Kuukauden sokerittomuus: muutokset kropassa

Takana kuukauden lähes täydellinen sokerittomuus, juhuu! Minä ja mieheni päätimme, että aloitamme 2.1. herkkulakon, joka päättyy 1.3. Lähdemme silloin risteilylle, joten risteilyn buffet tuntui hyvältä palkkiolta parin kuukauden herkuttomuudesta.

Lähtötilanne: järkyttävä sokerikoukku, järkyttävä mässyilyjoululoma, järkyttävä turvotus! Tavoite: turvotukset vähemmäksi, sokerikoukku poikki.

Päätimme, että emme syö kahteen kuukauteen mitään sokerista herkkua.

Päätimme, että emme syö mitään sokerista jälkiruokaa tai herkkuja. Emme söisi pullia, keksejä, kakkuja, karkkia tai edes marjarahkaa tai sokeroitua jugurttia. Tavallisesta ruuasta päätimme tehdä salaattipainotteista, jossa on mukana proteiinia, hyviä rasvoja ja hillitysti hiilareita.

Tämän ensimmäisen kuukauden aikana olen syönyt yhden karkin sekä etukäteen jo tiedostaen kaksi kertaa palan kakkua eri tilanteissa. Lisäksi olen syönyt kuukauden aikana aika paljon juustoa sekä kaksi kertaa hampurilaisaterian ranskiksineen ja limppareineen. Viiniä olen juonut ehkä kolme kertaa lasillisen. Muuten olen syönyt tiukasti päätöksemme mukaan, lähinnä siis salaattia ja vaikka kanaa.

sokerittomuus

Sokeria joka puolella

Suklaata teki mieli monta tuntia putkeen.

Kuukauden aikana on ollut kolme päivää, jolloin tällaisella sokerihiirellä on ollut todella vaikeaa. Suklaata ja karkkia teki noina päivinä ihan hirveästi mieli monta tuntia putkeen! Join vettä ja söin hedelmiä, ja fiilis meni lopulta ohi. Sokerittomuus voitti. Ajattelin myös aika paljon niitä buffetin suklaavaahtoja…

Tilanteita, joissa herkkuja tarjotaan, on ollut todella paljon. Yhteiskuntamme pyörii sokerin ympärillä. Sokeri kuuluu vahvasti jokaiseen päivään. Tilanteita on ollut valtavasti: Työpaikan lounasravintolan jälkkärit, kokouspullat, työpaikan kahvihuoneen synttäritarjoilut, kokouspullien jämät ja keksikulhot, kahvila- ja ravintolareissut perheen ja kavereiden kanssa sekä vierailut. Herkut on ollut kuitenkin yllättävän helppo jättää väliin.

Daimkakku

Tätä täydellistä daimkakkua vedin uutenavuotena aika hirveän paljon. Kurkkaa tästä resepti.

Sokerittomuus: turvotuksille kyytiä

Ei ole mitään ongelmia kävellä karkkihyllyn ohi.

Joululomalla vedimme kaksin käsin herkkuja, joten kunnon stoppi mässäilylle oli hyvä tehdä. Uudenvuoden jälkeen oli myös aikamoiset turvotukset. Vaaka näytti ihan uusia lukuja. Sellaisista turvotuksista eroon pääseminen nyt on muutenkin aika helppoa, mutta tietysti tällainen herkuttomuus auttaa projektissa. Ei ainakaan helpottaisi, jos söisi kaikki kokouspullat ja kahvihuonekeksit!

Nyt kuukauden sokerittomuuden jälkeen olo on pirteämpi eikä ole juurikaan turvotuksia. IBS-suolistoni on tykännyt salaattiruuista. Joululomalla keräsin mukavasti turvotuksia, joten tuloksia on tullut siihen verraten.

sokerittomuus

Suu tiukasti kiinni, kerta on päätetty!

Sokerittomuuden tulokset

En ota työpäivän aikana kahvihuoneesta ohimennessäni kymmentä suklaapalaa niin kuin ennen.

Tulokset verrattuna mittauksia 2.1. ja 31.1.:  paino -3kg, vyötärö -2cm, navan kohta -3,5 cm, takapuoli -3cm.

Jos taas vertaa tuloksiin ennen joulua, jolloin söin mitä vain mutta en mässäillyt kuten jouluna, tulokset ovat maltillisemmat. Tulokset verrattuna mittauksia 5.11. ja 31.1.: paino -1kg, vyötärö -1cm, navan kohta -2cm, takapuoli -2cm.

Vyötärön ja navan kohdan tulokset näkyvät selvästi, ja sokerihimo on loppunut. Nyt ei ole mitään ongelmia kävellä karkkihyllyn ohi kaupassa. Jos työpaikan kahvihuoneessa on tarjolla suklaata, en ota päivän aikana ohimennessäni yhteensä kymmentä niin kuin ennen. En ota edes yhtä, mikä ei kuulosta yhtään minulta. Minulle sopii tällainen ehdottomuus. Joko överit tai ei yhtään. Toimii! Risteilyn buffet, kohta me tullaan luoksesi!

Oletko sinä syönyt kevyemmin vuoden alussa? Miten on sujunut? Keskustele Fb:ssa tai Ig:ssa!

Lue myös

Nainen näkee itsensä isompana kuin muut hänet näkevät

Lapseni ottamasta valokuvasta ymmärsin, että todella painan 148 kg

En ole raskaana! Ärtyvä suoli IBS ja FODMAP

Voi sitä vittuilun määrää, kun laiha jättää pullan väliin. Terveellinen elämäntapa sucks?

Kommentit

4 kommenttia
Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Hyvä idea! Tuo kohteliaisuuspala on myös usein välttämätöntä.

Mä oon ihan samanlainen herkkujen suhteen että joko ihan sikana tai ei yhtään. Millä sitä saiski itsekuria siihen että osais syödä aina vaan kohtuudella eikä ämppäis niinku viimestä päivää😁

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Siihen tottuu aika nopeesti. Mulla auttaa se ajatus, että sitten saa vetää buffetissa. Aseta joku palkkio!

Pakko jakaa yksi mielestäni hyvä herkkujenvähentämisidea. Olemme itsekin kokeilleet monenlaisia enemmän ja vähemmän ehdottomia herkkulakkoja, mutta tämä työkaverini periaate on aika mukava. Se menee niin, että jonkun itse tekemiä herkkuja saa syödä mutta muita ei. Eli kun joku on leiponut töihin synttärikakun, voit ottaa palan (mikä on usein ihan kohteliastakin), mutta sitten kun pöytä täyttyy (välillä jokapäiväisistä) suklaista tai kekseistä, jätät ne väliin.

Tämä on ollut sellainen pidemmän päälle toimiva systeemi. Se myös innostaa leipomaan lasten kanssa kotona kun muuten ollaan ihan ilman herkkuja 🙂 Tsemppiä teille, palkinto kuulostaa hyvältä!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä