Jos lapsesi turvallisuus on sinulle tärkeää

On kolme tärkeää asiaa, joita haluaisin aina huudella kirppari sekä muissa lapsiin liittyvissä ryhmissä. Muistuttaa ja kertoa, jos joku ei tiedä. Toisaalta ei se kuulu yhtään kellekään, miten toinen toimii.. mutta joskus on hyvä sanoa riskit ääneen.

1. Homeiset rattaat ei ole enää myyntikelpoiset. Home ei irtoa pesemällä, hankaamalla eikä liottamalla piimässä. Voit saada homepisteet pois pinnalta, mutta yhtä myrkyllistä se home on siellä kankaan sisälläkin. Home altistaa monelle sairaudelle ja vaivalle. Lyhyellä tähtäimellä sairastelu lisääntyy ja pitkällä tähtäimellä voi kehittyä allergioita sekä astmoja. Rattaita löytyy aivan varmasti halvalla ilman sitä homettakin. Tässä kuuluisi myyjän ottaa vastuu ja vain myöntää itselleen, että kaikkea ei voi myydä eteenpäin. ”Annetaan satunnaiskäyttöön mökille” ei tee homeisista rattaista yhtään sen terveellisempiä. Pienet vauvat on kuin pieniä taimia, joille kannattaa tarjota mahdollisimman hyvä kasvualusta.

2. Turvaistuin vanhenee ja ihan oikeasti vanheneekin. Jokaiselle turvaistuimelle ja kaukalolle on annettu käyttöikä, jota ei oikeasti voi ohittaa. Muovi haurastuu vuosien aikana eikä sitten kolarissa enää turvaakaan välttämättä. Tämä on puhdas fakta, joka monelta jää tajuamatta. Eikä käyttöiän ohittanutta istuinta kannata ottaa edes ”vain mummin autoon satunnaisesti käyttöön”. Yhtälailla mummin autossa voi käydä se kolari kuin siinä omassakin. Lapsen turvallisuus automatkustuksessa kannattaa ottaa vakavasti ja muistaa, että turvaistuimissa ei jälleenmyyntiarvo pidä. Ole siis vastuullinen ja hävitä liian vanha istuin pois äläkä myy sitä! Yleensä istuinten suositusikä on sen 5 vuotta. Ole siis vastuullinen ja hanki autoon lapsen hengen arvoiset turvamatkustusvälineet.

3. Älä koskaan laita lasta toppavaatteessa istuimeen. Istuimen vyöt tulee mennä lapsen vartalon myötäisesti, joka ei toteudu, jos välissä on paksut ulkovaatteet. Vöiden ja vartalon väliin jää tyhjää ilmaa, jolloin törmäyksessä turvallisuus vaarantuu. Laitan postauksen alle muutaman linkin vielä aiheesta. Kaukaloon paljon turvallisempi vaihtoehto on pujotettava kaukalopussi, jonka sisällä pieni pysyy hyvin valjaissa sekä varmasti lämpimänä. Isommalle lapselle voi pukea villahaalarin sekä heittää jaloille vielä peiton. Meillä on yleensä helppo takki mukana, jonka saa nopeasti päälle tai pois. Joku sanoisi hankalaa, mutta itse pidän lasten turvallisuutta tosi tärkeänä tässä asiassa ja halusin vinkata muillekin aiheesta.

Loppuun muutama linkki :

http://www.terve.fi/vauvaika/suomalaistutkimus-paljastaa-nain-home-vaikuttaa-lapsen-terveyteen

http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074276967/Vanha+turvaistuin+voi+olla+turha+riski+lapsimatkustajalle

https://m.iltalehti.fi/autouutiset/2015121520835390_oa.shtml

 

Mitä ajatuksia nämä varoitukset herättää? Tuttuja? Ihan uutta tietoa?

Kommentit

25 kommenttia
Anette - Operaatio Äiti.

Nonii 😀

Avatar

En täysin purematta niele.
Mietitään vaikka noita rattaita. Jos oletetaan, että tarvetta olisi vaikka rattaille, joissa pääsisi mukavasti kulkemaan leikkipuistoon ja takaisin. Sellaiset, joihin lapset raaskii laittaa istumaan myös kurahousuissa ja savisissa kumisaappaissa. Tukevat avorattaat ulkona ajeluun – toimii homepilkulla tai ilman. Kun päiväkodin eteisessä kääntää ympäri kahdetkymmenet kurahousut ja sadetakit, huomaa helposti, että 3/4 niistä on sisäpuoleltaan homeessa. En edes halua tietää, miltä näyttäisivät aisäpinnoiltaan ne karmivat kurahanskat, joissa on se keinokuituinen vuori…
Turvaistuimen käyttöikä taas on vähän hassu juttu, kun parhaimmillaan jonkun istuimen mainostetaan sopivan lapselle sieltä kahdesta vuodesta kahteentoista ikävuoteen asti. Jos istuimen muovi vanhenee viidessä vuodessa, tulisiko minun siis ostaa samanlainen istuin yhdelle lapselle kolme kertaa?
Lapsen ruusiminen autoon laitettaessa on sekin hieno juttu. Tosin kylmään autoon aamulla astuttaessa usein aika mahdoton toteuttaa. Sama juttu aikuistenkin toppavaatteiden kanssa, heikentävät nekin vyön isguvuutta.

Anette - Operaatio Äiti.

Rattaisiin on olemassa suojia. Ne kun säilyttää ja kuivaa oikein, ei hometta pääse syntymään. Mä itse siis vaan en koskaan laittais lasta homeisiin rattaisiin. En itekään haluis istua homeisella penkillä ikinä. Ja näin se turvaistuin suositus valitettavasti menee. Siitä löytyy netistä paljon tietoa. Jokainen itse ottaa huomioon tai ei sen riskin. Kolmas. Meilläkin lapset menee kylmään autoon eikä palele. Ja itse aattelen, ettei pieni vilu ole vakavaa, jos kyse turvallisuudesta. Villa lämmittää hullun hyvin. Itse riisun takin aina autossa 🙂

Avatar

Tähän voisi lisätä vielä sellaisen merkittävän tekijän, että aja isohkoa uutta autoa kaikilla passiivisilla turvavarusteilla. Uuden sukupolven autot estää peräänajot itse kuljettajan herpaantuessa, nykäisevät takaisin kaistalle motarilla jos haaveillessaan ratti vetää väärään suuntaan. Ja toki on hyvät turvatyynyt. Jos näillä voi välttää pienemmät kolarit, niin ollaan jo aika hyvin turvassa. Isoissa nopeuksissa yleensä sitten mikään ei pelasta.

Myönnän että Meillä ei riisuta haalaria autoon, yllättävän kireälle vyöt saa silti. Matkoja tulee ehkä neljä päivässä, joudutaan ajamaan paljon lyhyttä matkaa. Ei vaan yksinkertaisesti arjesta tule mitään jos ollaan kokoajan riisumassa lapsia 2km siirtymiä varten…

Anette - Operaatio Äiti.

Meillä onneksi onkin kaikenmaailman city-safetyt tossa autossa 🙂

Avatar

Autoliiton koulutuspäällikkö on lausunut että toppavaatteiden kanssa matkustaessa on tärkeää että vyöt tosiaan tulevat riittävän tiukalle, hän ei ainakaan kieltänyt matkustamasta toppavaatteissa. Tämä koski siis lapsia.

Anette - Operaatio Äiti.

Moni vanhempi jättää vyöt liian löysälle ja väliin jää huomaamatta liikaa ilmaa :/

Avatar

Heippa, tuli mieleen, nyt kun turvallisuusasioista puhut, että onko sulla käytössä lisävarusteena se raskaanaolevan turvavyö? Vai millätavalla raskaus on vaikuttanut oman turvallisuuden, sekä syntymättömän lapsen turvallisuuden huomioitiin, nimenomaan autoillessa?

Anette - Operaatio Äiti.

Jep, sitähän suositellaan 🙂 Ja että airbagin edes kytkee pois.

Avatar

Toppavaatteiden riisumista huomattavasti tärkeämpänä pidän sitä että lapsi matkustaa selkä menosuuntaan sinne suositusikään asti eli 3-vuotiaaksi. Todella monet laiminlyö tämän turvallisuus seikan ja minusta se on todella vastuutonta.

Anette - Operaatio Äiti.

