Vinkit sokerittomuushaasteen onnistumiseen (Liity mukaan ryhmään!)

Tämä sokerittomuushaaste onnistuu, eikö!

Facebookissa jo yli 150 on kertonut lähtevänsä mukaan Yli pyykkivuorten -blogin sokerittomuushaasteeseen. Mahtavaa!

Kyseessä on haaste, jossa 1.10.-23.12.2019 jätetään väliin kokouspullat, kaappien pohjilla lojuvat keksit ja viikonlopun karkki- ja sipsiöverit. Haasteessa vältetään myös hampurilaisaterioita, pizzaa, sokerilimsaa ja alkoholia.

Ideana on saada tottumismässäily poikki. On hyvä katsoa, että syö muutenkin terveellisemmin, mutta mitään ketsuppia tai sokeria sisältävää leipää ei tarvitse välttää. Jos kahviin kuuluu sokeri eikä siitä ole valmis luopumaan, niin ei se mielestäni haittaa. Pääasia, että ei kokouksessa ota sen kahvin kanssa pullaa vaan kaivaa kassista hedelmän tai rahkan.

On ihan tosi hyvä, jos valitsee iltapalaksi ihanan leivän eikä karkkipussia, vaikka siinä leivässä olisikin vähän sokeria!

sokerittomuushaaste

Ajatus numero 1: Pärjäät ilman tätäkin herkkua ihan hyvin.

Sokerittomuushaaste: saa ottaa tauon

Haaste on pitkä, jouluun asti. Tämän vuoksi haasteeseen kuuluu kohta, joka pitää järjissä pimeän syksyn ajan.

Haasteessa on luvallista pitää tauko, jos ajankohdalle osuu juhlat, illanvietto tai matka. Itselläni on pari reissua tiedossa. Silloin pidän surutta taukoa. Jos kaikki muut päivät lähes kolmen kuukauden ajan tsemppaa, niin parin viikonlopun herkuttelu ei haittaa yhtään!

sokerittomuushaaste

Sokerikierteen katkaisu onnistuu näin

Ajattele haastetta päivä kerrallaan tai viikko kerrallaan. Voit olla mukana vaikka pari viikkoa tai kuukauden.

* Parasta on, jos saat puolison mukaan haasteeseen. Silloin tulee yhdessä keksittyä viikonlopuiksi terveellisiä herkkuja, kuten kasviksia ja dippikastiketta.

* Vie kaapissa olevat keksit naapuriin tai työpaikalle muiden syötäväksi. Herkut eivät saa huudella sinulle kotona.

* Tämän haasteen aikana ei ole tarkoitus olla nälkä! Syö tarpeeksi usein terveellisesti. Käytä aikaa siihen, että teet töihin eväät ja suunnittelet viikon ruokalistan. Aloita ruuanlaitto ennen kuin on kiljuva nälkä.

* Osta terveellisiä välipaloja, joita pidät lähellä silloin, kun normaalisti herkuttelisit. Kokoukset, lasten päiväunet ja lasten yöunille menemiset, telkkarin katsominen… Mieti, millä korvaat suklaalevyn, jos se on ollut tapana kaipaa kaapissa silloin. Leffaan voi ottaa rasiaan vaikka viinirypäleitä, jotka ovat mielestäni ihan eri asia kuin karkkipussi.

* Juo vettä tarpeeksi.

* Kun herkkuhimo iskee, juo vettä tai syö voileipä tai pähkinöitä, hedelmiä tai kasviksia.

* Älä säikähdä päänsärkyä, se kuuluu asiaan, jos riippuvuus on kova. Se kyllä helpottaa pian!

* Kun muut syövät vaikka kokouspullaa, sinnittele. Kun he ovat syöneet, tilanne on ohi ja selvisit voittajana! Fiilistele, miltä tuntuu silloin.

* Ajattele tavoitetta, jouluaattoa. Miten ihanalta joulusuklaa maistuu silloin! Miten ihanaa, jos jokunen kilo tai sentti on kadonnut ennen jouluherkuttelua!

* Kerro avoimesti töissä, perhekerhossa ja sukulaispäivällisellä tavoitteestasi. Laita ystävä uskomaan, että oikeasti sinun kyläilyäsi varten ei tarvitse leipoa mitään, mutta pähkinöitä ja hedelmäsalaattia saa tarjota.

* Sinun ei ole mikään pakko tarjota kylään saapuville vieraille kakkuja ja pullia. Tee ihania voileipiä tai vaikka quesadilloja!

* Innosta muutkin mukaan, niin saatte kaikki vertaistukea.

* Liity mukaan ryhmään Yli pyykkivuorten -blogin sokerittomuushaaste.

sokerittomuushaaste

Liity Yli pyykkivuorten -blogin sokerittomuushaaste -ryhmään!

Perustin ryhmän Yli pyykkivuorten -blogin sokerittomuushaaste -ryhmän Facebookiin. Liity mukaan tästä linkistä!

Nyt ota kuvat ja mitat, että näet selkeästi jo kuukauden päästä, että tämähän homma toimii! Tsemppiä, tämä onnistuu yhdessä!

Sokerittomuushaaste postauksissa

Haaste sinulle! Sokerilakko kanssani jouluun asti

Kuukauden sokerittomuus: muutokset kropassa

Kahden kuukauden sokerittomuus: katso tarkat mitat!

Kommentit

4 kommenttia
Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Hyvä me! Tsemppiä meille!

Avatar

Olen kuullut (yli 10 vuotta sitten, enkä kertaakaan kokeillut), että jos puristaa sitruunaa juomaveteen, että sen pitäisi hillitä makeanhimoa.

Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kiitos vinkistä!

Avatar

Itse aloitin juuri herkuttoman lokakuun jos saisi loput raskauskilot lähtemään. Jos ei riitä pitää jatkaa marraskuukin. Viikolla olen ollutkin ilman herkkuja, joten silloin ei ongelmaa mutta viikonloppuna oon sit syönyt ihan liikaa herkkuja niin se pitäis nyt saada loppumaan. Kiitos vinkeistä! Ja tsemppiä sinulle herkuttomuuteen!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä