RAVINTOLASKURI TEKEE TERVEELLISET PÄÄTÖKSET HELPOIKSI

Kaupallinen yhteistyö S-Ryhmä

Ravintolaskuri on sana, joka herättää ehkä fiiliksiä hankaluudesta, sillä mieleen tulee omien ostosten tutkiminen, laskeminen ja säätäminen. Tänään kuitenkin haluan kertoa teille helposta ravintolaskurista, joka oikeasti auttaa tekemään arjen ostoksista terveellisempiä ilman ylimääräistä vaivaa. Jos ravintolaskuri toimii automaattisesti, ei siitä voi olla kuin hyötyä. Ja meidän perheessämme tälle ravintolaskurille on todella ollut tarvetta!

Parhaat retkieväät ovat yhdistelmä terveellistä vatsantäytettä ja herkullista jälkkäriä.

Olen jo yhdeksän vuotta tehnyt ruokaostokset perheelle, ja nimenomaan lapsiperheelle, suunnitellen aina ostoksia sen mukaan. Jo vuosia meillä kuitenkin lapset ovat olleet jo vanhempia ja täytyy myöntää, että olen myöhemmin herännyt huomaamaan, että ostostavoissamme oli paljon parantamisen varaa. Nimittäin kun viime vuonna saimme perheeseemme hartaasti toivotun kuopuksen, piti ruoka-ostoksia ajatella taas uudelta kantilta. Kun kuopus alkoi syödä kiinteitä, ja etenkin hänen siirtyessään kesällä syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa, piti ostoksiin alkaa kiinnittää paljon enemmän huomiota. Ja sieltä löytyikin monta tapaa ja tuotetta, jotka olisi pitänyt jo aiemmin parantaa.

Me kaikki rakastamme hyvää ruokaa ja on ihan oikein keskittyä ruokaostoksilla ostamaan sitä, mikä maistuu. Ja sehän onkin tärkeä osa terveellisiä elintapoja, että sinulla on hyvä suhde ruokaan! On kuitenkin ehdottomasti mukavampi vain keskittyä nauttimaan ruoasta ja satunnaisesta herkuttelusta, kun tietää, että pääpiirteittäin osaa tehdä ruokaostoksilla terveellisiä päätöksiä.

Taaperon siirtyminen yhteisiin ruokailuihin herätti

Näitä asioita olisi tietenkin pitänyt tarkemmin miettiä jo aiemmin, mutta nyt kun 1 -vuotiaan kanssa on pakko kiinnittää eri tavalla huomiota varsinkin suolan ja sokerin määrään, olen alkanut pohtia ja säätää paremmin myös muun perheen ruokavaliota. Ensimmäinen juttu, mitä tajusin, oli sokerin määrä etenkin välipala ja aamupala-tuotteissa. Tehtiinkin kesällä muutoksia ja vaihdettiin sokeroimattomaan, mikä ei ole ihan piece of cake. Nimittäin piilosokeria on melkein kaikessa! Mutta lopulta löydettiin uusia vakkarituotteita ja nyt meidän ostosrutiinimme ovat paljon terveellisempiä. Parantamisen varaa kuitenkin on.

Sopivasti tämän ruokaostosten pohdinnan kanssa S-Ryhmä julkaisi viime kuussa S-mobiilin Omat ostot -osiossa mahtavan Ravintolaskurin, josta pääset seuraamaan omia tai perheesi ostoja. Omat ostot -palvelu siis rekisteröi kaikki S-Ryhmän kaupoista tehdyt ostot, joiden kanssa olet vilauttanut S-Etukorttia, ja Ravintolaskuri kertoo niiden ruokaostosten arvot ja sen, missä on parantamisen varaa. Ravintolaskurin saat helposti käyttöösi S-Mobiilissa ottamalla Omat Ostot -palvelun käyttöön.

Joku ehkä ajattelee, että maalaisjärjellä hoitaa saman asian, mutta maalaisjärjen on vaikea rekisteröidä kaikki ostokset vuoden ajalta ja automaattisesti laskea niiden arvoja. Vaikka minäkin olen aina ajatellut tekeväni järkeviä ostoksia, tuli Ravintolaskurista monta yllätystä! Ravintolaskuri tekee parempien ostopäätösten tekemisen oikeasti helpoksi, jolloin niitä päätöksiä myös tehdään. Laskuri näyttää näppärästi jokaisen tärkeän osa-alueen ja kertoo, onko siltä alueelta saantisi suositusten sisällä vai ei.

Lapset nauttivat, kun saavat olla mukana ostoksilla ja tekemässä ostoslistaa.

Ravintolaskuri auttaa tekemään terveellisistä päätöksistä helppoja

Kun avaat jonkun tietyn Ravintolaskurin osa-alueen, kuten esimerkiksi vaikka sokerin, Ravintolaskuri näyttää järjestyksessä, mitkä tuotteet tuovat eniten sitä sokeria. Näitä lukemalla voit itse arvioida, että onko Ravintolaskuri oikeassa. Nimittäin esimerkiksi meillä sokeria on Ravintolaskurin mukaan liikaa, mutta sokerinäkymän avatessani näen, että todellisuudessa tällä hetkellä meidän ei tarvitse kovinkaan paljoa tehdä muutoksia. Nimittäin näen heti tätä osiota tutkimalla, että meillä eniten sokeria tulee hedelmistä, ja toinen iso piikki on maito eli laktoosi. Nämä eivät kumpikaan ole lisättyä sokeria, joten niiden kanssa ei tarvitse sokerin pelossa mitään vähentää. Laskuri ei tosiaan pysty erottelemaan luontaista ja lisättyä suolaa tai sokeria, mutta kunkin osion käytetyimpiä tuotteita tutkimalla näet helposti, onko jotain, mitä pitää muuttaa. Ja Ravintolaskurin arviot antavat loistavaa osviittaa.

Sain myös tämän kampanjan yhteydessä Ruokalaskuria kehittämässä olleilta Aivosumutorven Essiltä ja Hennalta hienoja vinkkejä ruokaostosten arvojen parantamiseen, ja tuloksia kannattaa kurkata illalla Instagramissa storyistani. Henna ja Essi juurikin viisaasti totesivat, että vaikka sokerin määrä näyttää meidän ruokakorissa olevan liian korkea, se tulee suurimmaksi osaksi hyvistä lähteistä, jotka sisältävät luonnollista sokeria, eikä siitä näinollen tarvitse huolehtia.

Sokeri-osiossa aika korkealla tuli vielä sokeriset jogurtit, joita aiemmin käytimme, mutta jotka sen jälkeen olemme vaihtaneet sellaisiin, joissa lisättyä sokeria ei ole. Näiden näkyminen listalla herätti tajuamaan, kuinka tärkeä muutos tämä oli. Maitoa meidän ei tosiaan sokerin takia tarvitse vähentää, mutta tästä tajusimme taas, kuinka paljon meillä oikeasti menee maitoa. Meidän on pitänyt jo pitkään vähentää maidon määrää ja ollaan yritettykin sitä koko ajan tehdä, mutta Ravintolaskurista saimme boostia tehdä aktiivisemmin näitä päätöksiä. Meilläkin kun on perheessä ollut esimerkiksi paljon ongelmia rauta-arvojen kanssa ja tähänhän vaikuttaa ehdottomasti todella paljon se, jos maitotuotteita kulutetaan liikaa.

Kun arjen perusostosten ravintoarvot ovat kunnossa, voi ruoasta nauttia ja ostaa rauhassa myös herkkuja.

Ravintolaskuri kertoo, missä mahdolliset ongelmat ovat

Suolaa meillä myös tulee Ravintolaskurin mukaan liikaa. Osion avaamalla näen, että eniten suolaa meillä tulee kuivista elintarvikkeista ja kärjessä on Herbamare, sekä erilaiset aasialaiset kastikkeet. Teemme paljon erilaisia ruokia ja ostamme paljon kaikkia kastikkeita, joita emme kuitenkaan ikinä käytä todellisuudessa kuin ihan vähän. Tämän tiedon kanssa voinkin heti helposti sanoa, että todellisuudessa kuivissa ruoka-aineissa meillä ei ole hätää, mutta suolan määrää voisi kyllä pohtia. Ja ehdottomasti pyrkiä korvaamaan taas suolaa enemmän muilla mausteilla. Liiallinen suolansaanti nostaa verenpainetta ja lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, joten tämä on ehdottomasti sellainen asia, jota haluan tarkkailla.

Suolan muissa osioissa kuitenkin näkyy kärjessä selkeitä tuotteita, joita saisi käyttää paljon vähemmänkin ja näistä saa taas motivaatiota etsiä uusia parempia tuotteita ja ruokalajeja. Valmisruoka on ehdottomasti suolan kanssa se meidän isoin ”ongelmamme”, joten päätämme alkaa tehdä isompia annoksia ruokaa, jotta voisimme syödä pikalounaaksi tähteitä valmisruoan sijaan. Kun pari kertaa Ravintolaskurissa näet niitä tuttuja tuotteita kärjessä tuomassa ”liikaa” suolaa, sokeria tai vaikka tyydyttynyttä rasvaa, alkaa niitä jo automaattisesti välttää ostoksilla.

Ruoasta kuuluu nauttia ja Ravintolaskuri auttaa siinä

Ravintolaskuri on ihanan helppo tapa tehdä terveellisempiä valintoja ilman, että ruoasta tulee suorittamista ja liikaa pohtimista. En jaksa ostoksilla koko ajan miettiä ja tehdä päätöksiä, ja siksi Ravintolaskuri onkin täydellinen apu. Se kun kertoo mulle jo etukäteen, jos on joku osa-alue, jota kannattaisi suunnitella enemmän, ja mikä nimenomaan siellä on ongelmana. Lisäksi Ravintolaskuri näppärästi ehdottaa suoraan hyviä tapoja esimerkiksi suolan vähentämiseen linkkaamalla Yhteishyvän artikkeliin, jossa aihetta käsitellään. Saat siis samasta paikasta myös vinkkejä muutosten tekemiseen.

Ruoan kuuluu olla ihana juttu. Siitä kuuluu nauttia, eikä sen pitäisi olla suorittamista. Minä ainakin kuitenkin koen, että minun on helpompi nauttia ruoasta, kun tiedän tehneeni ruokaostokset niin, että niiden arvot ovat kunnossa. Etenkin, koska olen äiti, haluan pienestä asti kasvattaa lapseni tekemään hyviä päätöksiä ja tottumaan terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon, mutta en halua opettaa heitä joutumaan pohtimaan koko ajan näitä asioita. Haluan heidänkin näkevän, että ruoka on ihana juttu, josta saa nauttia ja päätöksiä kuuluu tehdä sen perusteella, mikä on sinusta hyvää.

Ravintolaskurin avulla voitkin aina silloin tällöin kurkata, että miten niitä ostoksia on nyt viime aikoina tehty ja luottaa siihen, että jos syötte niitä asioita, mitä laskuri näyttää, menee aika hyvin ja voit vain keskittyä nauttimaan ruoasta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Ravintolaskurissa ei näy esimerkiksi ulkona syöminen, joten Ravintolaskuri kertoo vain ostostesi terveellisyyden, eikä sitä, mitä sinä lopulta oikeasti syöt. Jos sulla on esimerkiksi tapana käydä usein ostamassa jotain herkkuja, jotka eivät S-Mobiiliin rekisteröidy, saattavat todelliset saamasi ravintoarvot olla aivan erilaiset.

Lue lisää

Suomalaisia luomupuuvillavaatteita Prismasta

Ostosten keskittäminen – Myös lasten merkkivaatteet Prismasta

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi