#Klikinsäästäjä iskee: Blogit joutuvat usein arvostelun kohteeksi

Jos näet kadulla feissarin, kysytkö häneltä ilkeästi, että kuinka paljon hän saa rahaa siitä, että esittelee muille kyseistä toimintaa?

Jos olet ostamassa uutta puhelinta ja myyjä kysyy samalla, että haluaisitko vaihtaa liittymää, niin suututko?

Jos tilaat jotain aikakauslehteä ja lehden välissä onkin irtolehtenä joku mainos, revitkö raivoissasi mainoksen pieneksi silpuksi?

Jos menet kahvilaan juomaan kupillisen kahvia ja myyjä kysyy sinulta, että haluaisitko ostaa myös pullan, kun ne tulivat juuri uunista, niin alatko huutaen kysyä, että kuinka paljon myyjä hyötyy siitä, että ottaisit pullan, että et todellakaan anna hänelle sitä iloa eikä kenenkään muunkaan jonossa pitäisi antaa. Huudatko myös, että älkää kukaan ostako, nämä pullat ovat pahoja!

Huudatko muille lähellä oleville, että ei kannata tukea feissarin asiaa, vaihtaa liittymää, lukea mainosta tai ostaa pullaa, koska se, joka sitä myy, hyötyy siitä? Sanotko myös, että mielestäsi, perkules vie, ei saa antaa kenellekään hyötyä yhtään mistään?

Et varmaan, mutta hei, tervetuloa blogimaailmaan!

#Klikinsäästäjä: älä avaa postausta!

Jos näet jossain blogipostauksen, kirjoitatko postauksen alle #klikinsäästäjä, että kukaan ei vahingossakaan avaisi postausta, vaikka aihe kiinnostaisi ihan ajanviettämisen, mielenkiinnon tai postauksen tuomien vinkkien vuoksi?

Jos huomaat, että kyseessä onkin jotain tuotetta tai palvelua esittelevä blogipostaus, kirjoitatko kommentin, että bloggaaja hyötyy klikeistä tai tuotteen esittelystä, että ihan paskaa, ei kannata avata?

Ajatteletko, että bloggaajat saavat ilmaiseksi vaatteita, meikkejä ja matkoja ihan tuosta noin vain? Harmittaako, kun bloggaajat tuntuvat saavan jatkuvasti jotakin uutta ja kallista?

Ajatteletko, että bloggaajat saavat blogipostausten aukiklikkaamisesta aivan valtavat määrät rahaa? Mietitkö, että tämän vuoksi ei kannata ikinä avata yhdenkään bloggaajan yhtäkään postausta?

Voin kertoa, eivät saa.

Bloggaajan työ

Bloggaaminen uusi tapa tehdä työtä

Yhteiskunta muuttuu koko ajan, ja sen myötä tulee jatkuvasti uusia ammatteja ja uusia tapoja tienata elinkeinoaan. Blogit ja bloggaaminen ovat yksi näistä uusista tavoista tehdä työtä.

Kovin moni ei Suomessa elätä ehkä perhettään blogillaan, mutta moni tekee blogia sivutyönä, jolloin tuloilla voi ehkä maksaa lapsen säbän kausimaksun ja käydä ruokakaupassa.

Osa blogeista on toki kirjoitettu vain omaksi iloksi, mutta osa tekee blogiaan tietoisesti tietyn suunnitelman ja tavoitteen mukaan. Minun toiveenani on tarjota lukijoilleni vertaistukea naiseuteen, äitiyteen, vanhemmuuteen ja lapsen keliakian tai muun sairauden tuomaan arkeen.

Haluan tarjota huumoria, oivalluksia, pohdiskelua ja kolmilapsisen perheen arjen murusia.

Koska teen myös päivätyötä, blogini ei ole ajan puutteen vuoksi niin kaupallinen kuin se voisi olla. Tuotan sisältöä kuitenkin tietyn sopimuksen mukaan, mikä muun muassa määrittelee, kuinka usein julkaisen postauksia. Teen siis blogia sopimuksen mukaisesti, eli työnä.

Miksi bloggaajan työtä pidetään välillä ala-arvoisena, väheksyttävänä ja muutenkin kielteisenä?

Miksi Facebook täyttyy välillä #klikinsäästäjistä, jotka puhuvat blogeista negatiiviseen sävyyn? Kuka pakottaa avaamaan postauksen, jos ei kiinnosta?

Jos postauksen avaamisen jälkeen tulee pettymys otsikon johdettua harhaan, kyseessä ei ole ehkä ammattimaisesti tehty postaus. Ehkä silloin #klikinsäästäjä on oikeutettu, mutta ei kai nyt aina?

bloggaaminen, bloggaajan työ

Bloggaajan saama palkka suututtaa

Postauksen alun kysymyksillä viittaan kaupallisten blogiyhteistöiden toisinaan herättämään keskusteluun. Ystäväni postaus sai juuri Facebookissa kysymyksen, että kuinka paljon ystävä hyötyi yhteistyöstä. Jos ei kiinnosta kyseistä tuotetta esittelevä postaus, niin eihän sitä tarvitse avata.

Kysytkö vieraalta ihmiseltä hänen palkkaansa? Jos joku myy sinulle vaikka sähkösopimusta, kysytkö arvostellen, että kuinkahan paljon hän siitä hyötyy?

Ajatteletko, että et varmasti tee sähkösopimusta, koska sopimuksia myyvä henkilö saa siitä palkkaa? Jos joku soittaa sinulle kartoittaakseen omakotitalosi keittiöremonttitarvetta, kysytkö ensimmäisenä ilkeästi, että kuinkahan paljon myyjä siitä sitten hyötyisi itse, jos päättäisit ostaa remontin?

En oikein jaksa ymmärtää, miksi bloggaajien työ näyttää joidenkin silmissä erilaiselta ja eriarvoiselta työltä kuin mikä tahansa muu työ.

Minun blogiini ei tule yhtään yhteistyöpostausta, josta ei tililleni kilahda selvää rahaa. Miksikö? Koska vaikka lasten kirjan esittelyssä ei pelkän kirjan saamisella makseta niitä ruokaostoksia. Siksi. Koska blogini kautta kirjasta kuulee useita tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Siksi.

Poikien äiti -blogi käsitteli joku aika sitten aihetta postauksessa Tekisitkö sinä töitä ilmaiseksi. Postauksessa on hyviä perusteluja siitä, miksi bloggaaminen on monelle työtä.

Avaa blogi, niin saat ilmaisia tuotteita

Olen aina välillä kuullut vähän halveksuvia tuhahduksia siitä, että pitäisikö avata blogi, että saisi kaikkia noita tuotteita ilmaiseksi. Vastaan tähän, että ilman muuta kannattaa.

Ennen kuin saat blogin avatuksi, sinun täytyy säätää kymmeniä tunteja blogin ulkoasua, kuten banneria, sivupalkin tietoja, kuvien ja tekstien kokoja, fontteja ja monia muita asioita.

Tämän jälkeen täytyy opetella blogipostausten kirjoittamista, joka muuten poikkeaa hyvin paljon muusta kirjoittamisesta. On tärkeää osata oikeanlaisten otsikoiden tekeminen ja otsikkotyylien merkitseminen, hakukoneoptimointi, Google analyticsin käyttö ja somekanavien ylläpitäminen.

Sen jälkeen voit sitten alkaa kirjoittaa – ja etsiä lukijoita. Mainostajat sitten kysyvät, että kuinka kauan olet postannut, kuinka paljon sinulla on yksilöllisiä kävijöitä blogissa ja seuraajia somekanavillasi, mikä on blogisi kohderyhmä ja mikä olisi näkökulma kyseisen tuotteen esittelyyn.

Voithan toki ottaa heti yhteyttä mainostajiin, mutta muista, että mainostajat haluavat mahdollisimman suuren hyödyn blogisi kautta.

Voit siis ilman muuta avata blogin, että saat kaikkia noita tuotteita ilmaiseksi, mutta vinkkaan, että se ei käy ihan heti. Ensiksi tarvitaan ehkä muutama sata tuntia työtä – ja senkin jälkeen sinulla on satoja kilpailijoita blogimaailmassa.

Ja jos saat sen yhteistyön, niin postauksen tekoon kuvaamisen, kuvien käsittelyn, kirjoittamisen ja tekstin markkinoinnin myötä voi mukavasti mennä kokonainen työpäivä.

bloggaajan työ

Kiitos ihanat blogini lukijat

Suurin osa lukee blogeja ajanviettämisen, vinkkien, ilon ja vertaistuen hakemisen kautta. Kaikkia eivät kaikki bloggaajat ja kaikki postaukset miellytä, mutta siksi saakin itse valita, mitä blogeja ja mitä postauksia lukee.

Ruokakaupassakin saa valita, että ostaako porkkanoita, mustaamakkaraa vai hernekeittopurkin. Ei silti kannata haukkua myyjää, joka tarjoaa sitä tuotetta, jota ei halua. Ei vain osta sitä tuotetta.

Kiitos te ihanat lukijat, että saan teiltä ihania viestejä täällä blogissa ja somekanavilla. Minä tykkään tästä ihan hirmuisesti, ja yritän jatkuvasti keksiä, millä aiheella ilahduttaisin päiväänne. Välillä onnistun, välillä ehkä en, mutta ei se mitään. Sellaista se elämä, harrastaminen ja työ aina välillä on.

Millaisista postauksista pidät? Mitä etsit blogeista?

Kuvat Pixabay.com

Blogipostauksia bloggaamisesta

300 kävijän blogista portaaliblogiksi

Miten bloggaaja hyötyy blogistaan?

Norjalainen firma varasti blogini nimen ja osoitteen!

Huumoripostauksia

Koululaiset jumaliste, nyt äiti opettaa miten puetaan päälle!

Gynekologisen tutkimuksen suurimmat haasteet

Lastenhuoneen sisustus: katso lastenhuoneen tärkein hankinta

Vanhempainillat, nuo tuskaiset piinapenkit

Humoristinen listaus lapsiperheen välttämättömimmistä hankinnoist

Kommentit

15 kommenttia
Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Hyvä keskustelunavaus. Yhteistyöt täytyy aina merkitä, mutta eihän sitä kaikki tee. Tämä asia on kunnossa Otavamedian blogeissa. Kaikki yhteistyöpostaukset on aina merkitty mainokseksi.

Hyvä postaus ja täyttä asiaa✌️

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kiitos Milla!

Kiitos tästä! Täyttä asiaa!

Asiaa! 🙂 todella paljon on mielestäni turhaa napinaa on tähän asiaan ja voin kuvitella kuinka se ärsyttää. 🙂 Mutta siitä näkökulmasta sanoisin, että lukija voi ärsyyntyä mainonnassa siitä, jos niitä yhteistöitä on jatkuvasti (ei sinulla) ja mystisesti bloggaaja hehkuttaa jokaista tuotetta. Se menettää vähän mainonnan uskottavuutta, mutta toki nimet jää mieleen ja sekin on hyvää mainontaa. Tämä on mielestäni pienenä erona muuhun myyntityöhön; luontaistuotekaupan myyjän uskottavuus ehkä kärsisi jos hän myisi myös vastakkaisen ideologian tuotteita yhtä suurella innolla.

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Niinpä! Varsinkin, jos teksti on tuollaista ylistävää hehkutusta eikä mielipiteet kertovaa testausta. Ja jos postaukseen ei liity mitään omaa tarinaa vaan vain esittelee tuotetta.

Olipas asiallinen teksti! Tämä ärsyttää itseäkin kovasti, sillä välillä kuulee jopa omilta kavereilta kommenttia, että mikset ota yhteyttä siihen ja siihen saa tuotetta ilmaiseksi. Jo sana ilmainen on niin järjetön, koska jo pelkkä sopivan sähköpostin kirjoittaminen vie aikaa. Sen jälkeen tulee itse postauksen teko ja markkinointi. Bloggaaminen on arjessa mukana 24/7, sillä uusia ideoita etsii koko ajan. Ei tähän ihan kuka vaan selväjärkinen ryhtys 😀

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Niinpä. Ihan vapaasti saa yrittää, mutta helppoa se ei ole vaan täyttä työtä.

Todella hyvä postaus Hanna.♥
Itsekin kuulen paljon, kuinka olen saanut ilmaiseksi jonkun tuotteen, todellisuudessa se ei mene lähellekään niin. Kyllä meinaan töitä saa tehdä.
Toivottavasti tämä postaus avaa monen silmät.

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Mielummin maksan vaikka 50 euroa jostain tuotteesta kuin otan sen ”ilmaiseksi” ja teen useita tunteja töitä sen eteen.

Mahtava kirjoitus Hanna. Mietin kirjoittavani tästä samasta #klikinsäästäjä otsikolla, mutta sinä saitkin jo sanottua sen mitä minäkin olisin sanonut 🙂

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kiitos! Ehkä tätä samaa miettivät tosiaan muutkin bloggaajat.

Sä olet ihanasti asian ytimessä! Loistava teksti, kiitos Hanna!

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kiitos Sari!

Saanen olla pahastuneen bloggarin kanssa erimieltä.

Testattaessa on aivan normaali tapa ilmoittaa kuka on toimittanut ja mitä mahdollisia palkkioita tai muuta palkaksi luettavia hyödykkeitä siitä saa. Näin tekee kaikki testaajat, ettekä te bloggaat ole sen ala- tai yläpuolella. Tämä on äärimmäisen tärkeä asia ja siksi tätä tivataan, sillä asian pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta valittavasti se ei ole ja jotkin bloggarit menevät tässä aivan uskomattomiin mittoihin. Konsepti ei ole hirveän vaikea: jos ette saa tuotetta ilmaiseksi, ette ole täysin jäävejä asiassa ja tämä tulee myös ilmoittaa. Meillä on myös suomessa sellaisia hienoja pykäliä ja periaatteita joiden mukaan mainos tulee tunnistaa mainokseksi, onhan tästä muutamallakin uutisella ja puheenvuorolla muistuteltu.

Tämä on miksi analogiasi feissareihin, kahvilan työntekijöihin ja aikakausilehtien mainoksiin ei pidä; heidän motiivit, mitä he ovat ja mitä yrittävät myydä, on päivänselvää.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä