Omatoimimatka Italiaan, osa 2/3: Rooma

Kävimme kesällä 2017 Italiassa Amalfin rannikolla Maiorissa ja Roomassa, kun Aava oli 6-vuotias, Henrik 11-vuotias ja Matilda täyttämässä 14 vuotta.

Kirjoitin tuolloin viime kesänä reissumme Amalfin osuudesta postauksen, mutta unohdin tämän Rooma-osion. Tartuin siihen nyt! Myöhemmin julkaisen vielä kolmannen osan Italian gluteenittomasta tarjonnasta.

Lue tästä Italia: Amalfin rannikko Maiori tai lue se vasta tämän luettuasi. Linkki löytyy myös postauksen lopusta.

Olimme matkalla heinäkuun alussa. Varasimme huoneiston tuloillastamme sunnuntaista perjantaihin asti Amalfin rannikolta Maiorista. Lisäksi varasimme pari hotellihuonetta perjantaista lähtöaamuun sunnuntaihin Rooman lentokentän lähellä olevasta Fiumicino-kylästä. Vuokrasimme myös auton.

Tarkoituksenamme oli matkustaa perjantaina tuohon lähellä lentokenttää olevaan kylään ja levätä hotellilla se päivä. Lauantaina halusimme näyttää lapsille kaikki Rooman nähtävyydet sekä shoppailla Roomassa. Sunnuntaina aikaisin aamulla lähti lentomme Suomeen.

Vuoristossa keskellä Italiaa

Lähdimme perjantaina ajelemaan kohti Roomaa. Rannikolta mieleemme jäivät meren aallot, tunnelmalliset ravintolat, jäätelö ja merimatkat. Otimme vielä kuvia hotellin aamupalaravintolassa, jonka näköala oli yksi kauneimmista näkemistämme.

Moottoritien sijaan ajelimme ensin vuoriston läpi. Pysähdyimme pari kertaa katsomaan upeaa maisemaa muun muassa Napolin yllä.

Amalfi

Italy Italia

Fiumicino-kylä Rooman lähellä

Olimme perillä Rooman lähellä olevassa kylässä Fiumicinossa perjantaina kello 13. Minä lähdin lasten kanssa altaalle, ja mies lähti palauttamaan vuokra-autoa.

Lapset sukelsivat riemusta kiljuen isoon uima-altaaseen.

Suomessa kesä oli surkea, mutta Italiassa oli jopa minulla, aina palelevalla, kuuma. Lämpötila oli koko ajan yli 35 astetta.

Lapset uivat kauan. Illalla päätimme lähteä tutustumaan lähikylään. Ajoimme taksilla jonnekin keskelle ei mitään, missä oli vanhoja betonitaloja, merenranta ja muutama hiljainen ravintola.

Menimme sisään yhteen ravintoloista, jossa ei siinäkään ollut yhtään asiakasta. Henkilökunta ei osannut juuri ollenkaan englantia, joten Aavan keliakia tuotti suuria ymmärrysvaikeuksia, vaikka meillä oli italiankielinen käännös mukana.

Sopivaa ateriaa pohdittiin todella kauan. Lopulta tilasimme Aavalle ja minulle yhteiseksi ainoan mahdollisen gluteenittoman aterian: katkarapu-munakoisorisoton. Voitte arvata, että Aavalle ei oikein maistunut… Onneksi oli mukana suolakeksejä.

Syötyään lapset juoksentelivat ravintolan edessä hiekalla, ja me katsoimme auringonlaskua.

Rooma: Colosseum

Lauantaiaamuna heräsimme aikaisin. Aamupalan syötyämme lähdimme taksilla Roomaan. Jäimme taksista pois suoraan Colosseumin edessä.

Minä ja mies olemme käyneet aiemminkin Roomassa. Nyt halusimme näyttää lapsille kaikki nuo upeat nähtävyydet. Se oli virhe. Tai vähintäänkin vähän naivistinen ajatus.

Olisi ollut ihan toimiva ajatus, jos meillä olisi ollut mukana vain vanhin lapsi…

Jopa parin tunnin jonotuksen välttääksemme ostimme oppaan palvelun, joka oli kalliimpi kuin liput, mutta järkevä päätös lasten kanssa. Pääsimme kaikkien jonojen ohi. Suosittelen lapsiperheille!

Lämpöä oli lähellä 40 astetta. Ihmisiä oli hirveästi. Kävelimme ikuisuuden. Opas puhui englantia.

Lapsethan jaksoivat ihan hienosti puoli tuntia.

Colosseum Rooma Colosseum Rooma Colosseum Rooma

Colosseum Rooma

Rooma Colosseum Rooma

Palatinus-kukkulat ja Forum Romanum

Kiertelimme myös vieressä olevalla Palatinus-kukkulalla. Upeiden, historiallisten elämysten rinnalla sijaan lapset arvostivat erittäin paljon upeaa ja nykyaikaista jääkylmää limsaa, jota sai ostettua automaatista kukkuloilta.

Kieltämättä kävely siinä helteessä ja kahta murjottavaa ja yhtä reippaampaa lasta mukana vetäen ei ollut ehkä se hienoin Rooma-elämys ever.

Lasten kunniaksi on sanottava, että kyllä he jonkun aikaa jaksoivat ihastella, mutta olihan siellä kuuma ja paljon turisteja!

Rooma Italia gluteeniton

Italia Rooma Italia gluteeniton

Fontana di Trevin kulmakuppilan yllätys

Kävelimme kohti Fontana di Treviä. Katselimme katutaiteilijoita, jotka maalasivat upeita tauluja spraymaalilla sekä esittivät leijuvansa ilmassa. Minä olisin voinut katsella heitä vaikka kuinka kauan.

Päätimme käydä jäätelöllä ihan Fontana di Trevin kulmalla. Astuimme sisään pieneen kahvilaan.

Aavalle ei saanut gluteenitonta jäätelöä, joten hän sai ihan pienen minipussin sipsejä. Me muut neljä otimme pienet jäätelöannokset. Ostimme jokaiselle myös pienen juoman: lapsille mehua tai limsaa ja minulle ja miehelle vettä.

Jäätelö oli ihan hyvää, mutta emme ymmärtäneet nauttia sitä tilanteen vaatimalla tavalla. Saimme kuulla ja nähdä hinnat vasta laskun saatuamme. Silloinkin tosin näimme vain loppusumman.

Turistit tulivat vähän höynäytetyiksi, mutta mikäs siinä olisi auttanut. Hyvältä maistui vesi ja jäätelö.

Lompakko keveni 70 eurolla!

Rooma Italia gluteeniton

Italy Rooma Italia gluteeniton

Fontana di Trevi

Ihastelimme Fontana di Trevillä upeaa suihkulähdettä ja ihmismassoja. Poliisi seisoi suihkulähteen luona ja puhalsi heti pilliin, jos joku istui lähteen reunalle. Pilli soi ihan koko ajan.

Heitimme kolikot suihkulähteeseen.

Kun olimme olleet hetken suihkulähteellä, minä olin ihan valmis shoppailemaan. Lapset olivat ihan valmiita sukeltamaan hotellin uima-altaaseen. Mies oli ihan valmis karkaamaan yksin kiertämään nähtävyyksiä, sen verran täynnä olimme ”kuuma, vieläkö pitää, en jaksaaaa” -vinkumista.

Päätimme siis pelastaa lapset nääntymiseltä, ja lähdimme metrolla takaisin hotellille.

Loppuillan käytimme altaalla uiden sekä hotellin ravintolassa syöden. Aamulla matkasimme takaisin viileään Suomeen.

Rooma Italia gluteeniton Fontana di Trevi Rooma Italia gluteeniton Fontana di Trevi

Rooma Italia gluteeniton Fontana di Trevi

Italia

Myöhemmin ilmestyy Omatoimimatka Italiaan, osa 3/3: gluteenittomuus Italiassa.

Lue myös

Omatoimimatka Italiaan, osa 1/3: Amalfin rannikko Maiori

Punkin purema lapsella kaukana kotoa Italiassa

Varasimme matkan Italiaan

Gluteeniton lapsiperhe Italiaan

Kreeta: Ystävällinen, aurinkoinen ja siisti saari

Kommentit

2 kommenttia
Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

No just näin, heh!

Avatar

Kolme kertaa Roomassa käyneenä voin sanoa, että se on yksi Euroopan upeimmista kaupungeista! Mutta suosittelisinko sitä lasten kanssa nähtäväksi? HEEEELL NOOOOO!! 😀
Me oltiin sielä toukokuussa käymässä ja silloin tajusin, että rantalomat kutsuu tästä eteenpäin!