Onnea on ostaa istuin, joka kääntyy 360 astetta nii ei hetken päästä tarvi uusia 🙂

Avatar

Mutta jos sitä hienoa kääntyvää istuinta käytetään väärin eli alle 3-vuotias matkustaa kasvot menosuuntaan niin järjetöntähän se on. Miten kukaan edes tekee sellaista, kun varmasti jokainen tietää mikä on suositus.

Teilläkin on tyttö matkustanut kasvot menosuuntaan jo jonkinaikaa, se on kaukana turvallisesta.

Anette - Operaatio Äiti.

Meillä tyttö matkustaa selkä menosuuntaan edelleen, mutta pysähtyessä tai odottaessa autossa käännetään naama meihin päin, jotta istuminen autossa olisi mahdollisimman mukavaa. Eli tällöin auto ei liiku. Onneksi käännön saa tehtyä näppärällä istuimella nappia painamalla. JOSKUS pahimpien itkemisien aikaan naama menosuuntaan on ollut sen aikaa, että on saatu lapsi rauhoitettua. Turvallisuus ohjeissa kuitenkin mainitaan jatkuvasti, että kaikista turvallisinta on istua ratissa niin, ettei ole äärimmäisen häiriintynyt tai joudu häseltää sinne takapenkille samalla. Tosin, jos oon itse myös kyydissä niin pysäytetään auto ja menen takapenkille lapsen viereen. Onneksi vihdoin ikä alkaa tehdä tehtävän ja jatkuva itkeminen on vähentynyt! 🙂

Avatar

”Miten kukaan edes tekee sellaista?” Järjetön kysymys minusta. Esimerkiksi meillä tilanne oli esikoisen kohdalla sellainen, että hän oli (ja on edelleen ) niin valtavan matkapahoinvoiva, että oksensi AINA automatkoilla jos oli selkä menosuuntaan. Hän vihasi automatkustamista ja huusi kaikki matkat. Prismaa (n. 2 km matka) kauemmas emme päässeet oksentamatta, ja kyllä meillä tuli mitta täyteen sitä auton, vaatteiden ja istuimen pesemistä. Me emme käytännössä voineet liikkua autolla mihinkään. Tilanne muuttui täysin kun istuin käännettiin kasvot menosuuntaan. Mielestäni aiempi tilanne oli kidutusta lapsellekin. Kuopuksen kohdalla tätä tilannetta ei onneksi ole, ja hän toki matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin mahdollista. Niin että tällaisiin ratkaisuihin voidaan päätyä tosiaan aika monesta eri syystä. Aika kapeakatseinen tuntuu tuo sinun suhtautumisesi olevan. Lapset kun ovat yksilöitä kaikki, eikä sinun perheesi ja lapsesi ole se mittatikku minkä mukaan kaikkien muiden toiminta on edesvastuutonta ja turvallisuudesta piittaamatonta.

Anette - Operaatio Äiti.

Luulen, että edellinen kommentoija yritti vain päästä jotenkin näpäyttämään mua. Mä ainakin ymmärrän täysin sen mitä sä tässä kommentissa sanot!! Ja jos mennään naama menosuuntaan, kannattaa just valita siihen tarkoitukseen turvallisin istuin 🙂

Avatar

Huh, mitä vauhkoamista. Vaikka kuinka pistäisit lapsen selkä menosuuntaan, se ei silti kolareita ja vammautumisia estä joka suunnasta. Kaikki riippuu ihan mistä suunnasta esim. kolari tulee. Meillä 1,5v lähtien on istuttu kasvot menosuuntaan, tyttö on todella pitkä ja joutui istumaan jalat kaksinkerroin penkissä, ja voi myös pahoin selkä menosuuntaan mennessä. Ja tiedätkö, että monessa Euroopan maassa ei edes suositella lasten matkustettavan selkä menosuuntaan.

Anette - Operaatio Äiti.

Muistaakseni Ruotsissa siirretään jo 1vee naama menosuuntaan ja siellä on iso kuolinpiikki lasten kohdalla kolareissa verrattuna muihin maihin,mutta oon ihan samaa mieltä.. se istuinsuunta ei silti aina takaa, että lapsi selviää.

Avatar

Hei, tulipa mieleen että miten teillä mahtuu lasten istuimet autoon, nyt kun vauvakin on tulossa? Kuitenkin teilläkin kaksi kolmesta matkustaa vielä sekä menosuuntaan ja kolmaskin tarvitsee oman istuimen. Meillä tämä aiheutti älyttömästi päänvaivaa ja sovittelua, kunnes päädyttiin lopulta vaihtamaan isompaan autoon 🙂

Anette - Operaatio Äiti.

E:llä on Britaxin Dualfix, jonka sais kumpaanki suuntaan. Se on yllättävän kapea sitku on selkä menosuuntaan. Vauvalle tuli Britaxin kaukalo myös jalustalla ja tulevaisuudessa Dualfix. Pojalle tuli markkinoille tullut uudehko istuin, joka ei ole koroke. Korokehan ei oo turvallinen, koska törmäyksessä vyö nousee sisäelinten kohdalle eikä pysy paikallaan. Tää pojan istuin on alkaen 4v ja 15kg. Poika ite on 5v ja 18kg. Siinä on sellaset tukipidikkeet, jotka ohjaa alavyön lantiolle pysymään paikallaan ja ylätuki, joka ohjaa ylävyön menemään oikein. Eli lapsi on tiiviissä paketissa auton vöissä 🙂 Tää on läpässy viralliset törmäystestit yms. Kävin läpi monet vyöistuimet ja vakuutuin tästä! Kolme mahtuu siis kepeesti Volvo V70 takapenkille.

Anette - Operaatio Äiti.

Perun puheet, en uskokaan ton turvallisuuteen! Meillä on vielä Britaxin adventure testaamatta, joka tulis keskelle. Sen pitäis mahtua! Oon vähän myöhään liikenteessä tässä asiassa.

Avatar

Tulin nyt vasta tän lukeen. Ootkohan sitä mun suosittelemaa istuinta ollu just hankkimassa..? Mulla oli kolme vaihtoehtoa itsellä. Yli vuoden seurasin videoita ja testituloksia. Siitäkin istuimesta löytyy tosi pelottava video mut niin löytyi niistä muistakin vielä murskaavampia. Päätin sovittaa autoon ja ei meidän auton penkeillä pysty kippaan onneks ja suojaa eteenkin pään ja hartiat tosi hyvin.
Tulin siihen tulokseen et pitää pysyy kotona jos meinaa et yhtä turvallinen pitäs löytää kuin edellinen selkä menosuuntaan istuin oli ? nyt on siis viikon ollu käytössä ja ei vielä mitään negaa sanottavaa, paitsi etten ymmärrä mitä se pehmuste vyössä auttaa mut sen saa kyl poiskin jos haluaa.

Anette - Operaatio Äiti.

Meille tuli Britax Adventure 🙂

Avatar

Meillä on kans toisella se brion vastaava 🙂 se brio on vaan aika levee takaosasta. Ei sovi kuin yhdelle paikalle meidän autossa. mut nyt näiden kahden penkin kans mahtuu onneksi yksi siro aikuinen tarvittaessa takapenkille vaikka tiukkaa tekiskin 😀

Avatar

Pukeminen autoon/turvallisuus ei ole kovin yksinkertainen asia… aivan pienten kohdalla turvallisinta on kaukaloon sopiva toppa/untuvapussi, jossa vyöt tulevat lasta vasten. Muutoin talvella olisi lapsellakin hyvä olla jotakin talvivaatetta ja hanskat sekä pipo päällään. Turvavyöt tulee toki kiristää hyvin vaatteiden päälle. Tämä siksi, että esim. vakavassa ulosajotilanteessa saatat itse kuolla/menettää tajuntasi ja isot lapset saattavat olla hyvässä turvassa istuimissaan. Mikäli kukaan ei näe/pääse auttamaan on hypotermia iso uhka pakkasilla ja syrjäseuduilla. Olen kuullut, että nykyinen tyyli pitää lapset varsinkin pitkillä matkoilla sisävaatteissa on aiheuttanut vähintäänkin vakavia vaaratilanteita juurikin hypotermian vuoksi.

Anette - Operaatio Äiti.

Tää ei kyllä pidä paikkansa? Tästä aiheesta juuri oli ISO ISO juttu jossain ja siinä sanottiin, että hypotermia riski on pienin riski verrattuna siihen, että lapsi lentää toppatakin takia istuimesta ulos. Siihen istuimeen voi laittaa kerrosvillaa,peiton ja hatun. Vai oliko sulla joku lähde sun väittämään? Kiinnostais iteki lukea.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä