nimittäin alkoi herätä viideltä, eikä enää millään nukahtanut. Eikä tätä rytmiä saanut sitten muutettua millään. Niinhän sitä sanotaankin, että vauvan heräämiseen ei vaikuta se, mihin aikaan menee nukkumaan, eli vauvaa valvottamalla ei yöunia saa pidennettyä. Ja samoin tämä meni meillä, eikä sillä ollut mitään merkitystä, miten vauva meni nukkumaan. Kokeiltiin päiväunien erilaista rytmiä ja pituutta, toisten päikkäreiden hylkäämistä ja vaikka mitä. Mikään ei kuitenkaan auttanut ja oltiin molemmat jo tosi väsyneitä.

Pari viikkoa sitten me sitten kokeiltiin jotain uutta, joka lopulta onnistui toimivaksi! Meillä on siis vauva nukkunut ensimmäiset 7 kuukautta perhepedissä ja siirtyi sitten seitsemän kuukauden ikäisenä pinnasänkyyn ja samalla lopetettiin yöimetykset. Tehtiin heti se rajoitus, että tissiä ei anneta ennen kuutta, vaikka kuinka aikaisin heräisi, mutta ei tämä auttanut mitään. Yöt me saimme kyllä tassuttelulla helposti yhtenäisiksi ja vauva on nukkunut hyvin, mitä nyt välillä vähän känisee, mutta kaikenkaikkiaan siirto omaan sänkyyn oli helppo. Noihin aamuherätyksiin ei aiemmin kuitenkaan ollut tosiaan mikään auttanut.

Pari viikkoa sitten me tehtiin sitten muutama muutos ja nyt meidän vauva nukkuu ihan aamuun asti.

1. Siirrettiin keskimmäinen väliaikaisesti esikoisen huoneeseen nukkumaan. He halusivat muutenkin nukkua yhdessä, joten tehtiin niin, että keskimmäisen huone on nyt öisin vauvan makkari. Siellä hän saa olla ihan rauhassa ja selkeästi nukkuu paremmin, kun ei ole mitään kahinaa ja muiden hengitystä. Ainakin kesän ajan vauva saa nyt nukkua yksin ja syksyllä sitten toivotaan nukkumisen olevan jo niin peruskauraa, että hänet voi rauhassa siirtää samaan huoneeseen isoveljen kanssa.

2. Vedettiin verhojen lisäksi ikkunan peitoksi tumma paksu pussilakana. Moni pimennysverho ei oikeasti pimennä tarpeeksi ja tässä paras apu onkin jokin peitto/pussilakana, jätesäkit ja jesari. Nyt kun huone on oikeasti PIMEÄ, vauva ei huomaa aamun saapumista ja nukkuu paljon paremmin. Helpottaa myös valoisia iltoja ja päikkäreitä. Esteettinen haitta tässä toki on, mutta meille on kyllä nukkuminen tärkeämpää.

3. Vaihdettiin tassuttelu pistäytymiseen. Unikoulullakin on merkitystä, ja unikoulua tehdään illalla, mutta myös aamulla, jos vauva herää liian aikaisin. Ennen seitsemää ei nousta sängystä, vaan jos vauva sattuisi heräämään aiemmin, siihen asti tehdään pistäytymistä.

4. Jätettiin aamutissi pois. Tottakai vauva herää aikaisin, kun hän haluaa tissiä. Siitä kun saa maitoa ja läheisyyttä, ja se on tietenkin hirveän tärkeää. Tämä oli mulle vaikeaa, mutta on parempi totuttaa vauva siihen, että herätessä maitoa ei heru, joten turha herätä liian aikaisin. Heräämisen jälkeen jäädään leikkimään ja tekemään aamupesuja, ja sitten seuraavaksi on puuron vuoro. Tissin saa ihan aikaisintaan tunnin päästä, mutta yleensä vielä myöhemmin.

Tässä kesällä nukkuminen on hankalaa, kun on kuumaa ja valoisaa, mutta näillä muutoksilla meidän öistä on tullut tosi paljon parempia! Pääsääntöisesti vauva nukkuu nyt täysin heräämättä, nukahtaa nopeasti illalla, ja herää sitten 7-8 maissa. Ja tämä on jo iso parannus! Toivon kuitenkin, että saataisiin se herääminen vielä tasaisemmin sinne kasiin. Kerran vauva jo heräsi vasta 8.30 ja siitä tuli kyllä mahtava fiilis. Öistä tuntuu tulevan koko ajan pikkuhiljaa parempia ja olen tosi tyytyväinen, että lähdettiin tekemään näitä muutoksia. Näillä vinkeillä muuttui meidän elämä kertaheitolla, kun vauva alkoi vihdoin nukkua! Toivottavasti näistä siis olisi apua jollekin toisellekin. Hyvästi viiden aamut!

Kommentit

4 kommenttia
Avatar

Minä vaatimus se nyt on? Meidän perheen rytmi oli nukkumaan 21-21.30 ja vauva heräsi 09-09.30. Ei mikään vaatimus, alusta asti meidän perheelle hyväksi todettu rytmi lähinnä.

Avatar

Hyvä, että jollain nuo konstit tepsii. Meillä ei auttaneet. Vauva ei tajunnut pimeydessä nukkua yhtään paremmin. Mitään unikoulumetodia ei saatu toimimaan aamu-unia pidentävästi. Lopetin aamuisen unikoulun, kun huomasin tehneeni sitä jo 6 kk ilman merkittävää edistymistä, ja itseä helpotti, että ei tarvinnut enää väkisin nukuttaa 30-90 min joka aamu. Noustiin reilusti ylös, kun kuitenkaan en olisi itse enää saanut nukkua. Tissin lykkääminen onnistui joskus poikkeutilanteessa, mutta useimmiten aiheutti niin jäätävän huudon, ettei sitä voinut jatkaa monta päivää putkeen. Itse valitsin mieluummin nousemisen klo 6 ja koomassa sohvalla istumisen imetyksen ajan kuin nousemisen klo 6 ja huudon kuuntelun niin kauan, kunnes oli imetyksen aika (10 min, 30 min, 60 min – sama tulos: ei saanut lapsen huomiota siirrettyä muualle millään). Aamuimetys oli meillä se viimeinen päivään jäänyt imetyshetki enkä halunnut siirtää sitä iltaankaan (aiemmin todella voimakas uniassosiaatio tissiin) enkä halunnut vielä tuolloin lopettaa kokonaan imetystä, niin siksi meillä noustiin klo 6, kunnes lopetin imetyksen 1v 10 kk, ja sitten 6.15, että ehdittiin päiväkotiin. Vauvan omaan huoneeseen ei ollut mahdollisuutta. 2v täytettyään lapsi alkoi vähitellen nukkua kohtuullisesti. Edelleenkään ei nuku pitkään (6.30-7), mutta nukkuu yhtenäisempiä öitä kuin aiemmin.

Avatar

Aika hurja vaatimus että vauvan pitäisi nukkua 8 asti 😀 oma ei oo nukkunu ikinä. Vastasyntyneenä joo. Sen jälkeen ei todellakaan:D

Avatar

Jos haluaa pussilakanasta eroon, ni Jyskissä on oikeesti pimentävät verhot. Meillä on lastenhuoneessa Jyskin pimennysverhot ja sälekaihtimet ja huone on oikeesti ihan pilkkopimee jopa päiväuniaikaan 😊

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä