Varo Postin ja Finnkinon nimissä lähetettyjä huijausviestejä!

Varo Postin ja Finnkinon nimissä lähetettyjä huijausviestejä! Niitä on tullut nyt monille tekstiviesteinä ja sähköposteina.

Sain keskiviikkona 2.1.2019 viestin Postilta. Samassa viestikentässä oli aiemmin saamani ilmoitus tilaamani vaatepaketin saapumisesta. Uudessa viestissä luki, että ”Lähetyksesi on laitettu sivuun, sillä siitä puuttuu postitusmaksu. Maksa täällä: linkki.”

Ihmettelin omituista osoitetta sekä sitä, että Posti ylipäätään laittaisi tällaisen viestin. Jos olisin tilannut jotain, postikulut olisi tullut laskussa mukana. Jos joku kaveri olisi jostain syystä laittanut minulle vaikka kortin ilman postimerkkiä, niin ei Posti siitä näin ilmoittaisi. En tehnyt asialle mitään vaan jäin odottamaan, tuleeko asiasta sähköpostia tai vaikka kirje minulle.

huijausviesti

Postin ja Finnkinon nimissä huijausviestejä

Ilta-Sanomat kirjoitti tänään 3.1.2019, että kyseessä on tosiaan Postin nimissä lähetetty huijaus. Viestejä on lähetetty myös sähköpostitse.  Ilta-Sanomien mukaan viestissä oleva linkki vie huijaussivulle, joten sitä ei saa missään tapauksessa klikata. Linkin klikkaaminen johtaa sivulle, jossa kysytään yhteys- ja maksukorttitietoja ”postitusmaksun maksamiseksi”. Tietojen antaminen johtaa lehden mukaan tilausansaan, jossa maksukorttia laskutetaan 49 eurolla kuukaudessa.

Myös Finnkinon ja Finnkinon Labin nimissä on lähetetty huijausviestejä. Huijaustarjouksia sisältäviä viestejä on lähetetty asiakkaille sähköpostiviesteinä, tekstiviesteinä puhelimeen, Facebookissa mainoksina ja yksityisviesteinä ja kännykkäsovellusten sisäisissä ostoissa. Finnkinon tiedotteen mukaan kyse ei ole Finnkinon kampanjasta, vaan luvattomasta tietojen kalastelusta sekä tilausansasta. Antamalla luottokortin tiedot asiakas sitoutuu maksamaan kuukausittain ”verkkoviihdepalvelusta”. Finnkinolla ei ole mitään tekemistä kyseisen toimijan kanssa. Lue lisää Finnkinon tiedotteesta täältä.

Jos epäilet huijausyritystä, toimi näin

Jos saat epäilyttävän tekstiviestin tai sähköpostin, toimi näin:

  • Älä kiirehdi reagoimaan. Tutki ja kyseenalaista ensin!
  • Tarkista lähettäjän verkkosivuilta, mistä on kyse, tai soita kyseiseen yritykseen.
  • Jos viestissä olevassa sähköpostiosoitteessa on pelkkiä kirjainyhdistelmiä, kyseenalaista ja selvitä asia. Laita hiiri osoitteen päälle ja katso näytön alareunasta, viekö osoite kyseisen yrityksen sivuille vai jonnekin muualle. Älä kuitenkaan klikkaa!
  • Viranomainen ei koskaan kysy esimerkiksi pankkitunnuksiasi sähköpostitse tai tekstiviestillä.
  • Jos viestin oikeinkirjoitusasu ja tyyli eivät kuulosta hyvältä suomenkieleltä, kyseessä on todennäköisesti huijaus.
  • Katso netin hakupalvelimilla, onko kukaan kirjoittanut mitään kyseisestä kilpailusta tai kampanjasta.

Lue lisää ohjeita Kuluttajaliiton sivuilta.

Saitko saman tekstiviestin?

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä