operaatio äiti - Banneri

Kaikki alkoi joskus vuosia sitten Mini Rodinista ja siitä keltaisesta tuulitakista. Vähän myöhemmin on huudettu hurjia lukuja vanhoista herkuista ja juostu uusien droppien perässä. Nyt vaatemaailma on vähän erilainen eikä samanlainen hurmos vallitse markkinoilla.

Droppipäivän hypestä ylituotantoon

Muistan, kun droppipäivänä jonotettiin oven takana; kämmenet hieman hikosi ja jännitti hirveästi ehtiikö saamaan kaiken haluamansa. Muistan, kun vuosia myöhemmin katselin alejen aleissa samoja kuoseja, jotka ei menneet kaupaksi, koska valmistuserien suuruutta oli kasvatettu. Hieno idea oli kaadettu kumoon. Tottakai on harmillista, että kaikille ei riitä kaikkea, mutta oikeastaan harmillisempaa ympäristön kannalta on ylituotanto. Jossain vaiheessa itsellä meni hieman maku ja oma ostoskäyttäytyminen muuttui.

Firmaa perustaessa on tärkeää kehittyä ja kasvaa sekä vallata markkinoita. Liian nopean kasvun tavoittelu voi kuitenkin tehdä suuren piikin käyrillä ylöspäin, mutta sen jälkeen myös lähes yhtä terävän piikin alaspäin.

Määrät kasvaa ja haluttavuus laskee

Olen seurannut jo vuosia miten lastenvaatemarkkinoilla asiat etenee. Se on fakta, että hype on yksi suurimmista ostovoimista ja hypeä kasvattaa tuotteen haluttavuus. Haluttavuutta taas kasvattaa se, että tuotteen saatavuus on rajattu. Miettikää esimerkiksi niitä muumimukeja, joita on tuotu myyntiin vain todella rajattu määrä ja niiden myyntimenestystä. Ihmiset ostavat herkemmin tuotteita täydellä hinnalla ja varastot tyhjäksi, kun on paineena se, että tuotteet loppuvat kesken. Tällä hetkellä joka paikka on niin täynnä vaatetta, että sitä riittää aleihin asti eikä kukaan vaivaudu ostamaan täydellä hinnalla mitään. Siitä seuraa hintojen nousu, koska yritykset haluaa silti saada omansa pois vaatteista, jotka isketään lähes heti aleen.

Kirppistoiminta kokenut kolauksen

Myös se nurja puoli vaateteollisuuden määrien kasvattamisella on, että muutos vaikuttaa suoraan kierrättämiseen ja kirpparitoimintaan. Tuntuu, että vaatteita ei haluta enää ostaa käytettynä, kun uusiakin saa niin tajuttoman halvalla. Itse menen mielellään kirpparille ja maksan sitten sen saman käytetystä kuin uudesta aletuotteesta, koska tykkään kierrätyksen ideasta. Muutenkin kirppiksillä käyminen on kutkuttavaa puuhaa, koska ikinä ei tiedä mitä kivaa löytyy.

Oma ostaminen on muuttunut

Jos jotain positiivista täytyy hakea, niin oma ostaminen on järkevöitynyt. Toki siihen vaikuttaa myös se, että kotona ollessa sitä rahaa ei ole kovasti käytettävissä. En osta enää jokaisesta mallistosta, vaan harkitsen pitkään tarpeen mukaan ostettavat vaatteet. Nyt on alkanut ilmestymään talvivaatteita kauppoihin ja ostin siis pienimmälle takin valmiiksi. Mini Rodini uusin mallisto on ollut ihan onnistunut pitkästä aikaa. Muille lapsille ostan talvivaatteet seuraavina kuukausina tai etsin kirpparilta.

Oletteko te huomanneet tämän muutoksen lastenvaatteiden ostamisessa, aleihin jäämisessä sekä kirppistoiminnan heikentymisessä?

Kommentit (8)

Toi ylituotanto on kyllä totta. Ei tarvitse enää miettiä jääkö ilman jotain mitä haluaa ja voi huoletta odottaa alennusmyynteihin. Suosin myös kirppiksiä osittain juuri kierrätyksen kannalta ja osittain juuri ”iloisten yllätysten” takia – kunhan hinnat on kohtuulliset. Itekin oon saanut kaiken myytyä eteenpäin juurikin sillä ajatuksella, ettei tarvitse hirveää tiliä tehdä kunhan tavara pääsee jollakin käyttöön ja pois omasta kaapista.

https://laellablogi.blogspot.com

Olen miettinyt itsekin tätä samaa paljon ja ihan samoilla linjoilla olen. Gugguulla esim.mennyt ihan överiksi tuotanto, droppeja puskee droppien perään ja edellisen dropin tuotteet alessa. Harmirti niin paljon, että ostin keväällä tuotteita koko hinnalla ja pari kk myöhemmin samat oli -50%, että enää en osta gugguulta mitään.
Mini Rodinin dropit ollu pettymyksiä jo pitemmän aikaa, hirveet kuosit.

Samaa mieltä kanssasi, vaikka en itse mikään merkkihaukka olekaan ollut. Itse haluan kannattaa kierrätystä, vaikka se vähän enemmän vaivaa vaatiikin. Toki, kun lapset kasvavat, niin kaikkea ei enää edes löydä kirppiksiltä. Kirppisten ongelna on osaksi mielestäni myös se, että osa myy siellä ihan nukkavierua vaatetta ja krääsää. Tämä varsinkin itsepalvelukirppiksillä. Live-kirppiksillä parempikuntoista myynnissä.

Kirppisten tunnelma ja se kierrätyksen sanoma on parasta kyllä!!

Moi:) mitä kokoa teidän pienin käyttää tällä hetkelleä ja missä koossa ostat esim. Talvivaatteet ?

No hän käyttää 92 kokoa ja haalarin ostan koossa 92 🙂

En ole huomannut.
En toni ole koskaan ollut tietoinen dropeista, enkä jonottanut mitään mallistoa missään. Olen pääsääntöisesti ostanut lasten vaatteet kirppareilta jo vuosia ja myynyt meillä säilyneet siellä taas eteenpäin. Lisäksi olen ommellut osan lastemme vaatteista itse silloin, kun lapsilla on ollut toive saada juuri jotain tiettyä ja tietyn laista.
Uusia vaatteita ostan lähinnä ulkomailta. Silloin saan lasteni päälle jotain sellaista, mitä ei kaikilta muilta löydy.

Mitä isomminsi lapset kasvavat, sitä vähemmän vaatteita tarvitaan. Se on ehkä ainoa havaittava muutos ostokäyttäytymisessäni.

Kirppistely on kyllä aidosti parasta!!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Anette - Operaatio Äiti.

Anette - Operaatio Äiti.

Lauttasaarelaisen perheen elämää ja arjen kiemuroita höystettynä lastenvaatteilla sekä lukemattomilla kuvilla. Blogi sisältää paljon pohdintaa sekä realistisen katsauksen perheen arkeen.

Äiti -90. Isi -96. Poika 10/12. Tyttö 11/15. Tyttö 12/17. Poika 02/21. + 🐕🐕🐰🐰🐹

Arkisto

X