Wilman tuntimerkinnät vaikuttavat yläkoululaisen itsetuntoon

Wilman tuntimerkinnät, nuo tikareina lentelevät tai hunajana valuvat viestit kotiin. Ja se Wilma, tai Helmi tai joku muu, miten se onkaan niin jokapäiväinen ”ystävä” niin monessa perheessä! Onko Wilma rikosrekisteri?

Tiedättekös, olen tässä huomannut, että Wilman tuntimerkinnät vaikuttavat suoraan lapsen, erityisesti yläkoululaisen varhaisnuoren, itsetuntoon.

Kun lapsemme saavat Wilmaan tuntimerkintöjä, me keskustelemme niistä lasten kanssa. Jos tuntimerkintä on positiivinen, kehumme ja kiitämme. Jos se on vähän ikävämpi, kysymme, että mitenkäs nyt noin. Meille on tullut aika harvoin kenellekään mitään negatiivista. Jos on tullut, lapsi on yleensä heti itse sanonut, että nyt odottaakin kurjempi viesti syystä X, ja sitten siitä on hetki juteltu hyvässä hengessä.

Wilman tuntimerkinnät

Wilman tuntimerkinnät menevät tunteisiin

Koimme, että poika tunsi itsensä siskoa huonommaksi.

Kun Matilda oli yläkoulussa, hän sai lähes päivittäin positiivisia Wilma-merkintöjä. Kehuimme tietenkin häntä niistä. Samaan aikaan alakoulua käyvä Henrik taas ei saanut mitään merkintöjä koskaan. Jos hän joskus harvoin sai merkinnän, se oli aina negatiivinen. Tämä alkoi vaikuttaa jo lasten keskinäisiin väleihinkin, vaikka emme toisen kuullen puhuneet toisen merkinnöistä.

Syynä oli erilainen käytäntö eri kouluissa ja eri opettajilla. Vaikka ymmärsimme tämän ja selitimme sitä lapsille, se vaikutti silti. Koimme, että poika tunsi itsensä siskoa huonommaksi. Me yritimme tietenkin kehua pojan koulunkäyntiä, mutta asetelma oli tietenkin eri, kun emme voineet sanoa hänelle kuten hänen siskolleen, että ”hei vau, sait kiitettävää tuntityöskentelyä tänään äidinkielen tunnilta”.

Vaikka kyse oli tosiaan ajankäytön resursseista ja tavasta käyttää Wilmaa, niin olisimmehan me kaikki toivoneet silti kuulevamme jotain kivaa joskus pojankin kouluarjesta Wilman kautta. (Lisäyksenä sanottakoon, että pojan opettaja oli kyllä todella ihana kovan luokan ammattilainen, ja yhteys opettajaan oli hyvä.)

Wilman tuntimerkinnät

Wilma: hyvää tuntityöskentelyä

On mahtavaa lukea Wilmasta, että lapsi keskittyy ja pärjää.

Nyt Matilda on lukiossa ja Henrik on yläkoulussa. Yläkoululaisen Wilman tuntimerkinnät ovat täynnä opettajien muistiinpanoja.

– Näitkö muuten tuntimerkinnät tältä päivältä, saattaa Henrik kysyä. Jos en ole vielä nähnyt, käyn heti katsomassa. Usein huomaan toki merkinnät ennen kuin hän ottaa ne esille itse.

”Aktiivista osallistumista tunnilla.” ”Hyvää tuntityöskentelyä.” ”Keskittynyttä tuntityöskentelyä.”

On tosi mahtavaa nähdä, että lapsi keskittyy hienosti. Vaikka Wilma on kai isolta osin opettajien työväline, on se myös tärkeä viestikanava oppilaalle ja perheelle. On mahtavaa lukea, että lapsi keskittyy ja pärjää.

On mahtavaa nähdä, mitä positiiviset tuntimerkinnät tekevät lapsen itsetunnolle. Se näkyy meillä ihan suoraan, todella vahvasti. Se ei ole mikään pikkujuttu se.

Wilman tuntimerkinnät

Wilman tuntimerkinnät vaikuttavat koko perheeseen

Minä en vihaa Wilmaa, minä ihan tykkään Wilmasta. On tosi hienoa, että kaikki se, mikä on nyt Wilmassa, ei ole lippulappusina reppujen pohjalla eikä satojen viestien seassa sähköpostissa.

Wilman tuntimerkinnät vaikuttavat koko perheen itsetuntoon. Ainakin ne hyvät.

Rakastatko vai vihaatko Wilmaa? Osallistu keskusteluun blogin Facebook-sivulla.

Lue myös

Back to school! Meidän lasten koulut: alakoulu, yläkoulu ja lukio

Yläkoulu läpi tapaamatta yhtäkään lapseni opettajaa

Eskarilaisen ja yläkoululaisen tytön arjen eroavaisuudet

Eri-ikäisten lasten äitiys on välillä vaikeaa

Kommentit

4 kommenttia
Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Joo ei mekään toisen lapsen kuullen puhuttu. Meillä oli kyse siitä, että alakoulussa käytettiin Wilmaa eri tavalla. Yläkoulussahan oppilas näkee itsekin merkinnät.

Avatar

Kaksi lasta samassa koulussa. Toinen saa pelkkiä positiivisia, ylitsevuotavia kommentteja, toinen pelkkää negaa.
Yritä siinä sitten…
Meillä ei lapset kyllä keskenään vertaile tuntipalautteitaan.
Yleensä pyrin huomioimaan positiivisen palautteen laittamalla lapselle siitä kuvakaappauksen ja kannustusviestin. Päivittäin toistuvia negatiivisia emme enää kotona käsittele päivittäin. Niiden sisällöt kuitenkin toistavat itseään, eikä asia siitä wilma-merkinnällä tai äidin huomauttelulla muutu.

Kysymykseesi vastaisin, että kyllä, vihaan wilmaa.

Avatar

Oiva esimerkki siitä, että kaikille oppilaille olisi hyvä edes silloin tällöin laittaa positiivinen wilma-merkintä, vaikka edes pienestä asiasta.

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Ehdottomasti pitäisi 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä