Tuplarattaat kaatuivat täydessä vauhdissa Tampereen bussissa – vaaratilanteita Nyssessä

Olin juuri noussut bussiin yhtenä alkuiltana Tampereella. Istuin puoliväliin bussia paikalle, jonka edessä on rattaille varattu avoin tila.

Pidin laukkuani sylissä ja katselin kännykkääni. Yhtäkkiä bussi teki valtavan äkkijarrutuksen. Pääni kolahti edessäni olevaan kaiteeseen. Tämän jälkeen toimin niin nopeasti, että en ehtinyt edes tajuta, mitä tapahtui.

Seuraavassa hetkessä seisoin keskellä nyt taas liikkuvaa bussia – ja nostin edessäni olleita, kaatuneita tuplarattaita ylös! Rattaiden toisessa istuimessa istui parivuotias lapsi. Toisen istuimen selkänoja oli alhaalla, ja istuimen päällä oli pehmeässä kantokopassa ihan pieni vauva. Nostin lasten äidin kanssa rattaat ylös.

Oli suuri onni, että vauva ei luiskahtanut kantokopasta maahan! Taaperokaan ei satuttanut onneksi itseään.

Keräsin vauhdissa lattialle lentäneet kassini ja kännykkäni ja menin takaisin istumaan. Loppumatkan tuijotimme tuon äidin kanssa toisiamme silmät suurina, puhaltelimme ja vähän vapisimme.

Tampereen bussit

Kuvituskuva Pixabay.com

Tampereen bussit ajavat kovaa

Bussien vauhti on kova.

Aika usein, kun nousen bussiin, kävelen vapaaseen penkkiin niin, että pidän kävellessä keskitolpista kiinni. En yksinkertaisesti uskalla useinkaan kävellä pitämättä kiinni, koska bussi lähtee liikkeelle heti, kun viimeinen astuu ovesta sisään. Vauhti on kova.

Viimeksi tänään horjahdin, kun kävelin kohti penkkiä, ja olen sentään hyväkuntoinen työikäinen enkä ikäihminen tai pieni lapsi, joita Tampereen Nysseissä kulkee myös paljon.

Aika usein olen myös horjahtanut penkissäni joko kovan vauhdin tai äkillisen liikkeellelähdön vuoksi.

Vaaratilanteita Tampereen bussiliikenteessä

Tampereen kaupungin päättäjien on herättävä tilanteeseen.

En nähnyt, mistä rattaiden kaatumiseen johtanut äkkijarrutus johtui. Ehkä joku juoksi suojatiellä eteen. Tilanne ei ollut kuitenkaan ainutlaatuinen Tampereella.

Tampereen kaupunginvaltuutettu Ari Wigelius kirjoitti Aamulehdessä somessa virinneestä keskustelusta, jossa useat äidit ovat kertoneet vaaratilanteista Tampereen bussiliikenteessä. Syyskuun 10. päivä julkaistussa mielipidekirjoituksessa Wigelius kirjoittaa, että ”Tampereen kaupungin päättäjien on herättävä tilanteeseen, missä joukkoliikenteen käyttäjät kokevat olevansa karjaa, eivätkä haluttuja matkustajia”.

On selvää, että Tampereen keskusta käy läpi isoja myllerryksiä. Ratikkatyömaat vaikuttavat bussien reitteihin ja aikatauluihin. Wigeliuksen mukaan ”kuljettajat joutuvat ruuhka-aikoina kuromaan osin epärealistisia aikatauluja ottamalla turhia riskejä liikenteessä. Matkustajat kokevat vaaratilanteita linja-auton jarrutustilanteissa tai kiihdyttäessä pysäkiltä nopeasti.”

Juurikin tätä olen todistanut usein tämän vuoden aikana.

Tampereen bussit

Kuvituskuva Pixabay.com

Onko joukkoliikenteellä turvallista matkustaa?

Ei vaadittaisi kovin kummoista kolaria, että syntyisi pahaa jälkeä.

Olen koko syksyn miettinyt, onko joukkoliikenteellä enää ollenkaan turvallista ja järkevää kulkea.

Siinä missä henkilöautossa on turvavyöt, turvaistuimet ja turvatyynyt, Nyssessä on ruuhka-aikoina keskikäytäväkin ihan täynnä matkustajia. Käytävä on välillä niin täynnä, että kuski joutuu useaan kertaan huutamaan, että matkustajat kulkisivat käytävällä eteenpäin, että kaikki uudetkin sisään tulevat mahtuvat. Ei vaadittaisi kovinkaan kummoista kolaria, että matkustajat lentelisivät pitkin seiniä ja toistensa päälle.

Mietin, kuinka monelle bussit ovat tarkoitettu. Kuka vastaa, jos matkustajille sattuu jotain? Onneksi ruuhkabusseja on vain osa aamun ja iltapäivän tunneista. Pikkuisen kun odottaa, pääsee bussiin, jossa mahtuu istumaan.

Kiitos sinulle Nysse-kuski!

Ymmärrän, että kuskit tekevät työtään kiireessä.

Allekirjoitan täysin Wigeliuksen toiveen, jonka mukaan Tampereen kaupungin tulee vuoden 2020 budjetissa huomioida joukkoliikenteen kasvavat tarpeet, nostaa linja-autoihin tehtävien investointien määrää ja aidosti satsata kaluston kunnossapitoon”.

Lastenvaunuilla ja pyörätuoleilla kulkeville, vanhuksille ja päiväkotimatkalla oleville perheille tulee turvata turvallinen matka. Samoin myös meille työikäisille ja nuorille.

Ymmärrän, että kuskit tekevät työtään kiireessä. Kiitos sinulle kuski, joka tervehdit, hymyilet, et ole töykeä ja edes joka kymmenes kerta avaatkin minulle vielä oven, jota olet alkanut sulkea juuri, kun juoksin ihmisjoukkojen läpi luoksesi. Kiitos myös sinulle, joka ajat turvallisesti ja hyvin! Hyviä ja turvallisia matkoja on tietenkin enemmän kuin vaaratilanteita sisältäviä matkoja.

Joukkoliikenne on keskustan parkkipaikkojen ja ilmaston kannalta ainoa oikea ratkaisu, mutta haluaisin kuitenkin matkustaa turvallisesti ilman valtavia nopeuksia ja vaaratilanteita.

Jatketaan keskustelua Yli pyykkivuorten Facebook-sivulla!

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä